Kolejny nowoczesny tramwaj zamówiony
Zdobyte przez Bydgoszcz europejskie środki pozwoliły, w ramach obowiązującej umowy z Pesą, uruchomić opcję na zakup kolejnego tramwaju. Na pozostałe pięć „niskopodłogowców” ogłosimy przetarg, dzięki czemu wymieniona zostanie cała tramwajowa flota.
Dodatkowy Swing będzie już 76 niskopodłogowym tramwajem jeżdżącym po bydgoskich torach. Jego zamówienie umożliwiło uruchomienie opcji w ramach już podpisanej umowy z Pesą. Termin realizacji zamówienia wynosi 24 miesiące.
Przygotowujemy się również do zamówienia 5 kolejnych składów, co pozwoli na wymianę całego taboru do końca 2027 roku. Na zakup kolejnych nowoczesnych tramwajów zostanie ogłoszony przetarg. Rozszerzenie zakupów to wynik zdobycia przez Bydgoszcz europejskiego dofinansowania na zadania związane z zeroemisyjnym transportem. Do miasta trafiło blisko 44 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy.
Warto wiedzieć
Średnia wieku naszych składów to zaledwie 11,5 roku. Flota składa się łącznie z 75 nowoczesnych pojazdów wyprodukowanych w latach 2008-2025 przez bydgoską Pesę oraz 14 składów „Konstal”. Więcej na ten temat można przeczytać TUTAJ.
Starsze pojazdy są jeszcze wykorzystywane do obsługi linii nr 6 (jesteśmy w trakcie przebudowy torowiska, które umożliwi wprowadzenie na trasę do Łęgnowa nowego taboru) oraz jako rezerwa. Średni wiek tramwajów niskopodłogowych dostarczonych przez Pesę, to nieco ponad 6 lat. Obok Olsztyna to najlepszy wynik w Polsce.
Modernizujemy i rozbudowujemy
Intensywnie przygotowujemy się do dalszego wzmacniania tego środka transportu. Najważniejsze zadania to:
- modernizacja torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej,
- modernizacja zajezdni tramwajowej,
- budowa torowiska na Szwederowo,
- rozbudowa pętli w Lesie Gdańskim,
- modernizacja ronda Jagiellonów.
Nowoczesna i bezpieczna pętla w Lesie Gdańskim. Mamy decyzję ZRID
Uzyskaliśmy niezbędne zezwolenia do rozbudowy pętli w Lesie Gdańskim. Dzięki tej inwestycji linie kursujące do Myślęcinka, będą miały własne perony, powstaną zielone torowiska i przystanki z roślinami, a cała infrastruktura zostanie dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. To jedna z kilku inwestycji tramwajowych, planowanych w najbliższych latach w Bydgoszczy.
Kluczowym elementem będzie budowa dodatkowych torów odstawczych oraz wprowadzenie rozwiązania, które umożliwi wymijanie się tramwajów bez konieczności ich wycofywania. Powstaną zielone torowiska, ustawione zostaną też wiaty, w tym rowerowa, które będą obsadzone roślinami na dachu oraz otoczone specjalnymi stelażami, oplecionymi bluszczem lub innymi pnączami. Łącznie w obrębie pętli funkcjonować mają trzy perony początkowe oraz dwa końcowe, wszystkie dostosowane do potrzeb wymienionego taboru.
Przebudowana zostanie też przyległa do pętli część ulicy Rekreacyjnej. W wyniku tego pasy ruchu zostaną zawężone i powstaną wyniesione przejścia dla pieszych. Powstanie również nowy budynek socjalny na pętli. To miejsce, w którym motorniczowie będą mogli odpocząć czy zjeść posiłek w trakcie zaplanowanej przerwy.
Obecnie trwają przygotowania do ogłoszenia przetargu na prace budowlane. Inwestycję sfinansujemy z wykorzystaniem pozyskanych przez Bydgoszcz Funduszy Europejskich na Klimat, Infrastrukturę i Środowisko.
To już się udało
Obecnie do pętli Las Gdański docierają trzy linie tramwajowe (nr 1, 2 i 10). Jedynie dwa perony dla osób wsiadających utrudniają koordynację odjazdów poszczególnych linii, dlatego przygotowujemy się do tej przebudowy. Z myślą o wzmocnieniu atrakcyjności komunikacji publicznej w tej części miasta, w ostatnich latach ulica Gdańska została rozbudowana o nowe rondo przy ul. Rekreacyjnej, powstał również buspas. Zmodernizowaliśmy także pętlę autobusową Myślęcinek i wybudowaliśmy parking P+R.
Modernizujemy i rozbudowujemy dalej
Intensywnie przygotowujemy się do dalszego wzmacniania komunikacji tramwajowej. Najważniejsze zadania to:
- modernizacja torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej (w trakcie),
- modernizacja zajezdni tramwajowej (w trakcie),
- budowa torowiska na Szwederowo (przygotowania do przetargu na budowę),
- modernizacja ronda Jagiellonów (prace projektowe).
Pastorały z energooszczędnymi oprawami rozświetlą kolejne ulice
Kontynuujemy wymianę oświetlenia na śródmiejskich ulicach. Wkrótce stylowe oprawy na eleganckich słupach rozświetlą ul. Św. Trójcy. Prace obejmą też odcinek ul. Królowej Jadwigi.
Wymianę oświetlenia zaplanowano wzdłuż ul. Świętej Trójcy na odcinku od ul. Czartoryskiego do Kordeckiego oraz na ul. Królowej Jadwigi od mostu do skrzyżowania z ul. Garbary. Do oświetlenia ulic zaprojektowano stalowe słupy typu „bydgoskiego” o wysokości 9 metrów z ozdobnym wysięgnikiem w kształcie pastorału. Na każdej ulicy montowanych będzie po 8 słupów.
To kolejny etap estetycznych zmian w ważnej części Śródmieścia, należącej do naszego parku kulturowego. Trwa przetarg, który wyłoni wykonawcę prac budowlanych. Po podpisaniu umowy, zajmą one około 4 miesięcy.
Zadanie finansowane będzie ze środków europejskich, pozyskanych przez miasto na całkowitą wymianę oświetlenia. Projekt sfinansowaliśmy z programu ELENA, a wykonanie prac z preferencyjnej pożyczki z KPO. Więcej informacji na ten temat znajduje się TUTAJ.
Nowe energooszczędne słupy i oprawy będą własnością miasta. Stare latarnie spółki ENEA Oświetlenie, które zużywały więcej energii i często ulegały awariom, zostaną rozebrane.
W ubiegłym roku na terenie Śródmieścia wymieniliśmy oświetlenie m.in. wzdłuż ul. A. Czartoryskiego oraz na pl. Kościeleckich. W tym planujemy kontynuować prace również wzdłuż ul. Poznańskiej.
Trochę historii
Ulica Świętej Trójcy to jedna z najstarszych bydgoskich ulic. Już w średniowieczu jej śladem przebiegał trakt w kierunku Koronowa. W czasach zaborów nosiła nazwę Berlińskiej (Berliner Strasse). W latach 1898-1969 ulicą Świętej Trójcy kursowały tramwaje na Okole. Jej ważna rola w układzie komunikacyjnym skończyła się wraz z oddaniem do użytku ulicy Kruszwickiej i przebudową węzła Grunwaldzkiego pod koniec lat 90.XX wieku. Decyzją Rady Miasta ten obszar Śródmieścia stał się częścią naszego bydgoskiego parku kulturowego.
Ulica Królowej Jadwigi wytyczona została w roku 1860. W latach 1861-1865 w osi ulicy powstał pierwszy łukowy, trójprzęsłowy ceglany most na Brdzie, któremu nadano nazwę Viktoriabrücke, zmienioną w 1920 roku na most Królowej Jadwigi. W latach 1912-1913 most przebudowano i nadano mu formę obiektu jednoprzęsłowego. Początkowo ulica prowadziła od ul. Dworcowej do ul. Garbary. Dopiero w latach 70. XX wieku, po zasypaniu części Starego Kanału Bydgoskiego, wydłużono ją do ul. F. Focha. Zabudowana jest przede wszystkim cennymi kamienicami z przełomu XIX i XX wieku. W ostatnich latach wyremontowaliśmy część chodników. Klasyczne płyty ułożone w karo z kamiennymi opaskami zyskał odcinek od mostu do skrzyżowania z ul. W. Łokietka.
Wygodne płatności kartą już w każdym parkomacie
Zakończyła się wymiana parkomatów w Strefie Płatnego Parkowania. Na ulicach Bydgoszczy stoi już 326 nowoczesnych urządzeń, które pozwalają na płatność gotówką, kartą oraz BLIK-iem.
Od marca trwała wymiana parkomatów, znajdujących w Strefie Płatnego Parkowania. Nowoczesne i bardziej funkcjonalne urządzenia zastąpiły te starsze, dzięki czemu za postój w SPP można płacić także za pomocą karty płatniczej oraz BLIK-iem, a bilet wydawany jest na wskazany przez kierowcę numer rejestracyjny pojazdu, co oznacza, że nie trzeba go drukować i zostawiać za szybą. Nowe parkomaty pozwalają również na wniesienie opłaty dodatkowej za brak biletu.
Dokładną instrukcję obsługi urządzeń opisaliśmy w tekście „Nowe parkomaty – sprawdź, jak z nich korzystać”. Nadal można opłacać postój przez działające na terenie Bydgoszczy aplikacje: AnyPark, SkyCash, ePARK, mPay, CityParkApp oraz Flowbird.
Wszystkie najważniejsze informacje o strefie oraz odpowiedzi na wiele pytań związanych z jej funkcjonowaniem dostępne są m.in. na stronach: