Nowe mosty nad Brdą. Montujemy stalowe dźwigary
Na koniec sierpnia zmontowane zostaną ostatnie części nowego mostu tramwajowego nad Brdą.
Równocześnie wykonawca prowadzi szereg prac m.in. przy przebudowie północnej jezdni ul. Fordońskiej i biegnącego wzdłuż niej torowisku.
Prezentujemy raport z budowy nowych mostów nad Brdą.
Najważniejszym elementem nowej inwestycji będą dwa obiekty mostowe. Konstrukcja dla tramwajów znajdzie się pomiędzy jezdniami. Most tramwajowy o długości 255 metrów, będzie nieco dłuższy niż przeprawa samochodów.
Obiekt będzie miał charakter konstrukcji zespolonej stalowo-żelbetowej liczącej 5 przęseł.
Stalowe dźwigary zostały wcześniej przygotowane przez wykonawcę i montowane są na placu budowy, a następnie nasuwane na podpory. Prace te prowadzono po obu stronach rzeki. W najbliższych dniach obie części zetkną się nad środkiem rzeki. Umożliwi to początek prac nad płytą mostu.
Rozpocznie się też montaż i nasuwanie elementów obiektu drogowego.
Inwestycja wiąże się też z dużą przebudową skrzyżowania ulic Fordońskiej, Łęczyckiej i Kazimierza Wielkiego.
Trwają roboty przy układaniu nawierzchni na jezdni ulicy Fordońskiej oraz kontynuowane są prace na północnej część torowiska.
Ustawione zostały słupy trakcyjne i krawężniki.
Na koniec września planowane jest udostępnienie części nowych jezdni i torowisk.
Umożliwi to dalsze prace przy przebudowie południowej części skrzyżowania wraz z budową dojazdów w kierunku nowych mostów.
Po wybudowaniu układu torowego w tej części Bydgoszczy oraz na skrzyżowaniu ul. Kazimierza Wielkiego i Toruńskiej możliwe będzie też rozpoczęcie prac przy przebudowie rozjazdów na połączeniu ulicy Toruńskiej ze modernizowanym torowiskiem wzdłuż ul. Perłowej.
Budowa nowych mostów, które usprawnią ruch między Kapuściskami i Bartodziejami to obecnie największa miejska inwestycja. Tylko prace budowlane pochłoną ponad 153 mln złotych.
Łatwiejszy przejazd wiaduktami warszawskimi.
Zakończone zostały prace naprawcze na wiaduktach, które umożliwią bezpieczne użytkowanie przez kolejne 10 lat.
Wzmocniony obiekt pozwala na wprowadzenie nowej organizacji ruchu, ułatwiającej przejazd.
Znikną tymczasowe bariery dzielące pasy ruchu, podniesiony zostanie limit prędkości.
W nocy z 3 na 4 sierpnia rozpoczną się pierwsze prace związane ze zmianą organizacji ruchu na obu wiaduktach.
Wykonawca prowadzić je będzie wyłącznie w godzinach nocnych by zachować płynność ruchu.
Podczas prac przejazd może być ograniczony do jednego pasa ruchu.
Nowe oznakowanie
Docelowo prędkość na obiektach zostanie podniesiona z dotychczasowych 30 do 50 km/h (pojazdy ciężarowe do 40 km/h.)
Zgodnie z zaleceniami ekspertów, pojazdy ciężarowe i autobusy nadal będą poruszać się wyłącznie prawy pasem ruchu (od strony chodnika).
Lewy pas nadal pozostanie zwężony do 2,2 m i udostępniony dla pojazdów poniżej 3,5 t.
Na jezdni zostaną wymalowane linie poziome umożliwiające tylko zjazd z lewego na prawy pas.
Zlikwidowane zostaną też plastikowe bariery na jezdni, pomiędzy pasami ruchu.
Ustawione zostanie też nowe oznakowanie pionowe.
Wprowadzanie nowej organizacji ruchu potrwa kilka dni.
Przyszłość wiaduktów Warszawskich
Warto przypomnieć, że wykonane podpory i prace naprawcze miały charakter zachowania funkcji przeprawy i zgodnie z otrzymaną ekspertyzą, pozwolą użytkować obiekt jeszcze przez około 10 lat.
Przygotowaliśmy już wstępny harmonogram dalszych działań w zakresie rozbiórki i budowy nowych wiaduktów.
Wstępne koszty nowej przeprawy to ok. 200 mln.
Warto wiedzieć
Wiadukty Warszawskie w Bydgoszczy oddano do użytku w roku 1973 r., zarówno czasy jak i technologie ich wykonania były dalekie od obecnych oczekiwań i nowych rozwiązań. Są to dwa obiekty mostowe o długości 430 i 436 m, liczące po 23 przęsła każda, zlokalizowane w ciągu ul. Fordońskiej.
Kilkanaście lat temu konstrukcja została poddana remontowi ponieważ już wtedy nosiła znamiona zbyt intensywnego użytkowania i postępującej degradacji. Remont przywrócił funkcjonalność zniszczonej konstrukcji jednak pozostałe elementy, przez następne lata ulegały dalszemu niszczeniu.
Oba wiadukty zostały wybudowane prawie 50 lat temu w oparciu o prefabrykowane belki strunobetonowe typu korytkowego, które okazały się być jednym z najbardziej nietrwałych i awaryjnych systemów budownictwa mostowego.
W Polsce od lat odchodzi się od tego typu konstrukcji.
Ciszej przy Węźle Wschodnim
Ponad 150 metrów długości mają nowe ekrany akustyczne zamontowane na węźle Bydgoszcz Wschód.
Kursują tamtędy tramwaje linii 3, 5, 7 i 10 łączące centrum miasta z Fordonem.
Na hałas uskarżali się mieszkańcy domów z okolicznych ulic: Harcerskiej, Inwalidów i Lewińskiego.
Teraz jest ciszej. Poziom hałasu spadł o kilka decybeli.
Zadanie zostało zrealizowane w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego przez spółkę Tramwaj Fordon.
Kilkukrotne pomiary hałasu przeprowadzane przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska wskazywały, że niedogodności nie przekraczały norm, ale mieszkańcy w głosowaniu BBO wybrali to właśnie zadanie.
Koszt inwestycji to ponad 350 tys. złotych
Osłony chroniące przed hałasem mieszkańców ul. Harcerskiej, Inwalidów i Lewińskiego powstały na fragmencie estakady od strony Fordonu.
Mają wysokość 2,5 metra i długość ponad 150 m.
Do realizacji pozostanie jeszcze jeden etap, czyli budowa osłon o długości ok. 53 m.
Nasze tramwaje na II miejscu w Polsce!
Bydgoskie tramwaje dzięki inwestycjom są wyjątkowo wygodnym i szybkim środkiem transportu.
Bydgoszcz ponownie zajęła II. miejsce w rankingu miast, w których tramwaje osiągają najwyższe prędkości.
Nadal inwestujemy w ten przyjazny dla środowiska transport.
Raport opracował portal „Puls Gdańska".
Analizowano aż 15 systemów transportowych.
Bydgoszcz ze średnią prędkością przejazdu na poziomie 20,1 km/h znalazła się tuż za Olsztynem, który ma najnowszą sieć tramwajową w Polsce, wybudowaną od podstaw.
Warto podkreślić, że autorzy analizowali prędkości zarówno szczytową, pozaszczytową oraz średnią prędkość.
Wliczali do niej czas postoju na przystankach pośrednich. Wyprzedziliśmy takie miasta jak: Warszawa, Szczecin, Wrocław, Kraków i Łódź.
Nasza sieć tramwajowa urosła w ciągu ostatnich lat z 28 do ponad 41 kilometrów.
Powstały nowe torowiska do dworca i Fordonu. Zmodernizowaliśmy kilka innych tras i węzłów.
Doskonały wynik Bydgoszczy to też w dużej mierze efekt nowoczesnych rozwiązań zastosowanych w trakcie inwestycji.
Nowe trasy powstają na wydzielonych torowiskach (łącznie z mostami i wiaduktami).
Wiele sygnalizacji w sposób priorytetowy obsługuje przejazdy pojazdów szynowych.
Pomogła również wymiana taboru.
Bydgoska sieć tramwajowa w liczbach:
Długość torowisk: 41,4km
Liczba linii tramwajowych: 11
Średnia prędkość komunikacyjna: 20,1 km/h
Liczba niskopodłogowych składów: 35 sztuk + na 10 sztuk podpisana umowa
Rok powstania: 1888