Styl i elegancja na placach i chodnikach
Zakończyliśmy kolejny etap przebudowy chodników na ul. Śniadeckich. Zyskały one nowe płyty układane w karo, opaski kamienne i stylowe latarnie.
Ten oryginalny wzór zastosowaliśmy też przy wejściu do Ogrodu Botanicznego od strony placu J. Weyssenhoffa.
Trwają też prace na ul. Nowogrodzkiej na Okolu.
Wszystkie te zadania wybrali mieszkańcy w Bydgoskim Budżecie Obywatelskim.
Realizowane są również inne duże inwestycje przywracające reprezentacyjnym ulicom ich dawny blask i szyk.
Chodnik w karo
Zakończone właśnie prace przy ulicy Śniadeckich pokazały jak olbrzymi potencjał mają bydgoskie ulice z pierzejową zabudową z przełomu XIX i XX wieku.
Elegancki chodnik teraz doskonale komponuje się z szeregiem odrestaurowanych budynków i zachęca do spaceru po Śródmieściu.
W trackie prac usunęliśmy asfaltową nawierzchnię, wymieniliśmy podbudowę, a na nawierzchni zastosowaliśmy nowy materiał rekomendowany przez Społeczną Radę ds. Estetyki: płyty układane w karo otoczone kamienną opaską. Jeszcze przed tą częścią zadania wymieniliśmy oświetlenie. Wzdłuż ulicy ustawione zostały latarnie w formie bydgoskich pastorałów z energooszczędnymi oprawami. Uporządkowane zostało też parkowanie.
Całkowity koszt rewitalizacji tego odcinka ulicy Śniadeckich wyniósł prawie 700 tys. zł.
Zadanie po południowej stronie ulicy (obecnie zakończone) do realizacji wybrali mieszkańcy w trakcie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Parklet przed ogrodem, placyk przed kościołem
Program BBO pozwolił przywrócić też estetyczny wygląd placowi przed wejściem do Ogrodu Botanicznego. To zadanie również zakończyło się w ostatnich dniach.
Poszerzono kosztem jezdni chodniki, stworzono dodatkowe miejsca na krzewy i drzewa.
Placyk wyposażono również w elementy małej architektury.
Powstał w ten sposób pierwszy parklet - miejsce dedykowane pieszym wygospodarowane z jezdni. Wlot jednokierunkowej ulicy Niemcewicza oznakowany został również w czytelny sposób dla rowerzystów korzystających z kontraruchu. Zadanie pochłonęło ponad 140 tysięcy złotych.
Kończą się również prace przy chodnikach na Okolu przy ulicach Nowogrodzkiej i Kanałowej. W ramach tego zadania wybranego do realizacji przez mieszkańców wypięknieje też plac przed wejściem do zabytkowego kościoła św. Wojciecha, gdzie dołożona zostanie jeszcze kamienna opaska. Na przebudowy tych chodników zabezpieczyliśmy ponad 160 tysięcy złotych.
Reprezentacyjne aleje i rynki
W tym roku z myślą o przywracaniu reprezentacyjnym ulicom i placów dawnego blasku oraz tworzenia przyjaznych przestrzeni przeznaczyliśmy kilka milionów złotych.
Latem zakończyła się rewitalizacja al. Ossolińskich, które zyskały elegancki trakt spacerowy pomiędzy dębami.
Prace pochłonęły prawie pół miliona złotych.
Więcej informacji na ten temat znajduje się TUTAJ
Obecnie najbardziej spektakularne prace prowadzone są na Rynku w Starym Fordonie.
Jego płyta jest wykładana granitową kostką w różnych odcieniach, płytami kamiennymi i klinkierową cegłą. Jego częścią będzie też fontanna w formie niecki.
Na Rynku pojawią się też stylowe latarnie, ławki dużo zieleni oraz szereg innych rozwiązań podnoszących estetykę tego miejsca.
Inwestycja kosztuje ponad 7 mln zł.
Więcej szczegółów dotyczących tego zadania znajduje się TUTAJ
Intensywnie przygotowujemy się również do zmian na Rybim Rynku. Wkrótce zlecimy aktualizację projektu rewitalizacji tego miejsca, który ma stać się placem publicznym. Na ten cel rezerwujemy w przyszłorocznym budżecie blisko 3,7 mln zł.
W pierwszej połowie przyszłego roku planujemy również ogłosić przetarg na pierwsze prace przy rewitalizacji placu Kościeleckich.
Wprowadzone zostaną nowe nasadzenia niskopienne.
Piesi zyskają równe, estetyczne alejki i chodniki w śródmiejskim stylu wraz z oświetleniem parkowym.
Rozwiążemy też problem zalewania jezdni po ulewach.
Szacowany koszt prac w tym miejscu to prawie 5 mln zł.
Więcej informacji w tekście TUTAJ
Kolejne inwestycje drogowe czekają na realizację - głosuj w BBO
Przypominamy, że trwa głosowanie na projekty z Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
W tym roku wybieracie z ponad 300 zadań zgłoszonych przez mieszkańców.
Do wydania jest blisko 16 milionów złotych.
Zachęcamy do głosowania szczególnie na inwestycje drogowe planowane na Twoim osiedlu.
Prace nad BBO trwają cały rok.
Najpierw konsultultowane były zasady BBO, a nastęnie Mieszkańcy zgłaszali swoje pomysły, które były dokładnie weryfikowane.
Po zakończeniu tych prac, w które włączały się aktywnie Rady Osiedli, przyszedł czas na głosowanie.
Głosując wybierasz 3 pomysły w różnych kategoriach: projekty osiedlowe, ponadosiedlowe i małe projekty społeczne.
liczba wszystkich projektów: 337
osiedlowe - 243
ponadosiedlowe - 18
małe projekty społeczne - 76
Główna kategoria projektów to pomysły osiedlowe.
Kwoty zostały tutaj rozdzielone proporcjonalnie biorąc pod uwagę liczbę mieszkańców.
Wśród najpopularniejszych propozycji są: projekty „zielone" i ekologiczne, rewitalizacja skwerów, alejek i parków, unowocześnianie i budowa nowych placów zabaw oraz innych form rekreacji np. street workout.
Drugą kategorią są zadania ponadosiedlowe.
Wśród propozycji znajdziemy m.in. te o charakterze rekreacyjnym, sportowym, a także rewitalizacje terenów zielonych i propozycje ekologicznych rozwiązań w mieście.
Małe projekty społeczne to zadania dzięki którym można zorganizować projekty dedykowane m.in. dzieciom, młodzieży i seniorom. Tematyka i forma są dowolne. Mogą to być warsztaty, festyny, koncerty, spotkania.
Wiele z powyższych projektów dotyczy też inwestycji drogowych realizowanych przez ZDMiKP.
Co roku w ramach BBO przebudowujemy chodniki, skrzyżowania, parkingi na osiedlach i doświetlamy przejścia dla pieszych.
W ramach zaproponowanych zadań powstają też wyniesione skrzyżowania, drogi rowerowe, sygnalizacje świetlne oraz utwardzane są liczne ulice gruntowe.
Jeśłi chcesz aby te inwestycje były realizowane na Twoim osiedlu - zagłosuj.
Głosujemy przez cały grudzień za pośrednictwem:
- strony internetowej: www.bydgoszcz.pl/bbo
- dzwoniąc w dni robocze w godz. 8-16 na numery telefonów 52 51-53-555 lub 660- 240-004.
- stoiska do głosowania pojawią się też w galeriach handlowych w pierwsze trzy soboty grudnia, w godzinach 10-13 w Centrum Handlowym Rondo i Centrum Handlowym Focus.
Wyniki głosowania poznamy do 20 stycznia 2022 roku.
Rower BRA – przetarg na nowego operatora
W październiku zakończyła się umowa na obsługę Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego (BRA).
Mimo trudnej sytuacji w tej branży, chcemy aby rower miejski nadal funkcjonował w naszym mieście.
Ogłosiliśmy postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy, który będzie utrzymywał i obsługiwał rower miejski w sezonie 2022.
Podobnie jak w tym roku ma obowiązywać system pomostowy. Oznacza to, że umowy zostałaby podpisana na jeden sezon a usługa oparta byłaby wyłącznie na istniejących stacjach i rowerach.
To rozwiązania wprowadziliśmy mając na uwadze sytuację epidemiologiczną, spadającą liczbę wypożyczeń, trudną sytuację tej branży w innych miastach Polski oraz problemy z produkcją komponentów do takich systemów rowerowych.
Rower BRA - podsumowanie sezonu 2021
W mijającym roku bieżącym Bydgoszczanie mieli do dyspozycji prawie 500 rowerów, które można było wypożyczyć w 56 stacjach. Średni czas wypożyczenia roweru na dzień to 24 minuty.
Łączna liczba wypożyczeń rowerów w sezonie 2021 wyniosła ponad 58 tysięcy.
W systemie zarejestrowanych było prawie 6000 użytkowników.
Niestety okres trwającej pandemii Covid zmienił trwale nastawienie osób dotychczas korzystających z rowerów publicznych.
Pomimo większej liczby dróg rowerowych w mieście, system BRA tak jak inne tego typu systemy w kraju, co roku traci użytkowników.
Tendencja spadkowa utrzymała się również w roku 2021.
Ponadto pandemia ograniczyła też dostępność do części zamiennych do rowerów.
Spadek popularności rowerów publicznych ma obecnie tendencję ogólnokrajową.
Rower BRA - plany
Przypominamy, że obsługa BRA w 2021 roku, kosztowała blisko 1,3 mln zł.
Usługę świadczyła firma Homeport Polska Sp. zo.o z Warszawy, która jako jedyna zgłosiła się w ubiegłorocznym przetargu.
Analizę funkcjonowania systemu BRA w mijającym roku przedstawiliśmy na posiedzeniu Zespołu do spraw polityki rowerowej Miasta Bydgoszczy. Biorąc pod uwagę obecną sytuację podjęto decyzję o kontynuacji obecnego „systemu pomostowego" również w przyszłym sezonie.
01 grudnia ogłosiliśmy postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy, który miałby utrzymywać i obsługiwać bydgoski rower aglomeracyjny w 2022 roku.
O postępach w przetargu informować będziemy na bieżąco.
ProjektujeMY nowe torowiska. Po konsultacjach bez wyburzeń na Gdańskiej
Podsumowujemy konsultacje dotyczące rozwoju sieci tramwajowej w Bydgoszczy. Najwięcej uwag dotyczyło rozbudowy skrzyżowania ulic Gdańskiej, Chodkiewicza i Chocimskiej. Dlatego pierwsze podsumowanie tych konsultacji zaczynamy od najważniejszych wniosków związanych z trasą, która połączy pętlę przy ul. Rycerskiej z ulicą Gdańską.
Do dalszych prac trafi wariant bez wyburzeń na ul. Gdańskiej, na czym najbardziej zależało mieszkańcom.
Połączenie pomiędzy Rycerską i ul. Gdańska analizowane w trakcie konsultacji było w dwóch wariantach.
Pierwszy zakładał poprowadzenie torów wzdłuż ul. Artyleryjskiej. Drugi wzdłuż ul. Chocimskiej.
Bez wyburzeń, z lepszą obsługą Bocianowa
Zachowanie dwóch modernistycznych kamienic na rogu ulicy Gdańskiej i Chodkiewicza zdominowało konsultacje. Aż kilkaset uwag dotyczyło konieczności ich zachowania.
Bydgoszczanie wskazywali na szereg różnych rozwiązań, by zachować oba budynki i zrealizować ważną inwestycję. Najczęściej w związku z tym proponowali wybór wariantu przez ul. Chocimską.
Wskazywali również często na inne zalety tego rozwiązania związane z poprawą obsługi komunikacyjnej osiedla Bocianowo, skrócenie czasu podróży, miastotwórczą rolę tramwaju na rewitalizowanych terenach przemysłowo-magazynowych.
Alternatywą proponowaną przez część mieszkańców było asymetryczne położenie torowisko (nie w osi jezdni, ale bliżej kamienic na ul. Gdańskiej po stronie zachodniej), stosowanie bardziej skomplikowanych splotów i rozjazdów i sygnalizacji oraz wytyczenie torowiska wzdłuż ul. Artyleryjskiej.
Po przeprowadzeniu analizy wielokryterialnej wybrana została do dalszych prac trasa tramwajowa o długości około 900 metrów w ciągu ul. Chocimskiej. Uzyskała ona więcej punktów od trasy w ciągu ul. Artyleryjskiej.
W wybranym wariancie relacja z ul. Chodkiewicza w stronę pętli Las Gdański nie jest niezbędna, a rozwiązanie takie pozwoli na zachowanie obu kamienic. Analiza wytrasowania relacji skrętnych dla taboru tramwajowego na tym skrzyżowaniu bez konieczności wyburzania narożnych kamienic będzie stanowiła zadanie dla wykonawcy dokumentacji na etapie opracowywania projektu budowlanego. Ten wariant ma gwarantować również krótszy czas przejazdu w kierunku dworca oraz poniesienie mniejszych wydatków.
Wybór wariantu przez Chocimską oznacza konieczność przeniesienia budynku figurującego pod adresem Pomorska 88F (odbudowy w nowej lokalizacji) oraz rozbiórki zabudowań przy ul. Rycerskiej 20. Są one usytuowane są w granicach działek przeznaczonych pod rozbudowę układu drogowego.
Nie ma możliwości wytrasowania przebiegu torowiska w zgodzie z obowiązującymi przepisami przy próbie zachowania wymienionych zabudowań Bydgoskiego „Londynka". Należy podkreślić, iż przebieg projektowanej jezdni i torowiska jest w pełni zgodny z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego „Bocianowo - Artyleryjska"
Projektanci kontra normy
W trakcie konsultacji projektanci szczegółowo wyjaśnili też możliwości zastosowania bardziej skomplikowanych splotów tramwajowych i przesunięcia torowiska na Gdańskiej bliżej kamienic znajdujących się po stronie zachodniej.
Tego typu rozwiązania muszą spełnić szereg norm technicznych związanych m.in. z minimalnymi promieniami łuków, długością zwrotnic, odległościami pomiędzy elementami tramwajowej infrastruktury. Wybór takiego wariantu przy węźle trójkątnym (bez wlotu w ul. Chocimską) jednocześnie wiązałby się między innymi z ograniczeniem prędkości tramwajów, przybliżeniem torów do zabytkowych kamienic, konieczna byłaby częstsza wymiana szyn ze względu na szybsze zużycie nienormatywnych łuków, likwidacja znaczącej liczby miejsc parkingowych oraz zdecydowanie większy zakres przebudowy infrastruktury podziemnej.
Poza tym konieczne byłyby wyburzenia innych kamienic u zbiegu Gdańskiej i Artyleryjskiej. To również przechyliło szalę korzyści na wybór wariantu w ciągu ul. Chocimskiej.
Więcej szczegółów technicznych znajduje się w dołączonym raporcie (TUTAJ)
Ograniczyć hałas, zadbać o zieleń
Projektanci uwzględnili na etapie prac nad raportem uwagi związane z koniecznością zastosowania technologii tłumiących hałas.
Na ul. Chocimskiej z uwagi na wąski korytarz transportowy w którym zaplanowano wspólny ruch drogowo-tramwajowy zastosowane mają być maty antywibracyjne, które minimalizują hałas oraz drgania wywołane od poruszającego się taboru tramwajowego.
Wiele uwag dotyczyło przygotowania dużego pakietu nasadzeń zastępczych oraz tworzenia zielonych alei. Plan nasadzeń będzie tworzony na etapie tworzenie dokumentacji projektowej. Bydgoszczanie zgłaszali również uwagi związane z lokalizacją przystanków na tej trasie (łącznie powstaną 3 pary) i nadaniem nazwy docelowej ulicy, która obecnie roboczo nazywana jest Nowoświecką (Rada Miasta nadaje nazwy istniejącym obiektom).
W przypadku wszystkich inwestycji część mieszkańców ulic, które rezerwowane są w studium i planach zagospodarowania przestrzennego pod nowe linie proponowała odstąpienie od inwestycji.
Warto wiedzieć
Raport z konsultacji wraz ze wszystkimi zgłoszonymi uwagami znajduje się na stronie https://www.bydgoskiekonsultacje.pl/
Ważne liczby:
• 11100 odsłon filmu ze spotkania w sprawie konsultacji
• 767 podmiotów i organizacji zgłaszających uwagi, opinie
W kolejnych materiałach podsumujemy również najczęściej zgłaszane pomysły związane z projektowaniem tras tramwajowych wzdłuż ulicy Wyszyńskiego oraz przez Szwederowo i Górzyskowo.