Nasze tramwaje na II miejscu w Polsce!
Bydgoskie tramwaje dzięki ostatnim inwestycjom stały się wyjątkowo wygodnym i szybkim środkiem transportu. Bydgoszcz zajęła II. miejsce w rankingu miast, w których tramwaje osiągają najwyższe prędkości. Planujemy kolejne inwestycje w ten przyjazny dla środowiska transport.
Raport opracował portal „Puls Gdańska". Analizowana 12 systemów transportowych.
Bydgoszcz ze średnią prędkością przejazdu na poziomie 20,5 km/h znalazła się tuż za Poznaniem. Warto podkreślić, że autorzy analizowali prędkości zarówno szczytową, pozaszczytową oraz średnią prędkość. Wliczali do niej czas postoju na przystankach pośrednich.
Wyprzdziliśmy takie miasta jak: Warszawa, Szczecin, Gdańsk, Wrocław, Kraków i Łódź.
- Bydgoszcz postawiła na tramwaje i dzięki temu możemy coraz sprawniej poruszać się po mieście – podkreśla prezydent Bydgoszczy, Rafał Bruski. - W ciągu ostatniej dekady nadrobiliśmy wieloletnie zaniedbania. Do 2010 mieliśmy tylko 2 nowoczesne tramwaje. Od lat 90. do momentu budowy torowiska na dworzec nie zbudowano ani jednego metra nowej linii. Dziś tramwajami możemy dojechać również do Fordonu oraz wzdłuż ulicy Kujawskiej na Górny Taras.
Nasza sieć tramwajowa urosła z 28 do ponad 41 kilometrów . Zmodernizowaliśmy kilka innych tras i węzłów. Wkrótce ruszy budowa mostu spinającego ulice Toruńską i Fordońską. Wspólnie z mieszkańcami planujemy też dalszy rozwój tramwajowej sieci. To kosztowne inwestycje, skutkujące w trakcie realizacji sporymi utrudnieniami w ruchu, ale bardzo opłacalne szczególnie w dłuższej perspektywie.
W godzinach szczytu największą prędkość komunikacyjną uzyskały tramwaje linii nr 5, kursujące pomiędzy Rycerską i Łoskoniem – 24,1km/h. Ta linia uzyskuje również najwyższe prędkości poza szczytem – rzędu 26,3 km/h.
Doskonały wynik Bydgoszczy to w dużej mierze efekt nowoczesnych rozwiązań zastosowanych w trakcie inwestycji. Nowe trasy powstają na wydzielonych torowiskach (łącznie z mostami i wiaduktami).
Wiele sygnalizacji w sposób priorytetowy obsługuje przejazdy pojazdów szynowych. Pomogła również wymiana taboru. W latach 2015-2019 na tory wyjechały 33 nowoczesne pojazdy z Pesy.
Obsługują one przede wszystkim linie kursujące do Fordonu i na górny taras.
Bydgoska sieć tramwajowa w liczbach:
• Długość torowisk: 41,4km
• Liczba składów tramwajowych kursująca w szczycie: 62
• Liczba linii tramwajowych: 11
• Średnia prędkość komunikacyjna: 20,5 km/h
• Liczba niskopodłogowych składów: 35 sztuk
• Rok powstania: 1888
Za tydzień uruchomione zostaną ogródki letnie w Bydgoszczy. Trwają ostatnie przygotowania.
Od 15 maja otwarte zostaną ogródki restauracyjne w całej Polsce, a dwa tygodnie później będzie można zjeść również posiłek w samym lokalu.
Warunkiem będzie oczywiście zachowanie reżimu sanitarnego i trzymanie odległości od innych gości. Bydgoscy restauratorzy są już przygotowani na przyjęcie pierwszych klientów.
W przyszłym tygodniu pracownicy ZDMiKP przygotują i rozstawią parasole ogródków letnich na płycie Starego Rynku. Prace będą prowadzone etapami.
Dzięki temu Restauratorzy uzyskają pełną fukcjonalność ogródków, które będą mogły przyjąć pierwszych gości, już w dniu zniesienia obostrzeń.
Należy bowiem pamiętać, że gastronomia jest jednym z najbardziej poszkodowanych przez pandemię sektorów gospodarki.
Do tej pory w ZDMiKP złożonych został prawie 60 wniosków o podpisanie umowy na dzierżawę terenu pod ogródki letnie na terenie miasta. To mniej więcej tyle co w roku ubiegłym, choć kilkanaście mniej niż jeszcze dwa lata temu.
Atrakcyjne stawki za dzierżawę.
Przypominamy, że Prezydent Bydgoszczy ustalił w tym roku preferencyjne stawki za dzierżawę terenu pod ogródki sezonowe. Stawki są tak samo niskie jak w 2020 roku a preferencyjne opłaty obowiązywać będą (jeśli nie będą wprowadzane kolejne ograniczenia epidemiczne) do 11 października 2021 roku.
W tym roku opłata za działalność ogródków letnich dla wszystkich dzierżawców wynosić będzie symboliczny 1 grosz za 1m² za dzień. To oznacza, że dla prowadzących ogródki letnie ze sprzedażą alkoholu opłata zostanie obniżona aż o 99% w stosunku do stawki z 2019 roku i stanowić będzie zaledwie do 1% dotychczasowych opłat związanych z dzierżawą terenu pod ogródki letnie.
Preferencyjna opłata pobierana będzie również za działalność ogródków letnich nie prowadzących sprzedaży alkoholu. W tym przypadku kwota dotychczas obowiązująca do końca 2019 roku wynosiła 0,10 zł za 1m² za dzień.
W tym sezonie będzie to tak samo jak w roku 2020 - 1 grosz za 1m² za dzień.
Do wskazanej wysokości opłat z tytułu dzierżawy terenu pod ogródki letnie dodany zostanie podatek VAT, płatny zgodnie z ogólnie obowiązującymi przepisami.
Dzierżawcy nadal mogą występować do ZDMiKP z wnioskiem z uwzględnieniem preferencyjnych stawek za dzierżawę.
Liczymy, że ponownie tak preferencyjne stawki zachęcą restauratorów do otwierania ogródków letnich i ułatwią im dalsze prowadzenie swojej działalności.
Wiosenne porządki na finiszu
Kończy się również kompleksowe czyszczenie ulic i placów Starego Miasta.
W maju Stary Rynek zyska letnią szatę roślinną.
Można też wypożyczyć rowery cargo.
Więcej informacji na ten temat znajdziecie Państwo TUTAJ.
Prace przy Kujawskiej na ukończeniu [ZDJĘCIA]
Trwają roboty wykończeniowe i porządkowe. Realizowane są prace przy układaniu chodników w obrębie ronda Bernardyńskiego, budowie schodów na Wzgórze Wolności oraz parkingu przy rondzie Kujawskim (Park&Ride).
Ostatnie prace podziemne wykonawca prowadzi już tylko na Zbożowym Rynku przy ul. Wiatrakowej.
W najbliższych dniach prowadzone będą jeszcze roboty na ulicach osiedlowych (ul. Sieroca, Tucholska, Lwowska, Słowiańska).
W obrębie całej inwestycji trwają prace przy zieleni.
W przyszłym tygodniu otwarta zostanie ul. M. Konopnickiej do ul. Kujawskiej.
Po zakończeniu robót wykończeniowych, wymalowane zostanie oznakowanie poziome, zlikwidowane zostaną zwężenia na jezdni i uruchomiona zostanie sygnalizacja świetlna na obu rondach. Zakończenie wszystkich prac, zaplanowane jest jeszcze przed wakacjami.
Rozbudowa ulicy Kujawskiej to największy projekt komunikacyjny realizowany w centrum Bydgoszczy. Koszt inwestycji, łącznie z zakupem nowoczesnych tramwajów i zakończoną już przebudową węzła Szarych Szeregów to ponad 370 mln zł. Sam koszt prac budowlanych na Kujawskiej to ok. 170 mln zł.
Dodatkowe rozwiązania po konsultacjach
Po konsultacjach społecznych na etapie projektów wprowadzimy zmiany w planach budowy ulic. Zadbamy m.in. o większą liczbę miejsc do parkowania, dodatkowe oznakowanie i nasadzenia krzewów. To efekt konsultacji społecznych dotyczących ulic Sowiej, Koguciej i Strusiej na Osowej Górze oraz Pszczelnej na Miedzyniu. Projektanci analizują uwagi zgłoszone przy innych ulicach.
W pierwszej kolejności opracowane zostały koncepcje. Z początkiem roku poddane zostały konsultacjom społecznym. Zależy nam, by nowa infrastruktura jak najlepiej spełniała oczekiwania mieszkańców.
W trakcie konsultacji związanych z budową ulic na Osowej Górze i Miedzyniu zaakceptowane zostały między innymi wnioski związane z:
- Dodatkowymi miejscami postojowymi na Pszczelnej, Koguciej w formie ekokraty
- Dodatkowym oznakowaniem dojazdu do posesji przy sięgaczach
- Weryfikacją miejsc do parkowania dla osób z niepełnosprawnością ruchową
- Korektami w lokalizacji oświetlenia na ul. Koguciej
- Dodatkowymi nasadzeniami krzewów
- Dobudowaniem chodnika na ul. Sowiej do posesji 44a
- Dyslokacją wiaty śmietnikowej na ul. Sowiej
Z wszystkimi uwagami rozpatrywanymi podczas konsultacji można zapoznać się na stronie www.bydgoskiekonsultacje.pl
Wkrótce opublikujemy również raport z konsultacji związany z budową ulic:
W. Bortnowskiego (Stary Fordon), Gościeradzkiej (Piaski), Gradowej (Czyżkówko), Odrzańskiej (Brdyujście), Platynowej (Osowa Góra), Podhalańskiej (Szwederowo), Rajdowej (Smukała-Opławiec-Janowo), Wejherowskiej (Miedzyń-Prądy), Wycieczkowej (Smukała-Opławiec-Janowo).
Jezdnia z chodnikiem na Sowiej
Ulica Sowia, na odcinku ponad 200 metrów, została zaprojektowana jako jezdnia z betonowej kostki z chodnikiem po zachodniej stronie (przy blokach). Opracowanie zakłada wykonanie zjazdów na posesje oraz dojść do posesji. Po zachodniej stronie zachowane zostaną istniejące miejsca parkingowe. Żeby ograniczyć prędkość pojazdów na ulicy zaplanowano próg zwalniający. Sowia zyska nowy kolektor deszczowy i oświetlenie LED. W ramach inwestycji utwardzony zostanie też ażurowymi płytami łącznik ul. Ibisowej.
Pieszojezdnia na Strusiej
Ulica Strusia, łącząca Ptasią i Kruszyńską, zyska twardą nawierzchnię na całym odcinku liczącym ponad 220 metrów. Na tym odcinku ulica została zaprojektowana jako pieszojezdnia z kostki betonowej. Opracowanie zakłada wykonanie zjazdów na posesje oraz dojścia do posesji.
Miejsca postojowe lokalizowano poza zjazdami do posesji w celu swobodnego wyjazdu.
Łącznik obsługujący m.in. posesje z numerami 10-16 o długości ok. 115 m zostanie wykonany z betonowych płyt ażurowych. Wzdłuż ulicy budowany będzie kolektor deszczowy oraz nowe oświetlenie.
Budowa ul. Koguciej
Ulica Kogucia została zaprojektowana jako pieszojezdnia z kostki betonowej. Oprócz podstawowego przebiegu utwardzane będą też sięgacze w kierunku posesji nr 6a, 6b, 6c, 6d i 8 oraz nr 4, 4a. Koncepcja przygotowana przez drogowców zakłada wykonanie zjazdów na posesje oraz dojścia do posesji. Na odcinku między skrzyżowaniem ulicy Koguciej z ulicą Biedronkową i ulicą Gawronią zaprojektowano miejsca parkingowe na zatokach z nawierzchni ażurowej. Dla podniesienia bezpieczeństwa skrzyżowanie z ulicą Biedronkową zaprojektowano jako wyniesione. Łączna długość projektowanego układu ulicy Koguciej wynosi ok. 215 m.
Ulica Pszczelna - z połączeniem w stronę ronda
Ulicę Pszczelną również zaprojektowano jako pieszojezdnię z kostki betonowej. Opracowanie zakłada wykonanie zjazdów na posesje oraz dojścia do posesji. Miejsca postojowe wykonane będą z płyt betonowych ażurowych. Skrzyżowanie z ul. Miodową oraz z planowanym łącznikiem do ronda u zbiegu Nakielskiej i Bronikowskiego zostanie wyniesione. Cała ulica Pszczelna ma długość około 400 metrów.
Obiektywne kryteria
Nowe ulice powstaną w oparciu o II edycję wieloletniego programu utwardzania ulic gruntowych. Zadania są finansowane w oparciu o środki miasta. Realizowane są zadania, które zdobyły najwięcej punktów w takich kryteriach jak:
- gęstość zaludnienia
- ważność ulicy lokalnej w układzie transportowym miasta (połączenie z układem dróg podstawowych i innymi drogami twardymi)
- wskaźnik długości lokalnych dróg gruntowych do sumy długości dróg lokalnych na osiedlu