Kolejowy wiadukt po remoncie
Zakończyły się prace przy remoncie kolejowego wiaduktu na Okolu. Pozwala on również pieszym w bezpieczny sposób przemieszczać się nad ulicą Grunwaldzką na wysokości Czarnej Drogi. Schody zostały dodatkowo wyposażone w szynę ułatwiającą prowadzenie rowerów. Zadanie było współfinansowane przez miasto.
Obiekty jest zlokalizowany w ciągu linii kolejowej łączącej Bydgoszcz z Piłą. W trakcie budowy dostosowano go do potrzeb pieszych. Ze względu na zły stan techniczny konieczny był remont. Został on zlecone przez zarządcę – PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
W zakres prac przy obiekcie nad ul. Grunwaldzką wchodziło między innymi oczyszczenie konstrukcji, zabezpieczenie przed korozją, malowanie, poprawa odwodnienia oraz remont schodów i wyposażenie w nowe balustrady. Przebudowana została poza tym infrastruktura torowa. Schody zostały dodatkowo wyposażone w szynę ułatwiającą prowadzenie rowerów. Takie rozwiązania są stosowane w trakcie remontów starszych obiektów, których parametry nie pozwalają na budowę szerokich standardowych pochylni. Przypominamy, że 140 metrów od wiaduktu funkcjonuje nowe bezpieczne przejście dla pieszych z azylem, sygnalizacją świetlną i obniżonymi krawężnikami. Remont wiaduktu został dofinansowany przez miasto kwotą 500 tysięcy złotych.
Trwa również naprawa nawierzchni na moście kolejowym nad Brdą. Wymieniane są płyty granitowe tworzące ciąg pieszy. Inwestor, PKP Polskie Linie Kolejowe SA, planuje też w kolejnych latach kompleksowy remont pozostałej części obiektu.
Pilotaż z pozytywną oceną
Planujemy kontynuację programu utwardzania ulic płytami ażurowymi w kolejnych latach. Do tej pory prace zrealizowaliśmy już na kilkunastu ulicach.
Na podstawie dotychczasowych doświadczeń, opinii mieszkańców utwardzonych ulic oraz spotkań z przedstawicielami rad osiedli decydujemy się na kontynuację programu. Pozytywnie oceniane są m.in. estetyka, funkcjonalność i krótki czasu prowadzenia prac.
Nadal tego typu zadania będziemy realizować na terenach o dużej przepuszczalności gruntu. Płyty będą też stosowane w miejscach nie narażonych na częste przejazdy pojazdów ciężarowych. Zalezy nam też na utrzymaniu ciągłości z innymi twardymi drogami. Przy kolejnych inwestycjach będziemy utrzymywać wysokie standardy. Płyty zawsze stabilizujemy krawężnikami, a część utwardzanej ulicy dedykowaną pieszym wykładamy kostką betonową. Przed ułożeniem przygotowywana jest 20-centymetrowa podbudowa.
W przyszłym roku na stabilizacje ulic płytami ażurowymi zgodnie z projektem budżetu trafić może kwota około 3 mln zł.
W tym roku ażurowymi płytami utwardziliśmy następujące ulice:
- Władysława Warneńczyka (cz. północna)
- W. Pola (odcinek bez przejazdu)
- Spadochroniarzy
- Pelikanową
- Laskowicką
- Osadę (sięgacz)
- Letniskową (fragment do szkoły, finisz prac)
W ubiegłym roku tego typu prace realizowaliśmy na:
- Łuckiej (cz. zachodnia)
- Przyłubskiej (cz. północna)
- Pelikanowej
- Okopowej (sięgacz)
- Sybiraków
- Władysława Warneńczyka (cz. południowa)
- Karasińskiej
- Borowiackiej
- Ornej (wraz z sięgaczami)
- Liściastej
Zadania tego typu są uzupełnieniem funkcjonującego od 2016 roku Wieloletniego Programu Utwardzania Ulic Gruntowych. Na ten cel miasto zarezerwowało do 2022 roku 131 mln zł. Lista ulic, które budujemy w pierwszej kolejności powstaje w oparciu o obiektywne kryteria. Są one zatwierdzane uchwałami Rady Miasta.
Oświetlimy dojście do budowanych bloków na Okolu
Przygotowujemy się do oświetlenia ciągu ulic Młyńskiej i Nadrzecznej na Okolu. Chcemy ułatwić mieszkańcom nowych bloków oraz pracownikom firm zlokalizowanych w tej części Okola dojście do przystanków autobusowych.
Wykonawcy będą realizować zadania w trybie projektuj i wybuduj. W pierwszej kolejności opracują dokumentację, a następnie przystąpią do prac budowlanych. Nowe oświetlenie tworzyć będą stalowe ocynkowane latarnie z ledowymi oprawami. Wstępnie zakładamy, że po podpisaniu umów prace wraz z odbiorami zajmą do 2 miesięcy. Zależy nam na oświetleniu tych ulic ze względu na lokowanie na tym nowej zabudowy mieszkaniowej. Swoją inwestycję prowadzi na Okolu min. BTBS. Poza tym ulica Nadrzeczna ułatwia dojście do firm i ogródków działkowych w północnej części osiedla.
Wcześniej wybraliśmy wykonawców prac na kilkunastu innych ulicach. Podpisaliśmy ostatnio między innymi umowy na oświetlenie Przyleśnej na Miedzyniu, Opalowej na Brdyujściu, Mrągowskiej w Myślęcinku i Cytrusowej na Miedzyniu. Zlecamy też prace na Toruńskiej na wysokości Adrii oraz na ul. Wypaleniska.
Wiosną zleciliśmy natomiast kilka innych zadań, które zostały już zakończone. Oświetlenie zyskały ulice Przy Lotnisku na Szwederowie, Daglezjowa i Hebanowa na Miedzyniu oraz Rudzikowa i Albatrosowa na Osowej Górze. Latarnie stanęły również przy schodach w rejonie ul. Iglastej na Miedzyniu. Zakończyliśmy poza tym prace przy doświetlenie fragmentów ulic Widok przylegającym do ul. Leszczyna, sięgacza ul. Górnej w kierunku ul. Pijarów oraz dojściu do schodów na ul. Pagóre.
W tym roku oddaliśmy do użytku nowe oświetlenie wzdłuż wyremontowanych i przebudowanych ulic. Jaśniej zrobiło się m.in. na Starym Rynku, ul. Bydgoskiej, pętli Kapuściska, wzdłuż ul. Glinki i Łochowskiej.
Warto wiedzieć
Bydgoskie ulice, chodniki i ścieżki rowerowe oświetla ponad 32 tysiące latarni. Około 16 tysięcy stanowi własność ZDMiKP. Kolejne ponad 16 tysięcy latarni jest własnością operatora energetycznego. Na oświetlenie miejskich ulic i placów zabezpieczyliśmy w tym roku 13,4 mln złotych. To o milion złotych więcej niż w ubiegłym roku ze względu na rosnące ceny energii.
Wiadukt nasunięty, czas na jego wyposażenie
Zakończyliśmy jeden z najważniejszych etapów prac na wiadukcie w ciągu ul. Armii Krajowej. Cała konstrukcja w ciągu ostatnich dni została nasunięta na nowe przyczółki. W tym tygodniu planowana jest równie trudna operacja opuszczania przęsła na przyczółki. Wkrótce wybudujemy nowe jezdnie, ciągi pieszo-rowerowe i wyposażymy wiadukt w niezbędne elementy podnoszące bezpieczeństwo.
W ubiegłym miesiącu stalowe elementy tworzące wiadukt zostały scalone na placu budowy. Następnie, z użyciem specjalistycznych siłowników, potężna łukowa konstrukcja o wadze ok. 365 ton została nasunięta na nowe przyczółki. W tym tygodniu planowana jest równie trudna operacja opuszczania przęsła na przyczółki. Obecnie konstrukcja jest jeszcze na tymczasowych łożyskach ślizgowych ok. 2 m nad docelowym poziomem.
Równolegle wykonywane są prace typowo drogowe: korekta przebiegu łącznic ulicy Modrzewiowej, przebudowa przejścia dla pieszych wraz z budową przejazdów rowerowych na całej długości od targowiska przy ul. Czerkaskiej do cmentarza. Po opuszczeniu całego przęsła do poziomu eksploatacyjnego, zabudowane zostaną urządzenia dylatacyjne, wykonywane będą prace izolacynjo-nawierzchniowe jezdni oraz ciągów pieszego i rowerowego oraz montowane będą urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego (m.in. bariery, balustrady) i osłony przeciwporażeniowe. Wspólnie z wykonawcą zależy nam na uzyskaniu jak najwcześniej przejezdności obiektu, by ułatwić poruszanie się ważną arterią. Prace wykończeniowe prowadzone będą również wczesną wiosną.
Nowy obiekt nie tylko pozwoli na bezpieczny przejazd samochodom. Zarezerwowano na nim również miejsce na ciąg pieszo-rowerowy. Pozwoli to pieszym i rowerzystom bezpiecznie dotrzeć do Lasu Gdańskiego. Powstaje już zjazd z obiektu w kierunku drogi pożarowej (dawny trakt do Czarnówka, obecnie osiedle Eskulapa). Częścią inwestycji jest kompleksowa przebudowa przejść dla pieszych wraz z budową przejazdów rowerowych na wysokości ul. Czerkaskiej. Skorygowany zostanie też wlot w ulicę Modrzewiową, który zostanie zawężony, tak by zmieściły się w sąsiedztwie cmentarza chodniki i drogi rowerowe prowadzące na wiadukt. Zmodernizowana zostanie też sygnalizacja świetlna.
Rozbiórka starego wiaduktu i budowa nowego obiektu o długości blisko 94 metrów kosztuje ponad 20 mln zł. Stalowe elementy będą objęte długą, 15-letnią gwarancją na korozję. W kolejnych latach planowana jest również przebudowa obiektu po stronie zachodniej.
Warto wiedzieć
Budowa tej konstrukcji jest wyjątkowym wyzwaniem zarówno dla nas jako zarządcy, jak i wykonawcy. Zaplanowaliśmy tę inwestycję z bardzo krótkim czasem realizacji podstawowych prac. Wykonawca przed rozpoczęciem robót optymalizował dodatkowo dokumentację, by usprawnić proces budowlany. Wznoszenie konstrukcji odbywa się nad magistralą kolejową o wyjątkowo dużych natężeniach ruchu. Warunki postawione przez PKP praktycznie nie pozwalają na zatrzymanie pociągów.