Ulica W. Bortnowskiego gotowa
Zakończyła się budowa ul. W. Bortnowskiego w Starym Fordonie na odcinku od ul. Wyzwolenia do Dorodnej. Jezdnię utwardziliśmy betonową kostką i wyposażyliśmy w elementy poprawiające bezpieczeństwo. Wcześniej powstała nowa kanalizacja deszczowa. W tym roku na budowę ulic miasto zabezpieczyło ponad 32 mln zł.
Ulica zabudowana jest szeregowcami oraz nowymi blokami wzniesionymi między innymi przez Bydgoskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego. Nowa pieszojezdnia utwardzona została betonową kostką. Powstały zjazdy oraz dojścia do posesji. Po stronie północnej i południowej ulicy Bortnowskiego tam, gdzie pozwalały na to warunki techniczne i uzbrojenie terenu, pobocza ustabilizowano ekokratami, dzięki czemu powstały dodatkowe miejsca postojowe. Obecnie są wyłączone z użytkowania, by mogła się ukorzenić trawa. W rejonie skrzyżowań wprowadzona będzie zieleń. Dla podniesienia bezpieczeństwa skrzyżowania z ulicami Powstańców Styczniowych oraz ulicą Dorodną wyniesiono. Ulica zyskała w ostatnich dniach nowe oznakowanie poziome. Trwają procedury odbiorowe.
Dzięki inwestycji poprawiły się warunki ruchu drogowego oraz poziom bezpieczeństwa, zarówno kierujących pojazdami jak i niechronionych uczestników ruchu drogowego. Wszystkie rozwiązania konsultowaliśmy na etapie prac nad koncepcją z mieszkańcami. Za prace projektowe i budowlane odpowiadała firma Brukop. Inwestycja kosztowała 2,5 mln zł. Zadanie jest częścią miejskiego wieloletniego programu utwardzania ulic gruntowych.
Warto wiedzieć
W tym roku w budżecie miasta na program utwardzania ulic gruntowych zabezpieczyliśmy łącznie 32 mln zł. Prace budowlane trwają też między innymi na ulicach Złotej i Ostrygowej na Osowej Górze, Opalowej w Brdyujściu, Palisandrowej i Akacjowej na Miedzyniu, Gościeradzkiej na Piaskach oraz Piastowej w Starym Fordonie, a niedługo rozpoczną się między innymi na ul. Tuwima na Jarach. Dzięki zainicjowaniu kilku zróżnicowanych programów wspierających utwardzanie ulic, wykorzystaniu technologii odpowiednich dla różnych dróg i skutecznemu pozyskiwaniu funduszy zewnętrznych zdecydowanie przyspieszyliśmy utwardzanie ulic. W ostatnich latach liczba mieszkańców, którzy są zameldowani przy drogach gruntowych zmniejszyła się o połowę.
Prawie czterdzieści kilometrów nowych dróg dla rowerów
Trwają prace nad kolejnymi trasami dla rowerów. Powstają one na ulicach J. Sułkowskiego, Toruńskiej oraz Fordońskiej. Na etapie projektowania i kompletowania niezbędnej dokumentacji są natomiast drogi dla jednośladów między innymi na ulicach Pod Skarpą, E. Petersona, Wojska Polskiego oraz ciągu Krasińskiego - Markwarta - Sieńki - Moniuszki - Skłodowskiej - Łęczyckiej.
W systemie „zaprojektuj i wybuduj” powstaje obecnie prawie 11 kilometrów rowerowych dróg. Około 3,4 km liczyć będzie trasa, wybudowana w ramach modernizacji torowiska na ul. Toruńskiej. Czekamy na decyzje ZRID dla liczącej 1,4 km drogi, biegnącej ulicami Wyzwolenia i Sudeckiej na odcinku od granicy miasta do ul. Peplińskiej oraz ulicy Fordońskiej od ul. Sochaczewskiej do ul. Wiślanej wraz z budową kładki nad torami kolejowymi (0,8 km). Trwają również prace budowlane na ulicy J. Sułkowskiego. Na odcinku od ul. Modrzewiowej do ul. Kamiennej powstaje trasa o długości około 2,5 kilometrów. Trwa też przetarg na budowę kolejnego odcinka Wielkiej Pętli Fordonu. Szeroka ścieżka dla pieszych, biegaczy i rowerzystów powstanie u podnóża „górek” od ul. M. Bołtucia do ul. B. Orlińskiego. Kolejny etap będzie dotyczył odcinka Kromera - Galla Anonima - Tatrzańska - Sudecka.
Jednocześnie na etapie przygotowania są odcinki rowerowych tras na ulicach E. Petersona (od ul. E. Smolińskiego), Pod Skarpą, św. M. Kolbego, Wyzwolenia na odcinku od ul. Sudeckiej do granicy miasta, Wojska Polskiego na odcinku od ul. Szpitalnej do ul. Chemicznej, Nakielskiej (ul. Lisia - ul. Słoneczna), Kieleckiej (od ul. Smoleńskiej do ul. Toruńskiej) oraz w ciągu ulic Krasińskiego - Markwarta - Sieńki - Moniuszki - Skłodowskiej - Łęczyckiej.
Drogi dla rowerów zostały także uwzględnione w planowanych inwestycjach, takich jak m.in. trasa tramwajowa na Szwederowie, przebudowa ronda Jagiellonów, mostu Pomorskiego, rozbudowa Węzła Wschodniego oraz I etapu trasy W-Z. Oznacza to, że łączna długość infrastruktury rowerowej w przygotowaniu wynosi prawie 40 kilometrów.
Warto wiedzieć
Na terenie Bydgoszczy mamy już ponad 140 kilometrów rowerowych dróg. W ostatnich latach powstały trasy m.in. wzdłuż ulic Magnuszewskiej, Powstańców Wielkopolskich, Smukalskiej na odcinku od ul. Błądzimskiej do Rajskiej, Jeździeckiej od ulicy Podkowa do Hipicznej oraz od ulicy J. Słowackiego w Osielsku do Gdańskiej, Promenada oraz bulwarów Brdy na odcinku od mostu Bernardyńskiego do ul. Uroczej. Również w centrum miasta wprowadzono szereg rozwiązań dedykowanych rowerzystom, jak wydzielenie pasów rowerowych na ul. Powstańców Wielkopolskich i pl. Weyssenhoffa oraz kontrapasów na ulicach Świętojańskiej, Hetmańskiej, J. Sobieskiego i Mazowieckiej.
Przejazdny dla rowerów powstaną również w obszarze skrzyżowania Jagiellońska - Focha - Gdańska. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu w tej części miasta. Więcej o tej inwestycji można przeczytać TUTAJ.
Wielka pętla Fordonu – zbudujemy kolejny odcinek
Ogłosiliśmy przetarg na budowę kolejnego odcinka Wielkiej Pętli Fordonu. Szeroka ścieżka dla pieszych, biegaczy i rowerzystów powstanie u podnóża „górek” od ul. M. Bołtucia do ul. Orlińskiego. Zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Trasa I etapu swój początek będzie miała przy wejściu do Doliny Śmierci i przebiegnie częściowo przez Park Krajobrazowy u podnóża Góry Szybowników, a następnie wzdłuż ul. Macieja Rataja do ul. B. Orlińskiego. Ten etap pętli będzie miał długość około 1,2 kilometra. Powstaną też krótkie odcinki ścieżek komunikujące trasę z układem ulic lokalnych.
Ścieżka będzie posiadała nawierzchnię bitumiczną z asfaltobetonu. Wzdłuż trasy ustawione zostaną ławki, kosze na śmieci, dystrybutory na woreczki na psie odchody, stojaki rowerowe. Zamontowana zostanie także wiata do odpoczynku oraz stacja do obsługi rowerów (w rejonie ul. M. Bołtucia). Cała trasa będzie oświetlona i czytelnie oznakowana. Dosadzimy przy niej też kilka drzew (sosen i klonów).
Obecnie trwa przetarg, który wyłoni wykonawcę prac budowlanych. Po podpisaniu umowy zajmą one pół roku. Zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Warto wiedzieć
Wielka Pętla Fordonu to duży projekt, który zakłada docelowo powstanie nowoczesnej trasy pieszo-rowerowej otaczającej wszystkie fordońskie osiedla oraz łączącej wiele istniejących już dróg rowerowych. W ostatnich edycjach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego zaprojektowanie i budowa kolejnych odcinków trasy zwyciężyły w głosowaniu mieszkańców. W ubiegłym roku zbudowaliśmy odcinek pętli pomiędzy ulicą Tatrzańską i Bora-Komorowskiego. Ciągi pieszo-rowerowe powstały już wzdłuż ulic Wierchowej i Geodetów oraz w ramach rewitalizacji Starego Fordonu. Trwają prace nad dokumentacją niezbędną do budowy kolejnych etapów m.in. na osiedlu Tatrzańskim (wzdłuż ulicy Tatrzańskiej do szkoły podstawowej mieszczącej się przy ulicy Kromera).
W Bydgoszczy mamy ponad 140 kilometrów rowerowych dróg. W tym roku oprócz budowy Wielkiej Pętli Fordonu zaplanowaliśmy kilka innych inwestycji. Więcej na ten temat można przeczytać TUTAJ.
Wakacje wykorzystamy na remonty ulic
Przygotowujemy się do remontu nawierzchni na kilku bydgoskich ulicach. Prace wykonywane będą między innymi na Bałtyckiej na Bartodziejach, W. Korfantego w Nowym Fordonie, Spokojnej na Kapuściskach i Mińskiej na Flisach. Powstanie też dodatkowy pas do skrętu z ul. Fordońskiej w Wyszogrodzką.
Na Bartodziejach remontowana będzie nawierzchnia ulicy Bałtyckiej na odcinkach od ul. Fordońskiej do Swarzewskiej oraz od ul. Uznamskiej do M. Skłodowskiej-Curie. Ulica w trakcie prac przy remoncie ul. Łęczyckiej oraz podczas budowy mostów Kazimierza Wielkiego pełniła rolę objazdów.
Odnowa nawierzchni planowana jest także na odcinku ul. W. Korfantego pomiędzy ulicami Prejsa i Twardzickiego. Południowy odcinek ulicy, przyległy do Akademickiej, został zbudowany od podstaw wraz z budową nowej linii tramwajowej do Fordonu. Zaplanowano też roboty na ul. Fordońskiej. Wymieniona zostanie część nawierzchni na wysokości ul. Łowickiej w Brdyujściu. Wybudowany zostanie poza tym nowy lewoskręt w ul. Wyszogrodzką (od strony Starego Fordonu). Poprawi to bezpieczeństwo i płynność ruchu.
Na Flisach nową nawierzchnię zyska odcinek ul. Mińskiej pomiędzy ulicą Flisacką i Mławską. W poprzednich latach wzdłuż tej ulicy wyremontowany został m.in. most nad Kanałem Bydgoskim. Na Kapuściskach remont planowany jest na ulicy Spokojnej. Zadanie uzupełni przebudowę układu torowo-drogowego zrealizowanego w obrębie skrzyżowania ulic Toruńskiej i Perłowej zrealizowanej wraz z budową nowego mostu tramwajowego. Wraz z nową nawierzchnią odtworzone zostanie oznakowanie poziome.
Obecnie trwa przetarg, który wyłonić ma wykonawców wszystkich prac. Po podpisaniu umowy realizacja zajmie około 3 miesięcy, które przypadną na okres letni, kiedy ruch jest najmniejszy.
W tym roku planowane są również kolejne inwestycje drogowe, które poprawią bezpieczeństwo i stan nawierzchni ulic. Wraz z modernizacją torowiska zaplanowano remonty odcinków ul. Toruńskiej. Trwają też przygotowania do przebudowy ulic na Osowej Górze: Srebrnej i Podmiejskiej. W ubiegłym roku nowe nawierzchnie zyskały między innymi odcinki ulic Łęczyckiej, Pod Skarpą i Kazimierza Wielkiego.