• AKTUALNOŚCI
  • Utrudnienia
  • Z ostatniej chwili
  • Rozkłady jazdy
  • Ceny biletów
  • Strefa płatnego parkowania
  • Kontakt
Herb Bydgoszcz Zarzad Dróg

zarząd dróg miejskich i komunikacji publicznejw Bydgoszczy

  • Aktualności
  • Transport Publiczny
    • Aktualności komunikacyjne
    • Informacje ogólne
    • Analiza kosztów i korzyści (AKK)
    • Rozkład Jazdy
      • Wybór linii komunikacyjnej
      • Wyszukiwarka połączeń
      • Rozkład jazdy dla telefonów komórkowych
    • Schematy sieci komunikacji miejskiej
    • Wykaz przystanków komunikacyjnych
    • Bilety i opłaty (tickets & fares)
      • Ceny biletów jednorazowych i czasowych
      • Ceny biletów okresowych
      • Ticket tariff
      • Rodzaje i wzory biletów
      • Strefy biletowe
      • System przesiadkowy AT
      • Opłaty dodatkowe i inne
      • Zasady kasowania biletów
    • Zakup biletu
      • Sieć sprzedaży biletów
      • Punkty sprzedaży biletów okresowych
      • Zakup biletów okresowych on-line
      • Zakup biletu przez telefon
      • Zakup biletu u obsługi pojazdu
      • Zakup biletu w pojeździe kartą zbliżeniową
    • Bydgoska Karta Miejska
      • Jak uzyskać kartę BKM
      • Wszystko o Bydgoskiej Karcie Miejskiej
      • Regulamin BKM
    • Przepisy
      • Uprawnienia do ulg
      • Uprawnienia "Bydgoskiej Rodziny 3+"
      • Przepisy porządkowe
      • Przewóz bagażu
      • Regulamin BKM
      • Regulamin Systemu Telefonicznej Sprzedaży Biletów
      • Zwolnienie z opłat na Trasie Uniwersyteckiej
      • Kontrola biletów
      • Postępowanie reklamacyjne
      • Anulowanie biletu okresowego
      • Regulamin przewozu osób i bagażu
    • Dla młodego pasażera
    • Linie Turystyczne
    • Zdjęcia taboru
  • Drogi Miejskie
    • Aktualności
    • Utrudnienia drogowe
    • Infrastruktura rowerowa
      • Bydgoski Rower Aglomeracyjny
      • Drogi rowerowe
      • Zespół ds. polityki rowerowej
    • Plan miasta
    • Informacje ogólne
    • Mapa rowerowa Bydgoszczy 2024
    • Bezpieczeństwo ruchu drogowego
      • Zespół do działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego Miasta Bydgoszczy
      • Hulajnogi - bezpiecznie przez Bydgoszcz
      • Uwaga na zwierzęta
      • Raport o stanie brd w Bydgoszczy 2020
    • Baner system
      • Lokalizacje
      • Projekt
    • Parkingi dla autokarów
      • Hala Łuczniczka
      • Obiekt sportowy Zawisza
      • Miejsca zatrzymań autokarów
    • Równanie dróg gruntowych
    • Przyjazna przestrzeń publiczna
    • Wyniki klasyfikacji miejskiego odcinka TNT w granicach administracyjnych miasta Bydgoszczy
    • Program utwardzania ulic gruntowych
    • Remonty jezdni i chodników
  • Strefa Płatnego Parkowania
    • Informacje ogólne
    • Mapa Strefy
    • Opłaty
      • Sposób uiszczenia opłaty
      • Cennik
      • Zwolnienia z opłat
      • Opłaty dodatkowe
      • Procedury uzyskania identyfikatora osoby niepełnosprawnej
      • Procedury otrzymania abonamentu dla pojazdu mieszkańca
    • Płać komórką
    • Regulamin SPP
    • E-SKLEP
  • Inwestycje i Projekty
    • Kanały technologiczne
    • Projekty zrealizowane ze środków zewnętrznych 2007-2020
    • Projekty realizowane ze środków zewnętrznych 2007-2020
    • Projekty realizowane ze środków zewnętrznych 2021-2027
      • Zakup nowoczesnego, niskopodłogowego taboru tramwajowego dla sieci komunikacji miejskiej w Bydgoszczy - pakiet nr 2
      • Zakup nowego, niskopodłogowego taboru tramwajowego dla Miasta Bydgoszczy w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności
      • Budowa drogi dla rowerów w ramach przebudowy drogi wojewódzkiej nr 244
    • Mechanizm umożliwiający sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych dotyczących projektów unijnych współfinasowanych w ramach POIiŚ realizowanych przez ZDMiKP w imieniu Miasta Bydgoszczy
    • Mechanizm umożliwiający sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych dotyczących projektu "Zakup nowego niskopodłogowego taboru tramwajowego dla Miasta Bydgoszczy w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności
    • Wyłożenie do wiadomości publicznej
      • Projekty oczekujące na wnioski Mieszkańców
      • Projekty po wnioskach
      • Projekty po wnioskach z raportami
      • Archiwalne
      • Ocena oddziaływania na środowisko
  • Zamówienia Publiczne
    • Regulamin udzielania zamówień publicznych
    • Przetargi
    • Ogłoszenia o planowanych zamówieniach lub umowach ramowych
    • Ogłoszenia dotyczące publicznego transportu zbiorowego
    • Regulamin udzielania zamówień odrębnych
    • Platforma zakupowa
    • Zamówienia odrębne
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2021
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2022
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2023
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2024
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2025
    • Ogłoszenia o zbyciu majątku
  • Jak załatwić sprawę
    • Jak uzyskać Bydgoską Kartę Miejską
    • Reklama
    • Dzierżawa lub najem gruntów na podstawie umów cywilno-prawnych
    • Uzgodnienia organizacji ruchu
    • Lokalizacja urządzeń infrastruktury (sieci i przyłącza)
    • Prowadzenie robót (rozkopy)
    • Prowadzenie robót związanych z budowa i przebudową kanalizacji deszczowej
    • Wbudowanie urządzeń infrastruktury
    • Przewóz osób w krajowym transporcie drogowym
    • Zasady korzystania z przystanków
    • Zgłoszenie szkody komunikacyjnej
    • Postępowanie reklamacyjne z tytułu korzystania z usług przewozowych
    • Awaryjne zajęcie pasa drogowego
    • Wniosek o udostępnienie kanału technologicznego
    • Przejazd pojazdów nienormatywnych
    • Jak uzyskać identyfikator osoby niepełnosprawnej
    • Jak anulować zakupiony bilet okresowy
    • Jak otrzymać abonament mieszkańca
    • Uzgodnienie zmian organizacji ruchu
    • Windykacja
    • Handel
      • Handel całoroczny
      • Handel w okresie "Wszystkich Świętych"
    • Dostęp do drogi publicznej
      • Zaświadczenie o dostępie do drogi publicznej
      • Uzgodnienie lokalizacji/przebudowy zjazdu
  • Jak załatwić sprawę
    • Jak załatwić sprawę
      • Uzgodnienie lokalizacji lub przebudowy zjazdu
      • Przejazd pojazdów nienormatywnych
      • Przewóz osób w krajowym transporcie drogowym
      • Zasady korzystania z przystanków
      • Zgłoszenie szkody komunikacyjnej
      • Dzierżawa lub najem gruntów na podstawie umów cywilno-prawnych
    • O firmie
      • Wydziały ZDMiKP
      • Kontakt z nami
  • Akcja Zima
    • Akcja Zima - On-line
  • Zintegrowany Węzeł Komunikacyjny Bydgoszcz Leśna
  • Jesteś tutaj:  
  • Strona główna

Stawiamy na bezpieczeństwo

  • Drukuj

Czytaj więcej...

Na bydgoskich ulicach stosujemy coraz więcej elementów poprawiających bezpieczeństwo, przede wszystkim z myślą o pieszych. W miejscach, gdzie nie ma możliwości budowy chodników lub kierowcy nie przestrzegają ograniczeń prędkości sięgamy po rozwiązania sprawdzone w wielu innych krajach.

Z myślą o niechronionych uczestnikach ruchu od kilku lat wprowadzamy coraz więcej elementów mających na celu poprawę bezpieczeństwa szczególnie pieszych i rowerzystów – tak zwanych niechronionych uczestników ruchu. Podstawą jest separacja tego rodzaju ruchu, a więc budowa wydzielonych chodników i dróg rowerowych. Równocześnie w centrum naszej uwagi znajdują się miejsca, gdzie spotykają się piesi, rowerzyści i kierowcy – między innymi przejścia dla pieszych, przejazdy dla rowerzystów i wspólne odcinki dróg, gdzie nie ma możliwości dobudowania chodników.

Czytaj więcej...

 

U nas nowość, u innych standard

Nowością na bydgoskich ulicach jest tak zwane esowanie jezdni z użyciem słupków i wysp wygrodzeniowych. Takie rozwiązanie stosujemy na ulicach, które mają przede wszystkim charakter  dróg osiedlowych i nie ma możliwości wyposażenie ich w dodatkowe chodniki. Stąd na wykorzystanie takiej organizacji ruchu zdecydowaliśmy się na ul. Pod Skarpą. Zostało ono pozytywnie zaopiniowane przez policję, a realizacja spotkała się z uznaniem Społecznego Rzecznika Pieszych. Tego typu rozwiązania są bardzo popularne w krajach Europy Zachodniej. Stosuje je coraz więcej polskich miast.

Czytaj więcej...

 

Bezpieczniej i wygodniej

W tym roku stworzyliśmy też na ul. Focha pierwszy przystanek wiedeński. Dzięki wyniesionej jezdni pasażerowie wysiadający lub wsiadający z tramwajów są nie tylko zdecydowanie bezpieczniejsi. Wiedeński peron ułatwił szczególnie osobom z niepełnosprawnościami ruchowymi korzystanie z komunikacji miejskiej. Do końca roku planujemy też ogłosić przetarg na prace związane z koncepcją kolejnych takich przystanków wzdłuż ulicy Gdańskiej.

 Czytaj więcej...

 

Dla autobusów to nie przeszkoda

Od wielu lat stosujemy progi zwalniające i wyniesione skrzyżowania. Coraz częściej korzystamy jednak z tak zwanych progów wyspowych. Umożliwiają one swobodny przejazd autobusom natomiast kierowcy samochodów osobowych chcąc bezpiecznie go przejechać powinni znacznie zwolnić. Ostatnio na takie rozwiązania zdecydowaliśmy się m.in. na ulicy Bydgoskiej, Gajowej i Zamczysko.

Na znacznie większą skalę przy budowie dróg nie posiadających statusu głównych stosujemy skrzyżowania wyniesione. Pełnią one podobną rolę jak progi zwalniające. W ten sposób uspokoiliśmy ruch na kilku nowych  ulicach m.in. Sanatoryjnej, Leszczyna, Osada, Pijarów i Byszewskiej.

Czytaj więcej...

 

Doświetlone zebry

W tym roku kontynuujemy też program doświetlania przejść dla pieszych. Dodatkowe systemy lamp i opraw pozwalają kierowcom znacznie szybciej dostrzec pieszych, którzy znajdują się w strefie przejścia. Takie oświetlenie w ubiegłym roku pojawiło się w 13 lokalizacjach. W tym roku zaplanowaliśmy doświetlenie łącznie 23 kolejnych „zebr”. Więcej informacji na ten temat znajduje się TUTAJ.

Czytaj więcej...

 

Znaki jeszcze bardziej widoczne

Wdrażamy także znaki na fluoroscencyjnym podkładzie, które są jeszcze lepiej widoczne po zmroku. W ten sposób oznakujemy między innymi przejścia na ul. Chrobrego oraz na skrzyżowaniu Gajowej z Głowackiego. Więcej informacji znajduje się TUTAJ.

Standardem stały się również duże piktogramy informujące kierowców o przejściach dla pieszych, z których korzystają uczniowie szkół. Nadal wykorzystujemy też mikroprogi, czyli grubowarstwowe oznakowanie poziome informujące o zbliżaniu się do ważnych przejść, z których korzysta wielu pieszych. Takie rozwiązanie wdrożyliśmy np. na Nakielskiej.

Przed liniami przejść dla pieszych instalujemy również elementy odblaskowe wbudowane w nawierzchnię jezdni. To dodatkowa informacja dla kierowców o zbliżaniu się do miejsc, gdzie należy zachować jeszcze większą ostrożność.

Czytaj więcej...

 

Duże pieniądze na remonty

Od kilku lat zwiększyliśmy też środki na remonty chodników. W ostatnich  latach są to kwoty rzędu 2 mln złotych. Wcześniej były to kwoty kilkuset tysięcy złotych. Pozwoliły one między innymi zbudować nowe nawierzchnie na odcinkach ulic Warmińskiego, Nakielskiej, Śląskiej, Sierocej, Jasnej, 20 Stycznia, GOPR-u i Zamoyskiego.

Tylko przemyślane rozwiązania

Obecne nasze działania są starannie planowane i analizowane:

  • wzorujemy się  na  krajach, gdzie dochodzi do znacznie mniejszej liczby wypadków
  • każda zmiana oznacza przygotowanie projektu organizacji ruchu
  • przed zmianami zlecamy pomiary i analizy ruchu drogowego
  • prowadzimy dialog z organizacjami reprezentujących pieszych oraz radami bezpieczeństwa ruchu drogowego
  • wszystkie projekty są opiniowane przez policję
  • inwestycje poprzedzamy konsultacjami społecznymi

Konieczność separacji różnych uczestników ruchu, np. rowerzystów od samochodów sprawia, że skrzyżowania bywają nieco bardziej skomplikowane, a droga (np. dla rowerów) ma więcej zakrętów. Na drogach w celu redukcji prędkości pojawiają się dodatkowe przeszkody. Z tego względu bezpieczeństwo bywa okupione obniżeniem komfortu podróżowania, ale liczymy, że każdy dostrzeże, że poczucie bezpieczeństwa jest bezcenne.

Od dwóch rozjazdów do tramwajowego węzła

  • Drukuj

Czytaj więcej...

Rozpoczęliśmy częściowe  odbiory na rozbudowanym węźle Szarych Szeregów. Nowe torowiska, rowerowe drogi i chodniki poprawią bezpieczeństwo i wygodę pasażerów. Tramwaje wzdłuż ulic Bełzy, Szpitalnej  i Wojska Polskiego kursują już od 1953 roku. Wówczas w rejonie ul. Szarych Szeregów funkcjonowały zaledwie dwa rozjazdy.

Tramwaje na górny tras po raz pierwszy wjechały 22 lipca 1953 roku. Torowiska wzdłuż ulic Bełzy, Szpitalnej i Wojska Polskiego (w kierunku pętli Kapuściska i Glinki) powstały wraz z budową linii Brda, czyli torowiska obsługującego między innymi Łęgnowo i zakłady przemysłowe ulokowane wzdłuż ul. Toruńskiej. W latach 50. XX wieku na granicy Kapuścisk i Wyżyn nie było rozległego skrzyżowania z wyspą centralną. Od ul. Toruńskiej w kierunku dawnego Zachemu biegła droga z betonowych płyt. Wzdłuż niej zbudowano dwutorowe torowisko (od skrzyżowania Toruńskiej i Spokojnej do Szpitalnej). W kierunku pętli Kapuściska prowadził już tylko jeden tor z mijankami. W miejscu dzisiejszego domu handlowego „Hermes” po obu stronach jednojezdniowej ulicy stały niewielkie zabudowania. Nie pozwoliły one wówczas na układanie dwóch torów. Po wybudowaniu linii na Kapuściska tramwaje dosłownie przejeżdżały pod oknami domów. Wjazd i wyjazd w kierunku pętli Glinki zapewniały wyłącznie dwie zwrotnice i jedna krzyżownica. Od ul. Toruńskiej po zachodniej stronie ulic Spokojnej i Bełzy torowisko biegło przez pola. Nie było wówczas w tym miejscu żadnej zabudowy mieszkaniowej.

Czytaj więcej...

Węzeł Szarych Szeregów nabrał kształtu zbliżonego do obecnego w latach 1974-76 . Wówczas to rozpoczęto przebudowę ul. Wojska Polskiego, która zamieniła się w dwujezdniową arterię z torowiskiem pomiędzy jezdniami. Miała ona połączyć osiedla Kapuściska, powstające Wyżyny i Wzgórze Wolności z ulicą Kujawską. Wraz z tym projektem zbudowano też linię tramwajową na odcinku od Szpitalnej do Magnuszewskiej. Dalszy odcinek w kierunku obecnego ronda Kujawskiego  w związku z planami zmiany rozstawu torowisk wykonywano już w innej technologii (szerokiego toru o prześwicie 1435 mm). Dopiero w 1984 roku ze względu na konieczność szukania tańszych rozwiązań zdecydowano się go wykonać również w szerokości 1000mmm.

Węzeł powstały w połowie lat 70. XX wieku funkcjonował w niezmienionej formie do ubiegłego roku. Wówczas rozpoczęliśmy jego rozbudowę. Wprowadziliśmy między innymi nową relację, która umożliwi tramwajom poruszanie się pomiędzy rondem Kujawskim i Glinkami. Dodatkowo przed węzłem dobudowaliśmy trzecie tory na ul. Wojska Polskiego, które pozwolą składom na szybszy przejazd przez skrzyżowanie. Tramwaje jadące na wprost oraz skręcające w ul. Bełzy będą zajmowały różne tory. Cały węzeł tworzyć będzie zespół 12 zwrotnic i 10 krzyżownic.

Czytaj więcej...

Zakończenie wszystkich prac planowane jest w ciągu miesiąca. Już rozpoczęliśmy odbiory częściowe. Zakładamy, że w połowie grudnia otrzymamy pozwolenie na użytkowanie umożliwiające przywrócenie ruchu tramwajowego. Docelowy układ nowych linii będzie wprowadzony po oddaniu do użytku torowiska na Kujawskiej. Stanie się on również przedmiotem konsultacji społecznych. Obecnie trwają prace nad koncepcją.

Koszt rozbudowy tramwajowego węzła to ponad  65 mln zł. Przebudowa tramwajowego węzła na Wyżynach to jeden z elementów dużego projektu zakładającego poprawę obsługi komunikacyjnej osiedli górnego tarasu Bydgoszczy (Wzgórze Wolności, Wyżyny, Kapuściska). Wcześniej zakończyły się prace przy rozbudowie pętli na Kapuściskach. W toku jest rozbudowa ul. Kujawskiej. W ramach tego pakietu zadań zakupiliśmy łącznie 21 nowoczesnych niskopodłogowych Swingów.

Z Osowej Góry szybciej do centrum

  • Drukuj

Czytaj więcej...

Zakończyły się prace związane z zaprojektowaniem buspasa na ul. Kolbego. Po uzyskaniu zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wykonawca przystąpi do prac budowlanych. Dodatkowy pas dla autobusów wraz z rozbudowanym skrzyżowaniem z ulicą Grunwaldzką sprawią, że mieszkańcy Osowej Góry zdecydowanie szybciej dojadą do centrum.

 Buspas na ul. Kolbego zacznie się na skrzyżowaniu z ulicą Kormoranów i będzie prowadził aż do ul. Grunwaldzkiej. Tam płynnie połączy się z pasem dal autobusów, który powstaje w ramach rozbudowy ul. Grunwaldzkiej. Dodatkowy pas znacznie ułatwi wyjazd z Osowej Góry autobusom linii nr 61 i 71. Projekt przewiduje gruntowną przebudowę konstrukcji nawierzchni, korektę geometrii łuków poziomych, przebudowę skrzyżowań, budowę chodników i ciągów pieszo-rowerowych, miejsc parkingowych oraz zatok autobusowych.

Inwestycja jest realizowana w trybie "zaprojektuj i wybuduj". Zadanie realizuje firma Kobylarnia S.A, która w pierwszej kolejności opracowała projekt. Z końcem października na jego podstawie wystąpiliśmy o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Główne prace budowlane będą  realizowane w przyszłym roku.

Warto podkreślić, że sporządzenie projektu poprzedziły na etapie koncepcji konsultacje społeczne. W ich wyniku dopracowaliśmy kształt drogi serwisowej obsługującej nieruchomości oraz miejsca parkingowe położone po wschodniej stronie ulicy. Będziemy na niej stosować również elementy uspokojenia ruchu.

Poza tym zgodnie z uwagami mieszkańców wprowadziliśmy dodatkowe przejścia dla pieszych oraz dodaliśmy więcej  zjazdów indywidualnych do posesji położonych po zachodniej stronie ul. Kolbego. Nowe drogi rowerowe i chodniki będą budowane w standardach uzgodnionych ze środowiskami rowerowymi i pieszych. Na trasach rowerowych stosujemy nawierzchnie bitumiczne, a na chodnikach betonowe płyty.

Warto podkreślić, że w oparciu o środki ze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych prowadzimy też budowę buspasa na ul. Gdańskiej. Z końcem czerwca udostępniliśmy też buspas na Wałach Jagiellońskich. W pas dla autobusów wyposażona będzie również wschodnia jezdnia rozbudowywanej ulicy Kujawskiej. Budowę buspasów przewiduje również koncepcja rozbudowy ul. Nakielskiej od wiaduktu do ronda na Łochowskiej. Obecnie na 12 bydgoskich ulicach funkcjonują już buspasy.

 Inwestycja w liczbach:

  • Koszt zadania – 11 mln zł
  • Długość nowego buspasa – 800m
  • Szerokość – 3,5m

Rondo w budowie. Autobusy linii nr 57 pojadą objazdem

  • Drukuj

Czytaj więcej...

W poniedziałek (4 listopada) ruszy kolejny etap prac przy budowie nowego ronda na połączeniu ulic Broniewskiego, Stawowej i Władysława IV. Na Błoniu skorygowany zostanie tymczasowo przebieg linii nr 57.

Prace przy budowie ronda wykonawca rozpoczął w ubiegłym tygodniu. Teraz w kolejnym ich etapie konieczne jest zamknięcie części ul. Stawowej od strony zachodniej (dojazd od strony ul. ks. Schulza).

W związku z tym nieznacznie zmieni się trasa linii nr 57, która poprowadzi od modernizowanego skrzyżowania do pętli Błonie ulicami Broniewskiego oraz Szubińską. Wyłączony z obsługi w obu kierunkach będzie tylko przystanek Schulza-Stawowa.

Zmiany zostaną wprowadzone około południa. Kierowcy mogą ominąć plac budowy korzystając także z innych ulic równoległych do Stawowej.

Warto wiedzieć

W ramach realizowanej inwestycji na połączeniu ulic Broniewskiego, Władysława IV i Stawowej zbudujemy wyspę centralną i przebudujemy 4 wloty ulic. Jezdnie zostaną przed rondem rozdzielone niewielkimi azylami, które umożliwią pieszym przejście na drugą stronę ulicy w dwóch etapach. Dodatkowo odpowiedni profil wlotów wymusi ostrożniejszą jazdę. Przebudowane zostaną też chodniki przylegające do nowych jezdni. Zaplanowaliśmy też nowe nasadzenia. Wokół wyspy centralnej i na łukach wydzielimy dodatkowe, zabrukowane powierzchnie, które ułatwią manewry szczególnie większym pojazdom, m.in. autobusom. Takie rozwiązanie bardzo dobrze sprawdziło się na styku ulic Stawowej i 16 Pułku Ułanów Wielkopolskich.

Czytaj więcej...

  1. Przystanki wiedeńskie - przygotowujemy kolejne zadania
  2. Dziękujemy za każdą podróż!
  3. Ostatnie etapy prac na ulicy Siewnej
  4. Kolejne zmiany na Grunwaldzkiej. Łatwiejszy wyjazd z ul. Kolbego

Strona 301 z 445

  • 296
  • 297
  • 298
  • ...
  • 300
  • 301
  • 302
  • 303
  • 304
  • ...
  • Bydgoska karta miejska
  • SkyCash
  • Bydgoski Rower Aglomeracyjny
  • ITS
  • ITS
Logo Logo Biuletyn informacji publicznej

Wszelkie prawa zastrzeżone © ZDMIKP