Rewitalizacja Starego Fordonu - ulica Promenada
Nabiera kształtu 800-metrowy odcinek nabrzeża Wisły między mostem a wałami wiślanymi.
To kolejny etap rewitalizacji Starego Fordonu.
W grudniu ub. roku udostępniliśmy nabrzeże przy ul. Frycza Modrzewskiego. Setki uczestników uroczystości otwarcia, przeszło z odnowionego rynku w Starym Fordonie, zrewitalizowaną ul. Bydgoską w dół, nad Wisłę, w kierunku nowego nabrzeża przy moście.
Zrewitalizowaliśmy także pobliskie uliczki wiodące w kierunku Wisły.
Obecnie trwają jeszcze roboty na ul. Promenada, zlokalizowanej pomiędzy więzieniem a rzeką.
To był zawsze popularny trakt spacerowy, ale wcześniej trzeba było przedzierać się wąską, nieuporządkowaną ścieżką nad rzeką.
Dopiero już na samym wale wiślanym można było pospacerować czy przejechać rowerem urządzoną tam alejką.
Teraz to się zmieni. Po wybudowaniu nowej trasy, spacer czy jazda rowerem będą wygodne i bezpieczne.
Ulica Promenada - postęp robót
W trakcie prac konieczne było wzmocnienie gruntu i szereg dodatkowych prac związanych z zabezpieczeniem skarp.
Obecnie ustawiane są ostatnie rzędy koszy gabionowych i ich uzupełnianie. Wyyznaczają one docelowy poziom ciągu pieszo rowerowego.
Prowadzone są też roboty ziemne przy wale powodziowym.
Zakończone zostały prace przy kanalizacji deszczowej. Teraz wykonawca rozpocznie prace energetyczne przy oświetleniu i kamerach.
Na koniec ułożone zostaną krawężniki i podbudowa przyszłej trasy pieszo-rowerowej.
Oddanie całego odcinka do ruchu, planujemy po wakacjach.
Poza przebudową samych ulic nad Wisłą, powstanie także miejsce do zabaw i rekreacji dla dzieci i młodzieży. Pojawią się ścianki wspinaczkowe, plac zabaw z bardzo nowoczesnymi, odpornymi na uszkodzenia, urządzeniami. Zaplanowaliśmy także pumptrack i miejsce na scenę.
Pojawią się też stylowe ławki i kosze na śmieci.
Pierwsze prace w tym zakresie planujemy przeprowadzić już wiosną.
[FILM] Budowa wiaduktu na Armii Krajowej - prace w toku
Na plac budowy nowego wiaduktu J. Nowaka-Jeziorańskiego w ciągu ul. Armii Krajowej zwożone są już pierwsze elementy przyszłego pomostu.
Obecnie trwa ich łączenie.
Wkrótce zakończą się też pracy przy nowych przyczółkach.
Cały nowy wiadukt ma być gotowy jeszcze w tym roku.
Wiadukt zachodni będzie prawie dokładnie taki sam jak przebudowana przed dwoma laty konstrukcja po stronie cmentarza.
Ma składać się z pomostu podwieszonego do łuków. Prace przy przyczółkach są już mocno zaawansowane.
W tym tygodniu na plac budowy przyjechały też pierwsze elementy pomostu.
Ostatnie zostaną przywiezione jeszcze w marcu.
Teraz wszystkie gotowe elementy są scalane, a następnie zostaną nasunięte na nowe przyczółki i tymczasowe podpory.
Łuki nowego wiaduktu będą natomiast montowane z użyciem ogromnego dźwigu.
Na nowym obiekcie zachowane zostaną dwa pasy ruchu dla samochodów, natomiast zlikwidowany zostanie nieużywany pas awaryjny, a odzyskane w ten sposób miejsce przeznaczone zostanie na drogę rowerową.
Powstanie lustrzane odbicie obiektu istniejącego po stronie wschodniej.
Będą więc schody po obu stronach torów kolejowych, chodnik i droga rowerowa od strony ul. Czerkaskiej oraz pochylnia pieszo-rowerowa do Lasu Gdańskiego.
Inwestycja kosztuje 29 mln zł.
Zakończenie prac planowane jest w tym roku.
Pomysły na zrównoważony transport dla Metropolii Bydgoszcz
Metropolia Bydgoszcz ma już projekt nowego planu transportowego.
Przed zakończeniem prac jeszcze raz chcemy poznać opinię mieszkańców. Ostatni etap konsultacji potrwa od do 12 marca.
Dokument będzie jedną z podstaw do składania wniosków o dofinansowanie ważnych zadań poprawiających komunikację, bezpieczeństwo i stan środowiska na terenie naszej metropolii.
Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego (SUMP BydOF) to:
narzędzie ułatwiające planowanie długookresowe uwzględniające szerszy kontekst funkcjonowania gmin wchodzących w skład BydOF w dziedzinie: transportu, środowiska, bezpieczeństwa, jakości życia, zielonej przestrzeni, gospodarki. wypracowana strategia działania na zapewnienie najlepszych środków dostępu do celów podróży i usług.
Odpowiada na szereg pytań związanych między innymi z kierunkiem rozwoju infrastruktury transportowej w tym:
-budową kolejnych dróg rowerowych,
-rozwojem transportu szynowego
-tworzeniem zintegrowanych węzłów
-rozwojem linii autobusowych
-budową obwodnic
-porządkowaniem urbanistycznym
-poprawą dostępności miejscowości o walorach rekreacyjnych i historycznych
-zwiększeniem bezpieczeństwa
-promowaniem i wdrażaniem elektromobilności
Dokument będzie podstawą do ubiegania się o dofinansowanie nowych inwestycji poprawiających komunikację pomiędzy gminami Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego z europejskich funduszy na lata 2021-27. Wskazuje on kierunki działań, które powinny uwzględniać wszystkie samorządy oraz określić kluczowe inwestycje wzmacniające spójność obszaru metropolitalnego i ułatwiające codzienne przemieszczanie się mieszkańców.
Podstawą planu oprócz specjalistycznych prognoz, analiz i modeli są szerokie konsultacje społeczne. Za nami już dwie tury bezpośrednich spotkań. W ich ramach odbywały się wywiady, warsztaty, spotkania z mieszkańcami i przedstawicielami organizacji pozarządowych.
Kolejna szansa na zgłaszanie uwag
Opracowany na tej podstawie projekt planu dostępny jest od 20 lutego 2023 r. do dnia 12 marca 2023 r.
- na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta Bydgoszczy w pod adresem: https://bip.um.bydgoszcz.pl/
- w siedzibie Urzędu Miejskiego Bydgoszczy przy ul. Jagiellońska 61, 85-027
- pod linkiem zamieszczonym na materiałach informacyjnych dotyczących SUMP BydOF zamieszczonych na stronach urzędów Gmin/Starostw wchodzących w skład Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego tj. gmin członkowskich Stowarzyszenia Metropolia Bydgoszcz.
Wnioski i uwagi do projektu Planu Zrównoważonej Mobilności dla Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego oraz Prognozy oddziaływania na środowisko można składać do dnia 12 marca 2023 r.
-elektronicznie na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.;
- formie pisemnej: na adres Urzędu Miasta Bydgoszczy, Biuro Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego, ul. Jagiellońska 61, 85-027 Bydgoszcz;
- bezpośrednio do Biura Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego przy ul. Jagiellońskiej 61, 85-027 Bydgoszcz;
- ustnie do protokołu w miejscu wyłożenia dokumentów – Biuro Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego, ul. Jagiellońska 61, 85-027 Bydgoszcz.
Wnioski i uwagi powinny być składane na formularzu dostępnym do pobrania na dedykowanej stronie [TUTAJ].
Projekt plany z wszystkimi załącznikami dostępny jest również TUTAJ.
Kup bilet przez telefon. Kolejne aplikacje w Bydgoszczy.
Innowacje technologiczne cieszą się coraz większym powodzeniem wśród Pasażerów bydgoskiej komunikacji.
Przejazd można opłacić już nie tylko kartą płatniczą ale też za pomocą aplikacji w telefonie.
W naszym Mieście dostępnych jest już 5 aplikacji, które ułatwiają zakup biletu.
W Bydgoszczy bilet za przejazd można opłacić za pomocą karty płatniczej w pojeździe lub poprzez aplikację na telefon.
W tym drugim przypadku, wystarczy pobrać ze sklepu (Google Play; App Store) bezpłatną aplikację:
Mint Mobile Bydgoszcz (operator Mennica Polska)
zBiletem (operator Infospread Polska Sp. zo.o.)
lub
SkyCash
W ostatnim czasie podpisaliśmy umowę z kolejnymi operatorami.
Od grudnia można korzystać już z aplikacji Jakdojade a od 20 lutego rusza w naszym mieście aplikacja MPay.
Obie można bezpłatnie pobrać ze sklepów Google Play, App Store i Huawei App Gallery.
Aplikacja MPay
Po zainstalowaniu aplikacji wystarczy się zarejestrować i zasilić swoją elektroniczną portmonetkę mPay środkami pieniężnymi np. za pomocą przelewu bankowego.
Do aplikacji można też podłączyć kartę płatniczą, co pozwala uniknąć konieczności pamiętania o regularnych zasilaniach konta.
Zakup biletu trwa zaledwie kilka sekund, a transakcji można dokonać o dowolnej porze dnia i nocy.
Dzięki zakupom w aplikacji mobilnej unikamy konieczności szukania biletomatu czy punktu sprzedaży oraz stania w kolejce martwiąc się, że pojazd odjedzie.
Bilet możemy zakupić tuż przed wejściem do pojazdu - pojawi się w zakładce „Moje Bilety" natychmiast po zatwierdzeniu płatności.
W grudniu Bydgoszcz dołączyła natomiast do grona miast biletowych Jakdojade.
W aplikacji Jakdojade znaleźć można bilety jednorazowe, krótkookresowe i długookresowe - w tym także semestralne. Aby aktywować możliwość kupowania biletów, należy uruchomić aplikację Jakdojade i wejść w zakładkę "Bilety". Po zalogowaniu i wybraniu metody płatności, konieczne jest wskazanie rodzaju biletu, a także podanie numeru telefonu.
Przy zakupie biletów jednorazowych dodatkowo należy podać numer linii oraz numer boczny pojazdu. Bilet kasowany jest w momencie zakupu, a na wybranych liniach może obejmować przejazd dwoma pojazdami - na określonych trasach łączonych, zgodnie z systemem przesiadkowym AT.
Zakup biletu krótkookresowego nie wymaga podawania danych oprócz numeru telefonu i - podobnie, jak jednorazowy - bilet ten kasowany jest w momencie zakupu.
W celu zakupu biletów okresowych natomiast, potrzebne są bardziej szczegółowe dane, tj. imię i nazwisko oraz numer PESEL.
Płatności dokonuje się za pomocą e-portfela lub kodu BLIK.
Po opłaceniu bilet zapisuje się w aplikacji. Podczas kontroli należy okazać wygenerowany kod QR biletu oraz dokument tożsamości.
Liczne innowacje w bydgoskiej komunikacji
Bydgoszczanie już od dawna mogą potwierdzać zbliżeniową kartą płatniczą uprawnienia do przejazdu autobusem lub tramwajem na podstawie biletu okresowego.
Co więcej, pasażerowie już od ponad 10 lat mogą podróżować z biletem okresowym zakupionym online.
Dodatkowo funkcjonuje Open Payment System (OPS). Płacenie bezpośrednio w pojeździe za przejazd funkcjonuje już od 2018 roku. Wystarczy przyłożyć kartę płatniczą (lub smartfon) do urządzenia zainstalowanego w pojeździe.
Istnieje też możliwość zakup biletu miesięcznego przez internet lub w aplikacji w telefonie.