Unijne miliony na torowiska i tramwaje
Za nami otwarcie torowiska na Kujawskiej. To jeden z największych projektów realizowany z europejskim wsparciem.
Na budowę i modernizację torowisk na górnym tarasie trafiło ponad 218 mln zł z funduszy unijnych.
Europejskie środki trafiłą też na inne zadania związane z rozwojem transportu szynowego.
Rozbudowa ulicy Kujawskiej to największy projekt komunikacyjny realizowany w centrum Bydgoszczy. Inwestycja polega na budowie nowego torowiska tramwajowego i drugiej jezdni na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego, wraz z modernizacją obu rond oraz dróg dojazdowych.
W ramach zadania powstaje też infrastruktura dla pieszych i rowerzystów.
Na jezdni wschodniej wydzielony zostanie buspas. Wszystkie rozwiązania dostosowywane są do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wiosną planowane są też nasadzenia nowych drzew i krzewów.
Wartość całego projektu, który w pierwszym etapie objął także rozbudowę węzła Szarych Szeregów i zakup 15 nowoczesnych tramwajów to blisko 363 mln złotych. Dofinansowanie UE (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020) to ponad 218 mln zł.
• 121,1 mln zł kosztowały niskopodłogowe tramwaje
• 67,3 mln zł pochłonęła modernizacja i rozbudowa węzła Szarych Szeregów
• 174,3 mln zł to szacowany obecnie koszt prac budowlanych na Kujawskiej
Kolejne inwestycje przed nami
Środki unijne na lata 2014-20 wykorzystamy jeszcze do sfinansowania prac związanych m.in. z budową nowego mostu tramwajowego i torowiska wzdłuż ul. Kazimierza Wielkiego. W zakres zadania wchodzi także modernizacja węzła u zbiegu ulic Toruńskiej i Spokojnej oraz torowiska wzdłuż ulicy Spokojnej i W. Bełzy. Obecnie trwa przetarg na prace budowlane.
Z myślą o kolejnych możliwych środkach z Unii Europejskiej powstają wielowariantowe koncepcje, które określą najbardziej potrzebne inwestycje i najlepsze rozwiązania z punktu widzenia społecznego, transportowego, ekonomicznego, przestrzennego i środowiskowego.
W opracowaniu analizowane są trasy:
• Z ronda Kujawskiego do ronda Grunwaldzkiego (ul. Solskiego i Kruszwicką)
• Od pętli przy Rycerskiej do ul. Gdańskiej (ul. Nowoświecką lub Artyleryjską)
• Od pętli Bielawy do ronda Fordońskiego (ul. S. Wyszyńskiego).
Dodatkowo powstała koncepcja niezbędna do przebudowy przystanków wzdłuż ulicy Gdańskiej.
Szereg zadań już zakończonych
W poprzednich latach z funduszy europejskich realizowaliśmy wiele innych zadań związanych z modernizacją infrastruktury szynowej. Na torowiska i nowoczesny tabor wydaliśmy już ponad 300 mln zł pozyskanych z Unii Europejskiej.
Najważniejsze zadania to:
• budowa nowego połączenia do dworca kolejowego (długość 1,8 km, koszt 82 mln zł, dofinansowanie UE – 34 mln zł)
• budowa linii tramwajowej do Fordonu (długość 9,6 km) z zakupem 12 tramwajów (koszt całej inwestycji 437 mln zł, dofinansowanie UE 210 mln zł)
• modernizacja ul. Chodkiewicza II etap (długość 1,0 km, koszt 23 mln zł, dofinansowanie UE 13 mln zł)
• modernizacja pętli na Kapuściskach (długość 0,8 km) wraz z zakupem 6 tramwajów, koszt 60 mln zł, dofinansowanie UE – 41 mln zł)
Ruszyły pierwsze tramwaje na ul. Kujawskiej [FILM]
W niedzielę (6 grudnia) tramwaje zaczęły kursować ulicą Kujawską. Torowiskiem łączącym centrum miasta ze Wzgórzem Wolności kursują linie nr 2,9 i 11. Na Pasażerów czekało też kilka niespodziane i upominków.
Pierwszy tramwaj linii nr 2 przyjechał na rondo Kujawskie od strony węzła Szarych Szeregów zgodnie z rozkładem o 4:38. Pokonanie nowego torowiska w wykopie i dojazd do przystanku na Zbożowym Rynku zajęło „Swingowi" około 2 minut. Całą trasę z Kapuścisk do Lasu Gdańskiego „dwójka" pokonuje w 30 minut. Nowym torowiskiem kursują również nowe linie nr 9 (Rycerska – Dworzec kolejowy - Kujawska – Wojska Polskiego- Szpitalna – Glinki) i 11 (Bielawy- Gdańska- Kujawska – Wojska Polskiego – Wyżyny).
Wielu mieszkańców górnego tarasu Bydgoszczy czekała na tę inwestycję od wielu lat. Plany związane z budową nowego torowiska powstawały wraz z pierwszymi blokami na Wyżynach na początku lat 70. XX wieku.
Nowe linie zapewniają mieszkańcom osiedli Wzgórze Wolności, Wyżyny, Kapuściska i Glinki szybszy dojazd do centrum i możliwość swobodnego podróżowania niemal w każdym kierunku miasta. Docelowo linia nr 11 zostanie wydłużona do Fordonu po wybudowaniu nowego mostu w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego.
Więcej informacji o wszystkich zmianach w komunikacji miejskiej obowiązujących od 6 grudnia znajduje się TUTAJ
Nowa sieć połączeń - nowe rozkłady jazdy
W niedzielę 06.12.2020r. uruchomione zostanie nowe torowisko tramwajowe wzdłuż ul. Kujawskiej a podróże po mieście staną się zdecydowanie wygodniejsze.
W związku z uruchomieniem nowej sieci połączeń, wprowadzone zostaną też zmiany w fukcjonowaniu komunikacji miejskiej oraz dotychczasowych rozkładach jazdy:
Tramwaje:
Linia nr 2 (zmiana przebiegu): kursować będzie na trasie Las Gdański-Kapuściska (przez r. Kujawskie);
Linia nr 9 (zmiana przebiegu):kursować będzie na trasie Glinki-Rycerska (przez r. Kujawskie);
Linia nr 11 (nowa linia) kursować będzie na trasie Bielawy-Wyżyny (przez r. Kujawskie).
Linia nr 6 w dalszym ciągu kursować będzie przez Dworzec Autobusowy (z pominięciem Babiej Wsi).
Obszar pomiędzy r. Toruńskim i Babią Wsią obsługiwać będzie autobusowa linia zastępcza „Za T6".
Przebiegi pozostałych linii tramwajowych pozostaną bez zmian.
Zmienią się natomiast rozkłady wszystkich linii tramwajowych.
Są one dostępne TUTAJ
Autobusy:
Linia nr 56 (zmiana przebiegu): kursować będzie na trasie Glinki BFM-Belma (bez obsługi terenu BPP-T);
Linia nr 61 (zmiana przebiegu): kursować będzie na trasie Rekinowa-r. Kujawskie-r. Jagiellonów- pl. Kościeleckich (bez obsługi ul. Wojska Polskiego i ul. Mokrej);
Linia nr 66 zostanie zlikwidowana;
Linia nr 68: (zmiana przebiegu): kursować będzie na trasie Dworzec Leśne-pętla Glinki (z obsługą w wybranych kursach BPP-T, bez wjazdu na pętlę Glinki BFM);
Linia nr 73 (zmiana przebiegu): linia kursować będzie na trasie Kapuściska-Łęgnowo-os. Eskulapa (bez wjazdu w ul. Mokrą);
Linia nr 79 (zmiana przebiegu): linia kursować będzie na trasie pętla Glinki-Trasa Uniwersytecka (z obsługą w wybranych kursach ul. Cmentarnej)-r. Kujawskie-Rycerska;
Linia 84 (nowa linia): kursować będzie na trasie pętla Glinki-Glinki -Paciorkiewicza-Raczkowskiego-Dziatkiewicza-Bydgoskich Przemysłowców-Petersona-Wojska Polskiego-petla Kapuściska;
Linia nr 85 (nowa linia): kursować będzie na trasie pętla Kapuściska-Chemiczna (z obsługą ul. Mokrej w wybranych kursach)-Szczerby-Nowotoruńska-Hutnicza-pęlta Łęgnowo;
Linia 86 zostanie zlikwidowana.
Przebiegi pozostałych linii autobusowych pozostaną bez zmian.
Na liniach autobusowych nr 53, 56, 57, 61, 62, 64, 65, 68, 69, 73, 79, 80 i 89 nastąpią zmiany rozkładów jazdy.
Są one dostępne w zakładce "Rozlłady jazdy"na interntowej stronie głównej.
Schemat obsługi Górnego Tarasu
Schemat obsługi BPP-T
Uruchomione zostaną nowe przystanki:
Tramwajowe:
- w obrębie ronda Kujawskiego;
- w obrębie Zbożowego Rynku (przy ul. Bernardyńskiej).
Autobusowe:
- w obrębie Zbożowego Rynku (przy ul. Bernardyńskiej);
- na trasie dojazdowej i w obrębie BPP-T (Glinki/Polon, Park Przemysłowy/Biurowiec, Park Przemysłowy/Frankego, Park Przemysłowy/Falkowskiego, Park Przemysłowy/Michałowskiego, Park Przemysłowy/Trzecia)
- w obrębie skrzyżowania Chemiczna/Szczerby.
Nazwę zmienią następujące przystanki:
- autobusowe o dotychczasowej nazwie „Glinki/Dąbrowa" na „Stadion BKS Chemik";
- autobusowe o dotychczasowej nazwie Glinki/Szpitalna" na „Glinki".
Od niedzieli 06.12.2020r. otwarty dla ruchu komunikacji publicznej zostanie pl. Kościeleckich.
W związku z tym linie autobusowe nr: 51, 58, 99, 31N, 32N, 33N, 34N, 35N, 36N powrócą do obsługi pl. Kościeleckich.
Przesiadki pomiędzy liniami nocnymi, zamiast na r. Jagiellonów, realizowane będą w obrębie pl. Kościeleckich.
Nowe ustawienia sygnalizacji w mieście.
W związku z faktem, że od 6 grudnia zmienią się trasy linii tramwajowych, w tym dniu będą wprowadzane również zmiany w systemie ITS w zakresie związanym z przydzielaniem priorytetów przejazdów tramwajów (dla każdej z linii tramwajowych na starych trasach będą one likwidowane, na nowych przydzielane). Zadanie to wymaga dużej częstotliwości przejazdów tramwajów przez sygnalizacje świetlne na górnym tarasie miasta. Taka okazja będzie dopiero w dniu otwarcia nowej trasy tramwajowej.
W związku z powyższym, w pierwszych 2-3 dniach po wprowadzeniu zmian w systemie ITS, mogą nieznacznie okresowo wydłużyć się czasy przejazdu tramwajów przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną z uwagi na możliwy brak priorytetu. Opisana sytuacja będzie miała charakter krótkotrwały i wynika z konieczności aktualizacji poszczególnych priorytetów w systemie ITS.
Pracownicy ZDMiKP będą od 6 grudnia sukcesywnie wprowadzać zmiany oraz usuwać na bieżąco wszelkie możliwe problemy techniczne. Tego rodzaju działania w ustawianiach priorytetów sygnalizacji świetlnej mogą być prowadzone wyłącznie „pod ruchem" tramwajowym.
Rok Marca’81 - na Bydgoskiej Karcie Miejskiej
Rok 2021 będzie w Bydgoszczy obchodzony pod znakiem 40. rocznicy wydarzeń Bydgoskiego Marca 1981 roku. Tak zadecydowali radni na listopadowej sesji Rady Miasta. W ten sposób przez cały przyszły rok inicjatywy społeczne, kulturalne, naukowe i edukacyjne będą miały jeden historyczny charakter. Wyemitowana zostanie też okazjonalna Bydgoska Karta Miejska.
Na grafice umieścimy fotografię Lecha Wałęsy przemawiającego do Bydgoszczan zebranych przy ul. Mostowej. Liczymy, że dla wielu bydgoszczan to historyczne zdjęcie będzie to oryginalną pamiątką, przypominająca o tym ważnych dla miasta wydarzeniach 1981 roku.
Przypominamy, że w 2021 roku przypada czterdziesta rocznica wydarzeń Bydgoskiego Marca '81 – siłowego usunięcia oraz pobicia działaczy związkowych podczas sesji Wojewódzkiej Rady Narodowej w dniu 19 marca 1981 roku w Bydgoszczy. Wydarzenie to, wraz z wcześniejszym kryzysem związanym z odmową zarejestrowania rolniczej „Solidarności", sprowokowało masowe protesty. Brutalna akcja odbiła się echem w całej Polsce.
Ustanawiając Rok Bydgoskiego Marca '81 Rada Miasta Bydgoszczy pragnie w szczególny sposób upamiętnić tamte chwile oraz uczestników Marca, którzy w niełatwych czasach zdecydowali się podjąć walkę o wolność, samorządność, niezależność i demokrację. Wydarzenia stały się częścią drogi do wolności i są symbolem walki o wolną Polskę.
Ustanowienie Roku Bydgoskiego Marca '81 nada wielu inicjatywom społecznym, kulturalnym, naukowym i edukacyjnym spójny charakter. Pozwoli także na zachowanie pamięci o przełomowych wydarzeniach sprzed czterdziestu lat i ich bohaterach.
Okolicznościowa Bydgoska Karta Miejska, będzie dostępna dla Pasażerów już w przyszłym roku.
Warto dodać, że przed rokiem wyemitowaliśmy Bydgoskie Karty Miejskie z motywem wkroczenia polskich wojsk do Bydgoszczy. To nawiązanie do mijającego roku Wolności i setnej rocznicy powrotu miasta do Macierzy.
Przypominamy, że w Bydgoszczy kupimy bilet miesięczny w jeszcze prostszy i szybszy sposób.
Wszystkie czynności można wykonać już bez wychodzenia z domu i tylko za pomocą karty płatniczej.
Bydgoska Karta Miejska nie jest już niezbędna. To pierwsze takie rozwiązanie w Polsce o czym pisaliśmy TUTAJ