Testujemy autobus hybrydowy na bydgoskich ulicach
Od 19 sierpnia do 14 września Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK) w Bydgoszczy testować będą autobus hybrydowy Mercedes Citaro Hybryd. Autobus kursować będzie na linii 79 oraz 89.
Pojazd hybrydowy wykorzystuje energię elektryczną odzyskaną w czasie hamowania. Silnik elektryczny jest wykorzystywany podczas ruszania i zwalniania, a na trasie autobus napędza zwykły silnik diesela.
Pojazd ma 18 metrów długości. Posiada 41 miejsc siedzących i 93 miejsca stojące. Wyposażony został nie tylko w wiele systemów wspomagających pracę kierowcy ale również system umożliwiający obserwację „martwego pola" pojazdu. To wyjątkowo przydatne podczas manewrowania autobusem w obrębie istniejących ścieżek rowerowych.
W internetowych rozkładach jazdy, autobus hybrydowy został już oznaczony literką 79H oraz 89H. Należy jednak pamiętać, że nie będzie w nim możliwości zakupu biletu kartą kredytową, oraz nie będą odtwarzane zapowiedzi głosowe.
Nowy pojazd będzie testowany przez 4 kierowców, równolegle z nowym autobusem przegubowym z silnikiem diesla i najwyższą normą emisji spalin EURO 6.
Pozwoli to porównać nie tylko wysokość spalania tych pojazdów ale również wykorzystanie ich w codziennym użytkowaniu.
Autobus hybrydowy jest pomalowany na biało więc rozpoznanie go nie sprawi problemu. Zachęcamy do przejazdu.
Droga dla rowerów z Myślęcinka do Niemcza – czekamy na opinie
Przygotowujemy się do budowy ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż ul. Jeździeckiej pomiędzy Myslęcinkiem i Niemczem. Gotowa jest już koncepcja trasy. Zależy nam na wyborze najkorzystniejszych rozwiązań. Zapraszamy do udziału w konsultacjach, które potrwają od 17 do 31 sierpnia.
Rowerowa inwestycja zlokalizowana zostanie w północnej części miasta, przy granicy z miejscowościami Niemcz i Osielsko. Łączna długość projektowanego ciągu pieszo-rowerowego wynosi około 2,3 km, a typowa szerokość to 3 m. Trwa przetarg na wyłonienie wykonawcy w systemie „zaprojektuj i zbuduj". Inwestycja obejmuję budowę ciągu pieszo – rowerowego na odcinku od ul. Podkowa do ul. Gdańskiej z nawiązaniem do istniejącego fragmentu pomiędzy ulicą Bydgoską, a Słowackiego w Niemczu.
Opracowana wcześniej koncepcja zakłada również przebudowę i przesunięcie przystanków autobusowych w formie peronów przystankowych. Dodatkowo pierwszy przystanek przy ul. Gdańskiej zostanie przebudowany na zatokę autobusową. Nowa infrastruktura powstanie na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy Miastem Bydgoszcz i Gminą Osielsko.
Karta konsultacyjna dostępna jest na stronie: www.bydgoszcz.pl/jezdziecka
Więcej Informacji, w tym koncepcja budowy infrastruktury pieszo-rowerowej na ul. Jeździeckiej, klauzula RODO dostępne są na stronie: www.bydgoskiekonsultacje.pl
Koncepcja była już przedmiotem prac Zespołu ds. polityki rowerowej miasta Bydgoszczy. Część uwag środowisk rowerowych została już uwzględniona, a kolejne będą analizowane na etapie prac nad dokumentacją wykonawczą. Konsultacje wyjątkowo odbywają się w wakacje i potrwają 14 dni.
Mieszkańcy będą mogli zgłosić swoje uwagi ws. przebudowy za pośrednictwem karty konsultacyjnej lub w formie papierowej na adres korespondencyjny Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy (ul. Toruńska 174a; 85-844 Bydgoszcz).
W związku jednak z aktualną sytuacją epidemiologiczną, na pytanie mieszkańców dotyczące inwestycji odpowiadać będziemy w formie internetowego Q&A (pytanie i odpowiedź).
Pytania dotyczące koncepcji można przesyłać na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Kolejne ulice w asfalcie i ażurach. Podsumowanie utwardzania ulic gruntowych w latach 2015 - 2020
W Bydgoszcz realizowane są liczne programy zmierzające do utwardzania ulic gruntowych. Zadania konsultujemy z mieszkańcami i radami osiedli. W ciągu ostatnich pięciu lat powstało 35 kilometrów ulic osiedlowych z twardą nawierzchnią. Wydaliśmy na ten cel ponad 94 mln. zł.
W ostatnich latach twardą nawierzchnię zyskało ponad 120 odcinków miejskich dróg. Najwięcej zrealizowanych zostało w oparciu o wieloletni program utwardzania ulic gruntowych – ponad 10 kilometrów. Korzystając z wielu innych programów i działań zrealizowanych została znacznie więcej inwestycji ułatwiających dojazd i dojście do wielu posesji.
Ulice dla których powstaje dokumentacja projektowa, typowane są między innymi na podstawie takich parametrów jak: gęstość zaludnienia, ważność ulicy lokalnej w układzie transportowym miasta (połączenie z układem dróg podstawowych i innymi drogami twardymi), wskaźnik długości lokalnych dróg gruntowych do sumy długości dróg lokalnych na osiedlu.
W ramach zadań mogą być brane pod uwagę również: przepuszczalność gruntu czy częstotliwość przejazdu pojazdów ciężarowych (utwardzanie ulic gruntowych płytami ażurowymi). Dodatkowo sami mieszkańcy również mogą uczestniczyć w realizacji konkretnych zadań drogowych (Program 25/75) lub zgłaszać je do realizacji w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
Dzięki tego rodzaju działaniom na terenie naszego miasta, utwardzonych zostało w ostatnich latach ponad 30 kilometrów dróg gruntowych. W najbliższym czasie nowa nawierzchnia pojawi się też na kolejnych kilometrach bydgoskich ulic.
1.Wieloletni Program Utwardzenia Ulic Gruntowych
Program jest realizowany w oparciu o Uchwałę Rady Miasta Bydgoszczy a pakiet zadań do realizacji zostaje wybrany na podstawie określonych parametrów (m.in.: gęstość zaludnienia, ważność ulicy w układzie transportowym miasta, długości dróg gruntowych do sumy długości dróg lokalnych na osiedlu).
Na realizację programu w latach 2016-22 zabezpieczono ponad 130 mln zł.
Co roku na budowę ulic osiedlowych gwarantowanych jest nie mniej niż 17 mln zł. Środki, których nie można wykorzystać w danym roku przechodzą na rok następny.
2.Program Inicjatyw Lokalnych 25/75
W przedmiotowym programie większość kosztów (75%) ponosi miasto, a mniejszą część (25%) wnioskujący mieszkańcy. Warto dodać, że istnieje możliwość podniesienia dofinansowania przez miasto aż do 85%, jeśli wnioskodawcy wcześniej finansowali budowę wodociągu i kanalizacji. Dzięki temu można skorzystać z dodatkowej bonifikaty na wkład własny.
3.Bydgoski Budżet Obywatelski
Zasada działania programu polega na wydzieleniu z budżetu miasta kwoty, na realizację konkretnych zadań zgłaszanych przez mieszkańców Bydgoszczy. Do realizacji są kierowane projekty, które uzyskują największą liczbę głosów. Do wyboru są trzy rodzaje projektów, wszystkie znane z poprzedniej edycji: duże zadania ponadosiedlowe, projekty na wybranych osiedlach oraz małe projekty społeczne.
4.Pilotażowy program utwardzania dróg płytami ażurowymi. Tego typu zadania realizujemy głównie na terenach o dużej przepuszczalności gruntu, w miejscach nie narażonych na częste przejazdy ciężarówek. Zależy nam też na utrzymaniu ciągłości utwardzanych ulic z innymi istniejącymi drogami twardymi oraz poprawie tą technologią dojazdu do osiedlowych obiektów użyteczności publicznej.
5. Wiele ulic udało się przebudować też przy realizacji dużych inwestycji drogowych. W ten sposób utwardzona nawierzchnia pojawiła się na kolejnych 29 ulicach gruntowych.
6. Ulice zbudowane przez zewnętrznych inwestorów. Część ulic budują inwestorzy, którym zależy na wygodnym i bezpiecznym dojeździe do wznoszonych hal i budynków. W ten sposób powstało kilka nowych odcinków ulic lub były one gruntownie wyremontowane.
Z racji pełnionej funkcji najczęściej otrzymują one nawierzchnie asfaltowe.
Od 2015 roku w Bydgoszcz sukcesywnie przybywało programów, dzięki którym utwardzonych zostało 35 km ulic osiedlowych. Kolejnych kilka kilometrów jest w planach lub realizacji.
ZESTAWIENIE - BUDOWA ULIC GRUNTOWYCH w latach 2015-2020
Buspas na ul. Kolbego w budowie
Trwa budowa buspasa wzdłuż ul. Kolbego. Najwięcej prac toczy się w rejonie skrzyżowania z ulicą Kogucią, gdzie na zlecenie miejskich wodociągów powstaje podziemny zbiornik na deszczówkę. Rozpoczęły się też pierwsze prace związane z wykonaniem nowej podbudowy pod dodatkowy pas ruchu, przekładane są sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne oraz budowane są elementy kanalizacji deszczowej.
Buspas na ul. Kolbego ułatwi wyjazd z Osowej Góry autobusom linii nr 61 i 71. W ramach tego zadania gruntownie przebudowywana jest konstrukcja nawierzchni od ul. Kormoranów do Grunwaldzkiej. Na całym odcinku powstaje dodatkowy pas ruchu przeznaczony dla autobusów. Poza tym przebudowywane będą skrzyżowania, budowę chodników i ciągów pieszo-rowerowych, miejsc parkingowych oraz zatok autobusowych.
Obecnie najwięcej prac toczy się przy skrzyżowaniu z ul. Kogucią. Powstaje tam podziemny zbiornik na deszczówkę. Rozwiąże to problemy związane z zalewaniem ulic w tej części Osowej Góry. Wykonywane są pierwsze warstwy podbudowy pod nową jezdnię pod buspas (W kierunku Grunwaldzkiej).
Równolegle prowadzone są prace przy przekładaniu sieci elektroenergetycznych i telekomunikacyjnych oraz budowane są elementy kanalizacji deszczowej. Po wakacjach prowadzone będą prace przy budowie ciągu dla rowerzystów po wschodniej stronie ulicy.
Koszt inwestycji to 11 mln zł. Finansujemy ją w oparciu o środki ze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, czyli funduszy europejskich dedykowanych metropoliom.
Warto wiedzieć
W ubiegłym miesiącu zakończyła się budowa buspasa na ul. Gdańskiej od wiaduktu nad torami do pętli autobusowej w Myślęcinku (koszt 8mln zł). Wiosną otwarty dla ruchu został pas dla autobusów z wzdłuż Wałów Jagiellońskich (koszt 3,5 mln zł). Również rozbudowana ulica Grunwaldzka wyposażona jest w kierunku centrum w buspas (od Skośnej do Flisackiej). Buspas wytyczony zostanie również na nowej jezdni ul. Kujawskiej (od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego).