Kolejne bezpieczne skrzyżowanie
Uruchomiliśmy nową sygnalizację świetlną u zbiegu ulic Koronowskiej i Opławiec.
Zdecydowanie poprawi to bezpieczeństwo mieszkańców osiedli Smukała, Opławiec i Janowo.
Planujemy już kolejne inwestycje związane z ustawieniem świateł w miejscach, gdzie dochodzi do wypadków.
Sygnalizacja na skrzyżowaniu ulic Koronowskiej i Opławiec znacznie usprawnia nie tylko wyjazd mieszkańcom osiedli Opławiec-Smukała-Janowo ale ułatwia też manewry kierowcom miejskich autobusów.
Wraz z sygnalizacją przesunięty został przystanek autobusowy, skorygowano promienie skrętu, przebudowano chodniki i peron autobusowy.
W tym miejscu poprawi się teraz nie tylko bezpieczeństwo kierowców ale też pieszych. Prace pochłonęły 290 tysięcy złotych.
Konieczność budowy sygnalizacji w tym miejscu zgłaszali wielokrotnie mieszkańcy osiedla Opławiec-Smukała-Janowo oraz kierowcy autobusów miejskich.
Rower BRA - umowa podpisana.
Podpisaliśmy umowę na obsługę Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego w 2022 roku.
W tym sezonie podobnie jak w roku ubiegłym, będzie obowiązywał system pomostowy. Oznacza to, że umowa będzie obowiązywała przez jeden rok a usługa oparta będzie wyłącznie na istniejących stacjach i rowerach. Nowy sezon rozpoczyna się za niespełna miesiąc
W październiku 2021 roku zakończyła się umowa na obsługę Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego (BRA).
Mimo trudnej sytuacji w tej branży, chcieliśmy aby rower miejski nadal funkcjonował w naszym mieście.
Właśnie podpisaliśmy umowę z firmą Homeport Polska Sp. zo.o z Warszawy.
To wykonawca który obsługiwał rowery BRA w poprzednim sezonie.
Kwota za wykonanie usługi to ponad 1 mln 446 tys. zł.
Nowe sezon rozpoczyna się już 1 miarca.
W tym roku podobnie jak w poprzednim obowiązywać będzie w Bydgoszczy system pomostowy.
Oznacza to, że umowy została podpisana na jeden sezon a usługa zostania oparta wyłącznie na istniejących stacjach i rowerach
To rozwiązania wprowadziliśmy mając na uwadze sytuację epidemiologiczną, spadającą liczbę wypożyczeń, trudną sytuację tej branży w innych miastach Polski oraz problemy z produkcją komponentów do takich systemów rowerowych.
W ubiegłym roku Bydgoszczanie mieli do dyspozycji prawie 500 rowerów, które można było wypożyczyć w ponad 50 stacjach. Średni czas wypożyczenia roweru na dzień to 24 minuty.
Łączna liczba wypożyczeni rowerów w sezonie wyniosła ponad 58 tysięcy.
W systemie zarejestrowanych było prawie 6000 użytkowników.
Testujemy kolejnego elektryka
Od 7 do 15 lutego 2022 roku Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK) będą testować na bydgoskich trasach autobus elektryczny.
Testy będą przeprowadzane na wybranych liniach autobusowych.
To kolejny sprawdzian dla tego typu pojazdu i dobra okazja aby samemu sprawdzić i ocenić zastosowane tam rozwiązania.
Testowany elektryk to model Solaris Urbino 12 electric
Autobus będzie kursował na liniach nr: 54, 57, 80, 84, 92 i 99.
Funkcjonowanie i przebieg pojazdu mogą być jednak uzależnione od wielu czynników np. dodatkowego ładowania w ciągu dnia.
Rozkład jazdy dla autobusu elektrycznego [pdf]
Autobus posiada 24 miejsca siedzące z czego 8 z niskiej podłogi. Wyposażony jest w szerokie drzwi, które ułatwiają wsiadanie i wysiadanie, przestronne okna oraz LED-owe oświetlenie wnętrza.
Autobus jest wyposażony w baterie, które umieszczono z tyłu pojazdu, a także na dachu, nad pierwszą osią.
Rozkład baterii gwarantuje odpowiednie rozłożenie nacisków na obie osie i dodatkowo umożliwia zwiększenie przestrzeni pasażerskiej.
Wyposażenie dodatkowe autobusu stanowią automatyczne systemy wspierające pracę kierowcy.
Dzięki kamerom umieszczonym po bokach autobusu, kierowca otrzymuje ostrzeżenia o pieszych lub rowerzystach znajdujących się w pobliżu.
Autobus posiada też system kamer zastępujących lusterka wsteczne oraz boczne, co zmniejsza całkowitą szerokość autobusu. Jest to szczególnie ważne w przypadku węższych ulic o dużym natężeniu ruchu.
Na pokładzie pojazdu znajduje się nawet urządzenie liczące pasażerów, które pozwala przewoźnikowi zbierać dane o przepływie pasażerów w autobusie na danej linii.
Należy jednak pamiętać, że w autobusie nie będzie możliwości zakupu biletu kartą kredytową oraz nie będą odtwarzane zapowiedzi głosowe.
Autobus nie będzie posiadał też barw miejskich, dostępu do WiFi i gniazd ładowania USB.
W pojeździe brak będzie też tablicy bocznej z nr linii i wielu przydatnych informacji wewnątrz.
W związku z powyższym, przejazd autobusem trzeba będzie opłacić za pomocą tradycyjnego biletu papierowego.
Autobus elektryczny jest pomalowany na szaro z żółtymi pasami, więc rozpoznanie go nie sprawi większego problemu.
Zapraszamy do przejażdżki.
To kolejny sprawdzwian dla elektrycznego autobusu.
Pod koniec grudnia tetowany był na bydgoskich trasach MAN Lion's City o czym więcej pisaliśmy TUTAJ
Nowe parkingi. Miejsca również na dachu.
Trwają ostatnie prace przy budowie wielopoziomowego parkingu przy ul. Grudziądzkiej. Dzięki uzyskanej zgodzie na odstępstwo od norm, możliwe będzie również parkowanie na dachu obiektu.
Inwestycja powiązana jest z ograniczaniem ruchu samochodowego w ścisłym centrum.
To również kolejne wzmocnienie transportu publicznego.
Przy ul. Grudziądzkiej będzie mogło zaparkować 570 pojazdów.
W ostatnim czasie Miasto uzyskało pozytywną decyzję związaną z wykorzystaniem do parkowania również dachu. W związku z tym zlecono dodatkowe prace związane przede wszystkim z zabezpieczeniem przeciwpożarowym. Obecnie roboty prowadzone są jeszcze przy drogach dojazdowych, przystanku i chodnikach.
Zaawansowanie prac wynosi 95 %. Zakończenie zadania planowane jest wiosną.
Następnie obiekt zostanie wyposażony w niezbędne urządzenia.
6 kondygnacji do parkowania
Połowa obiektu funkcjonować będzie w systemie P+R. Cena biletu na przejazdy komunikacją miejską będzie zależna od czasu parkowania i liczby pasażerów.
Druga połowa będzie funkcjonować na zasadach ogólnych obowiązujących w Strefie Płatnego Parkowania.
W ten sposób zwiększona zostanie rotacja pojazdów.
Klienci Urzędu Miasta będą mogli parkować do 30 minut bez żadnych opłat.
W ramach budowy 6-kondygnacyjnego obiektu powstał także brakujący fragment ul. W. Teskowej. Urządzone zostaną także 2 stanowiska do ładowania pojazdów elektrycznych. Część ścian ma charakter zielonych, na których rosnąć będą pnącza. Dopóki rośliny nie oplotą stelaży zamocowany został tymczasowo sztuczny bluszcz.
Miejsca parkingowe znajdą także motocykliści i rowerzyści.
Inwestycja o wartości niemal 35 mln zł jest dofinansowana ze środków unijnych (ZIT). Na to zadanie Miasto pozyskało 11,2 mln zł wsparcia zewnętrznego.
Wzmacniamy transport publiczny
Wielopoziomowy parking P+R to też kolejny element wzmacniający transport publiczny w mieście.
Nowy obiekt będzie dedykowany osobom kontynuującym podróż komunikacją miejską. Tuż przy nim powstaje nowy przystanek autobusowy.
Wcześniej z myślą o wyznaczeniu korytarza transportowego dla autobusów zrealizowaliśmy inne inwestycje i zmiany w organizacji ruchu. Oddaliśmy do użytku buspas na Wałach Jagiellońskich i na ul. Kujawskiej. Wytyczone zostały pasy ruchu dedykowane autobusom na dojazdach do ronda Jagiellonów od strony ul. Bernardyńskiej i 3 Maja.
Powstały też nowe przystanki autobusowe w obrębie ronda Bernardyńskiego.