Abonament na Strefę Płatnego Parkowania – pamiętaj o zmianach
Przypominamy, że przy weryfikacji abonamentu mieszkańca, oprócz dotychczas wymaganych dokumentów (adres zameldowania, własność pojazdu) przy zakupie abonamentu należy również udokumentować fakt rozliczania podatku dochodowego w Mieście Bydgoszczy.
Powyższe dokumenty należy okazać również przy zakupie abonamentu przez internet.
Przypominamy, że złożenie zamówienia na abonament w sklepie internetowym musi odbyć się minimum 5 dni przed datą rozpoczęcia ważności abonamentu.
Abonamenty na miesiąc marzec można nabywać w kasach ZDMiKP już od 21 lutego 2022r.
Dokumentami potwierdzającymi rozliczenie za rok poprzedni podatku dochodowego od osób fizycznych w Mieście Bydgoszczy są:
- pierwsza strona zeznania PIT za rok poprzedni poświadczona przez urząd skarbowy stosowną pieczęcią – w przypadku osobistego złożenia zeznania w urzędzie skarbowym (do wglądu) lub
- wydruk Urzędowego Potwierdzenia Odbioru (UPO), potwierdzającego złożenie zeznania PIT za rok poprzedni przez Internet, wraz z wydrukiem pierwszej strony tegoż zeznania zawierającej wygenerowany numer referencyjny zgodny z identyfikatorem UPO, lub
- zaświadczenie wydane przez urząd skarbowy, w którym wskazano obszar Miasta Bydgoszczy jako miejsce zamieszkania i składania zaznania podatkowego, potwierdzające fakt złożenia za rok poprzedni stosownego zeznania podatkowego, lub
- zaświadczenie wydane przez urząd skarbowy, w którym wskazano obszar Miasta Bydgoszczy jako miejsce zamieszkania i składania zeznania podatkowego, potwierdzające fakt nieuzyskania dochodów w roku poprzednim,
- w terminie do dnia 30 kwietnia przedkładający dokumenty może zastąpić zeznanie podatkowe za rok poprzedni zeznaniem za rok przypadający przed rokiem poprzednim,
- osoba, która rozpoczęła rozliczanie podatku w Naszym Mieście od zeszłego roku, może okazać zaświadczenie wydane przez Urząd Skarbowy w którym wskazano obszar Miasta Bydgoszczy jako miejsce zamieszkania i składania zeznania podatkowego,
- alternatywnym rozwiązaniem dla osób obecnie wprowadzających się do Bydgoszczy może być okazanie druku ZAP-3 tj. zgłoszenia aktualizacyjnego osoby fizycznej będącej podatnikiem z deklaracją rozliczania podatku w Bydgoszczy (druk musi być opieczętowany przez US bądź posiadać poświadczenie UPO).
Przypominamy też, że zmieniły się zasady w zakresie obszaru obowiązywania abonamentów dla mieszkańca
- zmiana obowiązywania abonamentu miesięcznego dla pojazdu mieszkańca zameldowanego na pobyt stały lub czasowy w granicach SPP ważnego dotychczas na ulicy zameldowania - abonament został rozszerzony o jedną dodatkową wskazaną przy zakupie ulicę przylegającą do ulicy zameldowania zlokalizowaną w tej samej Podstrefie.
Przykład: właściciel pojazdu zameldowany przy ul. Cieszkowskiego może wskazać jedną dodatkową ulicę np. ul. Słowackiego, ul. Pomorską bądź ul. Gdańską – warunkiem jest lokalizacja dodatkowej ulicy w tej samej podstrefie co ulica zameldowania.
Przypominamy, że zgodnie z uchwałą Rady Miasta w przypadku gdy ulica zameldowania lub ulica przyległa przebiega przez dwie podstrefy, abonament upoważnia do parkowania wyłącznie na tej części ulic która znajdują się w Podstrefie zameldowania.
Ceny abonamentów nie uległy zmianie.
Postępują roboty na ul. Smukalskiej. Jedna trzecia prac już wykonana
Prawie 3-kilometrowy odcinek łączący osiedle Piaski i Smukałę zostanie docelowo dostosowany do przejazdu autobusów oraz ruchu rowerowego. Większość prac po stronie wschodniej została już wykonana. Do tej pory na odcinku blisko 1,5 km wykonana została nawierzchnia jezdni wschodniej ul.Smukalskiej. Natomiast na odcinku 500 metrów ułożona została nawierzchnia na całej szerokości jezdni. Na tych odcinkach do wykonania pozostanie już tylko ułożenie warstwy ścieralnej.
W ostatnim tygodniu Wykonawca dokonał rozbiórki nawierzchni jezdni zachodniej i przystąpił do budowy nowej. Na około 400m odcinku wykonana została już warstwa podbudowy pomocniczej. Na pozostałych odcinkach Wykonawca prowadzi dalsze prace związane z budową konstrukcji jezdni oraz przebudowę infrastruktury podziemnej. Dodatkowo na kilku odcinakach wykonane zostało humusowanie terenu.
Wszystkie roboty zostały wykonane już w 30%
Wprowadzone zostały kolejne etapy tymczasowej organizacji ruchu. Na długości blisko 400 metrów ruch pojazdów odbywa się wahadłowo, ruch został przełożony na nowo wybudowaną jezdnię. Zamknięty dla ruchu jest lewy pas ruchu ulicy Smukalskiej od ulicy Błądzimskiej do ul. Drzycimskiej. Nadal zamknięty jest wlot ulicy Smętowskiej.
Na około 1,5km odcinku ruch odbywa w się po nowo wybudowanej nawierzchni. W miejscach gdzie do tej pory wybudowany został jeden pas ruchu z wykorzystaniem tzw. mijanek, natomiast w miejscach gdzie wybudowana jest jezdnia o pełnej szerokości , ruch odbywa się po dwóch pasach ruchu.
Smukalska - dla autobusów i rowerzystów
Przypominamy, że w ramach inwestycji ulica Smukalska ma zostać przebudowana na 3 km odcinku od ul. Błądzimskiej na Piaskach do ul. Rajskiej w Smukale. W ramach inwestycji zmodernizowana zostanie też pętla autobusowa przy ul. Rajskiej. Pojawi się nowa nawierzchnia, chodniki, drogi rowerowe, oświetlenie a cała trasa będzie dostosowana do ruchu autobusowego.
Wykonawcą robót jest firma Strabag
Prace budowlane potrwają do kwietnia 2023r.
Koszt inwestycji to prawie 25,5 mln zł.
Inwestycja realizowana przez ZDMiKP w porozumieniu z miejskimi wodociągami.
Plac Wolności – elegancja w każdym detalu
Gotowa jest koncepcja zagospodarowania placu Wolności. Stanie się on reprezentacyjną przestrzenią pełną eleganckich detali nawiązujących do historii.
Plac zyska też więcej zieleni. Zachowany zostanie handel kwiatami w estetycznych pawilonach.
Prace nad koncepcją rozpoczęły się wiosną ubiegłego roku.
Wcześniej Rada Miasta uchwaliła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego pozwalający na przywrócenie wielu historycznych rozwiązań i umożliwiający dalszy handel kwiatami. Odtworzone zostaną też historyczne ciągi piesze wzdłuż Gdańskiej oraz osie widokowe.
Kamienne nawierzchnie
Na placu wzdłuż ulicy Gdańskiej oraz na placu przed pomnikiem i na przedłużeniu osi ul. Piotra Skargi, projektuje się ujednolicenie nawierzchni poprzez zastosowanie dwóch rodzajów materiałów: płyt granitowych oraz opasek z kostki bazaltowej. Płyty będą układane w karo.
Na jezdni wzdłuż północnej pierzei zachowana zostanie kamienna kostka rzędowa, którą zostanie oczyszczona i ułożona na nowej podbudowie.
W miejscach przejść dla pieszych zaprojektowano dodatkowo płytki ostrzegawcze i kierunkowe jako elementy informujące dla niepełnosprawnych.
Mała architektura w najlepszym stylu
Na placu stanie 27 nowych ławek z oparciami zachęcających do odpoczynku. Z myślą o rowerzystach ustawione będą 3 komplety stojaków na rowery. Od strony ul. Piotr Skargi zamontowane zostaną chowane słupki ograniczające wjazd na alejkę w kierunku ul. Gdańskiej. Przy pomniku staną maszty na flagi o bardziej historycznym wyglądzie. Specjalne kraty wokół drzew mają zapewnić wygodę pieszym oraz odpowiednie nawodnienie roślin. Przy pomniku stanie jeszcze na granitowym postumencie sferyczny zegar słoneczny. Również oświetlenie ma nawiązywać do historii. Od strony ulic dostawione zostaną 3 duże tak zwane bydgoskie pastorały. Wewnątrz placu stosowane będzie niższe oświetlenie parkowe. Łącznie będzie to 26 stylowych latarni. Zaprojektowano dodatkowo iluminację wybranych elementów na terenie placu.
Iluminacji podlegać będą:
frontowa elewacja kościoła pw. Św. Apostołów Piotra i Pawła
pomnik Wolności
frontowa elewacja I Liceum Ogólnokształcącego
wybrane drzewa
Stylowe pawilony i szalet ukryty w zieleni
Zaplanowano również modernizację elewacji szaletu poprzez wymianę istniejących płytek na płytki elewacyjne granitowe groszkowane. Dodatkowo projektuje się wykonanie trejaży metalowych, montowanych nad wejściami do toalety. Mają nawiązywać swą formą do istniejącej balustrady budynku pobliskiej Galerii. Trejaże będą obsadzone pnączami, aby w przyszłości stworzyły zieloną osłonę.
Wcześniej Społeczna Rada ds. Estetyki we współpracy z Plastykiem Miasta, zarekomendowała też projekt nowych kwiaciarni autorstwa Sylwii Zaremby.
Nowe, estetyczne pawilony kwiatowe mają zastąpić obecne kioski.
Wyróżniać ma je elegancka architektura dostosowana do charakteru placu.
Dużo efektownej zieleni
Projektuje się wykonanie nasadzeń drzew, krzewów, traw i bylin, pnączy oraz cebul. Projektowane gatunki będą odporne na warunki miejskie, mają małe wymagania glebowe i wilgotnościowe oraz duże walory dekoracyjne. Dosadzone zostaną między innymi lipy. Kompozycje roślin mają składać się między innymi z formowanych żywopłotów, trzmielin, hortensji, róż, tawuł, kosodrzewin, traw ozdobnych. Sadzone mają być również cebule krokusów, tulipanów oraz cebulicy syberyjskiej.
Warto wiedzieć
Po koniec 2020 roku Rada Miasta Bydgoszczy uchwaliła nowy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla Placu Wolności. Został on sporządzony między innymi ze względu na kolizję inwestycji związanej z rozbudową systemu kanalizacji deszczowej z istniejącymi tu od lat kwiaciarniami. Jeden z projektowanych przez MWiK zbiorników na deszczówkę, który chronić ma bydgoskie ulice przed zalewaniem, znajdzie się pod powierzchnią placu, co wymusi likwidację istniejących kwiaciarni.
Projekt budowy zbiorników podziemnych jest przygotowywany do realizacji dzięki pozyskaniu unijnych funduszy. Aby umożliwić budowę nowych pawilonów kwiatowych, konieczne było sporządzenie planu miejscowego. W trakcie prac nad planem zbierano uwagi i wnioski mieszkańców. Gotowa dokumentacja pozwoli po zakończeniu budowy podziemnego zbiornika retencyjnego zlecić kompleksową rewitalizację placu.
Budowa wiaduktu na Wojska Polskiego wchodzi w decydującą fazę.
Postępują prace przy budowie wiaduktu w ciągu ulicy Wojska Polskiego. Jeszcze w tym tygodniu wykonana zostanie cała płyta pomostu. Pozwoli to rozpocząć prace przy odwodnieniu obiektu i układaniu nawierzchni.
Docelowo tym miejscu powstanie nowy obiekt z chodnikami, drogą rowerową i oświetleniem.
W tym tygodniu do Bydgoszczy z Radomska zostaną przywiezione i zamontowane ostatnie elementy konstrukcji stalowej. Są one znacznie cięższe niż wcześniej układane płyty, dlatego do ich montażu będzie wykorzystany ośmioosiowy dźwig samochodowy o udźwigu aż 500 ton.
Prowadzone będą również prace na przyczółkach obiektu i przy montażu urządzeń dylatacyjnych.
Po wykonaniu powyższych robót Wykonawca rozpocznie prace przy montażu krawężników, odwodnienia obiektu i wylewaniu ciągu pieszo-rowerowego na obiekcie.
Po wykonaniu dalszych prac zabezpieczających, zostanie też wyłożona nawierzchnia na jezdni.
Nowe rozwiązania podniosą walory użytkowe obiektu.
Pierwszą z nich jest tzw. cicha dylatacja. Urządzenia beznakładkowe produkcji niemieckiej będą pierwszymi tego rodzaju w Bydgoszczy. Charakteryzują się tym, że kształt falisty jest nadawany głównemu profilowi stalowemu, a nie nakładkom, które często obluzowują się. Efektem jest obniżenie poziomu hałasu o ok. 40%.
Drugą nowością jest zastosowanie na ciągu pieszo-rowerowym fibrobetonu, czyli betonu zbrojonego włóknem rozproszonym, w tym przypadku bazaltowym. To rozwiązanie, z kolei, ma na celu zmniejszenie zarysowań kap, powodujących odrywanie się i niszczenie nawierzchni chodników i dróg rowerowych na mostach. Zarysowania te, które są naturalne dla każdego betonu, powinny zmniejszyć się do rozmiaru niepowodującego utraty ciągłości żywicy tworzącej nawierzchnię.
Jest to rozwiązanie pilotażowe, więc nawiązaliśmy współpracę z Instytutem Innowacyjności i Technologii Politechniki Białostockiej, z którym będziemy konsultować sposób wykonania takiego betonu. Podobne rozwiązania planujemy zastosować na kolejnych obiektach (mosty Kazimierza Wielkiego, zachodni wiadukt w ciągu ul. Armii Krajowej). Technologia ta powinna zmniejszyć koszty utrzymania chodników i dróg rowerowych, w tym ich napraw i remontów.
Pod wiaduktami i w ich sąsiedztwie, zaplanowane jest nowoczesne oświetlenie w technologii LED. Oprawy oświetlające ciągi pieszo-rowerowe pojawią się na filarach i będą oświetlać je z bocznej strony. Dotychczasowe umieszczanie oświetlenia pod przęsłami szybko kończyło się notorycznym doszczętnym niszczeniem i ich rozkradaniem powodując, że teren pod mostem stawał się nieprzyjazny dla mieszkańców.
Mamy nadzieję, że wdrażane rozwiązania to kolejny krok do przodu, wprowadzający nasze mosty na wyższy poziom, bardziej przyjazny dla mieszkańców. To również krok ku zwiększeniu niezawodności, co w perspektywie czasu powinno przynieść wymierne oszczędności dla Miasta.
Bacznie obserwujemy rynek i wprowadzamy nowe rozwiązania również na obiektach mostowych w Bydgoszczy.
Nowy wiadukt jeśli wszystkie prace będą przebiegały zgodnie z planem ma być przejezdny już wiosną.
Prace pochłoną ponad 22 mln zł.
Wykonawcą robót jest firma Mostostal Kielce.
Przypominamy też, że decyzją Rady Miasta Bydgoszczy od stycznia bieżącego roku oba wiadukty w ciągu ulicy Wojska Polskiego noszą nazwę Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.