Rowerowa rewolucja w Fordonie
Pełną parą ruszają oczekiwane budowy dróg rowerowych, które lepiej skomunikują fordońskie osiedla z centrum oraz gminą Osielsko. Przekazaliśmy wykonawcy plac budowy wzdłuż ul. Sudeckiej i Wyzwolenia. Powstaje już konstrukcja nowej kładki, która połączy drogi rowerowe przy ul. Fordońskiej. Trwają też prace przy podbudowie kolejnych odcinków Wielkiej Pętli Fordonu.
- Rower dla wielu bydgoszczan staje się coraz częściej najwygodniejszym środkiem komunikacji – podkreśla zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz. - Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym można nim pokonywać coraz dłuższe dystanse. Korzysta z niego coraz więcej starszych osób. Dlatego intensywnie pracujemy nad rozwojem nowych dróg rowerowych. W tym roku największym placem budowy stały się fordońskie osiedla. Na budowę infrastruktury rowerowej w tej części Bydgoszczy zabezpieczyliśmy aż 20 mln zł. Warto jednak podkreślić, że wkrótce rozpoczniemy realizację kolejnych inwestycji, które wzmocnią zrównoważony transport w Bydgoszczy. Projektujemy m.in. drogi dla rowerów wzdłuż ul. Kolbego na Osowej Górze i cały ciąg łączący Śródmieście z Bielawami i Bartodziejami.
Najbardziej oczekiwana trasa w Fordonie
Z początkiem września rozpoczęła się budowa jednej z najbardziej oczekiwanych tras od pętli Tatrzańskie wzdłuż ulicy Pelplińskiej, Wyzwolenia i Sudeckiej do granicy miasta. Projekt, opracowany przez wykonawcę, zakłada budowę infrastruktury po północnej stronie ul. Sudeckiej, wschodniej stronie ul. Wyzwolenia (przy komisariacie) oraz po obu stronach ul. Pelplińskiej. Pomiędzy komisariatem policji i ul. Geodetów oraz na części ul. Sudeckiej projektowany jest wspólny ciąg pieszo-rowerowy. Zmieni się także geometria wlotów skrzyżowań ulic Geodetów oraz Tatrzańskiej, gdzie wytyczone zostaną przejazdy dla rowerzystów. Przebudowane zostaną również zjazdy i dojścia do nieruchomości oraz dwa przystanki autobusowe: Wyzwolenia – Komisariat.
Ponadto inwestycja obejmie:
• przebudowę oświetlenia ulicznego,
• budowę dedykowanego oświetlenia przejść dla pieszych,
• przebudowę kolidującego uzbrojenia z projektowanym układem,
• budowę kanału technologicznego,
• budowę/przebudowę przejść dla pieszych.
W zakres zadania wchodzi też budowa odwodnienia drogowego w formie muld chłonnych (w zachodniej części ul. Sudeckiej). Jest to rodzaj rowów odwadniających, które pozwolą na wsiąkanie wody do gruntu.
Trasa połączy się też ze zrealizowanym w tym roku etapem Wielkiej Pętli Fordonu (ul. Wierchowa i Geodetów). Na terenie gminy Osielsko gotowa jest już nowoczesna droga rowerowa, którą można dotrzeć przez Jarużyn i Niwy do Osielska.
Za inwestycję o wartości 7,3 mln odpowiada firma Strabag. Zakończenie robót planowane jest na początku przyszłego roku. Na to zadanie wykorzystamy Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021 – 2027 w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
Wielka Pętla Fordonu
Trwa też budowa kolejnego odcinka Wielkiej Pętli Fordonu. Szeroka ścieżka dla pieszych, biegaczy i rowerzystów powstaje u podnóża „górek” od ul. M. Bołtucia do ul. Orlińskiego. Zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski. Pochłonie prawie 2 mln zł.
Wykonawcą prac jest firma Bogmar, która w wakacje przejęła plac budowy i rozpoczęła intensywne prace ziemne. Na pierwszych odcinkach trwa już wykonywanie podbudowy. Trasa I etapu swój początek będzie miała przy wejściu do Doliny Śmierci i przebiegnie częściowo przez Park Krajobrazowy u podnóża Góry Szybowników, a następnie wzdłuż ul. Macieja Rataja do ul. B. Orlińskiego. Ten etap pętli będzie miał długość około 1,2 kilometra. Powstaną też krótkie odcinki ścieżek, komunikujące trasę z układem ulic lokalnych.
Ścieżka będzie posiadała nawierzchnię bitumiczną z betonu asfaltowego. Wzdłuż trasy ustawione zostaną ławki, kosze na śmieci, dystrybutory na woreczki na psie odchody oraz stojaki rowerowe. Zamontowana zostanie także wiata do odpoczynku oraz stacja do obsługi rowerów (w rejonie ul. M. Bołtucia). Cała trasa będzie oświetlona i czytelnie oznakowana. Dosadzimy przy niej też kilka drzew.
Kładka połączy wyremontowane ścieżki pieszo-rowerowe
Trwają też intensywne prace związane z wytworzeniem konstrukcji kładki rowerowej, która będzie przebiegać nad magistralą węglową wzdłuż ul. Fordońskiej. W ramach inwestycji powstanie nowa infrastruktura rowerowa po południowej stronie ul. Fordońskiej od Sochaczewskiej do Wiślanej. Zakres zadania obejmuje też między innymi:
- wyposażenie całego skrzyżowania ul. Fordońskiej z Sochaczewską w sygnalizację świetlną,
- dobudowanie lewoskrętu z ul. Fordońskiej w Sochaczewską,
- nowe oznakowanie poziome przejścia dla pieszych przez ul. Fordońską wraz z remontem infrastruktury pieszej na pasie dzielącym i za przejściem dla pieszych,
- wykonanie obejścia drogi dla rowerów za peronem przystankowym na wysokości ul. Wiślanej.
Trwają również prace projektowe dla budowy infrastruktury rowerowej na ul. Wyzwolenia na odcinku od ul. Sudeckiej do granicy miasta. Został złożony wniosek o wydanie decyzji ZRID i trwają prace nad projektami technicznymi. Ta infrastruktura połączy się z infrastrukturą wykonaną przy ul. Sudeckiej, a w przyszłości pozwoli również dojechać rowerem do Strzelc Dolnych (odcinek poza granicami miasta będzie przygotowywany przez współpracujące ze sobą gminę Dobrcz i Zarząd Dróg Wojewódzkich.
Nie tylko Fordon
W tym roku realizowane są również inwestycje rowerowe w innych częściach miasta, m.in.:
- budowa dróg rowerowych wzdłuż ul. Toruńskiej (wraz z modernizacją torowiska, zadanie w trakcie),
- budowa przejazdów rowerowych na pl. Teatralnym (zadanie zakończone),
- budowa dróg rowerowych wzdłuż ul. Sułkowskiego (zadanie w trakcie realizacji),
- rewitalizacja bulwarów z budową ciągu pieszo-rowerowego od ul. Krakowskiej do Żabiej (zadanie w trakcie realizacji).
Kolejne zdania przed nami
Na różnych etapach realizacji jest obecnie około 40 kilometrów rowerowych dróg. Trwają prace nad projektami i uzyskujemy pozwolenia dla dróg rowerowych wzdłuż ulic:
- Pod Skarpą (od Zamczysko do granicy miasta),
- E. Petersona,
- M. Kolbego (od Kormoranów do granicy miasta),
- Wyzwolenia (od Sudeckiej do granicy miasta),
- Z. Krasińskiego, R. Markwarta, L. Sieńki, Moniuszki, M. Curie-Skłodowskiej i Łęczyckiej.
Przygotowaliśmy też koncepcje i wstępne projekty dla tras wzdłuż ulic: Wojska Polskiego od węzła Szarych Szeregów do Chemicznej i Kieleckiej od ul. Smoleńskiej do ul. Toruńskiej (za nami konsultacje społeczne). Roboty budowlane na tych odcinkach chcemy zacząć w przyszłym roku.
Połączymy rowerowe drogi na Osowej Górze
Otrzymaliśmy pozwolenie na budowę drogi rowerowej wzdłuż ulicy M. Kolbego na Osowej Górze pomiędzy ul. Kormoranów i granicą miasta. Inwestycja pozwoli połączyć wcześniej wybudowane odcinki dróg rowerowych w Bydgoszczy oraz gminie Sicienko.
W ramach planowanej inwestycji powstanie nowa droga rowerowa o długości kilometra. Pozwoli to na połączenie już istniejących odcinków ścieżek dla jednośladów biegnących od centrum miasta oraz wzdłuż drogi powiatowej na terenie gminy Sicienko. Zadanie jako jeden z priorytetów zapewniających spójność sieci rekomendował m.in. Zespół ds. Polityki Rowerowej.
Częścią zadania jest także wytyczenie nowego przejazdu rowerowego przez ulicę Kormoranów, co wiąże się ze zmianą sygnalizacji świetlnej na tym skrzyżowaniu. Dostosowane zostaną także piesze ciągi wraz z dojściami do przystanków komunikacji publicznej. Otrzymaliśmy już pozwolenie na budowę, a obecnie trwają prace nad projektem technicznym tej inwestycji. Zadanie planujemy zrealizować w oparciu o Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-27.
Osiedle coraz bardziej rowerowe
Ścieżka wzdłuż ulicy M. Kolbego, pomiędzy ul. Grunwaldzką i Kormoranów, powstała w 2021 roku wraz z buspasem. Zadanie połączone zostało także z budową zbiornika retencyjnego, który rozwiązał problem zalewanych wcześniej przyległych ulic. Powiat bydgoski zbudował drogę rowerową wzdłuż drogi powiatowej, od granicy miasta do Trzemiętowa, w poprzedniej dekadzie. W ostatnich latach na Osowej Górze powstały drogi rowerowe wzdłuż ulic Grunwaldzkiej oraz Zalew. W ubiegłym roku oddaliśmy do użytku rowerowe miasteczko przy Zespole Szkół nr 24. Planowane są kolejne trasy m.in. wzdłuż ul. Podmiejskiej i Srebrnej.
Warto wiedzieć
Rozpoczęły się prace w ramach Wielkiej Pętli Fordonu, otrzymaliśmy też decyzję ZRiD na budowę drugiego odcinka rowerowej drogi na ulicy Sułkowskiego, powstaje również nowa trasa w ramach modernizacji torowiska na ulicy Toruńskiej. Na różnych etapach realizacji jest obecnie około 40 kilometrów rowerowych dróg. Więcej o inwestycjach dla jednośladów w Bydgoszczy przeczytasz TUTAJ.
Nowoczesna i bezpieczna pętla w Lesie Gdańskim coraz bliżej
Ogłosiliśmy przetarg na rozbudowę pętli Las Gdański. Dzięki tej inwestycji linie kursujące do Myślęcinka będą miały własne perony, powstaną zielone torowiska, a cała infrastruktura zostanie dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. To jedna z kilku planowanych inwestycji tramwajowych w najbliższych latach w Bydgoszczy.
Dzięki między innymi wybudowaniu dodatkowych torów tramwaje będą mogły się wymijać bez konieczności wycofywania. Powstaną też zielone torowiska, ustawione zostaną wiaty, w tym rowerowa, które będą obsadzone roślinami na dachu oraz otoczone oplecionymi pnączami stelażami. Łącznie w obrębie pętli funkcjonować mają trzy perony początkowe oraz dwa końcowe, a wszystkie dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz wymienionego taboru.
Właśnie ogłosiliśmy przetarg na to zadanie, które podzielone zostanie na dwa etapy. W pierwszy wykonawca przebuduje przyległą do pętli część ulicy Rekreacyjnej, która zostanie zawężona. Powstaną też wyniesione przejścia dla pieszych. Natomiast drugi etap będzie polegał na budowie nowoczesnej pętli oraz budynku socjalnego, w którym motorniczowie będą mogli odpocząć i zjeść posiłek podczas zaplanowanych przerw. Wykonawca na realizację zadania będzie miał rok od podpisania umowy.
Inwestycję sfinansujemy z wykorzystaniem pozyskanych przez Bydgoszcz Funduszy Europejskich na Klimat, Infrastrukturę i Środowisko.
Obecnie do pętli Las Gdański docierają trzy regularne linie tramwajowe (nr 1, 2 i 10), a w wakacje na trasie od ul. Rycerskiej kursuje tam jeszcze zabytkowa linia numer 0. Jedynie dwa perony dla osób wsiadających utrudniają koordynację odjazdów poszczególnych linii, dlatego ta przebudowa jest potrzebna. Z myślą o wzmocnieniu atrakcyjności komunikacji publicznej w tej części miasta, w ostatnich latach ulica Gdańska została rozbudowana o nowe rondo przy ul. Rekreacyjnej, powstał również buspas. Zmodernizowaliśmy także pętlę autobusową Myślęcinek i wybudowaliśmy parking P+R.
Modernizujemy i rozbudowujemy dalej
Intensywnie przygotowujemy się do dalszego wzmacniania komunikacji tramwajowej. Najważniejsze zadania to:
- modernizacja torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej (w trakcie),
- modernizacja zajezdni tramwajowej (w trakcie),
- budowa torowiska na Szwederowo (przygotowania do przetargu na budowę),
- modernizacja ronda Jagiellonów (prace projektowe).
Wygodne perony i nowe wiaty
Rozpoczęły się prace związane z przebudową peronów na przystanku Fordońska/Bałtycka. To kolejny element pakietu naszych działań związanych z poprawą bezpieczeństwa oraz dostępności do transportu publicznego. Wygodne perony powstają też m.in. wzdłuż torowiska na ul. Toruńskiej.
Prace na Bartodziejach będą polegały na poszerzeniu peronów oraz wyrównaniu nawierzchni. Z myślą o osobach słabowidzących na peronach i w okolicy przejść dla pieszych zostaną zamontowane płytki kierunkowe. Na przystankach będą ustawione także wiaty: czterometrowa w kierunku Fordonu i sześciometrowa w stronę centrum miasta, ponieważ z tego przystanku korzysta większa liczba pasażerów. Wcześniej znajdowały się tam mniejsze wiaty bez bocznych ścianek.
Na czas przebudowy zostały wprowadzone tymczasowe zawężenia jezdni do jednego pasa ruchu w obu kierunkach z odcinkowym ograniczeniem prędkości do 30 km/h. Tramwaje nadal będą się zatrzymywać zgodnie z dotychczasowym rozkładem. Prace zakończą się na przełomie września i października. Zadanie jest częścią pakietu naszych działań związanych z poprawą bezpieczeństwa i komfortu korzystania z komunikacji publicznej.
W zeszłym roku oddaliśmy do użytku bezpieczne przystanki na placu Praw Kobiet, a na początku tego roku przy placu Wolności. Pojawiły się nowe wiaty przystankowe i oznakowanie, a część jezdni została przebudowana na podniesiony peron bez możliwości przejazdu samochodów. Dzięki przebudowie znacznie łatwiej wsiąść do tramwaju m.in. seniorom oraz osobom z niepełnosprawnościami.
W tym roku trwają też prace przy modernizacji torowiska wzdłuż ulicy Toruńskiej. W zakres tej inwestycji wchodzi między innymi budowa nowych peronów tramwajowych dostosowanych do taboru niskopodłogowego. Nawierzchnie uwzględniają potrzeby osób z niepełnosprawnościami.
Kontynuujemy też prace projektowe, które pozwolą przebudować rondo Jagiellonów. Jeszcze w tym roku planujemy również ogłosić przetarg na zaprojektowanie oraz wybudowanie czterech kolejnych przystanków wiedeńskich na ul. Gdańskiej na wysokości Polskiego Radia oraz przed skrzyżowaniem z ul. Kamienną.
W ramach planowanego remontu torowiska na ulicy Jagiellońskiej, pomiędzy rondem Fordońskim a Jagiellonów, przebudowany zostanie także przystanek tramwajowy na wysokości ulicy Łużyckiej, co poprawi jego funkcjonalność oraz bezpieczeństwo na pobliskim przejściu dla pieszych.