Otwieramy wielopoziomowy parking na ul. Grudziądzkiej
Nowy 6-kondygnacyjny obiekt pomieści docelowo 570 samochodów. Powstały też 2 stanowiska do ładowania pojazdów elektrycznych. Miejsca parkingowe znajdą także motocykliści i rowerzyści.
Od czwartku 14 lipca uruchamiamy cześć parkingu wchodzącą w skład Strefy Płatnego Parkowania.
Po wakacjach natomiast otwarta zostanie część parkingu należąca do systemu Park & Ride, dzięki której jeszcze bardziej ograniczamy parkowanie i ruch w kolejnych punktach Starego Miasta.
Zakończyliśmy prace odbiorowe na części parkingu wchodzącego w skład SPP.
Zamontowane zostały już parkometry, kamery i szlabany.
Wykonane zostały też wszystkie prace na drogach dojazdowych, przystanku i chodnikach.
W ramach budowy 6-kondygnacyjnego obiektu powstał także brakujący fragment ul. W. Teskowej. W przyszły tygodniu rozpoczniemy prace nad oznakowaniem gruntowego parkingu przy tej ulicy, w celu włączenia go strefy płatnego parkowania. W trakcie prowadzonych robót ulica będzie zamknięta.
Część ścian parkingu ma charakter zielonych, na których rosnąć będą docelowo pnącza. Dopóki jednak rośliny nie oplotą stelaży, zamocowany został tymczasowo sztuczny bluszcz.
W ramach prac powstała też zatoka autobusowa i sygnalizacja świetlna przy wyjeździe z obiektu.
W pierwszej kolejności udostępniamy kierowcom 270 miejsc parkingowych, które funkcjonować będą na zasadach ogólnych obowiązujących w Strefie Płatnego Parkowania (strefa C).
Co ważne klienci Urzędu Miasta będą mogli parkować do 30 minut bez żadnych opłat.
Przy wjeździe na obiekt warto jednak zwrócić uwagę na znaki, gdyż część obiektu nadal będzie niedostępna dla ruchu pojazdów.
Dalsza część obiektu, funkcjonująca w systemie Park and Ride, zostanie udostępniona po wakacjach wraz z uruchomieniem całego systemu P&R w mieście.
W jego skład wchodzą także parkingi: przy rondzie Kujawskim, przy ul. Rekreacyjnej w Myślęcinku, parking przy węźle Zachodnim i pętli Przylesie w Fordonie. Prawie wszystkie te obiekty zostały wybudowane. Ostatnie prace trwają już tylko przy parkingu w Fordonie.
Do uruchomienia systemu niezbędny jest jednak nowoczesny system informatyczny do zarządzania, konfigurowania i obsługi tego rodzaju parkingów w mieście. Obecnie trwają testy i ich konfiguracja. Zakładamy, że cały system P&R w Bydgoszczy (w tym druga cześć parkingu przy ul. Grudziądzkiej) zostanie uruchomiony po wakacjach.
Cała inwestycja kosztowała ponad 40 mln zł i została dofinansowana ze środków unijnych (ZIT). Na to zadanie Miasto pozyskało 11,2 mln zł wsparcia zewnętrznego.
Rowerowa trasa na górnym tarasie w komplecie
Otwarta została rowerowa droga na wiadukcie WOŚP wzdłuż ulicy Wojska Polskiego.
W ubiegłym roku oddane zostały do użytku drogi rowerowe wokół ronda Kujawskiego.
Oznacza to, że rowerem można bezpiecznie poruszać się wydzieloną trasą od Kapuścisk aż do Górzyskowa. Planowane są kolejne inwestycje.
Ważną częścią przebudowy wiaduktów WOŚP pomiędzy Wzgórzem Wolności i Wyżynami było zabezpieczenie miejsca dla rowerzystów.
W ten sposób udało się połączyć wybudowane kilka lat wcześniej drogi rowerowe prowadzące wzdłuż ul. Wojska Polskiego.
Nowa ścieżka rowerowa na wiadukcie oznacza, że cała 4,5-kilometrowa trasa rowerowa pomiędzy Kapuściskami i Górzyskowem wzdłuż ulic Wojska Polskiego i L. Solskiego (od węzła Szarych Szeregów do ul. Leszczyńskiego) stała się kompletna i gwarantuje bezpieczny przejazd.
W ubiegłym roku rowerowe drogi dobudowane zostały też wokół ronda Kujawskiego. Planowane są kolejne inwestycje związane z rozbudową najważniejszej arterii na tzw. Górnym Tarasie.
W budżecie na ten rok zabezpieczyliśmy środki na zaprojektowanie drogi rowerowej od węzła Szarych Szeregów do ul. Chemicznej.
Koncepcja budowy linii tramwajowej wzdłuż ulic Solskiego i Pięknej również obejmuje rozbudowę i budowę nowych dróg rowerowych. Jeszcze w tym roku planujemy zlecić pierwszy etap prac projektowych.
Rusza budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Jeździeckiej
Przekazaliśmy wykonawcy plac budowy pod nową drogę rowerową w Myślęcinku wzdłuż ulicy Jeździeckiej.
Nowa infrastruktura ułatwi też bezpieczne poruszanie się pieszym i osobom korzystającym z komunikacji publicznej.
Rowerowa inwestycja realizowana będzie w północnej części miasta, przy granicy z miejscowościami Niemcz i Osielsko.
Łączna długość projektowanego ciągu pieszo-rowerowego wynosi około 2,3 km, jej szerokość to 3 m.
Inwestycję zleciliśmy w trybie zaprojektuj i wybuduj.
Wykonawca wcześniej opracował dokumentację i uzyskał pozwolenia.
Teraz przystąpuje do prac budowlanych.
Inwestycja obejmuje budowę ciągu pieszo – rowerowego na odcinku od ul. Podkowa do ul. Gdańskiej, z nawiązaniem do istniejącego fragmentu pomiędzy ulicą Bydgoską a ul. Słowackiego w Niemczu. Zależy nam, by nowa infrastruktura pozwalała na bezpieczne poruszanie się nie tylko rowerzystom, ale również pieszym.
Ciąg pieszo-rowerowy będzie skomunikowany z istniejącą infrastrukturą dla niechronionych uczestników ruchu, w tym z przystankami komunikacji publicznej.
Wytyczone zostaną nowe przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe. Wszystkie rozwiązania skonsultowaliśmy na etapie prac nad koncepcją z mieszkańcami.
Nowa infrastruktura powstanie na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy Miastem Bydgoszcz i Gminą Osielsko.
Zakłada ono sfinansowanie zadania po połowie.
Wartość inwestycji to prawie 5 mln zł.
Nowa infrastruktura ułatwi bezpieczne poruszanie się pomiędzy różnymi częściami Leśnego Parku Kultury i Wypoczynku w Myślęcinku oraz dojazd do pobliskich miejscowości na terenie gminy. To jeden z elementów tworzenie spójnej i wygodnej sieci rowerowej na terenie Metropolii Bydgoszcz.
W ostatnich latach wzdłuż ul. Jeździeckiej powstał odcinek drogi rowerowej pomiędzy nowym rondem na połączeniu z ulicą Słowackiego i skrzyżowaniem z ul. Hipiczną. Na odcinku od Hipicznej w kierunku Rynkowa zainstalowane zostały progi zwalniające. Na połączeniu z ulicą Słowackiego powstało natomiast rondo. Gmina i powiat realizowały natomiast zadania związane z budową ciągu rowerowego w kierunku Nekli i Kotomierza. W poprzednich latach w porozumieniu z sąsiednimi gminami i powiatem realizowane były inwestycje związane z budową tras rowerowych w kierunku Koronowa oraz Ostromecka.
Warto wiedzieć
W tym roku w budżecie miasta na rowerowe inwestycje zabezpieczonych zostało około 30 mln zł. Rowerzyści mogą już korzystać z przebudowanych ścieżek na wielu odcinkach ul. Fordońskiej oraz nowej ulicy Zalew. Oddany został właśnie odcinek ścieżki na wiadukcie WOŚP w ciągu ul. Wojska Polskiego pomiędzy Wyżynami i Wzgórzem Wolności.
Zaawansowane prace prowadzone są przy rozbudowie ul. Smukalskiej oraz ul. Promenada w Starym Fordonie.
Wkrótce rozpoczną się też prac przy ścieżkach na bulwarach nad Brdą i Kanałem Bydgoskim.
Bydgoskie ulice przyjazne dla kierowców
W rankingu miast przyjaznych kierowcom, Bydgoszcz znalazła się na wysokim 5. miejscu. Po bydgoskich ulicach kierowcy poruszają się bardzo płynnie i bezpiecznie.
Sprzyja temu zakończenie największych inwestycji drogowych i korzystanie z wielu nowoczesnych rozwiązań.
Mała liczba kolizji w przeliczeniu na 1000 mieszkańców, płynność i dynamika jazdy po mieście czy też niskie koszty eksploatacyjne samochodu - to tylko część wymagań, które należało spełnić, aby móc znaleźć się na szczycie lub w czołówce rankingu na miasta najbardziej przyjazne dla zmotoryzowanych.
Sprawdzane były też inne, ważne aspekty dla kierujących, takie jak infrastruktura dla samochodów elektrycznych, system carsharingu czy abonamenty i ulgi parkingowe. W poszczególnych kategoriach przyznawane były punkty, które finalnie składały się na końcową ocenę miasta.
Został on opracowany przez Oponeo i aplikację Yanosik.
Bydgoszcz zajęła w nim piątą lokatę.
Nasze miasto wypadło wyjątkowo korzystnie pod kątem szybkości poruszania się samochodem (około 42 km/h) poza centrum i 28km/h w centrum. Na taki wynik wpływa między innymi sprawne funkcjonowanie systemu ITS. W tej kategorii znajdujemy się na podium za Lublinem i Warszawą.
W Bydgoszczy notowany jest również jeden z najniższych współczynników kolizji na 1000 mieszkańców. Tu również Bydgoszcz znajduje się na 3 miejscu.
Taki wynik pomagają osiągać między innymi inwestycje związane z rozbudową infrastruktury drogowej. Tylko dzięki rozbudowie ul. Kujawskiej liczba wypadków na ważnych rondach Bernardyńskim i Kujawskim spadła do zera. Jednocześnie cała inwestycja znacznie usprawniła podróże komunikacją miejską.
W ostatnich latach rozbudowane zostały także ul. Grunwaldzka. Trasa Uniwersytecka i ul. Gdańska.
Trwają prace związane z budową nowych mostów na Brdzie oraz rozbudową ul. Smukalskiej.
Oprócz tych dużych inwestycji drogowcy realizują wiele mniejszych zadań poprawiających bezpieczeństwo:
• doświetlanie przejść
• budowa chodników, dróg rowerowych, kontrapasów
• budowa wyniesionych skrzyżowań, przejść, przystanków wiedeńskich i progów zwalniających
• budowa rond, sygnalizacji i przebudowa skrzyżowań
• nowoczesne oznakowanie ulic