5 lat systemu ITS w Bydgoszczy
Bydgoszcz jest jednym z największych miast w Polsce. Po ulicach porusza się ponad 270 tysięcy pojazdów, a co roku przybywa kolejnych kilkanaście tysięcy. Dodatkowo na terenie miasta realizowane są liczne inwestycje drogowe a na jego obrzeżach trwa budowa drogi ekspresowej S5. Utrzymanie płynność ruchu w mieście przy tylu zmiennych, jest nie lada wyzwaniem.
Od 5 lat pomaga w tym System ITS (System Intelligent Transportation Systems (ITS).
W obecnych warunkach system ITS staje się niezbędny i przyczynia się do skrócenia czasu podróży, w szczególności komunikacją tramwajową. Wdrożenie systemu zwiększyło przez ostatnie lata przepustowości sieci ulic, skróciło czas podróży, poprawiło komfort podróżowania oraz warunki ruchu kierowców i pieszych.
System jest systematycznie rozbudowywany. W ciągu ostatnich 5 lat rozszerzyliśmy go o ponad 40 nowych sygnalizacji świetlnych (obecnie 93) inteligentne kamery (w 2015 było ich 96 obecnie 141), W skład systemu wchodzą też tablice parkingowe, meteo i informacyjne. Dzięki systemowi ITS czasy przejazdu autobusów skróciły się w ciągu ostatnich 5 lat o 20 % a tramwajów średnio o 10%.
W systemie ITS będącym jednym z pierwszych tego typu zadań inwestycyjnych w kraju, zastosowaliśmy wiele funkcjonalności: elementy usprawniające transport publiczny, poprawiające warunki ruchu kołowego na skrzyżowaniach, wykorzystanie miejsc parkingowych na terenie Śródmieścia, elementy naprowadzające kierowców na trasy alternatywne, informacje o warunkach ruchu i warunkach pogodowych, informacje dla pasażerów o funkcjonowaniu komunikacji zbiorowej.
Dodatkowo dzięki odpowiednim narzędziom monitorującym zredukowaliśmy koszty zarządzania taborem drogowym oraz z utrzymaniem i renowacją nawierzchni. System wpływa też na jakość środowiska naturalnego, poprzez zmniejszenie ilości spalin w mieście oraz możliwość bardziej optymalnego stosowania soli podczas zimowego utrzymania dróg.
Średnie dobowe natężenia ruchu w wybranych miejscach naszego miasta (*pomiary 16 października 2019, 16 stycznia 2020)
1.Skrzyżowanie Fordońska / Kamienna / Sporna – wschodni wlot ul. Fordońskiej (od strony Fordonu): 19 038 poj./doba
2.Most Pomorski: w kierunku r. Fordońskiego: 21 808 poj./doba, w kierunku r. Toruńskiego: 21 580 poj./doba,
3.Skrzyżowanie Wyszyńskiego / Kamienna – północny wlot ul. Wyszyńskiego (od strony Osielska): 17 868 poj./doba
4.Skrzyżowanie Trasa Uniwersytecka / Wojska Polskiego – północny wlot Trasy Uniwersyteckiej:
w kierunku Wojska Polskiego: 15 408 poj./doba
w kierunku Jagiellońskiej: 14 040 poj./doba
5.Rondo Maczka
– wlot północny (Nad Torem): 12 457 poj./doba
- wlot wschodni (Pileckiego): 15 780 poj./doba
- wlot południowy (Grunwaldzka) 14 229 poj./doba
- wlot zachodni (Grunwaldzka): 16 415 poj./doba
Płatność kartą w komunikacji miejskiej strzałem w dziesiątkę.
Płacenie bezpośrednio w pojeździe za przejazd komunikacją miejską, cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Już prawie 250 tysięcy pasażerów miesięcznie płaci zbliżeniowo kartą za jazdę autobusem czy tramwajem. To cztery razy więcej niż jeszcze rok temu.
System działa od października 2018 roku.
Urządzenia są dostępne we wszystkich autobusach i tramwajach - w tych starszego typu tylko w pierwszym wagonie.
Automaty działają technologii EMV, co umożliwia bezpieczną płatność za przejazd, przy pomocy zbliżeniowej karty bankowej. Urządzenia są wyposażone w wyświetlacz dotykowy, za pomocą którego pasażerowie sami wybierają rodzaj biletu i po zbliżeniu karty dokonają płatności.
Za pomocą urządzeń można zapłacić za przejazd także smartfonem, obsługującym technologię HCE lub NFC.
Dodatkowo, funkcjonalność automatów umożliwia też sprawdzenie ważność biletu, Bydgoskiej Karty Miejskiej czy zakodowanie na niej biletu okresowego nabytego przez Internet.
W związku z coraz mniejszą liczbą punktów sprzedaży biletów i prasy, nowy system spotkał się z dużym zainteresowaniem i ciepłym przyjęciem pasażerów. Teraz wystarczy tylko karta płatnicza, którą przykłada się do specjalnego czytnika dotykowego w pojeździe i to wystarczy. Oczywiście w dalszym ciągu obowiązują pozostałe formy opłaty za przejazd, czyli tradycyjny bilet papierowy, jak również Bydgoska Karta Miejska.
Ilościowe zestawienie sprzedanych biletów w formie elektronicznej:
Październik 2018 roku: 6 695 płatności kartą
Listopad 2018 r. : 40 713 płatności
Listopad 2019 r.: 229 355
Grudzień 2019: 248 727
KUPNO BILETU KROK PO KROKU:
-na ekranie dotykowym wybór biletu (lub biletów), jaki chcemy kupić,
- naciśnięcie na monitorze KUPUJĘ,
- przyłożenie do czytnika zbliżeniowej karty płatniczej (bez podawania PIN) bądź smartfon obsługujący technologię NFC/HCE, zakup biletu wraz z jego skasowaniem.
Postępuje budowa buspasów na ul. Gdańskiej
Wiele prac prowadzonych jest obecnie w obrębie pętli autobusowej w Myślęcinku. Trwa układanie krawężników, budowa chodników i zatok autobusowych. Na całej długości realizowanej inwestycji, kontynuowane są roboty ziemne oraz prace wodno-kanalizacyjne i energetyczne. W ubiegłym tygodniu rozpoczęły się prace przy układaniu nawierzchni buspasa w kierunku miasta.
Przy kilku dniach sprzyjającej pogody (brak opadów), prace te będą kontynuowane. Po ich zakończeniu, ruch pojazdów zostanie przełożony, co pozwoli kontynuować roboty na buspasie w kierunku Myślęcinka. Zakończenie robót w połowie tego roku. Prace postępują zgodnie z planem.
Przypominamy, że projekt przewiduje budowę na całym odcinku dwóch dodatkowych buspasów oraz ronda na połączeniu z ul. Rekreacyjną.
Buspasy na ul. Gdańskiej ułatwi przejazd autobusom szczególnie w czasie dużych imprez organizowanych w Leśnym Parku Kultury i Wypoczynku lub na terenie Bydgoskiego Centrum Targowo-Wystawienniczego.
Elementem zadania jest też rondo u zbiegu z ulicą Rekreacyjną. Będzie posiadało 3 wloty. Skrzyżowanie z wyspą centralną poprawi zdecydowanie bezpieczeństwo na tym odcinku. Dodatkowo wokół ronda powstaną nowe chodniki i drogi rowerowe. Łatwiej będzie też wyjechać z ul. Rekreacyjnej.
Budowa buspasów kosztuje ponad 10 mln zł.
Warto pamiętać, że buspasy w Bydgoszczy powstają też, w ramach innych inwestycji drogowych np. rozbudowie ul. Grunwaldzkiej.
Drogowe inwestycje wybrane przez mieszkańców
Ponad 75,5 tys. głosów oddali mieszkańcy w ubiegłorocznym głosowaniu na projekty Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego (BBO). Bydgoszczanie wskazali najważniejsze przedsięwzięcia, które zostaną zrealizowane w mieście w 2020 roku w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego. Miasto zagwarantowało na ten cel rekordowe 16 mln zł.
Do realizacji kierujemy projekty, które uzyskały największą liczbę głosów mieszkańców. Są to zadania związane m. in. z infrastrukturą sportowo-rekreacyjną i aranżacją zieleni w mieście. Dużą liczbę zadań stanowią inwestycje drogowe.
LISTA ZADAŃ DROGOWYCH planowanych w ramach BBO:
• Budowa pieszojezdni na części ul. Chmurnej (Czyżkówko)
• Nowa stacja dla roweru miejskiego ul Nakielska / Żywiecka (Miedzyń)
• Budowa sygnalizacji świetlnej przy skrzyżowaniu ulic Kruszyńska/Puszczykowa (Osowa Góra)
• Utwardzenie ul Homarowej (Osowa Góra) oraz łącznika pomiędzy ulicami Okólną i Żółwińską (Łęgnowo)
• Poprawa bezpieczeństwa ruchu na przejściu dla pieszych na Nakielskiej przy ul. Wrocławskiej (Wilczak)
• Ograniczenie parkowania na ciągu pieszym na ul. Połczyńskiej przy ul. Bałtyckiej (Bartodzieje)
• Budowa kolejnego odcinka chodnika wzdłuż ul. Smoleńskiej
• Remont chodników m.in.: przy ul. Powstańców Wielkopolskich (Bielawy), Waryńskiego (Błonie), ul. Korczaka (Błonie), ul. Wolna (Stary Fordon), ul. Waryńskiego (Błonie), ul. Gałczyńskiego (Błonie), ul. Broniewskiego (Błonie), ul. Ks. Skorupki (Górzyskowo),
• Budowa parkingu z miejscami postojowymi dla osób niepełnosprawnych na ul. Wiślanej (Brdyujście) oraz ul. Szarych Szeregów (Kapuściska)
• Remont ulicy Powstania Listopadowego (Leśne)
• Budowa oświetlenia drogowego w Fordonie (Tatrzańskie) – ul: Galla Anonima, Wincentego Kadłubka, Tatrzańskiej, Karkonoskiej, Sudeckiej.
• Poszerzenie przestrzeni pieszych na rogu ul. Niemcewicza i Powstańców Wielkopolskich
• Wiata przystankowa przy ul. Saperów 7
• Zakup rowerów transportowych (cargo) na Starym Mieście
Zasada działania Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego polega na wydzieleniu z budżetu miasta kwoty, na realizację konkretnych zadań zgłaszanych przez mieszkańców Bydgoszczy. Do realizacji są kierowane projekty, które uzyskują największą liczbę głosów. Na zainteresowanie Bydgoskim Budżetem Obywatelskim wpłynęły między innymi aktywne promowanie projektów przez osoby zgłaszające oraz duża liczba warsztatów i spotkań z mieszkańcami. Do głosowania zachęcała też zwiększona pula środków na osiedlowe projekty.
Jak ma wyglądać kolejna edycja BBO?
Przypominamy, że można wziąć udział w konsultacjach społecznych dotyczących rozwoju programu Bydgoski Budżet Obywatelski. Chcemy poznać opinie mieszkańców o minionej edycji i oczekiwania związane z funkcjonowaniem budżetu obywatelskiego w kolejnym roku. Warto wypełnić ankietę: www.bydgoszcz.pl/bbo