Doświetlamy kolejne przejścia dla pieszych
Nowoczesne oświetlenie zostanie zamontowane na ponad czterdziestu przejściach dla pieszych i przejazdach rowerowych. Rozpoczęły się już prace podziemne, związane z układaniem rur oraz kabli. Do tej pory poprawiliśmy bezpieczeństwo w ponad stu punktach Bydgoszczy.
Nowoczesne oświetlenie na przejściach pozwala kierowcom znacznie wcześniej dostrzec pieszych i odpowiednio zareagować. W ostatnich latach doświetliliśmy przejścia w ponad stu lokalizacjach, a te działania pokazały, że to bardzo skuteczny sposób na podniesienie bezpieczeństwa. Na przejściach szczególnie niebezpiecznych instalujemy też często dodatkowe znaki, progi zwalniające, azyle lub sygnalizacje świetlne.
Rozpoczęły się prace związane z doświetleniem kolejnych ponad czterdziestu przejść. Obecnie trwają roboty podziemne, polegające na układaniu rur oraz kabli. Następnie wykonawca posadowi słupy oraz zamontuje na nich oprawy doświetlające poszczególne przejścia i przejazdy rowerowe.
Zadanie podzielone zostało na cztery części. W ich ramach doświetlone zostaną następujące przejścia i przejazdy rowerowe:
- ul. Chocimska / Kościuszki
- ul. Nakielska / Trentowskiego
- ul. Poznańska / Wierzbickiego
- ul. Poznańska / Św. Trójcy
- ul. Poznańska / przy Kwadracie
- ul. Poznańska / Chwytowo
- ul. Grudziądzka / Teskowej
- ul. Szubińska / Schulza
- ul. Filtrowa 27 przy Żabce
- ul. Morska 4a
- ul. Powstańców Wlkp 63
- ul. Czerwonego Krzyża / Władysława IV
- ul. Chemiczna / Mokra
- ul. Szpitalna / ul. Modrakowa
- ul. Konopnickiej / Ugory
- ul. Brzozowa / Konopnickiej
- ul. Brzozowa / Orzeszkowej
- ul. Piękna / Gołębia
- ul. Piękna / Orla
- ul. Piękna / Strzelecka
- ul. Piękna / Kossaka
- ul. Ujejskiego / Polna
- ul. Gdańska / Dwernickiego
- ul. Gdańska / Leśna
- ul. Skarżyńskiego 7
- ul. Swobodna / Piłsudskiego
- ul. Paderewskiego przy Filharmonii
- ul. Romanowskiej przy Ośrodku Szkolno - Wychowawczym nr 2
- ul. Fabryczna / Składowa
- ul. Bałtycka 59
- ul. Głowackiego 51
- ul. Kasztelańska / Mączna
- ul. Akademicka / Pałubickiego
- ul. Przemysłowa 26
- ul. Wyzwolenia / Styki
- ul. Wyzwolenia 31
Nowoczesne oświetlenie w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego jest również montowane na przejściach dla pieszych znajdujących się na ulicy Inowrocławskiej na odcinku od ul. Bielickiej do ul. Biedaszkowo. Dzięki BBO doświetlonych zostanie również osiem przejść dla pieszych na Górzyskowie.
Tramwajem na Szwederowo. Przetarg na budowę nowej trasy ogłoszony
Ogłosiliśmy przetarg na budowę trasy tramwajowej na Szwederowo. W ramach tej inwestycji nowe torowisko zostanie poprowadzone po środku przebudowanej ulicy L. Solskiego. Powstaną też drogi rowerowe i kieszonkowe parki. To jedna z kilku planowanych inwestycji tramwajowych w najbliższych latach w Bydgoszczy.
Inwestycja jest pierwszym etapem działań, zmierzających do budowy trasy tramwajowej łączącej rondo Kujawskie z rondem Grunwaldzkim. Budowa nowego torowiska wymaga dostosowania ciągu ulic L. Solskiego do przekroju dwujezdniowego z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi i torowiskiem po środku wraz z budową pętli tramwajowo – autobusowej przy ul. Bielickiej. Na trasie powstaną zielone torowiska oraz przystanki z roślinami rosnącymi na dachach.
Dodatkowo:
- węzeł przesiadkowy Rondo Kujawskie zostanie doposażony w dwa przystanki tramwajowe,
- przebudowana zostanie podziemna infrastruktura wokół nowej tramwajowej trasy,
- część ulic poprzecznych zostanie rozbudowana lub przebudowana w celu upłynnienia ruchu tramwajowego i samochodowego,
- wytyczymy dodatkowe przejście dla pieszych wraz z przejazdami rowerowymi pomiędzy rondem Kujawskim a ul. T. Lenartowicza oraz na wysokości ul. Konopnej,
- zamontowane zostaną elementy zmniejszające hałas i drgania,
- powstanie zadaszony parking rowerowy w obrębie pętli przy ul. Bielickiej,
- nowością będą kieszonkowe parki wzdłuż ul. Solskiego (m.in. przy ul. Konopnej, Bielickiej oraz przy ul. Kossaka).
- wybudowana zostanie nowa podstacja dla zasilania sieci trakcyjnej. Obiekt zostanie wkomponowany w obszar pętli autobusowo-tramwajowej pomiędzy ul. Bielicką i S. Leszczyńskiego i będzie również zawierał część przeznaczoną dla obsługi transportu publicznego tzw. dyżurkę.
Za ul. ks. I. Skorupki planowane torowisko zakończy się ślepo, a ulica Solskiego zostanie sprowadzona do istniejącego przekroju jednojezdniowego. To rozwiązanie z myślą o realizacji II etapu inwestycji w kolejnych latach – tj. trasy tramwajowej wzdłuż ul. Pięknej, Szubińskiej i Kruszwickiej aż do ronda Grunwaldzkiego, dla której posiadamy gotową koncepcję. W tym newralgicznym miejscu wprowadzone zostaną też tymczasowo buspasy, które usprawnią przejazd autobusom.
Prace projektowe realizowała firma Progreg Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie. Na realizację inwestycji zdobyliśmy dofinansowanie z funduszy europejskich. Prace budowlane zajmą około dwóch lat. Nie będą one w żaden sposób wpływać na funkcjonowanie istniejącej sieci tramwajowej – wraz z budową ul. Kujawskiej na rondzie Kujawskim od razu powstały niezbędne rozjazdy.
Trwa remont kładki łączącej Wyżyny ze Wzgórzem Wolności
Konstrukcja zyskuje nowy, szary kolor, wymieniono także podwieszenie prętowe, czyli tzw. wieszaki. Remont kładki pieszo-rowerowej nad Alejami Jana Pawła II, pomiędzy ulicami Czeską a Niziny, zbliża się do półmetka.
Kładka od czasu jej powstania, czyli 1991 roku, pełni dla mieszkańców pobliskich osiedli bardzo ważną rolę komunikacyjną i pozwala na skrócenie drogi do szkół czy przedszkoli. Stała się niezbędna po wybudowaniu trasy Północ-Południe, czyli obecnych Alei Jana Pawła II. Była to jedna z pierwszych konstrukcji tego typu w Polsce.
Za remont odpowiada firma Kormost S.A. Część elementów kładki została już pomalowana na szary kolor, który zastąpi charakterystyczną żółtą barwę. Oprócz podwieszenia prętowego, wymienione zostaną także balustrady, nawierzchnia i dylatacje, a elementy konstrukcyjne tzw. skrzydełka, odwodnienia oraz umocnienia skarp czeka przebudowa.
Na czas prac kładka została zamknięta dla ruchu. Planowo remont powinien zakończyć się w połowie listopada.
Warto wiedzieć
Przez cały czas dotychczasowego, standardowego użytkowania kładka nie sprawiała żadnych problemów eksploatacyjnych, a wykonany w latach poprzednich remont polegał wyłącznie na odnowieniu powłoki malarskiej. W 2018 roku kładka została uszkodzona przez ciężarówkę jednego z wykonawców przebudowy ul. Glinki, który przejeżdżając Al. Jana Pawła II z podniesioną częścią ładunkową, uderzył w pomost kładki w sąsiedztwie jednego z wieszaków. Powypadkowa ekspertyza, zamówiona przez ZDMiKP, nie wykazała zagrożenia dla konstrukcji i sprawa zakończyła się tylko na miejscowej naprawie obiektu.
Kładkę wybudowała nieistniejąca już bydgoska firma Rawex. Jej całkowita długość to niespełna 70 metrów, rozpiętość osiowa łuku wynosi 55 metrów, a szerokość około 5 metrów. Kładka odegrała też rolę w literaturze kryminalnej i „wystąpiła” w jednym z epizodów w książce pt. „Węże na ziemi, węże na niebie” autorstwa Hanny Szczukowskiej-Białys, czyli serii opowiadań o komisarzu Bondysie.
Tramwajem przez Bartodzieje
Zlecamy zaprojektowanie nowego torowiska wzdłuż alei Kardynała S. Wyszyńskiego, które połączy rondo Fordońskie z Bielawami. Wkrótce zlecimy też przygotowanie dokumentacji niezbędnej dla połączenia ul. Gdańskiej z pętlą przy ul. Rycerskiej. W ten sposób powstaną nowe połączenia tramwajowe, które znacznie usprawnią poruszanie się po Bydgoszczy.
Projektanci nowej linii będą bazować na koncepcji, którą wcześniej poddaliśmy konsultacjom społecznym. Zakłada ona budowę torowiska wzdłuż al. Kardynała S. Wyszyńskiego pomiędzy pętlą Bielawy, a rondem Fordońskim. Realizacja tej inwestycji zapewni sprawniejsze połączenie centrum Bydgoszczy przez licznie zamieszkane osiedla Bielawy oraz Bartodzieje z ulicą Fordońską i za jej pośrednictwem z osiedlem Fordon. Umożliwi również sprawny dojazd do obiektów zlokalizowanych przy ulicy Chodkiewicza, takich jak: Wojewódzki Szpital Dziecięcy, Wojewódzka Komenda Policji, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego oraz nowego kampusu Akademii Muzycznej.
Torowisko, o długości 1,6 km, zlokalizowane byłoby pomiędzy jezdniami al. Kardynała S. Wyszyńskiego. Na Bielawach konieczne będzie też wybudowanie nowego odcinka ul. Chodkiewicza pomiędzy ulicami J. Wybickiego i al. Kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz przebudowa pętli tramwajowej. Torowisko na al. Wyszyńskiego również zostanie zaprojektowane jako zielone z odkrytymi szynami. Największym wyzwaniem będzie jednak wpięcie torów do węzła na rondzie Fordońskim. Ten zakres znalazł się w zleconej wcześniej do przygotowania koncepcji przebudowy mostu Pomorskiego.
Prace nad dokumentacją nowej linii wraz z uzyskaniem zezwolenia na realizację inwestycji drogowej zajmą około dwóch lat.
Tramwajowe priorytety
W obecnej perspektywie unijne fundusze w pierwszej kolejności wykorzystamy na następujące zadania tramwajowe:
- modernizacja torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej (w trakcie),
- budowa torowiska na Szwederowo (przetarg na budowę),
- modernizacja ronda Jagiellonów (prace projektowe),
- rozbudowa pętli Las Gdański (przetarg na prace budowlane)
Wkrótce przetarg na kolejny projekt
Wkrótce ogłoszone zostanie też postępowanie związane z zaprojektowaniem torowiska łączącego ulicę Gdańską z pętlą przy ul. Rycerskiej. Koncepcja, która została skonsultowana z mieszkańcami i została wybrana do realizacji zakłada stworzenie dwutorowej linii tramwajowej, która skróci podróż środkami transportu publicznego z północnej części miasta do Śródmieścia. Dodatkowo przyczyni się do skrócenia czasu dojazdu do dworca kolejowego Bydgoszcz Główna, a także do rewitalizacji osiedla Bocianowo. Tory mają zostać ułożone na ul. Nowoświeckiej – nowej ulicy wytyczonej do obsługi powstającego osiedla w północnej części Bocianowa oraz Chocimskiej. Tramwaj zlokalizowany byłby w osi jezdni (podobnie jak na Chodkiewicza). Takie rozwiązanie jest spójne z uchwalonym wcześniej miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Budowa obu tras stworzy szereg nowych możliwości w połączeniu bydgoskich osiedli liniami tramwajowymi i dodatkowo znacznie poprawi elastyczność sieci w przypadku zamknięcia jednego ze śródmiejskich odcinków np. na czas remontu, przebudowy, wypadku. Stworzenie takiej trasy rekomendowali m.in. przedstawiciele miejskich stowarzyszeń promujących transport publiczny.