Już niebawem przejedziemy bezpiecznie rowerem przez ulicę Focha
Prace związane z wytyczeniem przejazdów rowerowych w obrębie skrzyżowania Jagiellońska - Focha – Gdańska są na finiszu. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu w tej części miasta.
W ramach zadania wymalowaliśmy przejazdy rowerowe przez ulice Focha i Gdańską w obrębie samego skrzyżowania. Nowe przejazdy są zlokalizowane przy już istniejących przejściach dla pieszych oraz będą wyposażone w sygnalizację świetlną.
Obecnie kończymy prace drogowe przy przejeździe rowerowym przy kościele Klarysek oraz wdrażamy oznakowanie pionowe i poziome. Przejazdy będą gotowe w przyszłym tygodniu.
Nowa infrastruktura umożliwi rowerzystom bezpieczne i legalne przekraczanie jezdni w obrębie ważnego węzła komunikacyjnego oraz połączy lepiej śródmiejskie ulice, na których dopuściliśmy wcześniej ruch rowerowy (m.in. kontrapas na ul. Gdańskiej i kontraruch na Starym Mieście). W miejscu prowadzenia prac występują niewielkie zawężenia oraz utrudnienia w ruchu pieszych. Podczas tego zadania zdemontowaliśmy też sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ul. Mostowej i Focha, która po zmianach zasad ruchu w obszarze bydgoskiej starówki, funkcjonowała wyłącznie w programie ostrzegawczym (sygnał żółty migowy).
Odnawiamy oznakowanie poziome na bydgoskich ulicach
Od maja odświeżamy istniejące oznakowanie poziome na osiedlach, a w połowie lipca rozpoczniemy prace na głównych ulicach. Poprawi to komfort jazdy oraz bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.
W połowie lipca rozpoczynamy kompleksowe odnawianie oznakowania poziomego na głównych ulicach miasta. Zaczniemy od ronda Jagiellonów, a następnie gwieździście przejdziemy na kolejne ciągi ulic. W planach są między innymi prace na ulicach Nakielskiej, Szubińskiej, Jagiellońskiej, Kamiennej, Wojska Polskiego, Bernardyńskiej, 3 Maja, Armii Krajowej, Gdańskiej, M. Skłodowskiej-Curie, L. Solskiego, Inowrocławskiej, Pięknej, F. Focha i Al. S. Wyszyńskiego. Wszystkie prace powinny zakończyć się jeszcze latem.
Natomiast od maja realizujemy malowanie pasów na przejściach dla pieszych oraz progach zwalniających na osiedlach. Odświeżone oznakowanie poziome, które poprawia komfort jazdy oraz bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego, pojawiło się między innymi na ulicach Z. Frydrychowicza, W. Łochowskiego, Świętojańskiej, Czerwonego Krzyża, J. Kossaka, Fieldorfa Nila i okolicach oraz w rejonie Śródmieścia.
Latarnie ustawione, czas na chodnik
Zakończyliśmy wymianę oświetlenia na ul. Królowej Jadwigi. Stanęły przy niej pastorały z energooszczędnymi oprawami. Wkrótce rozpocznie się też wymiana chodnika. Ulica Królowej Jadwigi staje się jedną z wizytówek zrewitalizowanego Śródmieścia.
Nowe latarnie, o wysokości 9 metrów z wysięgnikiem ozdobnym w kształcie pastorału, stanęło m.in. na ul. Królowej Jadwigi od mostu do skrzyżowania z ul. Garbary. Łącznie zamontowano 8 latarni. Kolejne 8 ustawiono również na ul. Św. Trójcy. Prace o wartości 426 tysięcy złotych zrealizowała firma Elperia.
W najbliższych tygodniach rozpocznie się też remont chodnika na ul. Królowej Jadwigi. Prace będą prowadzone po zachodniej stronie ulicy na odcinku od wysokości posesji numer 15 do ul. Garbary. Płyty zostaną ułożone w historyczny wzór w stylu staromiejskim - w karo i otaczane granitową kostką. Nową nawierzchnię zyskają także wjazdy. Odcinek chodnika na ul. Królowej Jadwigi pomiędzy ul. Łokietka, a mostem (po stronie Okola) wyremontowaliśmy w ubiegłym roku w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego. Natomiast na odcinku od ul. Naruszewicza do mostu (po stronie Śródmieścia) prace nad nową nawierzchnią wykonał deweloper, który wybudował tam nowoczesne budynki.
Według staromiejskiego wzoru przebudowanych zostało do tej pory kilka innych odcinków chodników w Śródmieściu, m.in. na ul. Śniadeckich, Pomorskiej, Mazowieckiej, ks. Piotra Skargi i Grudziądzkiej.
Warto wiedzieć
Ulica Królowej Jadwigi wytyczona została w roku 1860. W latach 1861-1865 w osi ulicy powstał pierwszy łukowy, trójprzęsłowy ceglany most na Brdzie, któremu nadano nazwę Viktoriabrücke, zmienioną w 1920 roku na most Królowej Jadwigi. W latach 1912-13 most przebudowano i nadano mu formę obiektu jednoprzęsłowego. Początkowo ulica prowadziła od ul. Dworcowej do ul. Garbary. Dopiero w latach 70. XX wieku po zasypaniu części Starego Kanału Bydgoskiego wydłużono ją do ul. F. Focha. Zabudowana jest przede wszystkim cennymi kamienicami z przełomu XIX i XX wieku. W ostatnich prawie wszystkie budynki zyskały odnowione fasady. Prowadziliśmy również prace remontowe przy balustradach mostu oraz na przyległych bulwarach. W 2021 roku przy ulicy otwarta nowa „Astoria” z olimpijskim basenem.
Ulica Gościeradzka gotowa
Zakończyła się budowa ulicy Gościeradzkiej na Piaskach, która została utwardzona betonową kostką i wyposażona w elementy poprawiające bezpieczeństwo. W tym roku na budowę ulic miasto zabezpieczyło ponad 32 mln zł.
Ulica zabudowana jest domami jednorodzinnymi. Dzięki inwestycji poprawie uległy warunki ruchu drogowego oraz poziom bezpieczeństwa zarówno kierujących pojazdami, jak i niechronionych uczestników ruchu drogowego.
Zakres prac obejmował m.in. budowę pieszojezdni z kostki betonowej, a także wjazdów i dojść na posesje. Nowe skrzyżowania z ul. Wąwelską i Niewieścińską otrzymały formę wyniesioną. Przebudowano również oświetlenie. Wzdłuż ulicy powstało kilka zatok z równoległymi miejscami postojowymi, utwardzonymi geokratą. Teren wokół zagospodarowano zielenią.
Za prace o wartości 3,7 mln odpowiadało konsorcjum firm Kormost i Alfa. W tym tygodniu rozpoczęto odbiór inwestycji. Zadanie jest częścią miejskiego wieloletniego programu utwardzania ulic gruntowych.
Warto wiedzieć
W tym roku w budżecie miasta na program utwardzania ulic gruntowych zabezpieczyliśmy 32 mln zł. Prace budowlane zaplanowano m.in. na ulicach Gradowej, W. Bortnowskiego, Maciejowickiej, Krzywej, Kotwicowej i Podleśnej. Wytypowany został też pakiet ulic do utwardzenia z wykorzystaniem płyt ażurowych lub ekokostki. Kontynuowany będzie również program inicjatyw lokalnych, w którym inwestycje zlecają stowarzyszenia mieszkańców korzystające przede wszystkim ze środków udostępnionych przez Miasto (75-85% wartości inwestycji). Część zadań pomoże zrealizować Bydgoski Budżet Obywatelski. Dzięki zainicjowaniu kilku zróżnicowanych programów, wykorzystaniu technologii odpowiednich dla różnych dróg i skutecznemu pozyskiwaniu funduszy zewnętrznych zdecydowanie przyspieszyliśmy utwardzanie ulic. W ostatnich latach liczba mieszkańców, którzy są zameldowani przy drogach gruntowych zmniejszyła się o połowę.