Nowoczesna i bezpieczna pętla w Lesie Gdańskim coraz bliżej
Ogłosiliśmy przetarg na rozbudowę pętli Las Gdański. Dzięki tej inwestycji linie kursujące do Myślęcinka będą miały własne perony, powstaną zielone torowiska, a cała infrastruktura zostanie dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. To jedna z kilku planowanych inwestycji tramwajowych w najbliższych latach w Bydgoszczy.
Dzięki między innymi wybudowaniu dodatkowych torów tramwaje będą mogły się wymijać bez konieczności wycofywania. Powstaną też zielone torowiska, ustawione zostaną wiaty, w tym rowerowa, które będą obsadzone roślinami na dachu oraz otoczone oplecionymi pnączami stelażami. Łącznie w obrębie pętli funkcjonować mają trzy perony początkowe oraz dwa końcowe, a wszystkie dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz wymienionego taboru.
Właśnie ogłosiliśmy przetarg na to zadanie, które podzielone zostanie na dwa etapy. W pierwszy wykonawca przebuduje przyległą do pętli część ulicy Rekreacyjnej, która zostanie zawężona. Powstaną też wyniesione przejścia dla pieszych. Natomiast drugi etap będzie polegał na budowie nowoczesnej pętli oraz budynku socjalnego, w którym motorniczowie będą mogli odpocząć i zjeść posiłek podczas zaplanowanych przerw. Wykonawca na realizację zadania będzie miał rok od podpisania umowy.
Inwestycję sfinansujemy z wykorzystaniem pozyskanych przez Bydgoszcz Funduszy Europejskich na Klimat, Infrastrukturę i Środowisko.
Obecnie do pętli Las Gdański docierają trzy regularne linie tramwajowe (nr 1, 2 i 10), a w wakacje na trasie od ul. Rycerskiej kursuje tam jeszcze zabytkowa linia numer 0. Jedynie dwa perony dla osób wsiadających utrudniają koordynację odjazdów poszczególnych linii, dlatego ta przebudowa jest potrzebna. Z myślą o wzmocnieniu atrakcyjności komunikacji publicznej w tej części miasta, w ostatnich latach ulica Gdańska została rozbudowana o nowe rondo przy ul. Rekreacyjnej, powstał również buspas. Zmodernizowaliśmy także pętlę autobusową Myślęcinek i wybudowaliśmy parking P+R.
Modernizujemy i rozbudowujemy dalej
Intensywnie przygotowujemy się do dalszego wzmacniania komunikacji tramwajowej. Najważniejsze zadania to:
- modernizacja torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej (w trakcie),
- modernizacja zajezdni tramwajowej (w trakcie),
- budowa torowiska na Szwederowo (przygotowania do przetargu na budowę),
- modernizacja ronda Jagiellonów (prace projektowe).
Wygodne perony i nowe wiaty
Rozpoczęły się prace związane z przebudową peronów na przystanku Fordońska/Bałtycka. To kolejny element pakietu naszych działań związanych z poprawą bezpieczeństwa oraz dostępności do transportu publicznego. Wygodne perony powstają też m.in. wzdłuż torowiska na ul. Toruńskiej.
Prace na Bartodziejach będą polegały na poszerzeniu peronów oraz wyrównaniu nawierzchni. Z myślą o osobach słabowidzących na peronach i w okolicy przejść dla pieszych zostaną zamontowane płytki kierunkowe. Na przystankach będą ustawione także wiaty: czterometrowa w kierunku Fordonu i sześciometrowa w stronę centrum miasta, ponieważ z tego przystanku korzysta większa liczba pasażerów. Wcześniej znajdowały się tam mniejsze wiaty bez bocznych ścianek.
Na czas przebudowy zostały wprowadzone tymczasowe zawężenia jezdni do jednego pasa ruchu w obu kierunkach z odcinkowym ograniczeniem prędkości do 30 km/h. Tramwaje nadal będą się zatrzymywać zgodnie z dotychczasowym rozkładem. Prace zakończą się na przełomie września i października. Zadanie jest częścią pakietu naszych działań związanych z poprawą bezpieczeństwa i komfortu korzystania z komunikacji publicznej.
W zeszłym roku oddaliśmy do użytku bezpieczne przystanki na placu Praw Kobiet, a na początku tego roku przy placu Wolności. Pojawiły się nowe wiaty przystankowe i oznakowanie, a część jezdni została przebudowana na podniesiony peron bez możliwości przejazdu samochodów. Dzięki przebudowie znacznie łatwiej wsiąść do tramwaju m.in. seniorom oraz osobom z niepełnosprawnościami.
W tym roku trwają też prace przy modernizacji torowiska wzdłuż ulicy Toruńskiej. W zakres tej inwestycji wchodzi między innymi budowa nowych peronów tramwajowych dostosowanych do taboru niskopodłogowego. Nawierzchnie uwzględniają potrzeby osób z niepełnosprawnościami.
Kontynuujemy też prace projektowe, które pozwolą przebudować rondo Jagiellonów. Jeszcze w tym roku planujemy również ogłosić przetarg na zaprojektowanie oraz wybudowanie czterech kolejnych przystanków wiedeńskich na ul. Gdańskiej na wysokości Polskiego Radia oraz przed skrzyżowaniem z ul. Kamienną.
W ramach planowanego remontu torowiska na ulicy Jagiellońskiej, pomiędzy rondem Fordońskim a Jagiellonów, przebudowany zostanie także przystanek tramwajowy na wysokości ulicy Łużyckiej, co poprawi jego funkcjonalność oraz bezpieczeństwo na pobliskim przejściu dla pieszych.
Ulica Podleśna – umowa podpisana
Podpisaliśmy umowę na budowę ulicy Podleśnej na Glinkach-Rupienicy. Dzięki temu ułatwiony zostanie dojazd do rozwijających się firm, a osiedle będzie lepiej skomunikowane z innymi obszarami miasta. Powstaną m.in. asfaltowa jezdnia, chodniki z betonowych płyt, energooszczędne oświetlenie i szereg elementów poprawiających bezpieczeństwo. Przygotowujemy się również do remontu al. Jana Pawła II.
Rozbudowa ulicy Podleśnej realizowana będzie w ramach programu utwardzania ulic gruntowych. Wcześniej powstała niezbędna dokumentacja. Teraz podpisaliśmy umowę na prace budowlane. Plac budowy zostanie przekazany wykonawcy na początku września.
Planowane przedsięwzięcie obejmie dwa etapy:
- rozbudowę ul. Podleśnej wraz z odcinkami ul. Łuckiej na dojazdach do skrzyżowania z ul. Podleśną.
- przebudowę oświetlenia drogowego w ciągu ulicy Łuckiej.
Długość ul. Podleśnej wynosi ok. 765 m, a łącznie z zachodnim odcinkiem ul. Łuckiej jest to ok. 818 m. Wschodni odcinek ul. Łuckiej będzie przesunięty i budowany w korytarzu zarezerwowanym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Roboty drogowe będą polegały m.in. na:
- wybudowaniu jezdni ul. Podleśnej wraz z progami zwalniającymi, chodnikami, zatokami postojowymi i zjazdami,
- wybudowaniu fragmentów ul. Łuckiej na dojeździe do skrzyżowania z ul. Podleśną,
- obniżeniu krawężnika na przejściach dla pieszych przez ul. Wąbrzeską na skrzyżowaniu z ul. Podleśną.
Robotom nawierzchniowym towarzyszyć będą m.in.: rozbudowa kanalizacji deszczowej, przebudowa oświetlenia ulicznego, przebudowa budowa kanału technologicznego, przebudowa i zabezpieczenie kolidującego uzbrojenia, nowe nasadzenia kompensacyjne.
Za realizację inwestycji odpowiadać będzie konsorcjum bydgoskich firm Affabre i Kada-Bis, które na etapie przetargu złożyło najkorzystniejszą ofertę. Budowa pochłonie 9,65 mln zł. Prace zakończą się za rok i będą objęte 5-letnią gwarancją.
Nowa ulica Podleśna lepiej skomunikuje osiedle i ułatwi dojazd do rozwijających się firm, m.in. Oponeo.pl. Wcześniej w tej części miasta zbudowany został układ ulic zbiorczych. Gruntownie zmodernizowaliśmy ulic Dobrzyńską i Wąbrzeską. Z wykorzystaniem płyt ażurowych doraźnie utwardzona został ulica Łucka. Docelowo ma ona stanowić dodatkowe połączenie uli Cmentarnej i al. Jana Pawła II. Miejscowy plan zabezpiecza już korytarz pod nową drogę.
Tej jesieni w tej części miasta planujemy również remont al. Jana Pawła II. Na to zadanie pozyskaliśmy dodatkowe środki rządowe. Obecnie trwa przetarg. Więcej informacji o zakresie tego zadania znajduje się TUTAJ.
Trwają prace na placu Solnym
Historyczny plac zyska na estetyce. Odkryta i naprawiana jest jego oryginalna, brukowana nawierzchnia.
Plac Solny znajduje się pomiędzy rzeką Brdą, a ulicą Grodzką u wylotu ulicy Przy Zamczysku. Leży na skraju dawnego wzgórza grodowego, na którym w połowie XIV wieku król Kazimierz Wielki wybudował zamek. Na początku XIX wieku, w obrębie dzisiejszego placu, wzniesiono budynki rafinerii cukru trzcinowego. Materiał do budowy pochodził z rozbiórki ruin pobliskiego zamku.
Plac pełni funkcję parkingu. W ostatnich miesiącach wykorzystywany był jako zaplecze budowy podczas rewitalizacji staromiejskich ulic i Rybiego Rynku. Po ich zakończeniu planowane było odtworzenie uszkodzonych nawierzchni. W trakcie prac okazało się, że pod asfaltem w dobrym stanie zachowana jest oryginalna nawierzchnia kamienna. W związku z tym zaplanowano jej całkowite odsłonięcie i wykonie prac naprawczych. Wymienione zostaną również betonowe krawężniki na kamienne. Po zakończeniu robót plac Solny nadal będzie częścią Strefy Płatnego Parkowania.
Warto wiedzieć
W ubiegłym roku zakończyła się rewitalizacja Rybiego Rynku. Dawny parking zmieniliśmy w reprezentacyjny plac z eleganckimi ławkami, stylowymi latarniami i dodatkową zielenią, której wcześniej brakowało. Centralną część placu wypełniła efektowna róża wiatru wykonana z kamiennej kostki.
Wiosną zleciliśmy dodatkowe prace przy odnowie nabrzeża, przy którym cumują tramwaje wodne. Nowością są także leżaki, na których można wygodnie poczekać na rejsy. Przygotowujemy się do wykonania repliki portowego żurawia, który stał w tym miejscu wiele lat temu. Dzięki temu nawiążemy do historii tego miejsca.