Aktualności
Kolejne Swingi wyjechały na tory
Po Bydgoszczy jeżdżą już 22 nowe tramwaje. Sześć kolejnych jest w trakcie odbiorów, a dwanaście zostanie dostarczonych w pierwszych miesiącach przyszłego roku.
Wszystkie zamówione pojazdy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, najnowocześniejsze systemy informacji pasażerskiej, wi-fi i ładowarki do urządzeń mobilnych. Wartość całego kontraktu z bydgoską Pesą, obejmującego 40 pojazdów, wynosi 431,2 mln zł, a inwestycja jest realizowana przy wykorzystaniu środków europejskich.
Sześć nowoczesnych Swingów wyjechało na tory pod koniec grudnia, co oznacza, że po Bydgoszczy jeżdżą już 22 nowe tramwaje. Następnych sześć jest w trakcie odbiorów, a 12 kolejnych zostanie dostarczonych w pierwszych miesiącach przyszłego roku. Wdrożenie ich do ruchu będzie się odbywać w miarę przeprowadzanych odbiorów.
Modernizujemy i rozbudowujemy
Intensywnie przygotowujemy się do dalszego wzmacniania tego środka transportu. Najważniejsze zadania to:
- Modernizacja torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej (prace budowlane),
- Modernizacja zajezdni tramwajowej (prace budowlane),
- Budowa przystanków wiedeńskich,
- Budowa torowiska na Szwederowo,
- Rozbudowa pętli w Lesie Gdańskim,
- Modernizacja ronda Jagiellonów,
- Nowe torowiska przez Bocianowo i wzdłuż ul. S. Wyszyńskiego.
• Żywotność pojazdu - do 35 lat
• Prędkość maksymalna - do 80 km/h
• Niska podłoga - 100 %
• Liczba zakupionych pojazdów – 40 sztuk
• Wartość całego kontraktu – 431,2 mln zł
Zakończyły się prace na ulicy Pod Skarpą
Trwa odbiór oraz kompletowanie dokumentów formalnych umożliwiających oddanie inwestycji do użytku. Niedługo na ulicę Pod Skarpą wrócą również autobusy.
Prace objęły przebudowę ul. Pod Skarpą od Sybiraków do Korfantego o łącznej długości około 700 metrów. Zadanie polegało na położeniu nowej nawierzchni, budowie zjazdów do posesji, chodnika, który powstał po południowej stronie jezdni oraz poprawiających bezpieczeństwo progów zwalniających. Pojawiły się również peron autobusowy i oświetlenie. Doświetlone zostały dwa nowe przejścia dla pieszych na ul. W. Korfantego przy skrzyżowaniu z ul. Pod Skarpą oraz na skrzyżowaniu z ul. Frydrychowicza. Wiosną zazieleni się też skwer przy ul. W. Korfantego.
Całość robót, by zminimalizować utrudnienia, podzielona została na dwa realizowane po sobie etapy: pierwszy objął odcinek od ulicy Matki Teresy z Kalkuty do ul. Romana Kaczmarczyka, a drugi odcinek zlokalizowany od Matki Teresy z Kalkuty do skrzyżowania z Korfantego. Autobusy linii numer 82 oraz 98 powrócą na swoje stałe trasy w sobotę, 4 stycznia 2025 roku.
Wykonawcą inwestycji była firma CZiLL Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością. Wartość zadania to ponad 4,4 mln zł.
To jeden z ostatnich etapów przebudowy całego ciągu łączącego Fordon z Myślęcinkiem (ul. Zamczysko i Pod Skarpą). W ostatnich latach przebudowaliśmy odcinki trasy pomiędzy ulicami Armii Krajowej i Sybiraków o łącznej długości 3,6 kilometrów. Na trasie wprowadziliśmy też elementy poprawiające bezpieczeństwo, o które apelowali mieszkańcy (progi zwalniające, wysepki, rondo na połączeniu z ul. Matki Teresy z Kalkuty, nowe oznakowanie). Nowa nawierzchnia ulic oraz zastosowane rozwiązania geometrii pozwoliły też w ten rejon miasta skierować autobusy komunikacji miejskiej.
Most Pomorski na nowo. Znana jest firma, która wykona projekt jego przebudowy
Trzy pasy ruchu w każdym kierunku, w tym buspasy, przejezdne torowisko i dwukierunkowe drogi rowerowe, a to wszystko ulokowane na jednym, dwóch lub trzech równoległych mostach. Nowa przeprawa będzie dłuższa i znacznie szersza od obecnej. W planach jest również przebudowa rond Fordońskiego oraz Toruńskiego.
Przetarg na wykonanie koncepcji nowego mostu wygrało Wrocławskie Biuro Projektów DROSYSTEM. Wstępna dokumentacja łącznika północnej i południowej części Bydgoszczy ma powstać w piętnaście miesięcy od podpisania umowy. Prace oczywiście się wydłużą w momencie, gdy uruchomimy prawo opcji.
Obecny 80-metrowy obiekt może zostać zastąpiony przez trzy rodzaje przeprawy. Warianty będą przewidywać po trzy pasy ruchu samochodowego w każdym kierunku, w tym buspasy, torowisko tramwajowe zabudowane, czyli przejezdne na przykład dla pojazdów uprzywilejowanych, obustronne chodniki i dwukierunkowe drogi rowerowe. To wszystko zostanie ulokowane na jednym, dwóch lub trzech równoległych mostach. Przeprawa będzie dłuższa i szersza od obecnej, ponieważ obejmie także teren tunelu prowadzącego do sklepu budowlanego. Na wszystkich wlotach pojawią się też nowe przystanki autobusowe.
Wykonawca ma stworzyć również nową wizję rond Fordońskiego i Toruńskiego w dwóch wariantach: z pozostawieniem torowiska do Babiej Wsi albo z torowiskiem w pasie Toruńskiej. Wykonana przez projektantów koncepcja zostanie poddana pod szerokie konsultacje społeczne.
Zamówienie obejmuje też – w ramach prawa opcji – możliwość opracowania szczegółowej dokumentacji projektowej. To właśnie po jej przygotowaniu, będzie można przystąpić do prac budowlanych.
Większe natężenie ruchu i obciążenie
Most Pomorski został zaprojektowany blisko 60 lat temu, zgodnie z ówcześnie obowiązującymi normami. Od jego wybudowania, niesamowicie wzrosło natężenie ruchu oraz obciążenie samego obiektu. Pojawiły się dużo cięższe samochody i tramwaje. W latach 2004-2005 przeprawa została zmodernizowana, a torowisko przeniesiono pomiędzy jezdnie. Objęliśmy ją też dodatkową kontrolą okresową.
Niestety jesienią 2022 roku na jednej z pięciu belek nośnych wykryliśmy zarysowanie. Natychmiast wprowadziliśmy ograniczenie prędkości w ruchu tramwajów i pojazdów, a także zakaz wjazdu na most ciężarówek o masie powyżej 10 ton (z wyjątkiem autobusów komunikacji miejskiej). Zleciliśmy ekspertyzę, a most objęto dodatkową, stałą obserwacją, połączoną z opomiarowaniem przy pomocy czujników zegarowych oraz geodezyjnych. Prawdopodobną przyczyną usterki jest korozja kabli sprężających belki lub ściągów przytrzymujących skrajne wsporniki przęseł.
Trochę historii
Wybudowany w latach 1967-1970 most Pomorski odgrywał bardzo ważną rolę komunikacyjną, przeprowadzając ruch tranzytowy pomiędzy granicami miasta od strony Inowrocławia w kierunku Gdańska i Gdyni. Przeprawę zaprojektował wybitny polski projektant Maksymilian Wolff (Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku). Na obiekcie znalazły się dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu każda oraz asymetrycznie usytuowane po stronie wschodniej torowisko tramwajowe. Wschodnia krawędź mostu jest łukowa, podczas gdy zachodnia idealnie prosta, aby obok można było dostawić drugi most.
Budowa tego obiektu była pierwszą w Polsce realizacją metodą montażu nawisowego, czyli montażu przęsła z gotowych prefabrykatów dostawianych wspornikowo do już wcześniej zmontowanych, a tym samym trwale zapisała się w historii budowy polskich mostów, co do dzisiaj jest często przypominane przez autorytety z tej dziedziny.
Kończymy prace naprawcze na moście Bernardyńskim. Schodzimy pod konstrukcję
W poniedziałek, 16 grudnia, przywróciliśmy normalne funkcjonowanie komunikacji publicznej autobusowej, a także ruch kołowy na całym przekroju jezdni zachodniej (dwa pasy ruchu) w kierunku ronda Bernardyńskiego oraz jeden pas na jezdni wschodniej w kierunku ronda Jagiellonów i rozpoczęliśmy prace naprawcze na połówce jezdni wschodniej.
W związku z utrzymującymi się dodatnimi temperaturami, zakończenie tych prac będzie możliwe nie do końca grudnia br., a prawdopodobnie jeszcze przed zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia.
Tym samym, przy sprzyjających warunkach pogodowych, planujemy oddać dla ruchu cały przekrój mostu tj. obie jezdnie zachodnią i wschodnią po dwa pasy ruchu w każdym z kierunków już w ostatnich dniach tego tygodnia (najpóźniej w poniedziałek, 23.12.2024). Dalej będziemy prowadzili prace wyłącznie pod obiektem. Pomimo wprowadzonych wzmocnień na całym moście Bernardyńskim nadal będzie obowiązywał zakaz wjazdu pojazdów ciężarowych.
Wykonawca prac naprawczych będzie kontynuował zakres dodatkowych robót budowlanych pod mostem przy przyczółkach. Te prace planujemy zakończyć do końca stycznia 2025 roku.