Ruszyła budowa ul. Ziębiej na Osowej Górze
Ulica zyska twardą nawierzchnię. Ulica budowana jest z inicjatywy stowarzyszenia mieszkańców, korzystającego z programu inicjatyw lokalnych – Program „25/75”. Ulica Ziębia znajduje się na Osowej Górze. Odcinek, na którym rozpoczęły się prace liczy ok. 100 metrów.
Zgodnie z projektem powstanie utwardzona kostką betonową pieszojezdnia ze zjazdami, dojściami do posesji, odwodnienie ulicy oraz dwie zatoki z miejscami postojowymi. Obejmuje również w swoim zakresie regulację i zabezpieczenie istniejących urządzeń uzbrojenia podziemnego wraz z urządzeniem powierzchni zielonych.
Stowarzyszenie wybrało już wykonawcę prac budowlanych, który rozpoczął pierwsze prace. Inwestycja kosztuje ponad 300 tysięcy złotych. Przy korzystnej pogodzie prace zakończą się wczesną wiosną.
Ulica w trakcie robót (od środy - 22 stycznia) będzie nieprzejezdna.
Inwestycja realizowana jest dzięki inicjatywie bydgoszczan, którzy powołali stowarzyszenie. W ramach programu „25/75” zagwarantowało one niezbędny wkład własny na poziomie 15 procent kosztów inwestycji. Większość środków zabezpieczyło natomiast miasto Bydgoszcz. Program „25/75” polega na współdziałaniu mieszkańców oraz miasta.
Stowarzyszenia bydgoszczan, którym uda się zebrać część środków na realizację inwestycji na poziomie 25 procent (z możliwością obniżenia wkładu), mogą liczyć na realizację inwestycji w bieżącym roku budżetowym. W ten sposób osiedlowe ulice, o niewielkim znaczeniu dla komunikacji, mogą szybciej zyskać nowe nawierzchnie lub zostać wyposażone w dodatkowe elementy np. chodniki i miejsca postojowe. Do tej pory zrealizowano wszystkie zadania zgłoszone przez mieszkańców, które spełniały wymogi formalne. Członkami stowarzyszeń mogą być wyłącznie osoby prywatne – wynika to wprost z ustawy.
Najważniejsze drogi gruntowe są natomiast utwardzane w oparciu o Wieloletni Program Przebudowy Ulic Gruntowych finansowany w 100 procentach przez miasto. Na Osowej Górze dzięki temu programowi do przebudowy trafiły ulice Gawronia i Ptasia. Dodatkowo miasto prowadzi też od 2 lat pilotażowy program utwardzania ulic bez twardej nawierzchni płytami ażurowymi. Na Osowej Górze taką nawierzchnię zyskała Pelikanowa.
Wszystkie osoby zainteresowane skorzystaniem z programu 25/75 mogą kontaktować się z Zespołem ds. Inicjatyw Lokalnych Urzędu Miasta Bydgoszczy:
• tel. 52 58 58 721 lub 52 58 58 329
• mail:Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
• adres: ul. Grudziądzka 9-15, budynek A, II piętro, pok. 220, 221
Tramwaje i autobusy w Niepodległej
Z okazji 100-lecia niepodległości dla bydgoszczan podróżujących komunikacją publiczną, przygotowaliśmy 1000 okazjonalnych Bydgoskich Kart Miejskich. Na grafice umieściliśmy fotografię obrazującą uroczyste wkroczenie 20 stycznia 1920 roku polskich wojsk do Bydgoszczy. Po powrocie do Macierzy budowa sprawnej komunikacji miejskiej była dużym wyzwaniem.
W związku z 100. rocznicą powrotu Bydgoszczy do Macierzy (od połowy grudnia ubiegłego roku) wydana została limitowana wersja Bydgoskiej Karty Miejskiej w okazjonalnej grafice. Dla wielu bydgoszczan to oryginalna pamiątka, przypominająca o historii miasta. Łącznie przygotowaliśmy 1000 takich kart. Są one nadal dostępne.
Historia komunikacji
Warto podkreślić, że 1920 rok był również bardzo ważnym wydarzeniem w historii komunikacji miejskiej. 1 kwietnia liczba ludności Bydgoszczy wzrosła prawie dwukrotnie. Za sprawą włączenie w granice miasta m.in. Szwederowa, Okola, Wilczaka, Miedzynia, Jachcic, Czyżkówka, Bielaw, Bartodziejów, Kapuścisk, Skrzetuska Bydgoszcz stała się jednym z największych miast odrodzonej Polski. Obszar miasta wzrósł z około 850 ha do ponad 6,5 tys. ha. Pod tym względem w Polsce Bydgoszcz na krótko ustępowała tylko Warszawie. Liczba ludności wzrosła z 45 do blisko 90 tysięcy mieszkańców. W ten sposób cała sieć tramwajowa znalazła się w obszarze miasta. Wcześniej część linii tramwajowych kończyła bieg na przedmieściach (Okole, Wilczak, Bartodzieje).
Niemiecka spółka eksploatująca elektrownie i tramwaje „Allgemeine Lokal und Strassenbahn- Gesellschaft A.G. – Berlin” (Powszechna Spółka Akcyjna Lokalnych Kolei i Tramwajów w Berlinie) objęta została zarządem przymusowym, lecz nadal pozostała własnością prywatną. W 1923 roku pierwszym polskim naczelnikiem Tramwajów Miejskich został Jan Malak. Pracował na rzecz miasta do 1936 roku. Pierwszy polski naczelnik, został pochowany na cmentarzu Starofarnym. Zabytkowy grobowiec jego rodziny został odnowiony w ostatnich latach dzięki środkom zbieranym w kweście. Spółka została wykupiona przez Skarb Państwa Polskiego dopiero w 1928 roku.
Pierwsze lata Niepodległej były dużym wyzwaniem. Ruch tramwajów był często wstrzymywany przez strajki, braki prądu. Zdarzały się lata, gdy wysoki poziom Brdy nie pozwalał na kursowanie wozów na Bartodzieje. Cała komunikacja miejska w latach 20. XX wieku bazowała na poniemieckim taborze składającym się m.in. z 31 wagonów motorowych, 37 przyczep zamkniętych i 5 przyczep z otwartymi pomostami. W tym okresie eksploatowane były także wagony towarowe przewożące węgiel do elektrowni przy ul. Warmińskiego oraz platformy przewożące kajaki.
Pierwszą nową linię tramwajową udało się uruchomić dopiero w 1936 roku na Bielawy. W tym samym roku ruszyła miejska komunikacja autobusowa. Wcześniej, prawdopodobnie od 1925 roku kursowały po Bydgoszczy prywatne autobusy dojeżdżające do miejscowości wokół Bydgoszczy m.in. Fordonu.
Fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe
Doświetlimy następne "zebry"
Przygotowujemy się do trzeciego już etapu doświetlenia przejść dla pieszych. Do tej pory poprawiliśmy bezpieczeństwo w prawie 40 punktach. W niebezpiecznych miejscach przed przejściami instalowane są też dodatkowe znaki, progi zwalniające, azyle, sygnalizacje.
Nowoczesne oświetlenie na przejściach dla pieszych pozwala kierowcom znacznie wcześniej dostrzec pieszych i odpowiednio zareagować. Zakończone już zadania pokazały, że to bardzo skuteczny sposób na podniesienie bezpieczeństwa. W ciągu ostatnich dwóch lata zrealizowaliśmy prawie 40 zadań.
Teraz przygotowujemy się do uruchomienia III etapu. Wiosną ogłosimy przetarg na doświetlenie kilkunastu przejść. Znajdą się wśród nich m.in. następujące lokalizacje:
1. ul. L. Kaczyńskiego / Sandomierska
2. ul. W. Korfantego / J. Prejsa
3. ul. Magnuszewska / Modrakowa
4. ul. 3 Maja / P. Skargi
5. ul. Fordońska / Towarowa
6. ul. Nakielska / pętla Wilczak
7. ul. Nakielska / Stawowa
8. ul. Glinki / M. Kozala
9. Powstańców Wlkp. / Ogród botaniczny
10. Sułkowskiego / Dwernickiego
11. J. Twardzickiego / W. Łochowskiego
Poprawa doświetlenia wymaga zazwyczaj montażu dodatkowych słupów z odpowiednio dobranymi oprawami (z podwójną asymetrią świecenia) oraz podprowadzenia przewodów zasilających.
Poprawa bezpieczeństwa pieszych na przejściach poprzez dodatkowe ich doświetlenie została zainicjowana w 2018 roku przez Komisję Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego dla Miasta Bydgoszczy i Powiatu Bydgoskiego.
Po dokładnej analizie opracowaliśmy listę 75 przejść dla pieszych kwalifikujących się do modernizacji.
Przedsięwzięcie zostało skonsultowane m.in. ze Społecznym Rzecznikiem Pieszych w Bydgoszczy.
Zmiany w komunikacji w czasie ferii zimowych
Od 27 stycznia 2020 roku w dni powszednie przez dwa tygodnie, obowiązywać będą wakacyjne rozkłady jazdy.
Zmiany dotyczyć będą linii nr: 8, 52, 53, 54, 57/80, 64, 65, 68, 69, 73, 79, 83, 89, 92, 94.
Pragniemy również poinformować, że od pierwszego dnia ferii, tj. od poniedziałku 27.01.2020r.zmienią się:
- rozkład jazdy linii numer 4;
- trasa przebiegu linii tramwajowej numer 9 (nowa trasa: Stomil – Glinki);
- wprowadzenie korekt czasów przejazdu na liniach 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10;
- nazwa przystanków na linii międzygminnej numer 93 z Niwy na Karkonoska / Niwy oraz z Bieszczadzka na Niwy / Bocheńska.
Przypominamy, że rozkłady jazdy można sprawdzić TUTAJ