Buspas, chodniki i droga rowerowa na ul. Kolbego. Jedna inwestycja, wiele korzyści
Zakończyła się budowa buspasa wzdłuż ul. M. Kolbego.
Inwestycja na Osowej Górze została powiązana z budową dróg rowerowych, chodników i licznych parkingów.
Dodatkowo doświetlone zostały też przejścia dla pieszych.
Rozwiązaliśmy szereg problemów zgłaszanych wcześniej przez mieszkańców w tej części miasta.
W ramach zrealizowanej inwestycji, gruntownie przebudowywana została cała nawierzchnia ul. Kolbego od ul. Grunwaldzkiej do ul. Kormoranów.
Powstał dodatkowy pas ruchu dla autobusów (buspas) a wzdłuż trasy wybudowaliśmy zatoki autobusowe i zamontowaliśmy estetyczne wiaty na przystankach.
Przebudowywane zostały skrzyżowania, dojazdy do posesji i cała infrastruktura podziemna.
Powstały też nowe chodniki i drogi rowerowe, które łączą się z wybudowanymi już wczęśniej szlakami wzdłuż ul. Grunwaldzkiej.
Po stronie wschodniej wybudowaliśmy jezdnię serwisową z kilkudziesięcioma miejscami postojowymi przy sklepach i posesjach.
Powstało też nowoczesne i energooszczędne oświetlenie uliczne, dające poczucie większego bezpieczeństwa.
Lepiej doświetlone zostały też przejścia dla pieszych.
Osobom z niepełnosprawnościami opriemtację na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych ułatwiają elementy ryflowane (z wypustkami i wgłębieniami).
Wykonawca do połowy grudnia musi przeprowadzić wraz z Zamawiającym prace odbiorowe, uzupełnić lub poprawić wskazane przez Zamawiającego elementy infrastruktury oraz uzyskać pozwolenie na użytkowanie.
Koszt inwestycji to 11 mln zł.
Projekt został współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskieg0
Buspasy wzmacniają komunikację
Buspas na ul. Kolbego ułatwia autobusom wyjazd z Osowej Góry i szybkie dotarcie do ul. Grunwaldzkiej, gdzie już od dawna funkcjonuje dodatkowy pas ruchu dla autobusów.
Inwestycja nie tylko lepiej komunikuje Osową Górę z centrum miasta, ale też ogranicza negatywne oddziaływanie transportu na środowisko.
Już wcześniej w oparciu o fundusze unijne powstało w Bydgoszczy kilka innych buspasów, które skracają podróż komunikacją miejską:
• wzdłuż Wałów Jagiellońskich
• wzdłuż ul. Gdańskiej
• wzdłuż ul. Grunwaldzkiej
• wzdłuż ul. Kujawskiej
Ważne liczby:
• Koszt zadania – 11 mln zł
• Gwarancja -8 lat
• Długość nowego buspasa – 800m
• Szerokość – 3,5m
Parkuj prawidłowo i nie płać
Dzięki nowej uchwale Rady Miasta pojawi się możliwość odholowywania źle zaparkowanych elektrycznych hulajnóg i urządzeń transportu osobistego.
W ten sposób mieszkańcy prawidłowo parkujący samochody i inne urządzenia, nie będą płacili za osoby pozostawiające pojazdy w nieprzeznaczonych do tego miejscach.
W ostatnich latach hulajnogi stały się jednym z popularnych środków transportu.
W lipcu znowelizowano ustawę „Prawo o ruchu drogowym", która uregulowała szereg zagadnień związanych z tymi urządzeniami.
Ustawodawca określił warunki, na których można korzystać z tych urządzeń i zobowiązał również gminy i powiaty do uregulowania tych kwestii w swoich uchwałach.
Nowa bydgoska uchwała Rady Miasta dotyczy kwestii związanych z usuwaniem pojazdów z dróg, chodników i dróg rowerowych.
Zaktualizowano też koszty usuwania i przechowywania innych źle zaparkowanych pojazdów.
Usunięcie źle zaparkowanej hulajnogi elektrycznej kosztować będzie od przyszłego roku 128 zł.
Tyle samo wyniosą opłaty za usunięcie z drogi roweru lub motoroweru.
Koszt usunięcia motocykla wyniesie 251 zł, a samochodu osobowego (o masie do 3,5 tony) 542 zł.
Odpowiednio wyższe opłaty dotyczyć będą większych pojazdów lub przewożących materiały niebezpieczne.
Doba przechowywania pojazdów na parkingu strzeżonym będzie kształtować się następująco:
Roweru, motoroweru, hulajnogi, urządzenia transportu osobistego – 24zł
Motocykla – 33 zł
Pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t – 46 zł
Ciężarówek(powyżej 3,5 tony) – od 60 do 154 zł
Pojazdu przewożącego materiały niebezpieczne – 225 zł.
Dzięki nowej uchwale mieszkańcy prawidłowo parkujący pojazdy nie będą płacili za osoby pozostawiające pojazdy w nieprzeznaczonych do tego miejscach.
Opłaty pozwolą podpisać Miastu umowę z firmą, która usunie pojazdy oraz pokryć szereg innych kosztów towarzyszących takim działaniom m.in. ustalania i powiadamiania właścicieli pojazdów, obowiązkiem odbierania pojazdów z parkingu w związku z ich przepadkiem na rzecz powiatu w tym: koszty sądowe, zastępstw prawnych, biegłych/rzeczoznawców, przechowywania pojazdów, procedur likwidacji składników majątkowych, postępowań administracyjnych.
Zmienia się ruch na bydgoskich ulicach. Pomogła obwodnica
Mimo coraz większej liczby pojazdów, trasami wlotowymi do miasta, którymi kiedyś biegły drogi krajowe, porusza się mniej aut.
To przede wszystkim efekt oddania do użytku północno-zachodniej obwodnicy miasta w ciągu drogi ekspresowej S5.
O tę inwestycję zabiegali Prezydent Bydgoszczy, Radni i Mieszkańcy.
Nadal jednak rośnie ruch na drogach krajowych regionu. Bydgoszcz więc aktywnie zabiega, wspólnie z innymi samorządami, o szybką przebudowę tras, istotnych dla rozwoju naszego miasta.
Generalny Pomiar Ruchu (GPR) przeprowadzany jest co 5 lat przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Z ostatnich badań wynika, że na terenie województwa, w porównaniu z rokiem 2015, średni dobowy ruch pojazdów wzrósł aż o 17 proc.
W obrębie naszego miasta również zaszło wiele istotnych zmian.
- DK80 (most Fordoński) przenosi już ponad 22 tys. pojazdów na dobę (o 7 tys. więcej niż 2015 roku) co przekłada się na znacznie większy ruch na ul. Fordońskiej.
- więcej aut nadjeżdza też od strony Nakła (DK10), Szubina (DK5) i Koronowa (DK25). Nie generują one jednak aż tak zwiększonego ruchu na ul. Grunwaldzkiej, Szubińskiej czy ul. Nad Torem, gdyż znaczna część tych pojazdów kierunkuje się na drogę S5 i nie wjeżdża do miasta.
Znaczną częśc ruchu na kierunku północ - południe (ulice al. Jana Pawła II czy ul. Wyszyńskiego) również "przejmuje" obwodnica, którą porusza się od 10 do 23 tysięcy pojazdów na dobę. (dane GPR)
Powyższe dane są spójne z naszymi obliczeniami, uzyskanymi z systemu ITS.
Natężenia ruchu w Bydgoszczy w latach 2019-21 (przed i po otwarciu obwodnicy) [dane poglądowe]
• Rondo gen. S. Maczka wlot od ul. Nad Torem: 11 404 dobowe natężenie ruchu - 10 787 pojazdów na dobę
• rondo Toruńskie wlot od strony Inowrocławia: 18 209 - 13 388
• al. S. Wyszyńskiego / Kamienna wlot od strony Osielska: 12 541 - 11 425
Jako zarządca dróg na terenie Bydgoszczy na bieżąco monitorujemy natężenia ruchu w mieście i jego obrębie.
Pozwala to lepiej planować kolejne inwestycje drogowe i zamierzenia inwestycyjne.
Trzeba mieć świadomość, że natężenia ruchu na poszczególnych trasach będą ulegały dalszym zmianom, wraz z oddaniem do użytku kolejnych inwestycji miejskich czy odcinków dróg ekspresowych.
Miasto Bydgoszcz wraz z innymi samorządami nadal będzie aktywnie zabiegać, o jak najszybszą budowę drogi ekspresowej S10.
Rośnie liczba pojazdów.
W samej tylko Bydgoszczy zarejestrowanych jest 286 tysięcy samochodów.
Co roku przybywał kolejnych kilka tysięcy nowych aut.
Dodatkowo też część mieszkańców Bydgoszczy przeprowadza się na do okolicznych gmin i prawie każdego dnia dojeżdża do miasta korzystając z różnych środków transportu. Dodatkowo generuje to ruch na innych trasach, niż do tej pory.
Dlatego właśnie w przypadku nowych inwestycji miejskich, tak mocno dążymy do wzmacniania zrównoważonego transportu.
• Na wielu ważnych ulicach wytyczyliśmy lub zbudowaliśmy buspasy (m.in. Wały Jagiellońskie, Kujawska, Bernardyńska, 3 Maja)
• W ubiegłym roku uruchomiona została linia tramwajowa wzdłuż ul. Kujawskiej
• Wdrożyliśmy system ITS, który skrócił czas przejazdu ważnymi korytarzami transportowymi
• Rozpoczęliśmy wymianę taboru tramwajowego na nowoczesne niskopodłogowe składy (zakup 33 szt. niskopodłogowych, klimatyzowanych składów )
• Stworzyliśmy nowe bezpośrednie połączenia ścisłego centrum z innymi osiedlami (m.in. Osową Górą, Nowym Fordonem, północną częścią Szwederowa).
• Przebudowujemy infrastrukturę przystankową dostosowując ją do potrzeb osób z niepełnosprawnościami
• Tworzymy system parkingów P+R z atrakcyjnymi taryfami przy jednoczesnym rozszerzeniu strefy płatnego parkowania
• Budujemy spójna sieć dróg rowerowych w kolejności i parametrach skonsultowanych ze środowiskiem rowerzystów.
Nowy operator i nowe autobusy w Bydgoszczy
W związku z kończącą się w przyszłym roku umową na obsługę pakietu przewozów autobusowych, obsługiwanego obecnie przez firmę Irex Trans, zakończyliśmy procedurę przetargową mającą wyłonić operatora na kolejne lata.
Właśnie podpisaliśmy umowę z nowym Wykonawcą, który obsługiwać będzie 11 linii autobusowych w naszym mieście.
Nowy operator będzie musiał zakupić też blisko 50 nowych pojazdów.
Zamówienie przetargowe zostało skonstruowane w oparciu o Plan Transportowy uchwalony przez Radę Miasta w 2013 roku. Zgodnie z jego założeniami ok. 25 procent autobusowej pracy przewozowej realizowana jest na podstawie procedury przetargowej (przeprowadzone obecnie), a ok. 75 procent jest obsługiwane przez Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Bydgoszczy (MZK).
Do przetargu, na obsługę 11 linii autobusowych w Bydgoszczy zgłosiło się 4 oferentów. Po dokładnej analizie przedłożonych ofert, podpisaliśmy umowę z nowym operatorem.
Została nim firma Mobilis, która wyceniła realizację zadania (w samym tylko roku 2023) na prawie 27 mln zł.
W kolejnych latach stawki jednostkowe będą waloryzowane o wskaźnik inflacji oraz paliwowy.
Zwycięska firma będzie świadczyć usługi do 2031 roku.
Przewoźnik, będzie obsługiwał od 2023 roku autobusowe linie nr 51, 53, 55, 56, 58, 62, 67, 69, 73, 76 i 85.
Do obsługi tych tras Wykonawca musi łącznie dysponować 45 pojazdami (plus pojazdami rezerwowymi).
Tabor liniowy powinien składać się z 19 przegubowców i 26 wozów krótkich.
Przegubowce mają zabrać na pokład minimum 135 pasażerów, a wozy krótkie co najmniej 90 pasażerów.
Niskopodłogowe autobusy mają być wyposażone m.in. w klimatyzację, system wi-fi, system ITS, monitoring wizyjny, system zapowiedzi głosowych, system elektronicznych podświetlanych tablic i porty usb do ładowania urządzeń mobilnych.
Tabor musi być też w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (brak stopni we wszystkich drzwiach i brak stopni poprzecznych wewnątrz pojazdu).
Autobusy muszą być fabrycznie nowe co oznacza, że norma spalania nie może być niższa niż Euro 6.
Komunikacja autobusowa w liczbach:
W Bydgoszczy linie autobusowe obsługuje 2 operatorów:
• MZK Bydgoszcz – 36 linii
• Irex-Trans - 11 linii (od 2023 roku firma Mobilis)
• Liczba linii
- 30 dziennych
- 6 nocnych
- 11 międzygminnych
• Liczba autobusów kursujących w szczycie:
- przegubowców 95
- krótkich 76