System P+R. Przesadźmy wspólnie fordońskie drzewa.
Rusza budowa kolejnego parkingu P+R w Nowym Fordonie. W pierwszej kolejności przesadzimy wspólnie z mieszkańcami drzewka kolidujące z inwestycją.
Zapraszamy mieszkańców w poniedziałek (30 sierpnia) po odbiór kilkudziesięciu drzewek. Po zakończeniu zadania w rejonie pętli Przylesie zasadzonych zostanie natomiast ponad 300 zastępczych drzew .
Przed rozpoczęciem prac ziemnych, część małych drzewek chcemy przekazać mieszkańcom oraz stowarzyszeniom ekologicznym.
W poniedziałek (30 sierpnia) od godziny 10.00 do 12.00 u zbiegu ulic Korfantego i Prejsa pracownicy ZDMiKP oraz Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta, wskażą wszystkim chętnym drzewka do wykopania. Każdy może przyjść i wybrać sobie drzewko.
Pomożemy przy ich wykopaniu i przygotowaniu do przewiezienia.
Warto mieć worek lub donicę do zabezpieczenia korzeni oraz ziemi w czasie transportu.
Transport drzewek odbywać będzie się we własnym zakresie.
Po godzinie 12.00 wszystkie drzewka gotowe jeszcze do przesadzenia, zostaną dodatkowo oznaczone czerwonymi wstążkami.
Osoby zainteresowane będą mogły je wykopać jeszcze w godzinach popołudniowych.
31 sierpnia teren zostanie przekazany już Wykonawcy robót i wygrodzony.
Serdecznie zapraszamy po odbiór swojego drzewka.
Nowy parking powstaje w północno-zachodniej części skrzyżowania ulic Akademickiej i Korfantego. Po zakończeniu inwestycji w tym punkcie miasta będzie mogło parkować około 160 pojazdów.
Teren pod inwestycje drogowe został zabezpieczony wiele lat temu. W latach 80. planowano tu duże skrzyżowanie z wyspą centralną. W 2013 budowę parkingu uwzględnił miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
Plan nasadzeń zastępczych obejmuje dosadzenie w pobliżu pętli Przylesie ponad 300 drzew. Będą to przede wszystkim sosny czarne oraz brzozy.
W pobliżu przystanków na ul. Korfantego sadzone będą również krzewy: róża pomarszczona oraz trzcinnik ostro kwiatowy.
Nowe mosty nad Brdą – pierwsze zmiany w organizacji ruchu
W ostatnich tygodniach Wykonawca prowadził wycinkę drzew przy istniejącej przeprawie i przygotowywał dogodne drogi dojazdowe do rzeki.
Obecnie trwa przygotowanie zaplecza budowy.
Po wykonaniu wszystkich robót przygotowawczych, wprowadzane będą zmiany w istniejącej organizacji ruchu, co pozwoli rozpocząć roboty przy budowie nowych mostów.
Od środy 25 sierpnia wystąpią miejscowe i lokalne utrudnienia w ruchu drogowym na ul. Fordońskiej, i ul. Kazimierza Wielkiego.
Wykonawca zacznie wprowadzać nową organizację ruchu przy istniejącej przeprawie.
Zmiany w organizacji ruchu:
- wyłączenie z ruchu wewnętrznego pasa na wylocie w ul. K Wielkiego. W związku z powyższym konieczne jest również zamknięcie pasów ruchu: na wlocie ul. Fordońskiej (od Fordonu) skrajnego pasa ruchu w lewo, na wlocie ul. Łęczyckiej środkowego pasa na wprost.
- wprowadzone zostanie miejscowe zwężenia jezdni ulicy Fordońskiej od ul. Kijowskiej do ul. Iławskiej
- zamknięcia wlotu na stacje paliw (wjazd na stację SHEL od strony północnej),
- lokalne wygrodzenia w chodnika w miejscu robót
Zmiany na torowisku.
Wprowadzenie powyższych zmian na jezdniach, ma umożliwić wykonawcy od 30 sierpnia montaż płyt betonowych w torowisku ul. Fordońskiej( na wysokości ul. Sobieszewskiej od strony centrum i ul. Iławskiej od strony Fordonu ), na których ułożone zostaną rozjazdy nakładkowe.
Prace przy montażu płyt w torowisku będą wykonywane w godzinach nocnych i nie będą w żaden sposób kolidować z ruchem tramwajowym oraz kołowym.
Po zamontowaniu płyt betonowych Wykonawca planuje od 3 września rozpocząć montaż rozjazdów nakładkowych w torowisku.
Pozwolą one zachować ciągłość ruchu tramwajowego na ul. Fordońskiej pomimo prowadzonych robót przy budowie nowych mostów i dróg dojazdowych do obiektu.
Tramwaje na tym odcinku będą poruszały się wahadłowo po jednym torze od 6 września przy wykorzystaniu wcześniej zamontowanych rozjazdów.
W związku z prowadzeniem powyższych robót przy torowisku od piątku 3 września (godz. 18.00) do niedzieli 6 września (godzin nocnych) nastąpią zmiany w kursowaniu tramwajów.
Tramwaje z Fordonu będą kursować do pętli Wyścigowa a od strony centrum do pętli Bałtycka.
Pomiędzy ul. Bałtycką a Wyścigową uruchomiona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza.
Największa inwestycja mostowa w Bydgoszczy
Najważniejszym elementem nowej inwestycji będą dwa obiekty mostowe (tramwajowy i drogowy) zlokalizowane przy istniejącym moście w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego. Konstrukcja dla tramwajów znajdzie się pomiędzy jezdniami.
Powstaną też nowe nawierzchnia, chodniki i drogi rowerowe.
Zadanie obejmuje również modernizację węzła tramwajowego przy ul. Perłowej. Jeszcze lepiej skomunikujemy Fordon i Bartodzieje z Kapuściskami i terenami inwestycyjnymi. To kolejna inwestycja w Bydgoszczy wzmacniająca transport publiczny.
5 lipca podpisana została umowa z Wykonawcą robót (Trakcja S.A)
Koszt zadania to prawie 154 mln zł.
Zakończenie prac planowane jest jesienią 2023 roku.
Zadanie zostanie zrealizowane przy wsparciu unijnym.
Enea Bydgoszcz Triathlon – zmiany w centrum i drodze do Stryszka
W dniach 28/29 sierpnia 2021 w Bydgoszczy po raz kolejny odbędzie się Enea Bydgoszcz Triathlon czyli największa impreza triatlonowa w Polsce.
W tym czasie kierowcy muszą się liczyć z pewnymi ograniczeniami w ruchu. Zmiany nie ominą też komunikacji miejskiej.
Zmiany dla Kierowców
- wyłączenia z ruchu kołowego jednego pasa Alei Jana Pawła II:
- zwężenia na odcinku od ronda Toruńskiego w kierunku węzła Stryszek;
- zwężenia na odcinku od węzła Stryszek do kładki w ciągu Alei Jana Pawła II,
- zamknięta ul. Toruńską od ronda Toruńskiego do skrzyżowania z ulicą Babia Wieś.
Ograniczenia w parkowaniu aut
Nie zaparkujemy samochodu na ulicy Grodzkiej oraz Rybim Rynku, jak również na ulicy Stary Port (na odcinku od Mostowej do Pocztowej).
Przebieg trasy kolarskiej:
Uczestnicy będą poruszali się fragmentem zamkniętej dla ruchu kołowego ulicy Toruńskiej na odcinku od hali widowiskowo- sportowej Łuczniczka w kierunku ronda Bernardyńskiego do wysokości ulicy Babia Wieś, następnie wracają do ronda Toruńskiego i udają się ulicą Jana Pawła II w kierunku węzła Bydgoszcz Południe (Stryszkek) wewnętrznym pasem drogi.
Nawrotka trasy znajduje się w okolicy węzła.
Powrót odbywa się wewnętrznym pasem ruchu do wysokości kładki dla pieszych zlokalizowanej pomiędzy ulicami Glinki i Wojska Polskiego i następnie przechodzi przeplotką na stronę przeciwną.
Nawrót odbywa się przed przejściem dla pieszych zlokalizowanym przed Rondem Fordońskim.
Zawodnicy wracają do ronda Toruńskiego i skręcając w prawo udają się w kierunku hali.
Przebieg trasy biegowej
Trasa biegowa odbywa się bulwarami do wysokości Rybiego Rynku, następnie chodnikiem wzdłuż ulicy Grodzkiej do ulicy Mostowej.
Przebiegając most skręcają w ulicę Stary Port i na wysokości budynku poczty wbiegają na bulwary.
Dobiegając do wysokości hotelu Słoneczny Młyn przebiegają przez jego teren i wybiegając od strony ulicy Jagiellońskiej kierują się do Ronda Fordońskiego.
Następnie skręcając w prawo w ulicę Kardynała Stefana Wyszyńskiego udają się do Ronda Toruńskiego, przed którym skręcając w prawo biegną ścieżką w kierunku kortów zlokalizowanych w pobliżu Artego Arena. Następnie kierują się na metę zlokalizowaną przed hala widowiskowo- sportową Łuczniczka zlokalizowaną od strony Brda.
Zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej będą obowiązywały:
- 28.08.2021 r. sobota – od ok. godz. 08:30; do ok. godz. 15:00,
- 29.08.2021 r. niedziela – od ok. godz. 05:30; do ok. godz. 15:30.
Zmiany w funkcjonowaniu komunikacji autobusowej
Linia nr 68 – w kierunku pętli Glinki / Park Przemysłowy - Exploseum skierowana zostanie na trasę czasowo zmienioną od ronda Toruńskiego ulicami: Bełzy, Wojska Polskiego, od przystanku Magnuszewska / Modrakowa powrót na swoją trasę.
Przystanki wyłączone z obsługi pasażerskiej:
- rondo Toruńskie,
- Wojska Polskiego / Ujejskiego,
- Wojska Polskiego / Kładka.
Przystanki dodatkowe do obsługi pasażerskiej:
- rondo Toruńskie (Bełzy)
- Szarych Szeregów (po prawoskręcie na ulicy Wojska Polskiego),
- Wyżyny
W kierunku pętli Dworzec Leśne bez zmian.
Linie nr 69 i 89 – w kierunku pętli Błonie skierowane zostaną na trasę czasowo zmienioną od ronda Fordońskiego przez ulicę Jagiellońską do ronda Jagiellonów ulicami: Bernardyńską, Kujawską od przystanku rondo Kujawskie powrót na swoją trasę.
Przystanki wyłączone z obsługi pasażerskiej:
- rondo Toruńskie,
- Wojska Polskiego / Ujejskiego,
- Wzgórze Wolności.
Przystanki dodatkowe do obsługi pasażerskiej:
- rondo Fordońskie – po prawoskręcie (obok Pasamonu),
- Jagiellońska / Łużycka,
- Dworzec Autobusowy,
- rondo Jagiellonów,
- Zbożowy Rynek.
W kierunku pętli Tatrzańskie bez zmian.
Linia nr 80 – w kierunku pętli Dworzec Główny skierowana zostanie na trasę czasowo zmienioną od przystanku Jana Pawła II / Ziemska, Alejami Jana Pawła II, ulicami: Trasą Uniwersytecką (nad Alejami Jana Pawła II), Wojska Polskiego, Kujawską od przystanku rondo Kujawskie powrót na swoją trasę.
Przystanki wyłączone z obsługi pasażerskiej:
- rondo Inowrocławskie,
- rondo Kujawskie (przystanek przed rondem).
Przystanki dodatkowe do obsługi pasażerskiej:
- Trasa Uniwersytecka / Ujejskiego,
- Wzgórze Wolności.
W kierunku pętli Port Lotniczy bez zmian.
Linia nr 99 – w kierunku pętli Plac Kościeleckich skierowana zostanie na trasę czasowo zmienioną od przystanku Jana Pawła II / Ziemska, Alejami Jana Pawła II, ulicami: Trasą Uniwersytecką (nad Alejami Jana Pawła II), Wojska Polskiego, Kujawską od przystanku rondo Kujawskie powrót na swoją trasę.
Przystanki wyłączone z obsługi pasażerskiej:
- rondo Inowrocławskie,
- rondo Kujawskie (przystanek przed rondem).
Przystanki dodatkowe do obsługi pasażerskiej:
- Trasa Uniwersytecka / Ujejskiego,
- Wzgórze Wolności.
W kierunku pętli Nowa Wieś Wielka bez zmian.
Linia nr ZaT6 – zostanie zawieszona.
Budujemy parking i wspólnie przesadzamy drzewa
W związku z rozpoczęciem budowy kolejnego parkingu P+R w Nowym Fordonie zasadzimy ponad 300 nowych drzew.
W pierwszej kolejności przesadzimy wspólnie z mieszkańcami mniejsze egzemplarze kolidujące z inwestycją. Zależy nam na jak najmniejszej ingerencji w środowisko i stworzeniu wygodnego systemu zachęcającego do podróżowania komunikacją miejską po Bydgoszczy.
Obecnie nowe obiekty systemu P+R powstają przy ul. Grudziądzkiej, w Myślęcinku i na Czyżkówku. Zakończyły się prace przy budowie miejsc postojowych na ul. Kujawskiej.
We wtorek (24 sierpnia) ruszają prace przy budowie parkingu w Fordonie.
Przylesie – parking zamiast drogowego węzła
Docelowo w Fordonie ma funkcjonować kilka parkingów tego typu. W pierwszej kolejności powstanie parking w sąsiedztwie pętli Przylesie.
Zostanie on zbudowany w północno-zachodniej części skrzyżowania ulic Akademickiej i Korfantego.
Po zakończeniu inwestycji w tym punkcie miasta będzie mogło parkować około 160 pojazdów.
Teren pod inwestycje drogowe został zabezpieczony wiele lat temu. W latach 80. planowano tu duże skrzyżowanie z wyspą centralną.
W 2013 budowę parkingu uwzględnił miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
Teraz rozpoczynają się prace budowlane.
Zadbamy o drzewa w Fordonie
W związku z realizacją układu drogowego na potrzeby Park & Ride przewiduje się wycinkę 167 drzew, które wymagały zezwolenia na wycinkę. Ponad 500 drzew nie wymaga zezwolenia na wycinkę z uwagi na ich wielkość (są to tzw. „samosiejki").
Przed rozpoczęciem robót, planujemy jednak część małych drzewek przekazać mieszkańcom lub stowarzyszeniom ekologicznym.
Zostaną one wykopane przez wykonawcę i przygotowane do odbioru.
O szczegółach będziemy jeszcze informować na kontach społecznościowych ZDMiKP oraz Urzędu Miasta.
Dodatkowo po zakończeniu budowy na terenie parkingu i w jego obrębie zrealizujemy duży pakiet nasadzeń zastępczych. Posadzone zostaną w sumie 334 drzewa. W tym ponad 200 drzew w miejscu prowadzonej inwestycji a dodatkowe 100 drzew przy ul. Korfantego.
Parking Przylesie będzie ulokowany przy linii wysokiego napięcia. Pod nią nie mogą rosnąć wysokie drzewa, ani też nie mogą być ulokowane miejsca postojowe dlatego znajdzie się tam wjazd na parking oraz zbiornik retencyjny, obsiany łąką kwietną. Zbiornik nie tylko pozwoli oczyścić wody opadowe ale też rozsączyć je na terenie parkingu.
Tym samym nasze działania wpisują się w obecnie powszechnie stosowane rozwiązania proekologiczne.
Park & Ride to nie tylko miejsca postojowe
Budowa systemu P+R to jeden z największych projektów, które mają ograniczyć ruch samochodowy w ścisłym centrum Bydgoszczy i wzmocnić transport publiczny.
W I etapie cały system powstaje 5 dużych obiektów, położonych przy ważnych węzłach komunikacyjnych. Wszystkie mają zostać wybudowane do końca tego roku.
Zostaną one następnie wyposażone w całą niezbędną infrastrukturę (szlabany, biletomaty, kamery), i włączone do nowoczesnego systemu informatycznego sterującego całą siecią Park & Ride.
Dodatkowo na wlotach do miasta i w obrębie parkingów, zamontowane zostaną specjalne tablice naprowadzające na parkingi oraz informujące kierowców, o dostępnych miejscach do zaparkowania pojazdu.
Dostępna będzie także specjalna aplikacja dla kierowców, w której moduł naprowadzania na poszczególne parkingi będzie zmienny i zależny od zajętości miejsc na poszczególnych parkingach.
Całość systemu będzie monitorowana na bieżąco w Centrum Nadzoru, który jest obecnie przygotowywany przy ul. Grudziądzkiej.