Zamawiamy nowe tramwaje niskopodłogowe
Uruchamiamy procedurę zakupu kolejnych tramwajów. Zależy nam na zastąpieniu wszystkich starych wozów nowymi „niskopodłogowcami".
W pierwszym etapie zamawiamy 10 tramwajów. W najbliższych latach czeka nas zakup jeszcze kolejnych 36 wozów.
W poprzednich latach Bydgoszcz kupiła 33 tramwaje niskopodłogowe.
Zakończenie prac nad szczegółową dokumentacją techniczną, realizowaną wspólnie z MZK w Bydgoszczy, pozwoliło nam ogłosić przetarg na dostawę 10 szt. fabrycznie nowych tramwajów wieloczłonowych, całkowicie niskopodłogowych w tym 6 szt. długich i 4 szt. krótkich.
Wraz z tramwajami zamawiamy specjalistyczne wyposażenie obsługowe, pakiet eksploatacyjno-naprawczy i świadczenia dodatkowe.
Opis przedmiotu zamówienia i dokumentacja przetargowa zostały opracowane wspólnie przez ZDMiKP oraz MZK w Bydgoszczy.
Zakupy są ściśle powiązane z pozyskiwanym dofinansowaniem zewnętrznym. Dlatego poza podstawowym zakresem zamówienia, przewidujemy możliwość skorzystania z prawa opcji w zakresie dostawy 29 szt. długich i 7 szt. krótkich tramwajów wraz ze specjalistycznym wyposażeniem obsługowym, pakietem eksploatacyjno-naprawczym i świadczeniami dodatkowymi.
Zależy nam by wybrany producent pojazdów, podstawową część zamówienia na dostawę 10 tramwajów oraz wszystkich pozostałych elementów przedmiotu zamówienia podstawowego, zrealizował do końca listopada 2023 roku. Natomiast pozostałe zamówienie planujemy sukcesywnie realizować, w kolejnych 6 latach.
W lipcu ubiegłego roku tak jak inne miasta otrzymaliśmy zgodę na wykorzystanie kolejnych 25 mln złotych na zakup tramwajów dofinansowany ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Liczymy również na dofinansowanie zakupów tramwajów z nowej perspektywy unijnej do roku 2027.
Po Bydgoszczy kursuje nadal 46 składów typu „Konstal" 805Na. Najstarsze pojazdy mają 41 lat. To od czasów „eNek" najpopularniejsze tramwaje w Polsce (na szeroki tor produkowano model 105Na). Zarówno w wersji normalnotorowej, jak i wąskotorowej, pojawiły się we wszystkich miastach Polski. Poddawano je wielu przeróbkom i modyfikacjom.
Pojazdy rozpędzają się do około 70 km/h. Zabierają prawie 150 pasażerów. Największym mankamentem jest wysoka podłoga wykluczająca z transportu osoby starsze oraz z niepełnosprawnościami.
W ciągu ostatniej dekady Bydgoszcz zakupiła 33 nowe tramwaje. Dostawcą wszystkich jednostek była bydgoska „Pesa", która złożyła w przetargach najkorzystniejsze oferty.
Rybi Rynek – pracujemy nad projektem
Trwają już prace nad aktualizacją projektu rewitalizacji Rybiego Rynku. Stanie się on kolejnym eleganckim placem z małą architekturą, zielenią, gastronomią oraz miejscem organizacji wydarzeń dla instytucji kultury.
Po przebudowie nawierzchni wprowadzimy elementy przypominające również o jego historii. To efekt współpracy z Radą ds. Estetyki.
Rewitalizacja Rybiego Rynku dopełni zmiany jakie zaszły ostatnio w Salonie Bydgoszczy. Zależy nam, by przestrzeń przed odbudowanymi i wyremontowanymi gmachami nabrała estetycznego charakteru. To kolejny element tworzenia miasta bardziej przyjaznego dla pieszych, rowerzystów i turystów.
Prace nad aktualizacją dokumentacji rozpoczęły się z początkiem marca i wykonuje je firma AMPA.
Kosztują prawie 86 tysięcy złotych i zakończą się latem.
Pozwoli to jeszcze w tym roku zlecić prace budowlane zmieniające charakter Rybiego Rynku.
Na ich rozpoczęcie w tegorocznym budżecie miasta zabezpieczonych zostało 3,7 mln zł.
Zakres aktualizacji obejmuje m.in. odnowienie uzgodnień, aktualizacje projektu wykonawczego branży drogowej, opracowanie projektu kanalizacji teletechnicznej na potrzeby monitoringu, wydzielenie zakresów branżowych na potrzeby przeprowadzenie przyszłego postępowania przetargowego oraz dostosowanie wszystkich rozwiązań do aktualnych norm, przepisów.
Zieleń i kulturalne wydarzenia zamiast samochodów
W ramach przygotowywanej inwestycji zagospodarowany zostanie nie tylko teren bezpośrednio przylegający do teatru. Projekt obejmie przebudowę Rybiego Rynku oraz ul. Grodzkiej na odcinku od ul. Podwale do skrzyżowania z ul. Przy Zamczysku włącznie wraz z dowiązaniem się do przebudowanego w latach ubiegłych odcinka ul. Podwale.
Dzięki przebudowie Rybi Rynek będzie mógł pełnić funkcje uzupełniające dla instytucji w pobliżu: Teatru Kameralnego, Muzeum Okręgowego oraz Barki Lemara.
Stworzy to również możliwość uruchomienia gastronomii. Zadanie doskonale będzie współgrać ze zrealizowaną już w latach ubiegłych restylizacją uliczek przyległych do płyty Starego Rynku (m.in. Podwale, Kręta, Mostowa, cześć Grodzkiej).
Z Rybiego Rynku zniknie też parking.
Pozwala na to zbliżająca się do finału budowa wielopoziomowego parkingu Park & Ride przy ul. Grudziądzkiej. Wcześniej powstała infrastruktura tramwajowa (linia wzdłuż Kujawskiej) oraz drogowa (buspasy na Wałach Jagiellońskich i Kujawskiej), które ułatwiają podróże do ścisłego centrum komunikacją publiczną.
Uwagi ekspertów
Na etapie przygotowania pierwszego projektu szereg uwag zgłosiła Rada ds. Estetyki. Dotyczyły one między innymi podświetlenia róży wiatrów przy przystanku tramwaju wodnego, iluminacji drzew, wyboru nawierzchni kamiennej, ustawienia kutych lamp.
Po zakończeniu części drogowej inwestycji w kolejnym etapie zadbamy o dodatkowe elementy, które mają nawiązywać m.in. do historii tego zakątka Bydgoszczy oraz eksponować jego walory. Planowane jest między innymi umieszczenia przy nabrzeżu żurawia przypominającego o dawnym porcie oraz rzeźby kobiety sprzedającej śledzie. Zmienić ma się również forma samego przystanku tramwaju wodnego, tak by nawiązywał do strefy staromiejskiej. Iluminację zyskać ma również budynek spichrzy. To również rozwiązania rekomendowane przez ekspertów od estetyki.
Budynki już cieszą oko
W ostatnich latach wokół Rybiego Rynku zaszło wiele innych pozytywnych zmian. Kompleksem hotelowo-biurowym zabudowana została pusta parcela u zbiegu uli Grodzkiej i Podwale. W oparciu o fundusze unijne prace konserwatorskie prowadzono przy gmachu spichrzy. Historyczną elewację z imitacją szachulca zyskał zabytkowy budynek przy ul. Grodzkiej 16, będący częścią zabudowań teatru, które również odbudowano.
Osłony staną na estakadzie
Spółka Tramwaj Fordon podpisała umowę na budowę osłon akustycznych na estakadzie w rejonie stacji Bydgoszcz Wschód. Zadanie do realizacji zgłosili i wybrali mieszkańcy osiedla Bydgoszcz Wschód w trakcie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Zadanie polegać będzie na montażu osłon po północnej stronie estakady. Konstrukcje ustawione zostaną na odcinku 152 metrów. Pomogą ograniczyć hałas, chociaż wcześniejsze badania nie wskazywały na przekroczenie norm.
Podpisana został już umowa na montaż osłon. Wartość inwestycji to ponad 350 tysięcy złotych.Wykonawca ma trzy miesiące na wykonanie prac.
W czasie głosowania w Bydgoskim Budżecie Obywatelskim pomysł budowy konstrukcji w rejonie ul. Lewińskiego zyskał poparcie mieszkańców.
Estakada nad ulicami Lewińskiego, Inwalidów, Kamienną i północną nitką ul. Fordońskiej oraz stacją kolejową Bydgoszcz Wschód to jeden z najważniejszych elementów linii tramwajowej do Fordonu, która oddana została do użytku w 2016 roku.
Konstrukcja o długości 545 metrów umożliwia też przejazd autobusom i pojazdom uprzywilejowanym. Znajdują się na niej również przystanki, co pozwala na wygodne przesiadki z tramwaju na pociąg.
Obiekt wznosi się na 20 podporach. Częścią estakady jest przeszklone zadaszenie w kształcie tuby, które tworzą stalowe profile oraz hartowane szkło. Perony kolejowe stacji Bydgoszcz Wschód również zostały zadaszone, a komunikacje pomiędzy nimi zapewniają schody oraz windy.
BRA – jak wypożyczyć rower ?
1 marca ruszył Bydgoski Rower Aglomeracyjny.
Bydgoszczanie i turyści mają do dyspozycji 400 rowerów, które można wypożyczyć w ponad 50 stacjach.
Niezbędna jest nowa rejestracja użytkowników systemu.
Sprawdź jak to zrobić i gdzie uzyskasz pomoc.
Warunkiem korzystania z systemu BRA w bieżącym roku jest:
- przeprowadzenie rejestracji
- akceptacja regulaminu nowego operatora
- dokonanie opłaty inicjalnej (bezzwrotnej – 10 zł)
Mieszkańcy mogą zarejestrować konto korzystając ze strony internetowej www.bra.org.pl lub aplikacji mobilnej Freebike.
Dodatkowo Operator dopuszcza możliwość rejestracji przez kontakt telefoniczny z BOK (tel. +48 52 523 28 00).
Klient zobowiązuje się wówczas do samodzielnego dokończenia rejestracji, poprzez dokonanie opłaty inicjalnej.
Warunkiem korzystania z systemu jest utrzymywanie minimalnego salda w wysokości 2 zł.
Usługi świadczy firma Homeport Polska Sp. z o.o. z Warszawy.
Sezon rowerowy ruszył 1 marca i potrwa do 31 października.
Jak wypożyczyć rower?
Po założeniu konta wszystkie płatności w Systemie BRA są realizowane za pośrednictwem PayU S.A. Wypożyczenie roweru jest dozwolone tylko na stacjach BRA. Rower można wypożyczyć na trzy sposoby z wykorzystaniem:
• numerów login i PIN (są automatycznie nadawane przez system podczas rejestracji),
• sparowanej karty dotykowej i numeru PIN (możliwość sparowania na terminalu stacji kart typu BKM, legitymacja studencka itp. z kontem BRA – karta zastępuje login),
• aplikacji mobilnej
Cennik BRA (kwoty brutto):
• Jednorazowa, bezzwrotna opłata inicjalna - 10 zł,
• Od 0 do 20 minuty - 0 zł
• Od 20 do 60 minuty - 1 zł
• Od 60 do 120 minuty - 4zł
• Od 120 do 180 minuty - 6 zł
• Każda następna godzina - 7 zł
• Dodatkowa opłata za przekroczenie maksymalnego czasu wypożyczenia (12 godzin) - 200 zł
• Opłaty za poszczególne przedziały czasowe są sumowane np. za wypożyczenie 80-minutowe Klient zapłaci 1,00 zł + 4,00 zł = 5,00 zł
Centrum Kontaktu:
Kontakt z operatorem BRA jest możliwy z wykorzystaniem:
• telefonu +48 52 523 28 00,
• poczty elektronicznej Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
• wiadomości tekstowych wysyłanych na nr 799 448 002 (wyłącznie do zgłaszania usterek i awarii infrastruktury rowerowej).
• Strona internetowa – www.bra.org.pl
• FREEBIKE – aplikacja na Androida i IOS.