Zmodernizujemy torowisko na ul. Toruńskiej
Ogłosiliśmy przetarg na modernizację torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej. Na tej najdłuższej bydgoskiej ulicy realizowane są również inne zadania. Modernizujemy odcinki sąsiadujące z rozbudowywaną ulica Kujawską oraz na wysokości kinoteatru. Poza tym remontujemy pętlę tramwajową na Babiej Wsi.
Największym zadaniem planowanym na ul. Toruńskiej jest modernizacja infrastruktury torowo-sieciowej wzdłuż ul. Toruńskiej na odcinku od ronda Toruńskiego do ul. Spokojnej oraz od zajezdni tramwajowej do ul. Spadzistej łącznie z pętlą tramwajową.
Co się zmieni?
Modernizacji poddane zostaną wszystkie przejazdy wzdłuż torowiska. Wymienione zostanie torowisko wraz z podbudową, słupy podtrzymujące sieć trakcyjną, oświetlenie. W zakres zadania wchodzi też przebudowa pętli „Stomil” (dodatkowy tor odstawczy) oraz wprowadzenie systemu ITS, nadającego priorytet pojazdom szynowym. Inwestycja ma wzmocnić konkurencyjność komunikacji publicznej w tej części miasta. Tramwaje szybciej przejadą przez odcinki, gdzie dziś obowiązują ograniczenia prędkości. Na nowo budowane będą perony, które będą wyższe i ułatwią wygodniejsze wsiadanie do tramwajów.
Ogłoszony już został przetarg na realizację prac. W ramach zamówienia w pierwszej kolejności opracowane zostaną projekty niezbędne do rozpoczęcia prac budowlanych. Wykonawca zobowiązany będzie również do uzyskania zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) . Prace budowlane będą podzielone na etapy. Będziemy je koordynować z planowaną budową mostu tramwajowego wzdłuż ulicy Kazimierza Wielkiego oraz węzła tramwajowego na ulicy Perłowej. Wstępnie zakładamy, że główne roboty zrealizujemy w latach 2021-23. Zamierzamy je sfinansować w oparciu o środki unijne zabezpieczone w kontrakcie terytorialnym.
Jezdnie już w budowie
W ramach rozbudowy ul. Kujawskiej modernizowany jest natomiast początek ulicy do skrzyżowania z ul. Babia Wieś. Nowe torowisko na tym fragmencie budowane jest w osi ulicy pomiędzy dwiema jezdniami. Przed rondem znajdzie się para przystanków.
W tym roku zlecony został też remont kolejnego odcinka na wysokości kinoteatru. W zakres tego zadania wchodzi m.in. wytyczenie dodatkowego pasa do skrętu w lewo, regulacja krawężników i ułożenie nowych nawierzchni na jezdni i chodnikach. Na ciągach dla pieszych stosowane będą płyty betonowe. Dodatkowo na tej części ulicy zamontujemy nowe energooszczędne oświetlenie.
W tym rejonie miasta trwa również wymiana słupów trakcyjnych oraz oświetleniowych przy pętli Babia Wieś. Natomiast na osiedlu Łęgnowo Wieś analizujemy możliwość zainstalowania na na ul. Toruńskiej sygnalizacji świetlnej z detektorem prędkości pojazdów. Uruchamiałby on czerwony sygnał dopiero po zrejestrowaniu przekroczenia prędkości.
Następna duża inwestycja dla Starego Fordonu
Po udanej rewitalizacji ulicy Bydgoskiej w Starym Fordonie przygotowujemy się do przebudowy kolejnych ulic w tej części miasta. Estetycznego i kameralnego charakteru nabierze szereg uliczek położonych pomiędzy brzegiem Wisły i ulicą Bydgoską. Wkrótce ogłosimy przetarg na realizację prac budowlanych.
Jednym z najważniejszych elementów rozpoczętej w ostatnich latach rewitalizacji Starego Fordonu jest przebudowa układu ulic dawnego miasta. Część prac już zrealizowaliśmy. Udaną rewitalizację przeszła ulica Bydgoska, na której ułożyliśmy nowe nawierzchnie na jezdni i chodnikach, uspokoiliśmy ruch oraz wymieniliśmy oświetlenie. Wcześnie remontowany był odcinek ul. Wyzwolenia oraz utwardziliśmy ulicę Celną (w oparciu o Bydgoski Budżet Obywatelski).
Wkrótce estetycznego i kameralnego charakteru nabierze szereg uliczek położonych pomiędzy brzegiem Wisły i ulicą Bydgoską. Przygotowana wcześniej dokumentacja projektowa zakłada budowę i przebudowę następujących ulic:
- Nad Wisłą,
- Filomatów,
- Zakładowa,
- Frycza Modrzewskiego,
- odcinek ul. Kapeluszników (od ulicy Sikorskiego w kierunku Wisły),
- Rybaki (część północna),
- Ulica Promenada (przebudowa istniejącego odcinka od ul. Nad Wisłą do Filomatów wraz z jej przedłużeniem w kierunku wschodnim aż do wału przeciwpowodziowego w rejonie ulicy Rybaki).
Na nawierzchniach tych ulic będą stosowane kamienne kostki oraz chodnikowe płyty. Warto podkreślić, że wykorzystamy między innymi granitową kostkę, która pozostała po remontach ul. Bydgoskiej oraz Starego Rynku. Projekt zakłada również budowę i przebudowę wszelkiej infrastruktury technicznej występującej w pasach drogowych oraz na terenach rekreacyjnych. W pasie zieleni nad Wisła lokowana będzie infrastruktura rekreacyjna. Powstaną tam m.in.: skatepark, tor dla rowerzystów, plac zabaw, ścianka do wspinaczki, boisko do siatkówki plażowej, plac ćwiczeń. Projekt zakłada też dużą liczbę nasadzeń drzew i krzewów oraz budowę ścieżek dydaktycznych na terenach o dużej wartości przyrodniczej. Rozwiązania zostały skonsultowane z przedstawicielami mieszkańców.
Obecnie kompletowane są niezbędne materiały do ogłoszenia zamówienia. Zależy nam na uruchomieniu postępowania w okresie zimowym. Wstępnie zakładamy, że prace budowlane po podpisaniu umowy zajmą około 2 lat.
Równocześnie planowane jest prowadzenie prac nad rewitalizację Rynku w Starym Fordonie. Analizujemy oferty wykonawców zainteresowanych realizacją tego zadania. Więcej informacji o zakresie tych prac znajduje się TUTAJ.
Kolejny etap prac na ul. Jeżynowej
Rozpoczęliśmy kolejne etapy prac na ul. Jeżynowej. Zależy nam, by jeszcze w tym roku cała ulica była przejezdna. Inwestycja na osiedlu Miedzyń kosztuje 2,5 mln zł.
Inwestycja realizowana jest w trybie zaprojektuj i wybuduj. Za projekt i budowę odpowiedzialny jest ten sam wykonawca.
Usprawnia i ułatwia to przeprowadzenie prac. Roboty budowlane rozpoczęły się w wakacje od przebudowy uzbrojenia podziemnego. Wybudowany został m.in. nowy gazociąg oraz większość przyłączy.
Zaawansowane prace trwają również przy drogowym zakresie. Jezdnia powstaje na odcinkach pomiędzy Czereśniową i Borówkową oraz od Poziomkowej do Jagodowej. W ostatnich dniach rozpoczęliśmy też prace drogowe (tak zwane korytowanie) na odcinkach Borówkowa-Paprocia i Truskawkowa-Czereśniowa, które do połowy grudnia będą również wyłączone z ruchu. Przejezdny jest już natomiast odcinek od Wiśniowej do Truskawkowej – wlot skrzyżowania zyska kostkę betonową po wykonaniu niezbędnych prac przyłączeniowych do nowej sieci gazowej. Nawierzchnie z kostki betonowej zyskały również sięgacze ul. Jeżynowej.
Ulica modernizowana jest w oparciu o wieloletni program przebudowy ulic gruntowych, który funkcjonuje od 2016 roku. W pierwszej kolejności opracowana została koncepcja budowy. Została ona skonsultowana z mieszkańcami tej ulicy. Projekt budowy ul. Jeżynowej zakłada wybudowanie ciągu pieszojezdnego o szerokości 4,5 m z utwardzoną nawierzchnią całej szerokości pasa drogowego. Nawierzchnia zostanie wykonana z kostki betonowej koloru szarego. W celu uspokojenia ruchu występujące w ciągu ulicy Jeżynowej skrzyżowania projektuje się jako „wyniesione”. Zaprojektowano też kilka miejsc postojowych. W ramach tego zadania powstaną sięgacze obsługujące posesje, które nie są zlokalizowane tuż przy ulicy. Ulica Jeżynowa łącznie z sięgaczami liczy ok. 620m. Inwestycja kosztuje 2,54 mln zł.
Wykonawcy zależy na uzyskaniu przejezdności całej ulicy jeszcze w tym roku. Część prac wymagających odpowiednich warunków pogodowych może toczyć się jeszcze wczesną wiosną.
Warto wiedzieć
W tym roku na Miedzyniu oddaliśmy do użytku utwardzone ulice Pijarów, Osada i Leszczyna. W budowie poza Jeżynową jest Siewna i Botaniczna. Na przebudowę ulic gruntowych do 2022 roku planujemy wydać około 131 mln zł.
Jakie linie pojadą przez rozbudowany węzeł Szarych Szeregów?
Przygotowujemy się do powrotu tramwajów na górnym tarasie miasta. Na osiedla Kapuściska, Wyżyny i Glinki w połowie grudnia będzie można dojechać bez przesiadek. Przed oddaniem do użytku torowiska na Kujawskiej, o to jak zorganizować najlepiej komunikację w tej części miasta zapytamy bydgoszczan.
Ruch tramwajowy przywrócony zostanie po zakończeniu czynności odbiorowych i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie nowej infrastruktury tramwajowo-drogowej. Zakładamy, że pozwoli to w połowie grudnia na powrót dotychczasowych linii tramwajowych na Kapuściska (linie nr 7 i 8) i Glinki (linia nr 4). Na ulicy Wojska Polskiego tramwaje będą kończyły trasę tymczasowo na zmodernizowanej pętli przy Magnuszewskiej (linie nr 2 i 9). Z myślą o zapewnieniu dogodnego dojazdu do zabudowań zlokalizowanych wokół Babiej Wsi oraz obiektów sportowych linia nr 2 będzie wykonywała w obu kierunkach tak zwane przejazdy kieszeniowe przez pętlę na Babiej Wsi. To tymczasowe rozwiązanie do czasu zakończenia rozbudowy ronda Bernardyńskiego. Pozostałe linie (nr 4,7,8) pojadą bezpośrednio na docelowe pętle.
W kolejny etapie – szerokie konsultacje
Docelowy układ nowych linii będzie wprowadzony po oddaniu do użytku torowiska na Kujawskiej. Zostanie on poprzedzony konsultacjami społecznymi. Obecnie pracujemy nad pierwszymi koncepcjami. W trakcie tych prac uwzględniamy też budowę nowego mostu tramwajowego, który połączy na wysokości ul. Kazimierza Wielkiego ulice Toruńską i Fordońską.
Nie tylko nowy węzeł
Tramwaje na górnym tarasie dzięki naszym inwestycjom będą poruszały się wyłącznie po nowych torowiskach. W poprzedniej dekadzie zmodernizowaliśmy całe torowisko wzdłuż ulicy Szpitalnej. W ostatnich latach wyremontowaliśmy też tory pomiędzy ulicami Kombatantów oraz Baczyńskiego oraz w rejonie ul. Ujejskiego i kładki na ul. Wojska Polskiego. Z końcem ubiegłego roku zakończyliśmy natomiast kompleksową przebudowę pętli Kapuściska. To zadanie podobnie jak trwającą rozbudowę ul. Kujawskiej połączyliśmy z zakupem nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów. Łącznie do obsługi linii na górnym tarasie zakupiliśmy 21 składów, które już poruszają się po mieście.
Pojemne i wygodne
Tramwaje typu Swing zapewniają komfortowe podróżowanie również pasażerom o ograniczonych możliwościach ruchowych. Zarówno w przestrzeni pasażerskiej, jak i w kabinie motorniczego są klimatyzowane. Charakteryzują się też wysoką odpornością zderzeniową. Wykorzystanie energii zgromadzonej w bateriach pozwala na pokonanie krótkiego odcinka trasy bez zasilania z sieci trakcyjnej.
Tramwaje są wyposażone w nowoczesne systemy IT:
• System Informacji Pasażerskiej
• System monitoringu
• System Emisji Reklam
• Wi-Fi dla pasażerów
• gniazda USB
Ambitne inwestycje, duże wydatki
Inwestycja prowadzona na węźle Szarych Szeregów kosztowała miasto ponad 65 mln zł. Przebudowa pętli na Kapuściskach pochłonęła 19 mln zł. Z kolei rozbudowa ul Kujawskiej pochłonie około 168 mln zł. Na zakup tramwajów wydaliśmy 161 mln zł. Łącznie to około 413 mln zł. To kwota zbliżona do budowy torowiska i zakup tramwajów kursujących do Fordonu. Więcej informacji o zakresie rozbudowy największego węzła tramwajowego w Bydgoszczy oraz historii budowy torowisk na górnym tarasie znajduje się w tekście „ Od dwóch rozjazdów do tramwajowego węzła”.