Dbamy o bydgoskie przystanki
Przystanki autobusowe na ulicy Bronikowskiego przy Śluzowej zyskały nowe perony. Jeszcze w czerwcu planowany jest montaż kolejnych wiat przystankowych w mieście oraz uruchomienie kilku nowych przystanków.
- Nowa wiata zostanie zamontowana na przystanku Saperów – Ludwikowo w kierunku Dworca Głównego. Zadanie realizowane jest w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego. Propozycje do kolejnej edycji programu można zgłaszać TUTAJ
- Jeszcze w czerwcu montowana będzie również czterometrowa wiata na przystanku Park Przemysłowy – Paciorkiewicza w kierunku Glinek a dla usprawnienia przejazdu autobusów w Łęgnowie, zostaną uruchomione dwa nowe przystanki dla linii nr 73.
- Obecnie w mieście prowadzone jest też (coroczne) malowanie blaszanych wiat przystankowych. Estetycznego wyglądu nabierze 25 wiat przystankowych, między innymi wzdłuż ulic: Fordońskiej, Twardzickiego, Barwnej, Nad Wisłą czy w Smukale.
Nowe inwestycje – nowe przystanki
Wraz z rozbudową ulicy Grunwaldzkiej wiaty zyskały przystanki zlokalizowane na terenie zrealizowanej inwestycji.
Natomiast po zakończeniu budowy buspasa na ulicy Gdańskiej, zostaną uruchomione nowe przystanki: Gdańska – Las (dla obu kierunków jazdy) oraz wiaty na pętli w Myślęcinku.
Niebawem planowane jest też uruchomienie nowego przystanku przy basenie Astorii na ul. Królowej Jadwigi.
Wiaty przystankowe montowane są sukcesywnie na bydgoskich ulicach .
W tym roku nowe zadaszenia pojawiły się kilku ulicach, między innymi na ul. Glinki, moście Kazimierza Wielkiego czy ul. Witebskiej.
W Bydgoszczy mamy prawie 553 wiaty przystankowe a kolejne sukcesywnie dostawiamy w różnych częściach miasta. Stawiane są one zgodnie z kryteriami dotyczącymi ilości pasażerów korzystających z danego przystanku. Dodatkowo warunkiem postawienia nowej wiaty, są możliwości infrastrukturalne czyli szerokość chodnika, który w danym miejscu musi wynosić od minimum ok. 2,70 do 3,20 metra szerokości dla wiat ze ścianami bocznymi oraz ok. 2,2 m dla wiat bez ścian bocznych ( w zależności od typu wiaty). Warunkiem jest też odległość od okolicznej zabudowy.
Obecnie na terenie miasta już ponad 93 % pasażerów korzysta z wiat przystankowych.
Prace na ul. Grunwaldzkiej zakończone
Wykonawca zakończył prace budowlane na ul. Grunwaldzkiej i zgłosił gotowość do rozpoczęcia prac odbiorowych. Po ich pozytywnym zakończeniu, trasa będzie mogła zostać oficjalnie oddana w użytkowanie kierowców, choć już teraz ruch po ul. Grunwaldzkiej odbywa się po 2 jezdniach.
W ramach zadania powstały bezpieczne skrzyżowania, sygnalizacje świetlne, buspas, chodniki i drogi rowerowe. Wykonanych zostało też wiele robót na wszystkich ulicach dojazdowych. W ramach zadania powstały też drogi do obsługi ruchu lokalnego i nowe zjazdy do posesji. W obrębie całej trasy nasadzone zostały drzewa i krzewy. Łącznie jest ich ponad 10 tysięcy.
Dzięki rozbudowie ul. Grunwaldzkiej wygodniej można dojechać do budowanej drogi ekspresowej S5 a z Osowej Góry do centrum miasta. W godzinach szczytu nie będą tworzyć się korki, autobusy jadą buspasem, a rowerzyści już korzystają z bezpiecznych dróg rowerowych.
Rozbudowa ul. Grunwaldzkiej rozpoczęła się pod koniec 2017 r. Roboty były prowadzone na prawie 5 km odcinku od granicy miasta do Węzła Zachodniego. Realizowano je w trzech etapach: od granicy miasta do ul. Kolbego, od ul. Kolbego do Filtrowej i od ul. Filtrowej do Węzła Zachodniego. Koszt inwestycji to ok. 90 mln, z czego większą część stanowi unijne dofinansowanie.
Rozbudowa ul. Grunwaldzkiej oraz roboty budowlane na ul. Kujawskiej, to największe przedsięwzięcia drogowe realizowane obecnie na terenie miasta.
• Długość modernizowanego odcinka – 4,55 km
• Długość buspasa – 2,95 km
• Długość dróg rowerowych – 4,95 km
Kolejne bydgoskie ulice zyskają nową nawierzchnię
Podpisaliśmy umowy na przygotowanie koncepcji programowo przestrzennych i programów funkcjonalno – użytkowych dla przebudowy 16 ulic gruntowych w mieście. Zakończenie tych prac, pozwoli przystąpić do robót budowlanych w formule zaprojektuj i wybuduj. Wykonawca kolejnego etapu będzie mógł opracować wtedy projekt budowlany, uzyskać stosowne zezwolenia i przystąić do robót budowlanych.
Podstawową formą realizacji osiedlowych inwestycji drogowych, jest uchwalony przez Radę Miasta Bydgoszczy Program Utwardzania Ulic Gruntowych. Pakiet zadań do realizacji wybierany jest na podstawie określonych kryteriów i parametrów:
- gęstość zaludnienia
- ważność ulicy lokalnej w układzie transportowym miasta (połączenie z układem dróg podstawowych i innymi drogami twardymi)
- wskaźnik długości lokalnych dróg gruntowych do sumy długości dróg lokalnych na osiedlu
Realizację inwestycji drogowych, zawsze jednak poprzedzają przygotowania dokumentacji, które są podstawą do prowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami.
Umowy zostały podpisane na prace projektowe dla poszczególnych pakietów przebudowy kolejnych ulic gruntowych:
- ulice: Krynicka, Przyłubska od Toruńskiej do torów kolejowych, Kudowska (PAKIET 1)
- ulice: Rajdowa, Wejherowska, Gradowa, Wycieczkowa, Odrzańska (PAKIET 2)
- ulice: Platynowa, Bortnowskiego od Wyzwolenia do Dorodnej, Podhalańska, Gościeradzka (PAKIET 3)
- ulice: Sowia, Pszczelna, Kogucia, Strusia (PAKIET 4).
Wartość wszystkich zadań to ponad 345 tysięcy złotych
Prace zakończą się w przyszłym roku
Dodatkowe możliwości
Drogi osiedlowe budowane są również w oparciu o Bydgoski Budżet Obywatelski. Obecnie realizowana jest ul. Homarowa na Osowej Górze i ul. Bytowska na Wyżynach. Utwardzony będzie też łącznika pomiędzy ulicami Okólną i Żółwińską na bydgoskim Łęgnowie
Dodatkowo część nowych dróg osiedlowych powstaje też dzięki funkcjonującemu Programowi Inicjatyw Lokalnych 25/75. Większość kosztów (75%) ponosi miasto, a mniejszą część (25%) wnioskujący mieszkańcy. Warto dodać, że istnieje możliwość podniesienia dofinansowania przez miasto aż do 85%, jeśli wnioskodawcy wcześniej finansowali budowę wodociągu i kanalizacji. Dzięki temu można skorzystać z dodatkowej bonifikaty na wkład własny. Na terenie Bydgoszczy w oparciu o ten program zrealizowano już ponad 40 zadań.
Pilotażowy program utwardzania dróg płytami ażurowymi
Pilotażowy program cieszy się dużym zainteresowaniem wśród mieszkańców. To rozwiązanie, stosujemy w miejscach, gdzie są odpowiednie warunki gruntowe. W tym roku ażurowe nawierzchnie pojawią się na ulicach: Rozłogi, Siemaszkowej, Jordanowska, Turystyczna, Letniskowa, Partyzantów, Widok, Agatowa. Koszt zadania to ponad 2 mln. zł
To nie koniec inwestycji w drogi osiedlowe.
Realizując duże projekty unijne staramy się je rozszerzać także o przebudowę dróg lokalnych. W ten sposób szereg ulic przylegających do ul. Grunwaldzkiej zyskało twardą nawierzchnię.
Kolejne zadania BBO - w realizacji
Dobiegają końca prace projektowe dla budowy sygnalizacji świetlnej przy skrzyżowaniu ulic Kruszyńska/Puszczykowa na Osowe Górze. Przygotowujemy się też do oświetlenia kilku ulic na osiedlu Tatrzańskim. Niebawem ruszą też prace, przy doświetleniu kolejnych przejść dla pieszych w mieście.
Wszystkie te zadania realizowane są w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego (BBO).
Więcej latarni na Tatrzańskim
Lampy ustawimy przy ul. Tatrzańskiej, Karkonoskiej i Wierchowej, gdzie powstaje coraz więcej zabudowań jednorodzinnych.
W pierwszej kolejności opracowana zostanie dokumentacja projektowa. Następnie ten sam wykonawca będzie odpowiedzialny za ułożenie kabli i ustawienie latarni. Obecnie trwa przetarg, w którym wyłoniony zostanie wykonawca zadania. Prace projektowo-budowlane po podpisaniu umowy zajmą około 3 miesięcy.
Jeszcze w czerwcu rozpoczną się prace przy doświetleniu kolejnych przejść dla pieszych w mieście.
W wakacje natomiast realizowane będą prace przy budowie nowej sygnalizacji świetlnej u zbiegu ulic: Kruszyńskiej, Sowiej i Puszczykowej na Osowej Górze. Dobiegają końca prace projektowe dla tego zadania. Pisaliśmy o tym TUTAJ
Zgłoś swój projekt.
Przypominamy, że od 1 czerwca mieszkańcy mogą zgłaszać swoje propozycje inwestycji osiedlowych do tegorocznej edycji Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego. Do wydania jest 16 milionów złotych. Czekamy na pomysły, które wpłyną na zmianę otoczenia bydgoskich osiedli, sposób spędzania czasu wolnego i aktywizację lokalnych społeczności.
Pomysły można zgłaszać za pośrednictwem strony internetowej www.bydgoszcz.pl/bbo
Do wyboru są trzy rodzaje projektów, wszystkie znane z poprzedniej edycji: duże zadania ponadosiedlowe, projekty na wybranych osiedlach oraz małe projekty społeczne.
Zasada działania Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego polega na wydzieleniu z budżetu miasta kwoty, na realizację konkretnych zadań zgłaszanych przez mieszkańców Bydgoszczy. Do realizacji są kierowane projekty, które uzyskują największą liczbę głosów. Na zainteresowanie Bydgoskim Budżetem Obywatelskim wpłynęły między innymi aktywne promowanie projektów przez osoby zgłaszające oraz duża liczba warsztatów i spotkań z mieszkańcami.
W tym roku Mieszkańcy mają czas od 1 czerwca do 15 lipca na zgłaszanie swoich pomysłów.
Więcej informacji:
https://www.bdgbo.pl/2020/05/rusza-bydgoski-budzet-obywatelski-w.html