Z Osowej Góry szybciej do centrum
Zakończyły się prace związane z zaprojektowaniem buspasa na ul. Kolbego. Po uzyskaniu zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wykonawca przystąpi do prac budowlanych. Dodatkowy pas dla autobusów wraz z rozbudowanym skrzyżowaniem z ulicą Grunwaldzką sprawią, że mieszkańcy Osowej Góry zdecydowanie szybciej dojadą do centrum.
Buspas na ul. Kolbego zacznie się na skrzyżowaniu z ulicą Kormoranów i będzie prowadził aż do ul. Grunwaldzkiej. Tam płynnie połączy się z pasem dal autobusów, który powstaje w ramach rozbudowy ul. Grunwaldzkiej. Dodatkowy pas znacznie ułatwi wyjazd z Osowej Góry autobusom linii nr 61 i 71. Projekt przewiduje gruntowną przebudowę konstrukcji nawierzchni, korektę geometrii łuków poziomych, przebudowę skrzyżowań, budowę chodników i ciągów pieszo-rowerowych, miejsc parkingowych oraz zatok autobusowych.
Inwestycja jest realizowana w trybie "zaprojektuj i wybuduj". Zadanie realizuje firma Kobylarnia S.A, która w pierwszej kolejności opracowała projekt. Z końcem października na jego podstawie wystąpiliśmy o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Główne prace budowlane będą realizowane w przyszłym roku.
Warto podkreślić, że sporządzenie projektu poprzedziły na etapie koncepcji konsultacje społeczne. W ich wyniku dopracowaliśmy kształt drogi serwisowej obsługującej nieruchomości oraz miejsca parkingowe położone po wschodniej stronie ulicy. Będziemy na niej stosować również elementy uspokojenia ruchu.
Poza tym zgodnie z uwagami mieszkańców wprowadziliśmy dodatkowe przejścia dla pieszych oraz dodaliśmy więcej zjazdów indywidualnych do posesji położonych po zachodniej stronie ul. Kolbego. Nowe drogi rowerowe i chodniki będą budowane w standardach uzgodnionych ze środowiskami rowerowymi i pieszych. Na trasach rowerowych stosujemy nawierzchnie bitumiczne, a na chodnikach betonowe płyty.
Warto podkreślić, że w oparciu o środki ze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych prowadzimy też budowę buspasa na ul. Gdańskiej. Z końcem czerwca udostępniliśmy też buspas na Wałach Jagiellońskich. W pas dla autobusów wyposażona będzie również wschodnia jezdnia rozbudowywanej ulicy Kujawskiej. Budowę buspasów przewiduje również koncepcja rozbudowy ul. Nakielskiej od wiaduktu do ronda na Łochowskiej. Obecnie na 12 bydgoskich ulicach funkcjonują już buspasy.
Inwestycja w liczbach:
- Koszt zadania – 11 mln zł
- Długość nowego buspasa – 800m
- Szerokość – 3,5m
Rondo w budowie. Autobusy linii nr 57 pojadą objazdem
W poniedziałek (4 listopada) ruszy kolejny etap prac przy budowie nowego ronda na połączeniu ulic Broniewskiego, Stawowej i Władysława IV. Na Błoniu skorygowany zostanie tymczasowo przebieg linii nr 57.
Prace przy budowie ronda wykonawca rozpoczął w ubiegłym tygodniu. Teraz w kolejnym ich etapie konieczne jest zamknięcie części ul. Stawowej od strony zachodniej (dojazd od strony ul. ks. Schulza).
W związku z tym nieznacznie zmieni się trasa linii nr 57, która poprowadzi od modernizowanego skrzyżowania do pętli Błonie ulicami Broniewskiego oraz Szubińską. Wyłączony z obsługi w obu kierunkach będzie tylko przystanek Schulza-Stawowa.
Zmiany zostaną wprowadzone około południa. Kierowcy mogą ominąć plac budowy korzystając także z innych ulic równoległych do Stawowej.
Warto wiedzieć
W ramach realizowanej inwestycji na połączeniu ulic Broniewskiego, Władysława IV i Stawowej zbudujemy wyspę centralną i przebudujemy 4 wloty ulic. Jezdnie zostaną przed rondem rozdzielone niewielkimi azylami, które umożliwią pieszym przejście na drugą stronę ulicy w dwóch etapach. Dodatkowo odpowiedni profil wlotów wymusi ostrożniejszą jazdę. Przebudowane zostaną też chodniki przylegające do nowych jezdni. Zaplanowaliśmy też nowe nasadzenia. Wokół wyspy centralnej i na łukach wydzielimy dodatkowe, zabrukowane powierzchnie, które ułatwią manewry szczególnie większym pojazdom, m.in. autobusom. Takie rozwiązanie bardzo dobrze sprawdziło się na styku ulic Stawowej i 16 Pułku Ułanów Wielkopolskich.
Przystanki wiedeńskie - przygotowujemy kolejne zadania
Wkrótce zlecimy przygotowanie koncepcji kolejnych przystanków wiedeńskich. Taką infrastrukturę zaplanujemy m.in. wzdłuż całej ulicy Gdańskiej. Dzięki wyniesionej jezdni pasażerom zdecydowanie łatwiej wsiadać do tramwaju i są bezpieczniejsi.
Pierwszy przystanek wiedeński oddaliśmy do użytku z końcem sierpnia na placu Teatralnym w kierunku ronda Jagiellonów.
Co zrobiliśmy?
Przebudowany południowy pas ruchu w kierunku ul. Jagiellońskiej w momencie zatrzymania się tramwaju pełni też funkcję wygodnego peronu. Poziom podłogi w tramwaju jest prawie taki sam jak wyniesionej jezdni. Takie rozwiązanie poprawia też bezpieczeństwo. Wymusza zredukowanie prędkości przez kierowców, którzy chcą przejechać przez obszar przystanku. Nawierzchnia przystanku wykonana została z betonu asfaltowego, natomiast rampy najazdowe z kostki kamiennej. Inwestycja pochłonęła pół miliona złotych. Jest objęta długą, 7-letnią gwarancją. Jest bardzo pozytywnie oceniana przez pasażerów oraz pozwoliła zachować dotychczasową płynność ruchu.
Jak to działa?
Podwyższony fragment ulicy nadal pozostaje jezdnią. Gdy na przystanku nie ma tramwaju, jeżdżą nią samochody. Kierowcy nie mogą jedynie w tym miejscu zmienić pasa ruchu. Pasażerowie oczekując na przyjazd tramwaju powinni przebywać na chodniku. Za linią rozgraniczającą teren przystanku i rampy stanowiącej część jezdni. Nie wolno wchodzić na jezdnię, którą jeżdżą samochody - można to zrobić dopiero wtedy, gdy na przystanek wjedzie i zatrzyma się pojazd komunikacji miejskiej. Przypominamy, że w momencie gdy tramwaj znajduje się na przystanku kierowcy mają zakaz wjazdu na wzniesienie - powinni umożliwić i wysiadanie i wsiadanie pasażerom komunikacji miejskiej. Z lewego pas ruchu ulicy Focha w kierunku ul. Jagiellońskiej mogą korzystać pojazdy nie przekraczające szerokości 2 metrów.
Gdzie jeszcze powstaną takie przystanki?
Teraz przygotowujemy się do zlecenia prac na nad koncepcja kolejnych przystanków tego typu. Zależy nam na tym, by powstały one w pierwszej kolejności na ulicy Gdańskiej od Jagiellońskiej do Kamiennej. W ramach prac nad koncepcją w pierwszej kolejności projektanci przeanalizują optymalną lokalizację przystanków wzdłuż tej ulicy oraz na skrzyżowaniu z ulicą Jagiellońską. Możliwa będzie również ich dyslokacja. Następnie określone zostaną parametry wszystkich przystanków oraz sposób wykonania. Będzie to podstawa do zlecenia kolejnych zadań tego typu. Na ul. Gdańskiej wzywaniem dla projektantów będzie wyjątkowo duże nasycenie terenu uzbrojeniem podziemnym oraz mniejsza szerokość pasów ruchu, niż na pl. Teatralnym.
W przypadku przebudowy istniejących linii tramwajowych jeśli torowiska będą pozostawały na jezdni o kilku pasach ruchu będziemy korzystać z doświadczeń, które sprawdziły się na placu Teatralnym. Nowe torowiska jeśli tylko to możliwe lokalizujemy poza istniejącymi jezdniami (np. linia do Fordonu, linia na Kujawskiej, linia łącząca Fordońską z Toruńską). Więcej informacji o planach budowy nowych linii znajduje się w tekście „Rozbudujemy tramwajową sieć”. Również koncepcja rozbudowy ul. Nakielskiej zakłada lokalizowanie wzdłuż niej przystanków wiedeńskich na osiedlach Miedzyń i Prądy. Pozwolą one na bezpieczne i wygodne korzystanie z buspasów, które wytyczone zostaną na wewnętrzych pasach ruchu.
Dziękujemy za każdą podróż!
Dziękujemy wszystkim pasażerom, którzy w dniu Wszystkich Świętych skorzystali z darmowej komunikacji miejskiej. Przypominamy, że jeszcze jutro (2 listopada ) kursować będzie część dodatkowych linii, które ułatwiają dojazd do bydgoskich nekropolii.
W sobotę nadal kursować będą trzy dodatkowe linie. Linia nr 108 łączy osiedle Kapuściska przez Trasę Uniwersytecką z osiedlem Leśnym. Linia nr 109 zapewnia bezpośrednie połączenie Fordonu przez trasę WZ z Osową Górą. Natomiast specjalna linia nr 110 zapewnia dojazd z Błonia na cmentarze znajdujące się w sąsiedztwie ul. Pileckiego i Artyleryjskiej. Pozostałe linie tramwajowe i autobusowe będą kursowały według standardowych rozkładów jazdy, jak w soboty.
Z rozkładami jazdy można zapoznać się TUTAJ.