Ażury i ekokostka na kolejnych ulicach
Zlecamy budowę kolejnych osiedlowych ulic. Na Glinkach ażurową nawierzchnię ułożymy na ul. Gniewkowskiej. Podobne prace realizowane będą na ulicach Amurowej i Oceanicznej na Osowej Górze oraz na ul. Białobłockiej na Miedzyniu-Prądach i ul. Agrestowej w Smukale. Zadania są częścią naszego programu utwardzania ulic gruntowych. Tylko w tym roku zabezpieczyliśmy na ten cel ponad 32 mln zł.
W ramach realizowanych robót zostanie przebudowana ulica Gniewkowska o łącznej długości 572 m. Prace nie zmienią istniejącego przebiegu drogi i nie będą kolidowały z istniejącą infrastrukturą podziemną. Na solidnej podbudowie ułożone zostaną płyty ażurowe. Skrajne części jezdni będą wyłożone kostką betonową, by ułatwić poruszanie się pieszym. W ramach zadania miejsca parkingowe prostopadłe oraz równoległe wyłożone zostaną nawierzchnią z geokraty. Na wniosek mieszkańców trzy miejsca prostopadłe będą miały długość sześciu metrów tak, by umożliwić parkowanie dłuższych pojazdów.
Na Osowej Górze wykonana zostanie przebudowa ulicy Amurowej o łącznej długości 122 m i ul. Oceanicznej o długości około 90 m. To sięgacze obsługujące przede wszystkim zabudowę szeregową. Na osiedlu Miedzyń-Prądy zaplanowaliśmy natomiast prace ul. Białobłockiej o łącznej długości 100 m wraz z przebudową skrzyżowania z ulicą Krzywą. Utwardzona zostanie także mierząca 540 m ul. Agrestowa w Smukale.
Obecnie trwa przetarg, który wyłoni wykonawców robót na 4 ulicach. Po podpisaniu umowy zajmą one około trzech miesięcy.
Warto wiedzieć
W tym roku w budżecie miasta na program utwardzania ulic gruntowych zabezpieczyliśmy 32 mln zł. Prace budowlane zaplanowano m.in. na ulicach Gradowej W. Bortnowskiego, Maciejowickiej, Krzywej, Kotwicowej i Podleśnej. Część zadań jest już po odbiorach. Wytypowany został też pakiet ulic do utwardzenia z wykorzystaniem płyt ażurowych lub ekokostki. Kontynuujemy też program inicjatyw lokalnych, w którym inwestycje zlecają stowarzyszenia mieszkańców korzystające przede wszystkim ze środków udostępnionych przez Miasto (75-85% wartości inwestycji). Część zadań pomaga realizować Bydgoski Budżet Obywatelski. Dzięki zainicjowaniu kilku zróżnicowanych programów wspierających utwardzanie ulic, wykorzystaniu technologii odpowiednich dla różnych dróg i skutecznemu pozyskiwaniu funduszy zewnętrznych zdecydowanie przyspieszyliśmy utwardzanie ulic. W ostatnich latach liczba mieszkańców, którzy są zameldowani przy drogach gruntowych zmniejszyła się o połowę.
Budowa rowerowych dróg na osiedlu Leśnym – raport z prac
Trwają prace wzdłuż ulicy Sułkowskiego. Na odcinku od ronda Żołnierzy-Górników do ul. Dwernickiego powstają chodniki i rowerowe drogi. W nowej lokalizacji zamontowana została również stacja BRA. Niebawem rozpocznie się drugi etap tej inwestycji.
Podczas I etapu prac wzdłuż ulicy Sułkowskiego została wykonana część ścieżek rowerowych oraz chodników po stronie wschodniej od ronda do ulicy Czerkaskiej i po stronie zachodniej od ronda do ulicy Jaworowej oraz od ulicy Czerkaskiej do ulicy Dwernickiego. Zamontowana została także stacja BRA, która teraz znajduje się na wysokości ul. Sułkowskiego 52.
Aktualnie trwają prace związane z budową dróg rowerowych i chodników po stronie wschodniej ulicy Sułkowskiego 44-50 oraz po stronie zachodniej wzdłuż Sułkowskiego 13. Jeszcze w tym tygodniu wykonawcy zostanie przekazy teren budowy II etapu inwestycji na ul. Sułkowskiego, czyli od ul. Dwernickiego do ul. Chodkiewicza.
Inwestycja realizowana jest w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Dzięki niej powstanie brakujące połączenie pomiędzy ulicami Ogińskiego, Chodkiewicza, Kamienną i dworcem Bydgoszcz Leśna, gdzie w ostatnich latach wybudowane zostały drogi rowerowe.
Cały projekt zakłada powstanie ścieżek rowerowych po obu stronach ulicy Sułkowskiego od dróg dla jednośladów w rejonie Chodkiewicza do ronda Żołnierzy-Górników. Natomiast od ul. Chodkiewicza w stronę Cichej zaprojektowano jednokierunkowy pas rowerowy. Wykonawcą jest firma Betpol, a wartość zadania to 13,4 mln zł.
Powstają kolejne kilometry rowerowych dróg
Na terenie Bydgoszczy mamy już ponad 140 kilometrów rowerowych dróg. W ostatnich latach powstały trasy m.in. wzdłuż ulic Magnuszewskiej, Powstańców Wielkopolskich, Smukalskiej na odcinku od ul. Błądzimskiej do Rajskiej, Jeździeckiej od ulicy Podkowa do Hipicznej oraz od ulicy J. Słowackiego w Osielsku do Gdańskiej, Promenada oraz bulwarów Brdy na odcinku od mostu Bernardyńskiego do ul. Uroczej. Również w centrum miasta wprowadzono szereg rozwiązań dedykowanych rowerzystom, jak wydzielenie pasów rowerowych na ul. Powstańców Wielkopolskich i pl. Weyssenhoffa oraz kontrapasów na ulicach Świętojańskiej, Hetmańskiej, J. Sobieskiego i Mazowieckiej. Więcej o rowerowych inwestycjach można przeczytać TUTAJ.
Modernizacja torowiska na ulicy Toruńskiej – raport numer 7
Prace trwają na niemal całym odcinku torowiska od wysokości al. Prezydenta L. Kaczyńskiego do ul. Równej. Wykonano już odwodnienie i fundamenty pod słupy, przebudowywane są również dwa z trzech zjazdów do zajezdni. Dzięki tej inwestycji tabor niskopodłogowy będzie mógł kursować do Łęgnowa.
W ramach drugiego etapu modernizacji wykonawca zdemontował już torowisko tramwajowe, sieć trakcyjną oraz sygnalizację świetlą na odcinku od al. Prezydenta L. Kaczyńskiego do ul. Równej. Wykonał także odwodnienie, fundamenty pod słupy i przygotowuje się do kładzenia pierwszej warstwy konstrukcji torowiska. Likwidowane są również kolizje z infrastrukturą techniczną.
Równocześnie wytyczono w terenie przebieg chodników oraz drogi rowerowej. Trwa także przebudowa dwóch z trzech zjazdów do zajezdni tramwajowej. Główne prace w ramach drugiego etapu modernizacji mają zakończyć się do końca tego roku. Złożyliśmy również wniosek o wydanie decyzji ZRiD dla odcinka torowiska od ulicy Równej do pętli Stomil.
Nowoczesny tabor do Łęgnowa
Inwestycja zapewni szybszy i bezpieczniejszy przejazd przez ten ważny odcinek bydgoskiej sieci torowej. Koszt modernizacji całości torowiska przy ulicy Toruńskiej to ponad 131 mln zł. Na realizację inwestycji miasto pozyskało dofinansowanie z Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-27 w kwocie prawie 36 mln zł oraz dwie pożyczki o wysokości ponad 48 mln zł z KPO. Po zakończeniu wszystkich prac, w 2026 roku, cała trasa do Łęgnowa będzie mogła być obsługiwana przez nowoczesny tabor niskopodłogowy. Bydgoszcz wymieniła już prawie całą flotę tramwajową. Więcej informacji znajduje się TUTAJ.
Zmiany w organizacji ruchu
Przypominamy, że w związku z kolejnym etapem prac tymczasowo wyłączone z ruchu zostało torowisko na ulicy Toruńskiej na odcinku od zajezdni tramwajowej do Łęgnowa. Wprowadzone zostały czasowe zmiany w funkcjonowaniu komunikacji publicznej. Szczegóły dostępne są TUTAJ.
Kolejna linia podmiejska do podbydgoskiej Brzozy
Od początku września tego roku linia nr 91 zostanie wydłużona do Brzozy. Trwają też intensywne prace nad kolejnymi połączeniami. Obecnie w ramach komunikacji miejskiej funkcjonuje 13 autobusowych linii międzygminnych.
- To ważna umowa dla wszystkich stron tego porozumienia, nie tylko mieszkańców sąsiednich gmin – podkreśla prezydent Bydgoszczy. – Bydgoszcz jest gospodarczym sercem regionu. Codziennie do pracy w Bydgoszczy dojeżdża około 40 tysięcy osób. To wpływa na większe możliwości rozwoju bydgoskich firm, które płacą u nas podatki. Pracujemy nad rozwojem kolejnych połączeń między innymi z gminami Zławieś Wielka oraz Dobrcz.
Podpisy pod porozumieniem, umożliwiającym wydłużenie linii nr 91 do Brzozy, złożyli również wójt gminy Białe Błota Magdalena Maison oraz wójt gminy Nowa Wieś Wielka Zbigniew Wiśniewski. Włodarze podkreślali wagę dobrej komunikacji podmiejskiej, która zdecydowanie ułatwia dojazdy do bydgoskich szkół, instytucji kultury oraz miejsc rekreacji.
Jak pojadą autobusy?
Wydłużenie trasy przebiegu linii nr 91 zaplanowano od 1 od września br. Autobusy pojadą z przystanku o nazwie Przyłęki (Gmina Białe Błota) do miejscowości Brzoza – do ronda przy skrzyżowaniu ul. Powstańców Wlkp. i ul. Łabiszyńskiej (Gmina Nowa Wieś Wielka). Linia nr 91 do Brzozy kursować będzie we wszystkie dni tygodnia i na wszystkich kursach (w dni powszednie 14 kursów, w soboty 6 i w niedziele 5). Koszty funkcjonowania linii nr 91 od 01.09.2025r. pokrywane będą z biletów oraz z dotacji przez poszczególne gminy (zależnej od liczby pasażerów z poszczególnych gmin, korzystających z tej linii.)
Metropolia coraz lepiej skomunikowana
Obecnie w ramach komunikacji miejskiej funkcjonuje 13 autobusowych linii międzygminnych, z tego w ramach porozumienia z Gminą Białe Błota 5 linii (nr 42, 90, 91, 92, 96), a w ramach porozumienia z Nową Wsią Wielką 1 linia (nr 99). Od września br. gminę Nowa Wieś Wielka obsługiwać będą 2 linie (nr 99 i 91). W trakcie ostatniej sesji Rada Miasta zgodziła się też na zawarcie porozumienia z gminą Zławieś Wielka umożliwiającego utworzenie kolejnej linii podmiejskiej i rozszerzającego zakres biletu uczniowskiego i biletu malucha na kolejną gminę. Prowadzone są rozmowy związane z rozwojem linii podmiejskich na terenie m.in. gmin Dobrcz oraz Zławieś Wielka.