Nowe jezdnie na Czyżkówku
Wykonawca prac na ul. Grunwaldzkiej przygotowuje się do ostatnich prac przy nowych jezdniach na Czyżkówku. W przyszłym miesiącu udostępniony zostanie odcinek przy skrzyżowaniu z ul. Czaplą na Osowej Górze.
W ostatnich tygodniach udało się między innymi wymienić podbudowę na południowej jezdni ul. Grunwaldzkiej przy skrzyżowaniu z Flisacką.
Trwają teraz przygotowania do przełożenia ruchu na nowy odcinek. Pozwoli to również na północnej jezdni ułożyć ostatnią ścieralną warstwę asfaltu. W najbliższym czasie oddana zostanie do użytku południowa jezdnia na wysokości schroniska dla zwierząt na Osowej Górze. Wykono większość nasadzeń drzew i krzewów. Kontynuowane są też prace przy budowie chodników, zatok autobusowych i wjazdów na posesje.
Warto dodać, że na Czyżkówku wraz z rozbudową ulicy udało się przebudować część ulic lokalnych. Twardą nawierzchnię zyskała między innymi ulica Wyrzyska, oraz odcinki ulic Okopowej i Zielonej. Po północnej stronie wytyczono też od Koronowskiej do Chojnickiej drogę serwisową wyposażoną w wyniesione skrzyżowania poprawiające bezpieczeństwo oraz miejsca parkingowe.
W sąsiedztwie zabudowań ustawiliśmy ekrany akustyczne. Skrzyżowania z ul. Filtrową i Flisacką będą wyposażane w nowe sygnalizacje.
W wakacje zakładamy uzyskanie pozwolenia na użytkowanie, które umożliwi rozliczenie całego zadania. Inwestycja realizowana jest z wykorzystaniem środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dofinansowanie pozyskano w drodze konkursu.
Dzięki rozbudowie ul. Grunwaldzkiej wygodnie dojedziemy do trasy ekspresowej S5, w godzinach szczytu nie będą tworzyć się zatory, autobusy w stronę centrum pojadą wydzielonym buspasem, a rowerzyści zyskają bezpieczną drogę rowerową. Nowa dwujezdniowa ulica zapewni nie tylko bezpieczne i szybkie połączenie z trasą ekspresową S5. To również duże udogodnienie dla mieszkańców Osowej Góry.
Rozbudowa ul. Grunwaldzkiej w liczbach:
• Koszt prac budowlanych – 75,8 mln zł
• Długość modernizowanego odcinka – 4,55 km
• Długość buspasa – 2,95 km
• Długość dróg rowerowych – 4,95 km
• Powierzchnia chodników - 14840 m2
Nowa linia podmiejska i zmiany niedzielnych rozkładów
Przypominamy, że 1 marca we współpracy z gminą Białe Błota uruchamiamy nowe połączenie podmiejskie. Autobusy linii nr 90 pojadą z węzła Garbary do Łochowic. Z początkiem marca wprowadzone zostaną też zmiany rozkładów na innych liniach. W sezonie do Ostromecka pojedzie linia nr 40.
Nowa linia będzie trasowana od pętli Garbary przez ulicę Nakielską, Lisi Ogon, Łochowo do pętli w Łochowicach (przy ulicy Zajęczej) z wjazdem kieszeniowym przez pętlę Belma. Na tej linii zaplanowaliśmy 10 kursów w dni powszednie oraz po 4 kursy w soboty, niedziele i święta. Godziny odjazdów zostały uzgodnione z Gminą Białe Błota. Na trasie znajduje się kilka miejsc, gdzie łatwo przesiadać się na inne linie autobusowe i tramwajowe.
W ubiegłym roku, dzięki dobrej współpracy z władzami gminy Białe Błota, wzmocniliśmy funkcjonujące linie nr 91, 96 i 92, wdrożono też dla mieszkańców gminy bilety malucha oraz uczniowskie.
Z początkiem marca zmienią się też rozkłady innych linii: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 51, 52, 53, 55, 56, 58, 61, 64, 65, 67, 68, 69, 71, 73, 74, 77, 79 i 89. Zmiany dotyczą przede wszystkim niedzielnych rozkładów. W związku z zakazem handlu w ten dzień z komunikacji publicznej w niedziele korzysta mniej pasażerów, co uwzględnią nowe rozkłady. Zlikwidowane zostaną też skrócone warianty linii 74D. Szczegóły są dostępne TUTAJ.
Warto wiedzieć:
Z obecnych 9 linii podmiejskich każdego dnia korzysta około 7 tysięcy pasażerów. Autobusy obsługują łącznie około 30 sołectw miejscowości. Dzięki porozumieniu z gminą Dąbrowa Chełmińska w sezonie kursować będzie też linia autobusowa nr 40 do Ostromecka. Dodatkowo planowane jest wprowadzenie na niej atrakcyjnych biletów okresowych, z których korzystają już mieszkańcy innych gmin z Metropolii Bydgoszcz, które zawrły porozumienie z Miastem. Więcej informacji znajduje się w tekście „Korzystne zmiany na linii do Ostromecka”.
Idzie wiosna, wsiadamy na rower!
W niedziele (1 marca) rusza kolejny sezon Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego. W nowy sezon wjeżdżamy na 610 rowerach, które będzie można wypożyczyć już w 56 stacjach. Dzięki BRA możemy ekonomicznie, ekologicznie i sprawnie poruszać się po mieście. Sprawdź jakie to proste.
Wszystkich mieszkańców Bydgoszczy zachęcamy do korzystania z miejskich rowerów. System BRA rusza 1 marca (piątek). Bydgoski Rower Aglomeracyjny to bezobsługowa wypożyczalnia rowerów. Do dyspozycji użytkowników jest ponad 600 rowerów. Rower możemy wypożyczyć korzystając z 56 stacji, które ulokowane są w różnych częściach miasta, w tym także w Fordonie. Wypożyczalnie są czynne przez całą dobę we wszystkie dni tygodnia, a pierwsze 20 minut korzystania z roweru – bezpłatne.
Coraz więcej stacji
System jest nadal rozbudowywany. W oparciu o Bydgoski Budżet Obywatelski w tym miesiącu wybudowana została kolejna stacja na Miedzyniu na skrzyżowaniu ul. Nakielskiej i Wierzbowej), a w ubiegłym roku powstała stacja nad Kanałem Bydgoskim na Okolu. W 2018 roku zwiększono liczbę stacji o 16 nowych punktów wypożyczeń. Teraz rower można wypożyczyć już w 56 lokalizacjach.
By umożliwić korzystanie z systemu jak największej liczbie mieszkańców, stacje zlokalizowano przede wszystkim w centralnej części miasta, w pobliżu węzłów przesiadkowych, najważniejszych skrzyżowań oraz przystanków autobusowych.
Jak korzystać z Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego?
Aby korzystać z systemu należy zarejestrować się na stronie www.bra.org.pl, zapoznać się z regulaminem oraz wpłacić opłatę wpisową 10 zł. Po udanej rejestracji użytkownik otrzyma swój LOGIN oraz PIN, które będą potrzebne do wypożyczenia roweru. Posiadacze Bydgoskiej Karty Miejskiej wystarczy by zarejestrowali ją przy dowolnym terminalu i używali karty jako LOGIN. Opłata za korzystanie z wypożyczonego roweru pobierana jest automatycznie z osobistego rachunku klienta w systemie BRA za pośrednictwem bezpiecznego systemu płatności online.
Jak wypożyczyć rower?
Na terminalu znajdującym się przy stacji należy postępować zgodnie z instrukcjami na wyświetlaczu. Po zalogowaniu należy wybrać numer zamka, przy którym znajduje się rower do wypożyczenia. Na wyświetlaczu pojawi się również kod do linki zabezpieczającej, który należy zapamiętać. Aby cieszyć się z jazdy rowerem należy jeszcze odblokować elektrozamek, który zabezpiecza rower przed kradzieżą. Zwrot roweru jest bardzo prosty. Wystarczy wybrać wolny zamek na stacji docelowej i umieścić w nim rower, tak aby blokada zabezpieczająca uniemożliwiła ponowne wyciągnięcie roweru.
Użytkowników zachęcamy do zainstalowania aplikacji mobilnej. Umożliwia ona m.in. podgląd do swojego konta, zasilenie rachunku w dodatkowe środki, a także dostępność rowerów na poszczególnych stacjach. Aplikację można pobrać TUTAJ (Android) i TUTAJ (iOS).
Bydgoski Rower Aglomeracyjny w liczbach:
- Liczba rowerów – 610
- Liczba stacji – 56
Otwieramy dojazd na oś. Leśne
W poniedziałek tj. 24 lutego br. około godziny 10.00 ruch pojazdów pod wiaduktem w ciągu Armii Krajowej zostanie przywrócony (ul. Modrzewiowa).
Jednocześnie zostanie zamknięta „zawrotka" umożliwiająca przejazd z nitki wschodniej ul. Wyszyńskiego na zachodnią – ten manewr będzie można wykonywać jak dawniej, właśnie poprzez łącznicę. Nie będzie również wolno zawracać na łącznicy i zlikwidowany zostanie zjazd z niej na wiadukt.
Tym samym zostaną przywrócone zasady ruchu obowiązujące jeszcze przed remontem.
W związku z prowadzonymi pracami nadal zamknięte będą pojedyncze pasy ruchu na obu wiaduktach.
Dodatkowo nie będzie udostępniony chodnik dla pieszych pod obiektem w ciągu Armii Krajowej. Zbliża się bowiem termin rozbiórki starego (nieczynnego) wiaduktu nad torami PKP sąsiadującego z czynnymi wiaduktami drogowymi. Inwestycję będzie realizować PKP.