Zmiany w Strefie Płatnego Parkowania: nowe granice, zapłacimy kartą
3 marca zmieniają się granice Strefy Płatnego Parkowania. Wymusi ona większą rotację pojazdów na osiedlach, gdzie do tej pory trudno było znaleźć miejsce postojowe. Mieszkańcy zameldowani przy ulicach, które znajdą się w powiększonej strefie, będą mogli wykupić abonament w bardzo korzystnej cenie 30 złotych miesięcznie w podstrefie A lub 20 złotych w podstrefie B. Łatwiejsze będzie też uiszczanie opłat w nowoczesnych parkomatach. Zapłacimy m.in. korzystając z kart płatniczych.
Zmiana granic SPP została poprzedzona dokładną analizą m.in. zajętości miejsc, rotacji pojazdów i wniosków mieszkańców. Głównym celem jest spowodowanie większej rotacji pojazdów na osiedlach znajdujących się w całej SPP, w tym na Okolu, Wilczaku, Babiej Wsi i Bielawach, gdzie do tej pory trudno było zaparkować. Zmiany zachęcać mają także do wykorzystywania innych form poruszania się po centrum Bydgoszczy niż własny samochód (transport publiczny, rower). Wcześniej zrealizowaliśmy szereg zadań, które usprawniły poruszanie się po centrum komunikacją publiczną (buspasy, nowe torowisko na Kujawskiej, koordynacja rozkładów tramwajowych) oraz rowerami (nowe drogi rowerowe, kontrapasy, dopuszczenie kontraruchu). W tej części miasta coraz więcej przestrzeni oddajemy też pieszym (zrewitalizowane place, ulice Starego Miasta, bulwary).
Przed pracami przy rozszerzeniu strefy SPP na blisko 70 ulicach miasta wprowadziliśmy zmiany w organizacji ruchu. Przenieśliśmy miejsca postojowe z chodników na jezdnie, wprowadziliśmy ulice jednokierunkowe, a na wielu trasach ograniczyliśmy prędkość do 30 km/h.
Nowe granice strefy parkowania
Od 3 marca do SPP włączone zostaną m.in. obszary znajdujące się na Okolu, Wilczaku, Bielawach i Babiej Wsi. Wjazd do strefy oznaczony jest znakami z wielką literą „P” na każdej ulicy wjazdowej (znak D-44 „strefa parkowania"). Na znaku widnieje też oznaczenie podstrefy i informacja o czasie obowiązywania płatności oraz ich formach.
Zmienią się także granice pomiędzy podstrefami A i B. Do podstrefy A włączone zostaną m.in. obszary pomiędzy:
- ul. Gdańską i Pomorską
- ul. 3-Maja-Staszica-I. Paderewskiego i al. Ossolińskich i M. Piotrowskiego
- ul. Poznańską - Kruszwicką i F. Focha.
W obszarze podstrefy B znajdą się obszary wokół podstrefy A ograniczonej: ul. Zygmunta Augusta, bocznicą kolejową, Kamienną, S. Wyszyńskiego, M. Skłodowskiej-Curie, Pestalozziego, Jagiellońską, Krakowską, Toruńską (od Torbydu), Ustronie, Kujawską, Wałami Jagiellońskimi, Grudziądzką, W. Teskowej, placem Poznańskim, Doliną, Wrocławską, Grunwaldzką, Graniczną, Unii Lubelskiej i M. Langiewicza. Warto zwrócić uwagę, że tą strefą objęte będzie również parkowanie wzdłuż ul. Grunwaldzkiej do skrzyżowania z ul. J. Kraszewskiego.
W podstrefie C nadal znajdować będzie się część parkingu wielopoziomowego przy ul. Grudziądzkiej.
Zapłacisz kartą oraz BLIK-iem
Liczba miejsc parkingowych należących do SPP wynosi obecnie 5933. Parkomaty pojawiły się m.in. na ulicach Sportowej, K. Chodkiewicza, Nakielskiej, J. Długosza, Granicznej, Żupy, Toruńskiej, Grunwaldzkiej, J. Poniatowskiego, L. Pestalozziego, R. Berwińskiego, Powstańców Wielkopolskich, J. Wybickiego, Cichej, E. Plater, P. Wawrzyniaka, Płockiej i Litewskiej.
Nowe parkomaty są nowocześniejsze i bardziej funkcjonalne niż te działające obecnie:
- pozwolą na płacenie nie tylko gotówką, ale też kartą i BLIK-iem.
- wpisanie numeru rejestracyjnego poprzez zeskanowanie kodu QR z jednego z poprzednich biletów,
- brak konieczności drukowania i zostawiania za szybą biletu,
- możliwość przedłużenia ważności biletu w danej podstrefie,
- dowolna forma płatności za przedłużenie ważności biletu,
- będzie w nich można również wnieść opłatę dodatkową za brak biletu.
Urządzenia zasilane są akumulatorami i panelami słonecznymi. Można w nich płacić gotówką oraz kartą, wydają też bilety na wskazany przez kierowcę numer rejestracyjny pojazdu, co pozwoli w przyszłości na zdalne sprawdzanie, czy auta w strefie mają opłacony postój. Docelowo w Bydgoszczy będzie zamontowanych 326 urządzeń. W najbliższych tygodniach sukcesywnie będą wymieniane także starsze parkomaty, znajdujące się na obszarze, gdzie do tej pory funkcjonowała SPP.
Nadal można opłacać postój przez działające na terenie Bydgoszczy aplikacje:
W ramach usługi przygotowany zostanie jeszcze nowy e-sklep, który w drugiej połowie lutego pozwoli mieszkańcom na zakup abonamentu w strefie płatnego parkowania w łatwiejszy i szybszy sposób.
Okres, w którym pobierane są opłaty za parkowanie w SPP nie ulega zmianie. Płatny postój obowiązuje od poniedziałku do piątku w godzinach od 8 do 17.
Korzystne abonamenty dla mieszkańców
Abonament na parkowanie pojazdu na obszarze Strefy Płatnego Parkowania w Bydgoszczy dostępny jest dla mieszkańców zameldowanych na pobyt stały lub czasowy w granicach SPP. Aby zakupić abonament należy udokumentować:
- zameldowanie w SPP,
- prawo własności pojazdu,
- potwierdzenie rozliczania podatku w mieście Bydgoszczy.
Mieszkańcy ulic w SPP zapłacą za niego 30 zł miesięcznie w podstrefie A lub 20 zł miesięcznie w podstrefie B.
Wymagane dokumenty:
- dowód rejestracyjny pojazdu,
- oryginał umowy cywilno-prawnej, umowa leasingu, najmu długoterminowego lub umowa przewłaszczenia na zabezpieczenie w przypadku umowy kredytu na zakup samochodu, bądź umowa użyczenia pojazdy zawarta w formie pisemnej potwierdzona przez notariusza,
- dokument tożsamości, z którego wynika miejsce zameldowania bądź zaświadczenie
o zameldowaniu wydane przez Biuro Ewidencji Ludności UM Bydgoszczy, - w przypadku zameldowania czasowego – zaświadczenie o zameldowaniu wydane przez Biuro Ewidencji Ludności UM Bydgoszczy.
- dokument potwierdzający rozliczenie za rok poprzedni podatku dochodowego od osób fizycznych w Mieście Bydgoszczy:
- pierwsza strona zeznania PIT za rok poprzedni poświadczona przez urząd skarbowy stosowną pieczęcią – w przypadku osobistego złożenia zeznania w urzędzie skarbowym (do wglądu) lub - wydruk Urzędowego Potwierdzenia Odbioru (UPO), potwierdzającego złożenie zeznania PIT za rok poprzedni przez Internet, wraz z wydrukiem pierwszej strony tegoż zeznania zawierającej wygenerowany numer referencyjny zgodny z identyfikatorem UPO, lub
- zaświadczenie wydane przez urząd skarbowy, w którym wskazano obszar Miasta Bydgoszczy jako miejsce zamieszkania i składania zaznania podatkowego, potwierdzające fakt złożenia
za rok poprzedni stosownego zeznania podatkowego, lub
- zaświadczenie wydane przez urząd skarbowy, w którym wskazano obszar Miasta Bydgoszczy jako miejsce zamieszkania i składania zeznania podatkowego, potwierdzające fakt nieuzyskania dochodów w roku poprzednim w terminie do dnia 30 kwietnia przedkładający dokumenty może zastąpić zeznanie podatkowe za rok poprzedni zeznaniem za rok przypadający przed rokiem poprzednim.
Od połowy lutego nowe abonamenty będzie można wykupić w:
- kasie biletowej przy ul. Zygmunta Augusta 10 - czynna od poniedziałku do piątku w godz. 7.00 - 16.30,
- kasie biletowej przy ul. Toruńskiej 174a (siedziba ZDMiKP), czynna w dni robocze w godz. 7.00 – 17.00,
- kasie biletowej przy ul. Modrzewiowej 19 (stacja Bydgoszcz Leśna), czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8.30 – 15:30
- E-sklepie.
Z wymaganymi dokumentami potrzebnymi do wyrobienia abonamentu można zapoznać się TUTAJ.
Pełny cennik opłat w Strefie Płatnego Parkowania dostępny jest TUTAJ.
Nie wjeżdżaj do centrum, zaparkuj wygodnie na parkingu P+R i skorzystaj z komunikacji publicznej
Przypominamy, że od jesieni 2022 roku w Bydgoszczy działa system P+R. Umożliwia on wygodne zaparkowanie na jednym z czterech parkingów zlokalizowanych w pobliżu ważnych węzłów komunikacyjnych skąd do ścisłego centrum można dojechać tramwajem lub autobusem. Bilet całodobowy dla 1 lub 2 osób kosztuje 12 zł, a miesięczny 108 zł.
Wyższe opłaty obowiązują tylko na parkingu wielopoziomowym P+R przy ul. Grudziądzkiej (36,5 zł za bilet dobowy, bilety okresowe są niedostępne). Więcej informacji oraz cennik dostępne są TUTAJ.
Warto wiedzieć:
Dodatkowe informacje o SPP znajdują się na stronach:
Informacji o zmianach udzielają także pracownicy ZDMIKP
- telefonicznie 52 582 24 08 w godzinach pracy ZDMiKP
- mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- bezpośrednio w Biurze SPP przy ul. Zygmunta Augusta 10 w godzinach 7:00-17:00,
- informacji o abonamentach udzialają pracownicy Wydziału Taryf i Płatnego Parkowania w godzinach pracy ZDMiKP.
Raport z prowadzonych prac. Modernizacja torowiska na ulicy Toruńskiej
Obecnie montowane są warstwy konstrukcyjne torowiska, a także trwają prace związane z wykonaniem dwóch peronów tramwajowych na rondzie Toruńskim oraz ścieżki rowerowej i chodnika na odcinku od ulicy Perłowej do Kazimierza Wielkiego.
Trwa, warta 131 mln zł, modernizacja torowiska na ulicy Toruńskiej. Inwestycja zapewni szybszy i bezpieczniejszy przejazd przez ten ważny odcinek bydgoskiej sieci torowej. Ponadto perony tramwajowe zostaną dostosowane dla taboru niskopodłogowego, co bardzo ułatwi korzystanie z nich osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich lub z inną niepełnosprawnością. Na peronach zostaną zamontowane płytki kierunkowe, które pomogą korzystać z nich osobom słabowidzącym.
Wykonawca, którym jest firma Trakcja S.A., na odcinku od ronda Toruńskiego do wysokości osiedla Sześciu Planet oraz od wysokości połowy tego osiedla do ulicy Spokojnej montuje torowisko. Natomiast na odcinku na wysokości osiedla Sześciu Planet ułożone zostały dolne warstwy konstrukcyjne.
Jednocześnie trwają prace związane z wykonaniem dwóch peronów tramwajowych na rondzie Toruńskim oraz ścieżki rowerowej i chodnika na odcinku od ulicy Perłowej do Kazimierza Wielkiego. Ponadto prowadzone są roboty związane z wykonaniem przejścia przez torowisko, aby przywrócić możliwość ruchu pieszych na zamkniętym przejściu przy przebudowywanych peronach tramwajowych.
Nadal obowiązują zmiany w organizacji ruchu:
- zawężenia na rondzie Toruńskim oraz ul. Toruńskiej w kierunku ul. Kazimierza Wielkiego. Zamknięty jest jeden pas od strony torowiska na wysokości peronów tramwajowych,
- zawężony został również pas zewnętrzny na ul. Toruńskiej przy skrzyżowaniu ul. Toruńskiej z ul. Nowotoruńską w stronę ronda Toruńskiego na wysokości peronu autobusowego.
- Zmiany dotyczą także komunikacji publicznej. W celu przyspieszenia robót, prace prowadzone są równocześnie na obu torach, przez co ruch tramwajowy na odcinku od ronda Toruńskiego do ul. Perłowej został całkowicie wstrzymany. Tramwaje linii nr 4, 6 i 8 zostały tymczasowo skierowane przez nowy most Kazimierza Wielkiego.
Modernizacja torowiska przy ulicy Toruńskiej podzielona jest na trzy etapy. Zakończenie wszystkich prac zaplanowano na koniec 2026 roku.
Od lutego nowe bilety w komunikacji miejskiej
Przypominamy, że od 1 lutego będzie można kupić cztery nowe bilety. W sprzedaży pojawią się dwa bilety weekendowe oraz tygodniowe i dwutygodniowe na okaziciela.
Nowością będą dwa bilety weekendowe, ważne od godz. 12 w piątek do godziny 6 rano w poniedziałek na liniach dziennych oraz nocnych. Cena biletu normalnego będzie wynosiła 20 zł, a ulgowego 10 zł. Bilet weekendowy rodzinny, z którego będzie mógł skorzystać jeden lub oboje rodziców oraz co najmniej jedno dziecko w wieku od 4 do 16 lat, będzie kosztował 34 zł.
Wprowadzone zostaną również dwa elektroniczne bilety okresowe na okaziciela, dostępne w systemie Bydgoskiej Karty Miejskiej. Bilet siedmiodniowy będzie kosztował 51,60 zł, a czternastodniowy 94,60 zł.
Jest to odpowiedź na potrzeby mieszkańców oraz ciągle zwiększającą się ofertę kulturalną i rozrywkową w mieście.
Bilet przez aplikację
W Bydgoszczy bilet za przejazd można opłacić również za pomocą karty płatniczej w pojeździe lub poprzez jedną z pięciu aplikacji na telefon. W tym drugim przypadku, wystarczy pobrać ze sklepu (Google Play; App Store) jedną z bezpłatnych aplikacji:
- Mint Mobile Bydgoszcz (operator Mennica Polska),
- zBiletem (operator Infospread Polska Sp. zo.o.),
- SkyCash,
- Jakdojadę,
- MPay.
Dodatkowe kursy na podmiejskich liniach
Przypominamy, że z początkiem lutego zmienią się też rozkłady linii nr 42 i 90, które kursują po gminie Białe Błota. Dodane zostaną dodatkowe kursy. Od 15 lutego zmiany zostaną wprowadzone także na liniach nr 41, 94 i 98, które obsługują gminę Osielsko. Ze szczegółami zmian i nowymi rozkładami można zapoznać się TUTAJ.
Kup bilet, zwiedzaj okolicę!
Bydgoszcz od dekady rozwija komunikację podmiejską we współpracy z sąsiednimi gminami. W ten sposób powstała siatka 13 połączeń, które zapewniają dojazd do wielu ciekawych miejsc. Prezentujemy kilka z nich:
- W Ostromecku o każdej porze roku warto odwiedzić Zespół Pałacowo-Parkowy. W zabytkowych gmachach można podziwiać między innymi kolekcję zabytkowych fortepianów lub urządzić sobie wspaniały spacer po rozległym parku. Dojedziemy tam linią nr 40.
- Linią nr 99 dojedziemy nie tylko do popularnego kąpieliska w sezonie letnim. Chmieliniki i Brzoza to również doskonałe punkty wypadowe na wędrówkę po Puszczy Bydgoskiej.
- W Łochowie malowniczy spacer można urządzić sobie po nadnoteckich łąkach. W kierunku połączenia Kanału Bydgoskiego i Noteckiego zobaczymy m.in. elektrownię wodną i śluzę Lisi Ogon. Do Łochowa dojedziemy liniami nr 90 i 92.
- Przedłużeniem naszego Leśnego Parku Kultury i Wypoczynku są rozległe lasy ciągnące się w kierunku Koronowa. Do położonych na tym terenie miejscowości Maksymilianowo lub Bożenkowo dojedziemy liniami nr 94 lub 98.
- Do miejscowości położonych w Dolinie Dolnej Wisły dojedziemy liniami nr 95 i 97. Z wielu miejsc położonych na skarpach doliny takich jak Gądecz, czy Kozielec roztaczają się malownicze widoki na królową polskich rzek. Na zboczu zalesionego wąwozu przy parku dworskim w Gądeczu znajduje się także jaskinia.
- Osoby lubiące zwiedzać wiekowe świątynie koniecznie powinny odwiedzić kościoły znajdujące się w Żołędowie (dojazd linią nr 94), w Ostromecku (linia nr 40) oraz we Włókach (dojazd linią nr 97).
Zakończyły się prace naprawcze na moście Bernardyńskim
Wykonawca zakończył dodatkowe roboty budowlane pod mostem przy przyczółkach. Obecnie jest jeszcze opracowywana szczegółowa ekspertyza, dotycząca warunków eksploatacji mostu.
Przypomnijmy. Wykryte we wrześniu 2024 roku uszkodzenie przegubu było wynikiem nieprawidłowej pracy całej konstrukcji mostu w skutek występującego obrotu przeciwległych sekcji. Dzięki pracom odkrywkowym zdiagnozowaliśmy, że ten 60-letni most został wykonany nie do końca zgodnie z dokumentacją projektową - stwierdziliśmy niedobory zbrojenia oraz dodatkowe warstwy betonu, skutkujące przeciążeniem konstrukcji. Przeciwległe części mostu (północna i południowa) ulegały obrotowi, któremu należało zapobiec, wzmacniając kotwienie poprzez zainstalowanie dodatkowych ściągów stalowych mocujących przęsła w przyczółkach.
Roboty budowlane przebiegały w dwóch etapach. W pierwszym zamontowano nowy stalowy przegub, który zastąpił ten uszkodzony, co poprawiło statykę mostu. W drugim etapie, w związku ze stwierdzeniem przemieszczenia i niedoboru nośności w istniejących ściągach w podporach skrajnych (przyczółki), wykonano nowe ściągi stalowe w tej strefie. Prace zakończyły się szybciej niż planowano. Koszt naprawy wyniósł 1 752 750 zł.
Aby dokładnie poznać dalszą możliwość eksploatacji mostu przy wprowadzonych ograniczeniach w użytkowaniu, w tym ograniczeniu prędkości w ruchu tramwajów do 30 km/h oraz wprowadzonym zakazie wjazdu pojazdów ciężarowych zleciliśmy ekspertyzę techniczną, która jest obecnie opracowywana. Dzięki niej poznamy przedział czasowy bezpiecznego użytkowania mostu po przeprowadzonej naprawie, przy braku innych okoliczności wpływających na jego stan techniczny niż te dotychczas zdiagnozowane. O wynikach ekspertyzy poinformujemy po jej zakończeniu.
Jednak już dzisiaj wiemy, że most trzeba wybudować na nowo. Aby przygotować się do tej inwestycji, już w tym roku planujemy ogłosić przetarg na dokumentację techniczną nowego obiektu, by w kolejnych latach starać się o środki finansowe na ten cel.