Wiadukt tramwajowy na Wojska Polskiego czeka przebudowa
Przygotowujemy się do ogłoszenia przetargu na przebudowę wiaduktu tramwajowego WOŚP nad alejami Jana Pawła II. W trakcie prac tramwaje będą się poruszać tymczasowym torowiskiem, które powstanie z wykorzystaniem sąsiadującej jezdni.
W ciągu ostatnich lat kompleksowo zmodernizowaliśmy dwa sąsiednie wiadukty drogowe. Nowe bezpieczne konstrukcje zostały dostosowane do potrzeb wszystkich uczestników ruchu: pieszych, rowerzystów i kierowców. Wkrótce przebudowę przejdzie też wiadukt tramwajowy. W ramach prac budowlanych przewidujemy całkowitą rozbiórkę starej konstrukcji i budowę nowej, wpasowującej się w sąsiednie wiadukty drogowe. Nowy obiekt będzie miał cztery przęsła w tzw. układzie ciągłym, czyli z dylatacjami jedynie na początku i na końcu konstrukcji oraz jednosłupowe filary, dopasowane do tych już istniejących, podpierających wiadukty drogowe. Torowisko zostanie wykonane w formie płyty betonowej umożliwiającej awaryjnie również przejezdność dla samochodów. Zaprojektowane zostanie też nowe energooszczędne oświetlenie, obsługujące kompleksowo wszystkie trzy wiadukty. Dzięki inwestycji tramwaje szybciej przejadą pomiędzy Wzgórzem Wolności a Wyżynami. Zadanie sfinansowane zostanie w oparciu o budżet miasta.
Tramwaje będą kursować
Wstępnie zakładamy, że inwestycja realizowana w trybie „zaprojektuj i wybuduj” potrwa około dwóch lat. Podczas prac planujemy zachowanie funkcjonowania wszystkich linii tramwajowych (przez wiadukt przejeżdżają aktualnie trzy linie: 2, 9 i 11) poprzez wykorzystanie jednego lub dwóch wiaduktów drogowych. Takie rozwiązanie będzie wymagać budowy tymczasowego torowiska na jezdni wraz z trakcją elektryczną. Opracowanie szczegółów tego rozwiązania będzie jednym z zadań projektantów. Jedynie wpięcie tymczasowego torowisko będzie wymagało chwilowej przerwy.
Trochę historii
Wiadukt tramwajowy zaprojektowano według normy z 1966 roku, kiedy to nie istniały jeszcze nawet tramwaje typu Konstal 805Na, które do niedawna stanowiły większość bydgoskiego taboru. Przez pierwsze lata istnienia obiekt nie był używany, ponieważ wykonano na nim torowisko o szerszym rozstawie szyn (1435 mm) z uwagi na plany stopniowego odchodzenia od obowiązującego w Bydgoszczy do dzisiaj rozstawu wąskiego (1000 mm). Pierwsze tramwaje przejechały po tym wiadukcie dopiero w październiku 1984 roku (kilkanaście lat po jego wybudowaniu), gdy przedłużono linię tramwajową z Wyżyn do ul. Karpackiej, a tory zostały dopasowane do pozostałej sieci torowej.
Do 2020 roku, czyli momentu oddania do użytku odcinka torowiska tramwajowego w ciągu ul. Kujawskiej, po wiadukcie jeździła tylko linia tramwajowa nr 2. Uruchomienie linii na ul. Kujawskiej znacząco zwielokrotniło częstotliwość kursowania składów tramwajowych, a wymiana taboru na nowoczesny, ale dużo cięższy, zwiększyła obciążenie do tego stopnia, że stan przyczółków zaczął się szybciej pogarszać. W celu okresowego utrzymania funkcji wiaduktu ograniczono na nim prędkość tramwajów i podjęto decyzję o budowie nowego obiektu.
Trzy niezależne wiadukty
Przeprawa przez jar Niziny to tak naprawdę trzy niezależne obiekty inżynierskie, które powstały jako estakady nad naturalnym jarem, w którym kiedyś płynęła struga (dzisiaj skanalizowana oraz znajdująca się pod ziemią) i przebiegała polna droga, w okresie budowy nosząca nazwę Niziny.
Dotychczasowe konstrukcje drogowe oraz torową wybudowano w drugiej połowie lat 70. w ramach tzw. trasy średnicowej. Za projekt odpowiadało Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Bydgoszczy, a budowę zrealizowało Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych. Jak w przypadku innych obiektów z tego okresu, również w tym przypadku wykorzystano oszczędnościowy system, bazujący na kablobetonowych belkach i przewidujący bardzo cienką płytę pomostu. Południowy wiadukt drogowy przebudowano w 2017 roku według projektu bydgoskiej firmy Socha, a północny w 2022 w trybie „zaprojektuj i wybuduj” przez Mostostal Kielce.
Decyzją Rady Miasta Bydgoszczy od stycznia 2022 roku wiadukty w ciągu ulicy Wojska Polskiego noszą nazwę Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
Pierwszy etap modernizacji torowiska na ulicy Toruńskiej na finiszu. Tramwaje wracają na swoje stałe trasy
Na odcinku od ronda Toruńskiego do wysokości ulicy Spokojnej kompleksowo wyremontowano torowiska, przebudowano perony tramwajowe i chodniki. Wykonawcy uda się wykonać prace prawie dwa miesiące wcześniej, dzięki czemu 5 kwietnia na swoje stałe trasy powrócą tramwaje linii numer 4, 6 i 8.
Pierwszy etap inwestycji dotyczył odcinka torowiska od ronda Toruńskiego do ulicy Spokojnej. Zadanie polegało na kompleksowym remoncie torowisk. Wymieniono tory, słupy podtrzymujące sieć oraz oświetlenie. Przebudowano także perony tramwajowe przy rondzie Toruńskim, wyremontowano chodniki i wybudowano drogę rowerową na odcinku od ul. Perłowej do ul. Filmowej oraz ciąg pieszy pomiędzy ulicami Filmową a Kazimierza Wielkiego. Od 5 kwietnia (sobota) na swoje stałe trasy wrócą linie numer 4, 6 i 8, co oznacza, że tramwaje ponownie będą jeździć pomiędzy rondem Toruńskim i ulicą Perłową oraz przez most Pomorski.
Czas na drugi etap inwestycji
Inwestycja podzielona jest na trzy etapy. Drugi będzie polegał na przebudowie układu drogowo-torowego na odcinku ul. Toruńskiej od ul. Kazimierza Wielkiego do ul. Równej. Obecnie czekamy na decyzję ZRID. Prace rozpoczną się po jej otrzymaniu. Trwa też projektowanie odcinka pomiędzy ul. Równą a pętlą Stomil. Wykonawca planuje rozpocząć roboty budowlane jeszcze w tym roku. Największe zmiany zajdą na skrzyżowaniu ulic Toruńska – Kielecka – Sporna, gdzie zostanie przebudowane całe skrzyżowanie. Powstaną wyspy kanalizujące ruch, nowe przejścia dla pieszych, ciągi pieszo-rowerowe, ścieżki rowerowe oraz chodniki. Zmianie ulegnie lokalizacja peronów autobusowych oraz tramwajowych. Dodatkowo, dla bezpieczeństwa, wprowadzona zostanie sygnalizacja świetlna.
Szybciej i bezpieczniej
Inwestycja zapewni szybszy i bezpieczniejszy przejazd przez ten ważny odcinek bydgoskiej sieci torowej. Ponadto perony tramwajowe zostaną dostosowane dla taboru niskopodłogowego, co bardzo ułatwi korzystanie z nich osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich lub z inną niepełnosprawnością. Na peronach zostaną zamontowane płytki kierunkowe, które pomogą korzystać z nich osobom słabowidzącym. Koszt modernizacji torowiska przy ulicy Toruńskiej to ponad 131 mln zł. Po zakończeniu wszystkich prac, w 2026 roku, cała trasa do Łęgnowa będzie mogła być obsługiwana przez nowoczesny tabor niskopodłogowy.
Zmiany w czasowej organizacji ruchu
Zmieni się także organizacja ruchu w obrębie ronda Toruńskiego. Zawężenia czasowe zostaną zlikwidowane. Jednocześnie, w oparciu o przygotowaną przez nas analizę, rozpoczniemy dodatkowe prace budowlane w innej części ronda Toruńskiego, polegające na zmianie geometrii wlotu północnego w celu poprawy jego przepustowości przez wydzielenie drugiego pasa do lewoskrętu bezpośrednio za mostem Pomorskim. Te działania powinny w znaczący sposób wpłynąć na poprawę warunków ruchu pojazdów, skręcających w ulice Toruńską i Bełzy. Dla pojazdów jadących na wprost pozostaną dwa pasy ruchu.
Modernizujemy i rozbudowujemy
Modernizacja torowiska przy ulicy Toruńskiej to nie jedyne duże zadanie związane z tym środkiem transportu, które prowadzimy. Oprócz tego na różnych etapach realizacji są:
- modernizacja zajezdni tramwajowej,
- budowa przystanków wiedeńskich,
- budowa torowiska na Szwederowo,
- rozbudowa pętli w Lesie Gdańskim,
- modernizacja ronda Jagiellonów,
- prace nad nowym torowiskiem przez Bocianowo i wzdłuż ul. S. Wyszyńskiego.
Wszystkie Swingi wyjechały już na tory
Finalizujemy historyczny kontrakt z Pesą na dostawę 40 nowoczesnych tramwajów. Po Bydgoszczy jeździ już 75 „niskopodłogowców”. Przygotowujemy się również do zamówienia 6 kolejnych składów, dzięki którym wymieniony zostanie cały tabor. Bydgoszcz już stała się jednym z miast z najmłodszymi tramwajami w Polsce. Wkrótce dokupimy 6 kolejnych składów.
- Kończymy największy kontrakt na wymianę taboru w historii miasta – mówi prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. - Z sukcesem zdobyliśmy fundusze europejskie, które umożliwiły zakup łącznie 40 nowoczesnych tramwajów i nadrobienie wieloletnich zaległości. Do 2010 roku w Bydgoszczy mieliśmy tylko dwa nowoczesne tramwaje. Resztę floty stanowiły wysłużone 30-letnie „Konstale”. Dziś tabor składa się z 75 niskopodłogowych, klimatyzowanych tramwajów. Ten wynik oznacza, że Bydgoszcz znalazła się wśród miast z najnowocześniejszą flotą tramwajową w Polsce.
Wartość całego kontraktu, obejmującego 40 pojazdów, wynosiła 431,2 mln zł, a inwestycja była realizowana przy wykorzystaniu środków europejskich. W połowie marca odbiory przeszły ostatnie z zamówionych Swingów. Jako ostatni odebrany został pojazd z numerem bocznym nr 181. Wszystkie pojazdy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, najnowocześniejsze systemy informacji pasażerskiej, wi-fi i ładowarki do urządzeń mobilnych. Nigdy wcześniej Bydgoszcz nie kupiła w ramach jednego zamówienia tak znaczącej liczby tramwajów. W poprzedniej dekadzie dokupiliśmy m.in.:
- 12 tramwajów do obsługi trasy do Fordonu,
- 18 tramwajów w ramach budowy na ul. Kujawskiej,
- 3 tramwaje w ramach budowy pętli na Kapuściskach.
Obecna średnia wieku naszych składów to zaledwie 11,5 lat. Flota składa się łącznie z 75 nowoczesnych pojazdów wyprodukowanych w latach 2008-2025 przez bydgoską Pesę oraz 14 składów „Konstal” (13 podwójnych i jeden pojedynczy). Starsze pojazdy są jeszcze wykorzystywane do obsługi linii nr 6 (jesteśmy w trakcie przebudowy torowiska, które umożliwi wprowadzenie na trasę do Łęgnowa nowego taboru) oraz jako rezerwa. Średni wiek tramwajów Tramicus i Swing dostarczonych przez Pesę to nieco ponad 6 lat. Lepszym wynikiem może pochwalić się Olsztyn, który w 2015 stworzył od podstaw nową sieć tramwajową i na jej potrzeby zakupił nowe pojazdy.
Wymieniamy cały tabor
Dzięki wygranej w konkursie na dofinansowanie zadań związanych z zeroemisyjnym transportem do miasta trafi jeszcze blisko 44 mln zł z Krajowego Programu Odbudowy. Pozwoli to dokupić 6 dodatkowych tramwajów. Analizowany jest jeszcze najkorzystniejszy model zakupu. Obecnie przygotowywana jest dokumentacja techniczna i formalno-prawna. Dodatkowe tramwaje pojawią się na torach do końca 2027 roku.
Modernizujemy i rozbudowujemy
Intensywnie przygotowujemy się do dalszego wzmacniania tego środka transportu. Najważniejsze zadania to:
- modernizacja torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej,
- modernizacja zajezdni tramwajowej,
- budowa przystanków wiedeńskich,
- budowa torowiska na Szwederowo,
- rozbudowa pętli w Lesie Gdańskim,
- modernizacja ronda Jagiellonów.
Nowe Swingi w liczbach:
- żywotność pojazdu - do 35 lat
- prędkość maksymalna - do 80 km/h
- niska podłoga - 100 %
- liczba zakupionych pojazdów – 40 sztuk
- wartość całego kontraktu – 431,2 mln zł
Nowa trasa dla jednośladów wzdłuż ulicy Sułkowskiego
Wkrótce rozpoczną się prace związane z budową drogi rowerowej wzdłuż ulicy Sułkowskiego na odcinku od Modrzewiowej do Dwernickiego. W tym tygodniu przekazaliśmy wykonawcy plac budowy. Inwestycja realizowana jest w formule „zaprojektuj i wybuduj”.
Cały projekt zakłada powstanie ścieżki rowerowej po obu stronach ulicy Sułkowskiego od dróg rowerowych w rejonie Chodkiewicza do ronda Żołnierzy Górników. Na odcinku pomiędzy Bielawami i Bocianowem, od ul. Chodkiewicza w stronę Cichej, zaprojektowano jednokierunkowy pas rowerowy. W ten sposób powstanie brakujące połączenie pomiędzy Ogińskiego, Chodkiewicza, Kamienną i dworcem Bydgoszcz Leśna, gdzie w ostatnich latach wybudowane zostały drogi rowerowe. Wykonawcą jest firma Betpol, a wartość zadania to 13,4 mln zł. Planowo wszystkie prace powinny zakończyć się pod koniec tego roku.
W tym tygodniu przekazaliśmy wykonawcy plac budowy, a wkrótce ruszą prace na ulicy Sułkowskiego obejmujące odcinek od ul. Modrzewiowej do ul. Dwernickiego. To pierwszy etap inwestycji.
Powstają kolejne kilometry rowerowych dróg
W Bydgoszczy mamy ponad 140 kilometrów rowerowych dróg. W tym roku rozpocznie się budowa kolejnych około 8 kilometrów. Jedną z tych inwestycji jest budowa kładki nad magistralą węglową po południowej stronie ulicy Fordońskiej od Sochaczewskiej do Wiślanej. Złożyliśmy już wniosek o wydanie decyzji ZRID.
W systemie „zaprojektuj i wybuduj” trwa również realizacja inwestycji w ciągu ulic Sudecka (od granicy miasta) – Wyzwolenia – Pelplińska (pętla autobusowa). Dzięki temu zadaniu zapewnione zostanie bezpieczne połączenie istniejących dróg rowerowych w Fordonie z infrastrukturą zrealizowaną w gminie Osielsko. W drugiej połowie roku, po wydaniu decyzji ZRID, powinny rozpocząć się prace budowlane, za które odpowiadać będzie firma Strabag.
Więcej informacji o rowerowych inwestycjach znajduje się TUTAJ.