Kontynuujemy program utwardzania ulic gruntowych
Kogucia, Sowia, Strusia, Gradowa i Rajdowa to kolejne ulice, które zyskają twardą nawierzchnię, nowoczesne oświetlenie i elementy poprawiające bezpieczeństwo pieszych.
Ogłosiliśmy przetarg na ich zaprojektowanie i budowę.
Wcześniej powstały koncepcje, które konsultowaliśmy z mieszkańcami.
Pakiet składający się z kolejnych 5 zadań zlecany jest w oparciu o Wieloletni Program Przebudowy Ulic Gruntowych.
Środki na jego realizację zapewnia wyłącznie miasto. W pierwszej kolejności opracowane zostały koncepcje rozbudowy kilkunastu gruntówek, które zdobyły w trakcie oceny największą liczbę punktów. W ten sposób do realizacji trafiły m.in. 3 ulice na Osowej Górze ( Kogucia, Sowia, Strusia) a także w Smukale (ul. Rajdowa) i na Czyżkówku (Gradowa).
Inwestycje realizowane będę w trybie zaprojektuj i wybuduj. W pierwszej kolejności opracowane zostaną projekty. Następnie w ramach prac przebudowana zostanie cała infrastruktura podziemna. Wykonawcy lub wykonawca będą musieli też zrealizować zakres drogowy i wyposażyć ulice w oświetlenie, elementy poprawiające bezpieczeństwo i zagospodarować teren. Na realizację zadań będzie około 8 miesięcy od daty podpisania umowy.
Wszystkie prace realizowane będą na podstawie wcześniej przygotowanych koncepcji, które konsultowaliśmy z mieszkańcami.
Jezdnia z chodnikiem na Sowiej
Ulica Sowia, na odcinku ponad 200 metrów, została zaprojektowana jako jezdnia z betonowej kostki z chodnikiem po zachodniej stronie (przy blokach). Opracowanie zakłada wykonanie zjazdów na posesje oraz dojść do posesji. Po zachodniej stronie zachowane zostaną istniejące miejsca parkingowe. Żeby ograniczyć prędkość pojazdów na ulicy zaplanowano próg zwalniający. Sowia zyska nowy kolektor deszczowy i oświetlenie LED. W ramach inwestycji utwardzony zostanie też ażurowymi płytami łącznik ul. Ibisowej. Po konsultacjach zaplanowany został między innymi dodatkowy chodnik do posesji 44a oraz przesunięcie wiaty śmietnikowej
Pieszojezdnia na Strusiej, Gradowej i Rajdowej
Ulica Strusia, łącząca Ptasią i Kruszyńską, zyska twardą nawierzchnię na całym odcinku liczącym ponad 220 metrów. Na tym odcinku ulica została zaprojektowana jako pieszojezdnia z kostki betonowej. Opracowanie zakłada wykonanie zjazdów na posesje oraz dojścia do posesji.
Miejsca postojowe lokalizowano poza zjazdami do posesji w celu swobodnego wyjazdu.
Łącznik obsługujący m.in. posesje z numerami 10-16 o długości ok. 115 m zostanie wykonany z betonowych płyt ażurowych. Wzdłuż ulicy budowany będzie kolektor deszczowy oraz nowe oświetlenie.
W podobnym układzie realizowane mają być też ulice Gradowa i Rajdowa.
Budowa ul. Koguciej
Ulica Kogucia została zaprojektowana jako pieszojezdnia z kostki betonowej. Oprócz podstawowego przebiegu utwardzane będą też sięgacze w kierunku posesji nr 6a, 6b, 6c, 6d i 8 oraz nr 4, 4a. Koncepcja przygotowana przez drogowców zakłada wykonanie zjazdów na posesje oraz dojścia do posesji. Dla podniesienia bezpieczeństwa skrzyżowanie z ulicą Biedronkową zaprojektowano jako wyniesione. Łączna długość projektowanego układu ulicy Koguciej wynosi ok. 215 m. Uwzględniliśmy uwagi mieszkańców związane z lokalizacją oświetlenia
Obiektywne kryteria
Nowe ulice powstaną w oparciu o II edycję wieloletniego programu utwardzania ulic gruntowych. Zadania są finansowane w oparciu o środki miasta.
W pierwszej kolejności realizowane są zadania, które zdobyły najwięcej punktów w takich kryteriach jak:
• gęstość zaludnienia
• ważność ulicy lokalnej w układzie transportowym miasta (połączenie z układem dróg podstawowych i innymi drogami twardymi)
• wskaźnik długości lokalnych dróg gruntowych do sumy długości dróg lokalnych na osiedlu
W ostatnich latach na terenie miasta powstało ponad 35 kilometrów utwardzonych ulic.
Na ten cel miasto wydało blisko 100 mln zł.
Zadania, realizowane są w oparciu o kilka miejskich programów.
Od 1 lutego zmiana cen za parkowanie auta
Rada Miasta ze względu na wysoką inflację (drożejący prąd i paliwa) oraz ograniczone dochody Miasta, uchwaliła pod koniec ubiegłego roku nowe stawki za parkowanie w centrum. Zmiany są na poziomie zbliżonym lub niższym niż w innych dużych miastach.
Nowe stawki będą obowiązywały od 1 lutego.
Zmiana obszaru Podstrefy A i B
- do Podstrefy A dołącza parking zlokalizowany przy ul. Ustronie,
- zmiana granicy Podstrefy B w okolicach Placu Poznańskiego - obecny obszar wchodzi do Podstrefy A (ul. Grudziądzka, ul. Teskowej itp.)
Zmiana wysokości opłat za parkowanie:
- opłata za pierwszą godzinę parkowania w Podstrefie A wynosić będzie 3,80 zł (obecnie 3 zł)
Całodzienna opłata za parkowanie – 36,50 zł
- opłata za pierwszą godzinę parkowania w Podstrefie B wynosić będzie 2,60 zł (obecnie 1,50)
Całodzienna opłata za parkowanie – 25,00 zł
Zmiany w zakresie abonamentów dla mieszkańca
- zmiana obowiązywania abonamentu miesięcznego dla pojazdu mieszkańca zameldowanego na pobyt stały lub czasowy w granicach SPP ważnego dotychczas na ulicy zameldowania - rozszerza się abonament o jedną dodatkową wskazaną przy zakupie ulicę przylegającą do ulicy zameldowania zlokalizowaną w tej samej Podstrefie.
Przykład: właściciel pojazdu zameldowany przy ul. Cieszkowskiego będzie mógł wskazać jedną dodatkową ulicę np. ul. Słowackiego, ul. Pomorską bądź ul. Gdańską – warunkiem jest lokalizacja dodatkowej ulicy w tej samej podstrefie co ulica zameldowania.
Przypominamy, że zgodnie z uchwałą Rady Miasta w przypadku gdy ulica zameldowania lub ulica przyległa przebiega przez dwie podstrefy, abonament upoważnia do parkowania wyłącznie na tej części ulic która znajdują się w Podstrefie zameldowania.
WAŻNE! Dodatkowo przy weryfikacji abonamentu mieszkańca, należy udokumentować fakt rozliczania podatku dochodowego w Mieście Bydgoszczy.
Ceny abonamentów nie ulegają zmianie.
Zmiana wysokości opłaty dodatkowej – 200,00 zł (obecnie 50,00 zł)
W przypadku uiszczenia opłaty dodatkowej w dniu wystawienia zawiadomienia lub w najbliższym dniu roboczym po tym dniu - opłatę pobiera się w zmniejszonej wysokości 120,00 zł (w przypadku płatności przelewem liczy się data wpływu na konto ZDMiKP).
Uruchomienie parkingu w Podstrefie C nastąpi po oddaniu jego do użytkowania (ul. Grudziądzka), a pozostałe zmiany w zakresie granic SPP zostaną wprowadzone w drugiej połowie bieżącego roku.
Mosty Solidarności nie tylko dla samochodów
Przygotowujemy się do przyszłej przebudowy północnych mostów "Solidarności".
Zamówiliśmy koncepcję, która pomoże znaleźć najlepsze rozwiązanie uwzględniające również oczekiwania pieszych i rowerzystów. Właśnie otwarte zostały oferty w przetargu na jej wykonanie.
Północna przeprawy stanowiące część mostów Solidarności została wybudowane 40 lat temu. Obiekt na bieżąco był monitorowany. Ostatnie prace interwencyjne przy nawierzchni były prowadzone pod koniec ubiegłego roku.
Niestety stalowo-żelbetowa konstrukcja nie spełnia już współczesnych norm i wymagać będzie w perspektywie najbliższych lat kompleksowej przebudowy. Dlatego zamawiamy koncepcję przebudowy tej trasy.
Projektanci będą musieli opracować i zaproponować 3 warianty przyszłej trasy. Różnić mają się liczbą pasów ruchu, lokalizacją przystanków, chodników i tras rowerowych.
Wszystkie warianty będą uwzględniały dowiązanie do istniejącej infrastruktury rowerowej oraz planowaną przebudowę ul. Focha związaną z budową Nowego Portu. Częścią tej deweloperskiej inwestycji jest budowa nowej ulicy łączącej ulicę Obrońców Bydgoszczy z ul. F. Focha wraz z przebudową skrzyżowań.
Projektanci zaplanują poza tym schody i pomosty serwisowe w niezbędnym zakresie, a także powiążą chodniki i ścieżki rowerowe z bulwarami nad Brdą od strony śluzy.
Funkcjonować ma też bezpieczny prawoskręt w ul. Grottgera.
Dodatkowo przy skrzyżowaniach wprowadzone mają zostać podpórki rowerowe lub barierki postojowe z podstopnicami dla rowerzystów. To kolejne rozwiązanie uzgodnione z przedstawicielami środowisk rowerowych.
W pierwszej kolejności ogłoszony został przetarg na prace projektowe. Cztery firmy zainteresowane realizacją prac projektowych wyceniły ich wartość na kwoty od 146 do 585 tysięcy złotych. Po weryfikacji i ocenie ofert wybrana zostanie najkorzystniejsza, co umożliwi podpisanie umowy.
Prace nad koncepcją zajmą około roku.
Warto wiedzie
Mosty „Solidarności" w ciągu ul. marsz. F. Focha to zespół 6 obiektów (4 drogowych i 2 tramwajowych) nad Brdą i Młynówką.Pierwsza drogowa przeprawa w tym miejscu funkcjonowała prawdopodobnie od 1840 roku. W latach 1885-1890 mosty wzniesiono na nowo w linii prostej. Pierwszy od strony wschodniej był most Wilhelmsbrücke (po 1920 r. zwany Jagiellońskim), a za nim Hafenbrücke (Portowy) spinający brzegi Młynówki.
Zostały one zniszczone w czasie II wojny światowej. Konstrukcja południowych mostów pochodzi z 1955 roku. Wówczas w osi jezdni znajdowało się także torowisko tramwajowe. Mosty tramwajowe i w ciągu jezdni północnej powstały natomiast w latach 1977-82.
Dzisiaj mało kto pamięta, ze w tym miejscu rozważano przebudowę południowych mostów na konstrukcję podwieszoną z pylonem, pod który wykonano już część fundamentów. Pomysł jednak upadł głównie z przyczyn technicznych.
Wiadukty Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy
26 stycznia Rada Miasta Bydgoszczy zdecydowała, że wiadukty na ul. Wojska Polskiego będą nosiły nazwę Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
Obecnie trwa intensywna budowa północnej przeprawy.
Już niebawem w tym miejscu wprowadzone będą kolejne zmiany w organizacji ruchu.
Na budowie montowane są kolejne elementy nowej przeprawy.
W tym miejscu powstanie nowy obiekt z chodnikami, drogą rowerową i oświetleniem strefy wokół wiaduktu i pod nimi.
Ruch pojazdów na tym odcinku odbywa się bez większych zakłóceń.
Na terenie budowy trwają prace przy filary i przyczółkach nowej przeprawy.
Z Radomska sukcesywnie przywożone są i montowane kolejne fragmenty przęsła budowanego wiaduktu.
W tym czasie w fabryce na zapleczu budowy, malowane są dalsze elementy konstrukcji stalowej.
Na początku lutego Wykonawca planuje przełożyć ruch na al. Jana Pawła II, co pozwoli montować kolejne segmenty od strony Wzgórza Wolności.
Nowy wiadukt jeśli wszystkie prace będą przebiegały zgodnie z planem ma być przejezdny już wiosną 2022 roku.
Prace pochłoną ponad 22 mln zł.
Wykonawcą robót jest firma Mostostal Kielce.
Historia wiaduktów
Przeprawa przez jar Niziny to tak naprawdę trzy niezależne obiekty mostowe, które powstały jako estakady nad naturalnym jarem, w którym płynie dzisiaj skanalizowana struga i przebiegała polna droga, w okresie budowy nosząca nazwę Niziny.
Estakady te były jednym z ważnych elementów projektowanej południowej trasy średnicowej przebiegającej przez cały górny taras silnie rozbudowywanego miasta.
Budowę obiektów – dwóch wiaduktów drogowych oraz ulokowanego między nimi tramwajowego – zakończono w 1978 roku.
Każdy z nich ma 4 przęsła i długość 112 m.
Na początku lat dziewięćdziesiątych oba wiadukty drogowe wyremontowano – był to remont kapitalny (wówczas dodano na południowej jezdni trzeci pas ruchu).
Wiadukt tramwajowy doczekał się takiego remontu pod koniec pierwszej dekady XXI wieku.
Wiadukt południowy, został rozebrany i zastąpiony w roku 2017 nową konstrukcją.
Teraz przyszedł czas na wiadukt północny.
W kwietniu 2021 roku podpisano umowę z Wykonawcą na rozbiórkę i budowę nowego obiektu północnego. Prace trwają.
Wiadukt tramwajowy natomiast nie był w swojej historii intensywnie eksploatowany, więc posłuży mieszkańcom jeszcze kilka dobrych lat.