Otwieramy nowy wiadukt na Wojska Polskiego
Główne prace przy budowie wiaduktu w ciągu ulicy Wojska Polskiego dobiegły końca. Wykonana została płyta pomostu i nowa jezdnia.
Pozwala to udostępnić obiekt do ruchu i zlikwidować większość dotychczasowych utrudnień w ruchu. Kontynuowane będa jeszcze prace przy chodnikach i pod obiektem.
Prace budowalne rozpoczęły się w lipcu ubiegłego roku. Wykonane zostały nowe filary, przęsła, wybudowany został ciąg pieszo-rowerowy. Montowane jest nowe oświetlenie. Prowadzone były też roboty na przyczółkach i przy odwodnieniu nowego obiektu.
We wtorek (7 czerwca) po porannej godzinie szczytu trasa główna w ciągu ulicy Wojska Polskiego, zostanie udostępniona dla ruchu samochodowego.
Zlikwidowane zostaną też dotychczasowe przejazdy przez torowisko i pas zieleni.
Apelujemy jednak do kierowców o ostrożną jazdę.
Na obiekcie bowiem nadal będą realizowane prace wykończeniowe i w ciągu najbliższych dni mogą być jeszcze wprowadzane tymczasowe zawężenia jezdni.
Piesi i rowerzyści wprowadzeni zostaną na nowy obiekt nieco później, po dokończeniu nawierzchni żywicznej, w związku z czym, tymczasowe przejście przez ul. Wojska Polskiego będzie jeszcze funkcjonować przez krótki czas.
Niestety, pogoda z przelotnymi opadami deszczu mocno zaburzyła dokończenie robót na chodniku, którego ważnym składnikiem są prace wrażliwe na kaprysy aury.
Kontynuowane będą jeszcze prace pod obiektem, gdzie nadal będą obowiązywały zmiany w organizacji ruchu.
Do wykonania pozostanie jeszcze umocnienie skarp i wybudowanie schodów. Zaplanowane jest też nowoczesne oświetlenie w technologii LED oraz nasadzenia zieleni.
Prace które zakończą się w wakacje i pochłoną ponad 22 mln zł.
Wykonawcą robót jest firma Mostostal Kielce.
Nowe rozwiązania na obiekcie
Pierwszą z nich jest tzw. cicha dylatacja. Urządzenia beznakładkowe produkcji niemieckiej są pierwszymi tego rodzaju w Bydgoszczy. Charakteryzują się tym, że kształt falisty jest nadawany głównemu profilowi stalowemu, a nie nakładkom, które często obluzowują się. Efektem jest obniżenie poziomu hałasu o ok. 40%.
Drugą nowością jest zastosowanie na ciągu pieszo-rowerowym fibrobetonu, czyli betonu zbrojonego włóknem rozproszonym, w tym przypadku bazaltowym. To rozwiązanie, z kolei, zmniejsza zarysowania chodników i dróg rowerowych na mostach.
Historia wiaduktów
Przeprawa przez jar Niziny to tak naprawdę trzy niezależne obiekty mostowe, które powstały jako estakady nad naturalnym jarem, w którym płynie dzisiaj skanalizowana struga i przebiegała polna droga, w okresie budowy nosząca nazwę Niziny.
Estakady te były jednym z ważnych elementów projektowanej południowej trasy średnicowej przebiegającej przez cały górny taras silnie rozbudowywanego miasta.
Budowę obiektów – dwóch wiaduktów drogowych oraz ulokowanego między nimi tramwajowego – zakończono w 1978 roku.
Każdy z nich ma 4 przęsła i długość 112 m.
Na początku lat dziewięćdziesiątych oba wiadukty drogowe wyremontowano – był to remont kapitalny (wówczas dodano na południowej jezdni trzeci pas ruchu).
Wiadukt tramwajowy doczekał się takiego remontu pod koniec pierwszej dekady XXI wieku.
Wiadukt południowy, został rozebrany i zastąpiony w roku 2017 nową konstrukcją.
Teraz zrealizowany został wiadukt północny.
Wiadukt tramwajowy natomiast nie był w swojej historii intensywnie eksploatowany, więc posłuży mieszkańcom jeszcze kilka lat.
Uroczyste otwarcie Rynku w Starym Fordonie
Do Starego Fordonu na oficjalne otwarcie Rynku zapraszamy w piątek (3 czerwca) o godzinie 20.00.
Następnie o godzinie 20:30 odbędzie się koncert artystów z grupy Tenor Trio znanej z doskonałych aranżacji najsłynniejszych arii operetkowych, pieśni neapolitańskich, hitów musicalowych oraz piosenek znanych i lubianych na całym świecie.
Po koncercie o godzinie 22 odbędzie się premierowy pokaz świetlno-muzyczny fontanny.
W sobotę (4 czerwca) również na Bydgoszczan czeka moc atrakcji.
Od godziny 15 do 18 z myślą o najmłodszych odbywać będzie się szereg konkursów, pokazów oraz innych animacji. Od godziny 18 ruszy cykl koncertów.
Późnym wieczorem o godzinie 22 ponownie zapraszamy na pokaz świetlno-muzyczny przy fontannie.
W piątek i sobotę na ulicy Sikorskiego przyległej do Rynku zaparkuje wiele foodtrucków z przekąskami i napojami.
Prezentujemy film z rewitalizacji Rynku w Startym Fordonie.
Szczegóły dotyczące inwestycji znajdziesz TUTAJ
Jak dojechać na imprezy plenerowe na Rynku w Fordonie oraz szczegóły zmian w organizacji ruchu - TUTAJ
Podsumowanie odkryć archeologicznych prowadzonych w trakcie rewitalizacji - TUTAJ
Prace wodociągowe na ul. Langiewicza - zmiany na linii nr 54 i 33N
W związku z planowanymi przez miejskie wodociągi robotami na ul. Langiewicza, od poniedziałku 6 czerwca do odwołania, linie autobusowe nr 54 i 33N w kierunku Piaski / Smukała zostaną skierowane na trasy czasowo zmienione.
Autobusy będą kierowane ulicami: Zygmunta Augusta - Zaświat - Pileckiego - Żeglarską - Ludwikowo a nastęonie wrócą na swoją stałą trasę.
Przystanki wyłączone z obsługi pasażerskiej:
- Dworzec Główny (przystanek przy Zygmunta Augusta)
- Żeglarska /Ludwikowo.
Na pozostałej trasie obowiązują wszystkie pozostałe przystanki.
Rynek w Fordonie – miejsce pełne historii i archeologicznych znalezisk.
3 czerwca odbędzie się uroczyste otwarcie Rynku w Starym Fordonie. W ciągu ostatniego roku miejsce to przeszło ogromną metamorfozę. Pojawiła nowa nawierzchnia, ławki, zieleń i ogromna fontanna.
Dodatkowo dzięki badaniom archeologicznym prowadzonym w ramach robót, lepiej poznaliśmy historię tego miejsca.
Ciekawych znalezisk było naprawdę sporo.
Rejon Rynku znajduje się w strefie ścisłej ochrony konserwatorskiej i archeologicznej. Z uwagi na lokalizację inwestycji w zasięgu średniowiecznego miasta lokalizacyjnego i kościoła z XVI wieku, przy okazji rewitalizacji niezbędne było też wykonanie wyprzedzających badań archeologicznych.
Od końca lipca do października ubiegłego roku przeprowadziliśmy badania w obszarze prowadzonych robót budowlanych. Odkrycia zaskoczyły samych archeologów.
W centralnej części rynku odkrytych zostało 117 kompletnych lub w dużej mierze kompletnych pochówków . W niektórych częściach rynku odnotowano nawet od 4 do 5 poziomów szkieletów. Duża większość głów szkieletów skierowana była na zachód. Nie wszystkie były pochowane w trumnach. Wiele z nich było przykrytych płótnem, kamieniami a nawet dachówkami. Większość była jednak bezpośrednio składana w ziemi. Pochówki były pozbawione wyposażenia.
Ponadto w południowej części rynku odkryto duże ossuarium, z którego pochodziło około 500 kg luźnych kości, głównie czaszek i kości długich. Wszystkie odnalezione szczątki po przebadaniu, będą złożone na cmentarzu.
Największym odkryciem była jednak kamienna konstrukcja grobu skrzynkowego, który należy prawdopodobnie datować na wczesną epokę żelaza. Zawartość grobu została jednak wyrabowana w czasie użytkowania cmentarza.
W ramach badań archeologicznych odkryto też między innymi pozostałości pieca do wypalania naczyń, fragmenty ceramiki, dachówek oraz pozostałości kości zwierzęcych. Odnalezione zostały fragmenty biżuterii oraz monety datowane wstępnie od XVI do XIX w. Jedną z nich była moneta Stanisława Augusta z 1767 roku.
Podczas badań archeologicznych prowadzonych w ramach rewitalizacji płyty rynku w Starym Fordonie odkryto, zadokumentowano i ustalono granicę dawnego cmentarza parafialnego oraz zarejestrowano też pozostałości osadnictwa pradziejowego i nowożytnego.
Jak wykazały badania obszar fordońskiego rynku zasiedlony był już w starszej epoce kamienia, o czym świadczą znajdowane narzędzia kamienne , prawdopodobnie z okresu paleolitu i mezolitu.