[FILM] Próby obciążeniowe na mostach. Otwarcie coraz bliżej.
Trwają prace przy budowie mostu drogowego i tramwajowego nad Brdą.
Po wykonaniu dojazdu do obiektów, rozpoczęły się próby obciążeniowe.
Po ich pozytywnym zakończeniu, będzie można starać się o wymagane pozwolenia i przygotować do uruchomienia obu obiektów.
Na całej długości mostu tramwajowego ułożone mamy torowisko i zamontowane słupy trakcyjne.
W ostatnim tygodniu wykonane zostały najazdy na most drogowy i tramwajowy od strony ul. Fordońskiej i Kazimierza Wielkiego.
Na całej długości obiektu montowana była sieć trakcyjna. Pierwsze tramwaje mają przejechać po nowym moście jeszcze w tym roku.
Na moście drogowym wykonane zostały chodniki, odpływy wody i ustawiono krawężniki. Ułożona została nawierzchnia na samej jezdni.
Kontynuowane były też prace na dojazdach do obiektu od strony południowej. Obecnie trwa zabezpieczenia chdoników żywicą i montaż balustrad.
Na południowej jezdni ul. Fordońskiej prowadzone są dalsze roboty kanalizacyjne.
W piątek 22 września wykonane zostały próby obciążeniowe obu obiektów - mostu drogowego i tramwajowego.
Pozytywne wyniki przeprowadzonych testów, pozwolą wykonawcy ubiegać się o wymagane pozwolenia i udostępnić oba mosty dla ruchu.
O dalszych postępach robót informować będziemy na bieżąco na stronie internetowej i kontach społecznościowych ZDMiKP,
Inwestycja o wartości ponad 153 mln finansowana jest z wykorzystaniem środków unijnych (ponad 50 mln zł). W jej ramach powstają między innymi dwa mosty (drogowy i tramwajowy) oraz modernizowane są torowiska w rejonie ulic. Toruńskiej, Perłowej i Fordońskiej.
Zakończenie wszystkich prac firma Trakcja SA planuje w I połowie przyszłego roku.
Park&Ride - kup bilet okresowy i zapomnij o korkach
Od kilku miesięcy kierowcy mogą korzystać z parkingów Park & Ride w Bydgoszczy.
Dzięki nowemu systemowi, można bez problemu parkować auto i podróżować komunikacją miejską za darmo. To dobre rozwiązanie dla osób dojażdzająctych do pracy w Bydgoszczy.
W sierpniu z systemu skorzystało ponad 2400 osób.
Najwięcej biletów sprzedanych zostało na parkingu przy ul. Grudziądzkiej, rondzie Kujawskim i Lesie Gdańskim.
Zakupionych zostało też 40 biletów okresowych. Z czego prawie połowę stanowiły bilety 30-dobowe.
To ponad dwa razy więcej niż jeszcze w czerwcu bieżącego roku.
Przypominamy, że bilet okresowy pozwala pozostawić auta na parkingu P&R i podróż komunikacją miejską na bilecie parkingowym.
To bardzo dobra oferta dla osób dojeźdzających do pracy w Bydgoszczy.
Mozna dzięki temu ominać korki w centrum miasta, nie trzeba szukać miejsc parkingowych i opłacać Strefy Płatnego Parkowania.
W cenie masz nie tylko parking ale też bezpłatny przejazd komunikacją miejską dla kilku osób.
Ceny okresowe na P&R są bardzo atrkacyjne:
• Bilet 1 – dobowy– 12 zł
• Bilet 5 – dobowy– 34 zł
• Bilet 14 – dobowy – 80 zł
• Bilet 30 – dobowy– 108 zł
Możesz kupić nie tylko bilet okresowy ale też jednorazowy - na krótszy okres czasu.
Pamiętaj, że za parking Park&Ride zapłacisz gotówką lub kartą.
Wszystkie informacje dotyczące funkcjonowania systemu Park & Ride znajdziesz TUTAJ
Obecnie największym zainteresowanie wśród parkingów Park&Ride cieszy się wielopoziomowy obiekt przy ul. Grudziądzkiej.
To 6-kondygnacyjny budynek, na którym który łącznie może parkować 570 samochodów.
Mamy też 2 stanowiska do ładowania pojazdów elektrycznych.
Miejsca parkingowe znaleźć mogą także motocykliści i rowerzyści (w zadaszonej wiacie).
Warto pamiętać
Połowa parkingu przy ul. Grudziądzkiej funkcjonuje na zasadach ogólnych Strefy Płatnego Parkowania (podstrefa C).
Za parkowanie przez pierwsze pół godziny nie jest naliczana żadna opłata.
Po przekroczeniu tego limitu opłaty są naliczane zgodnie z cennikiem SPP.
W tej części parkingu parkowanie w dni roobocze po 17.00 oraz w dni wolne - parkowanie jest bezpłatne.
Druga połowa parkingu funkcjonuje w systemie Park&Ride (pierwszy wjazd od strony ul. Grudziądzkiej).
Na całodzienny bilet uprawniający do parkowania i bezpłatnych podróży komunikacją miejską dla 1 lub 2 osób zapłacić trzeba 36,5 zł.
Za jedną godzinę tylko 3,80 zł.
W strefie Park&Ride mamy też możliwość uiszczenia opłaty za pomocą karty płatniczej.
Nie ma jednak możliwości zakupu biletu okresowe.
Zmienia się nad brzegiem Wisły
W tym tygodniu pojawiły się stylowe ławki, kosze na śmieci i barierki rowerowe.
Do tego pumtruck, skatepark i ściana wspinaczkową nabierają kształtu.
Są też pierwsze elementy placu zabaw dla dzieci i boiska do siatkówki plażowej.
Montowana jest też pierwsza w Bydgoszczy mobilna zapora przeciwpowodziowa.
Pumptrack powstał w pobliżu nabrzeża po wschodniej stronie ul. Frycza-Modrzewskiego.
Na torze będą mogli bezpiecznie jeździć rowerzyści, miłośnicy jazdy na BMX, skaterzy i rolkarze, o każdym stopniu umiejętności.
Uformowane zostały nasypy i ułożona nawierzchnia.
W okolicach placu dla rowerzystów (bliżej Wisły), powstaje też boisko do siatkówki plażowej i ścieżka dydaktyczna.
Po drugiej stronie ul. Frycza Modrzewskiego (bliżej mostu) przy ul. Promenada powstaje właśnie plac zabaw i strefa fitness.
wykonaliśmy też więksozśc robót przy skateparku i montażu kilku ścianek wspinaczkowych dla dzieci.
W tygodniu prowadzone były prace brukarskie i roboty przy schodach prowadzących do nabrzeża.
Montowaliśmy elementy małej architektury takie jak ławki czy stylowe kosze na śmieci.
Rozpoczęliśmy też pierwsze nasadzania zieleni oraz roboty przy łąkach kwietnych.
Do wszystkich atrakcji sportowych budowanych nad brzegiem rzeki, dojazd zapewni nowa ścieżka rowerowa, która powstaje wzdłuż ul. Promenada
Zabezpieczenie przed wysokim stanem rzeki
Dodatkowo kontynuowane są roboty przy budowie pierwszej w Bydgoszczy mobilnej zapory przeciwpowodziowej przy ul. Frycza-Modrzewskiego.
Podobnie będzie w miejscach, w których piesi będą schodzić w kierunku Wisły.
Miejsca te będą przygotowane na wypadek nadejścia wysokiej wody tak, by szybko można je było zabezpieczyć.
Zgodnie z projektem służyć będą do tego kompozytowe, stalowe albo drewniane elementy, które osadzone zostaną na prowadnicach oraz specjalne fartuchy w kształcie walca wypełniane wodą (w miejscach ciągów pieszych i rowerowych). Decyzję o ich zamontowaniu podejmować będzie Wydział Zarządzania Kryzysowego, który posiada najlepsze informacje na temat zagrożeń. Na co dzień elementy te nie będę widoczne
Prace na terenach sportowych i rekreacyjnych zakończą się w przyszłym miesiącu.
Przebudowa ul. Promenda i całego nabrzeża Wisły to jeden z wielu elementów rewitalizacji Starego Fordonu.
W ostatnim czasie przebudowany został rynek, uliczki nad brzegiem rzeki i powstało nabrzeże, które umożliwia korzystanie z transportu wodnego.
Zmodernizowane zostało też 7 stylowych kamienic.
W ostatnich latach na rewitalizację tej części miasta, wydanych zostało już ponad 60 mln zł.
Wielka pętla Fordonu – zlecamy budowę
Ogłosiliśmy przetarg na wykonanie pierwszego odcinka Wielkiej Pętli Fordonu wzdłuż ul. Wierchowej i Geodetów.
Inwestycję do realizacji wybrali mieszkańcy w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
Podpisaliśmy też umowę na zaprojektowanie kolejnego odcinka tej trasy pomiędzy SP 67 a ul. Tatrzańską.
Wielka Pętla Fordonu to duży projekt, który zakłada docelowo powstanie nowoczesnej trasy pieszo-rowerowej otaczającej wszystkie fordońskie osiedla oraz łączącej wiele istniejących już dróg rowerowych.
W ostatnich edycjach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego zaprojektowanie i budową kolejnych odcinków trasy zwyciężyły w głosowaniu mieszkańców.
W pierwszej kolejności zlecamy prace na kilometrowym odcinku pomiędzy ulicą Tatrzańską i Bora-Komorowskiego.
Ciąg pieszo-rowerowy powstanie wzdłuż ulic Wierchowej i Geodetów. Na skrzyżowaniu z ul. Wyzwolenia zaplanowano bezpieczny przejazd oraz przejście dla pieszych.
W ramach inwestycji przebudowywane będą też zjazdy na teren posesji. Twardą nawierzchnię i wyniesioną formę zyska też skrzyżowanie ulic Tatrzańskiej i Wierchowej.
Prace po podpisaniu umowy zajmą około pół roku.
W pierwszej kolejności realizowane będą na ul. Geodetów.
W sierpniu zleciliśmy natomiast zaprojektowanie odcinka pomiędzy Szkołą Podstawową przy ul. Kromera oraz ul. Wierchową.
Pochłoną one ponad 300 tysięcy złotych.
Dokumentacja i niezbędne pozwolenia zostaną skompletowane do końca 2025 roku.
To najbardziej skomplikowany odcinek trasy wymagający m.in. pozyskania gruntów niebędących własnością miasta.
Na finiszu są natomiast prace związane z odcinkiem trasy w Starym Fordonie, które zostały zlecone w ramach rewitalizacji terenów nad brzegiem Wisły.
Z gotowej promenady pieszo-rowerowej będzie można skorzystać jeszcze tej jesieni.
Miasto posiada także kompletną dokumentację na odcinek pomiędzy osiedlami Szybowników i Tatrzańskim. Zlecenie prac budowlanych zostało wstrzymane ze względu na zawiadomienie byłego członka Rady Osiedla Nowy Fordon o możliwych nieprawidłowościach przy podejmowaniu uchwały przez Radę Osiedla.
Sprawę wyjaśnia Komisja Rewizyjna Rady Miasta.
Komfort i bezpieczeństwo
Wielka Pętla Fordonu tam gdzie jest to możliwe ma posiadać wydzieloną część dla rowerzystów oraz drugą dla pieszych, biegaczy, spacerowiczów.
Jej północna część ma przebiegać u podnóża fordońskiego zbocza tak zwanych górek od osiedla Eskulapa do Tatrzańskiego.
Poprzez ulice Wierchową i Geodetów łączyć ma się z wałem przeciwpowodziowym otaczającym od wschodu Fordon.
W Starym Fordonie w ramach rewitalizacji powstają natomiast odcinki trasy łączące wał wiślany z ulicą Promenada.
Dalej trasa pobiegnie w kierunku Brdyujścia, przekroczy ulicę Fordońską w okolicach ul. Kaliskiego i przez planowany park akademicki na zapleczu kampusu Politechniki Bydgoskiej dotrze do skrzyżowania ulic Akademickiej i Rejewskiego.
Tam połączy się z istniejącą już drogą rowerową wzdłuż ul. Matki Teresy z Kalkuty prowadzącą na osiedle Eskulapa.
Długość całego ringu to ponad 20 kilometrów.
Asfaltowa nawierzchnia ma zapewniać wysoki komfort poruszania się pieszym i rowerzystom. Wysoki poziom bezpieczeństwa zapewniać mają monitoring oraz oświetlenie.
Na trasie rekreacyjnej znajdą się m.in. zadaszone stacje przystankowe wyposażone w ławki, oraz inne elementy małej architektury m.in. stojaki na rowery, tablice informacyjne, śmietniki.