Ekokostka na ul. Nefrytowej
Zakończyła się budowa ul. Nefrytowej na Prądach. Ulicę utwardzono ekokostką. Stabilizuje ona nawierzchnię i ułatwia odprowadzenie wody.
To pierwsza ulica wybudowana przez mieszkańców Bydgoszczy we współpracy z Miastem z zastosowaniem tej technologii.
Przygotowywane są kolejne zadania w ramach inicjatyw lokalnych - Program „25/75".
Ulica Nefrytowa obsługuje kilkanaście posesji. Stanowi również dojazd do sąsiedniej ulicy Szmaragdowej.
Ulicę utwardzono tak zwaną ekokostką.
Ten rodzaj nawierzchni pozwala na tworzenie powierzchni biologicznie czynnych, co poprawia odwodnienie. Kostki wyposażone są w specjalne odstępniki, a powstałe przy układaniu wolne przestrzenie zasypywane są drobnym kruszywem.
Część dedykowaną pieszym wyłożono standardową kostką. Dodatkowo ulicę wyposażono w próg zwalniający i wyniesione skrzyżowanie ze Szmaragdową. Powstały zjazdy i dojścia na posesje. Utwardzono też 20 metrowy odcinek ul. Szmaragdowej.
Koszt zadania to ponad 490 tysięcy złotych. Nowa ulica została objęta 5-letnią gwarancją.
Inwestycja realizowana była dzięki inicjatywie bydgoszczan, którzy powołali stowarzyszenie. W ramach inicjatyw lokalnych - Program „25/75" zagwarantowało ono niezbędny wkład własny na poziomie 25 procent kosztów inwestycji. Resztę środków zabezpieczyło miasto Bydgoszcz.
W przygotowaniu jest kilka innych zadań.
Program „25/75" polega na współdziałaniu mieszkańców oraz miasta.
Stowarzyszenia bydgoszczan, którym uda się zebrać część środków na realizację inwestycji na poziomie 25 procent (z możliwością obniżenia, gdy wcześniej realizowane były inne wspólne zadania przy infrastrukturze wodno-kanalizacyjnej, przedmiotowo związanych z realizacją wnioskowanego zadania), mogą liczyć na realizację inwestycji w danym roku budżetowym. W ten sposób osiedlowe ulice, o niewielkim znaczeniu dla komunikacji mogą szybciej zyskać nowe nawierzchnie lub zostać wyposażone w dodatkową infrastrukturę np. chodniki i miejsca postojowe. We współpracy z mieszkańcami Bydgoszczy zrealizowanych zostało już ponad 60 zadań.
Zadzwoń lub napisz!
Wszystkie osoby zainteresowane skorzystaniem z Programu „25/75" zapraszamy do kontaktu z pracownikami Wieloosobowego stanowiska ds. Konsultacji i Inicjatyw Lokalnych:
• tel. 52 58 58 329, 52 58 58 721 lub 52 58 58 829
• mail:Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Więcej informacji o Programie „25/75" i realizowanych zadaniach znajduje się TUTAJ
Zgłoś swój projekt do Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego
Trwa nabór projektów do BBO.
Do 5 lipca możecie zgłaszać swoje pomysły na inwestycje i wydarzenia. Jak co roku wiele z nich dotyczy przebudowy chodników, skrzyżowań i dróg rowerowych.
Tegoroczna pula do wydania to 16 mln złotych. Masz pomysł, który chciałbyś skonsultować? Już niebawem odbędą się spotkania na osiedlach.
Już po raz dziesiąty pieniądze z Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego mogą być wydane na inwestycje osiedlowe, społeczne, duże zadania ponadosiedlowe oraz mikroprojekty osiedlowe – pomysłów może być wiele. Decyzje podejmują sami mieszkańcy.
Jeśli chcesz porozmawiać o swoim pomyśle, skonsultować projekt - zapraszamy na spotkania na osiedlach.
Poniżej harmonogram spotkań:
czwartek (23/06) w godz. 9-11 - Fordon przy targowisku Białe
piątek (24/06) w godz. 17-18:30 - Okole, przed koncertem „Kanału Kultura" Potańcówki nad Kanałem Bydgoskim, dawny plac taneczny - polana przy wiadukcie kolejowym, dojście od ul. Nakielskiej na wysokości ul. Trentowskiego „Świętojańska potańcówka" – z muzyką na żywo
piątek (1/07) w godz. 9-11 - Błonie przy targowisku
poniedziałek (4/07) w godz. 16-18 - Wyżyny, w okolicach tężni na skwerze Aleksandra Krzyżanowskiego-Wilka.
Na miejscu pracownicy odpowiedzą na Wasze pytania i wątpliwości. Pomogą też wypełnić formularz zgłoszeniowy.
O Bydgoskim Budżecie Obywatelskim
Do wyboru są cztery rodzaje projektów, wszystkie znane z poprzedniej edycji: duże zadania ponadosiedlowe, projekty na wybranych osiedlach oraz małe projekty społeczne.
Nowością są mikroprojekty osiedlowe – tu koszt pojedynczego zadania nie może przekroczyć 10 tys. zł.
Projekt może złożyć każda osoba, bez względu na wiek. Żeby zgłosić projekt wystarczy być mieszkańcem Bydgoszczy, nie ma konieczności zameldowania. Każdy mieszkaniec może zgłosić trzy projekty osiedlowe, trzy ponadosiedlowe, trzy mikroprojekty osiedlowe oraz trzy projekty społeczne.
Co roku wiele z projektów dotyczy też inwestycji drogowych realizowanych przez ZDMiKP.
W ramach BBO przebudowujemy chodniki, skrzyżowania, parkingi na osiedlach i doświetlamy przejścia dla pieszych. W ramach zaproponowanych zadań powstają też wyniesione skrzyżowania, drogi rowerowe, sygnalizacje świetlne oraz utwardzane są liczne ulice gruntowe.
Zachęcamy do zgłaszania swoich projektów.
Jar na Wyżynach wkrótce w remoncie
Niebawem ruszy budowa nowego oświetlenia i remont nawierzchni trasy spacerowo-rowerowej w Jarze Czynu Społecznego na Wyżynach.
Zadanie do realizacji wskazali mieszkańcy w trakcie głosowania w Bydgoskim Budżecie Obywatelskim. Podpisaliśmy umowę z wykonawcą robót.
Jar Czynu Społecznego to popularna trasa piesza łącząca osiedle Wyżyny z okolicami ronda Toruńskiego. Dopuszczony na niej jest też ruch rowerowy. Stanowi ona alternatywny szlak dla ścieżki pieszo-rowerowej biegnącej wzdłuż ul . Zdobywców Wału Pomorskiego.
Odcinek o długości około 300 metrów biegnący pomiędzy ulicami Grzymały-Siedleckiego i Ogrody był remontowany w poprzednich latach. Teraz modernizować będziemy odcinek pomiędzy ulicą A. Grzymały-Siedleckiego i W. Bełzy.
W pierwszej kolejności zaprojektowane i wybudowane zostanie nowe oświetlenie trasy. Następnie rozpoczną się prace przy nawierzchniach. Połowa liczącej ponad 400 metrów trasy ze względu na stan techniczny wymagać będzie wymiany podbudowy. Pozostała część zostanie przykryta nowym asfaltem.
W połowie trasy powstanie miejsce do odpoczynku z mineralną nawierzchnią i ławkami.
Przy okazji robót wyremontowane zostaną też schody do bloku przy ul. Ogrody 17.
Prace zajmą około 4 miesięcy.
Zadanie do realizacji wskazali mieszkańcy w trakcie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Pomysł wyremontowania trasy w Jarze Czynu Społecznego wsparło ponad 250 mieszkańców.
W ostatnich dniach podpisana została umowa o wartości 836 tysięcy złotych.
Wykonawca (BPRD Sp. z.o.o.) udzieli po zakończeniu inwestycji 5-letniej gwarancji.
W pierwszej kolejności wykonany zostanie projekt. Prace drogowe rozpoczną się latem.
Łąki kwietne powstały przy bydgoskich ulicach
W czerwcu kończy się wiosenne koszenie traw w mieście.
Nadal stosowana jest zasada, by kosić jak najrzadziej i tylko tam, gdzie jest to konieczne.
Dzięki temu w Bydgoszczy powstały miejskie łąki kwietne, które cieszą nie tylko oko, ale także owady zapylające.
Zmiany w zarządzaniu miejską zielenią są realizowane od 2020 roku.
Pierwsze koszenie w tym roku rozpoczęło się na początku maja. Nadal stosowana jest zasada, by kosić jak najmniej i tylko tam, gdzie to konieczne.
Wyższe trawniki znakomicie zatrzymują wodę. W czasie ulewnych deszczy działają jak gąbka.
Rzadsze przycinanie trawników pozytywnie wpływa na różnorodność biologiczną – pojawiają się inne gatunki roślin i zwierząt, w tym owadów, które mają lepsze warunki do bytowania.
W naszym mieście wytypowano ponad 20 ha trawników, w których koszenie ograniczone jest do minimum. To w tych miejscach powstają naturalne zbiorowiska roślin, przekształcające się w miejskie łąki kwietne. Wczesną wiosną widzimy na nich żółte dywany mniszków lekarskich, a w czerwcu bujnie kwitnące maki, chabry, czy stokrotki. Ponadto rośliny te sprzyjają zmniejszaniu hałasu i pochłanianiu zanieczyszczeń z transportu. Te oazy zieleni będących siedliskiem drobnych zwierząt kosimy tylko raz w roku, na jesień.
W Bydgoszczy założyliśmy łąki w parkach: Jana Kochanowskiego, W. Witosa, przy głównych arteriach: ul. Wyszyńskiego, Solskiego.
Bydgoszczanie w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski wzbogacili łąkami kwietnymi park nad Starym Kanałem Bydgoskim oraz pętlę tramwajową na ul. Wyścigowej.
Są jednak miejsca, które wymagają odpowiednio większej pielęgnacji. Do takich miejsc można zaliczyć pobliże skrzyżowań, przejść dla pieszych czy przejazdów tramwajowych, czyli miejsca, w których bujna roślinność mogłaby stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa pieszych oraz kierowców.