Aktualności komunikacyjne
Zmiany autobusowe na ul.Hutniczej
Rozpoczyna się kolejny etap przebudowy ul. Hutniczej wraz z pętlą autobusową w Łęgnowie.
Powstanie też nowy łącznik do ul. Nowotoruńskiej, dzięki któremu ciężarówki nie będą przejeżdżać przed szkołą podstawową.
Inwestycje realizujemy we współpracy z inwestorami zewnętrznymi.
W związku z budową na ulicy Hutniczej od poniedziałku (13.03.2023 r.) od około godziny 9:00 zlikwidowana zostanie tymczasowa pętla autobusowa.
Autobusy skierowane zostaną na nowo wybudowaną drogę oraz na parking w celu wykonania zawrotki na rondzie. Na nowo wybudowanej drodze utworzony zostanie także tymczasowy przystanek techniczny. Uruchomione zostaną również dwa nowo wybudowane przystanki przelotowe w ciągu ulicy Hutniczej pn. Łęgnowo.
W związku z powyższym wprowadzone zostaną następujące zmiany w funkcjonowaniu komunikacji publicznej:
• Linia nr 59 (wariant do Łęgnowa), – zostanie skrócony do przystanków pn. Hutnicza/Świetlicowa (przystanek końcowy i początkowy dla pasażera) następnie wykona przejazd do pętli technicznej (bez obsługi pasażerskiej).
• Linie nr: 73 (wariant skrócony do pętli Łęgnowo), 76, 85 i 36N – zostaną skrócone do przystanków pn. Łęgnowo (przystanek końcowy i początkowy dla pasażera) następnie wykonają przejazd do pętli technicznej.
Więcej o przebudowie tych ulic pisaliśmy TUTAJ
Nowoczesna zajezdnia. Przetarg na modernizację ogłoszony [FILM]
Wraz z wymianą tramwajowego taboru niezbędna będzie również rozbudowa zajezdni.
Obiekt przy ul. Toruńskiej nie jest przystosowany do serwisu nowoczesnych składów.
Dlatego zlecona zostanie jego przebudowa.
Inwestycja pomoże również ograniczyć hałas na bydgoskich ulicach.
Istniejąca zajezdnia przy ul. Toruńskiej 278 została oddana do użytku w 1959 roku.
Jest już częściowo wyeksploatowana i niedostosowana do obsługi nowoczesnego taboru tramwajowego. Głównymi celem inwestycji jest podniesienie konkurencyjności miasta, poprzez rozbudowę infrastruktury transportu publicznego w zakresie funkcjonalności, komfortu podróżowania, dostępności, dostosowania do potrzeb osób w każdym wieku itp. oraz umożliwienie pełnej obsługi tramwajów niskopodłogowych oraz wymiany na nową, wyeksploatowanej infrastruktury technicznej.
Duży zakres prac
Inwestycja obejmuje rozbiórkę budynków dyspozytorni z portiernią oraz działu eksploatacji tramwajów, sieci trakcyjnej i torowisk, na miejscu których wybudowane zostaną nowoczesne budynki służb eksploatacyjnych, portierni oraz zasilania zajezdni tramwajowej i myjni tramwajów.
Pojawi się też nowy układ torowo-sieciowy oraz drogowy, parkingi, sieci i urządzenia systemu sterowania zwrotnicami, monitoring, kanalizacja i instalacje teletechniczne ora elektryczne.
Tramwaje cały czas w ruchu
Podczas wykonywania robót budowlanych zapewnione zostanie ciągłe funkcjonowanie wszystkich obiektów zajezdni oraz przejezdność głównych szlaków komunikacyjnych, a w szczególności umożliwione będzie wykonywanie zadań przewozowych na liniach tramwajowych.
W tym celu wykonywanie robót budowalnych na obiektach zostało podzielone na podzadania.
Przetarg ogłoszony
Szacowana wartość inwestycji to około 110 mln zł.
Bydgoszcz otrzymała dofinansowanie w kwocie 65 mln zł ze środków centralnych w ramach Programu Inwestycji Strategicznych.
Wcześniej, na zlecenie Miejskich Zakładów Komunikacyjnych, została przygotowana dokumentacyjnie wraz z decyzją administracyjną o pozwoleniu na budowę.
Obecne ogłoszony został przetarg na realizację prac budowlanych.
Wstępnie zakłada się, że zajmą one po podpisaniu umowy około 26 miesięcy.
Trochę historii
Zajezdnia przy ul. Toruńskiej została wybudowana w latach 1956-59.
Rozwiązała problem postoju i serwisu pojazdów sprowadzonych po wybudowaniu linii „Brda" w 1953 roku.
Tymczasowo pełniła również rolę zajezdni autobusowej.
W latach 80. XX wieku obiekt przebudowywano pod kątem dostarczanych do Bydgoszczy wagonów 805Na z „Konstalu".
Zmiany tramwajowe w obrębie budowanych mostów nad Brdą
Na ul. Fordońskiej dobiega końca budowa nowego torowiska.
Wykonawca odpowiedzialny za budowę nowych mostów (firma Trakcja S.A.) zapewnia, że jeszcze w marcu przywrócony zostanie ruch tramwajów po dwóch torach ul. Fordońskiej. Niewątpliwie skróci to czas przejazdu na tym odcinku.
Teraz ruszają roboty przy torowisku po drugiej stronie rzeki.
W związku z wdrażaniem kolejnych etapów budowy trasy tramwajowej łączącej ul. Fordońską z ul. Toruńską oraz przebudową układu torowego w ulicy Perłowej, wprowadzone zostaną zmiany w funkcjonowaniu komunikacji publicznej:
Od dnia 10.03.2023 r. od godziny 18:00 do dnia 13.03.2023 r. do godziny 3:00 zamknięte zostanie torowisko na skrzyżowaniu ulic Toruńska / Kazimierza Wielkiego — podczas którego nastąpi montaż rozjazdów torowych i wykonanie układu jednotorowego (mijanki) dla tramwajów.
W związku z powyższym na czas zamknięcia torowiska tramwaje linii nr 6 i 8 zostaną skierowane do pętli Babia Wieś, natomiast funkcjonowanie linii nr 7 w dniu 10.03.2023 r. zostanie skrócone i wozy z tej linii zjadą na zajezdnię (Toruńska i Łoskoń).
Uruchomiona także zostanie linia zastępcza ZaT6 w relacji rondo Toruńskie (przystanek dla linii nr 76) — Łęgnowo (pętla).
Na ten czas dla linii nr 59 zostanie uruchomiony dodatkowy przystanek pn. rondo Toruńskie zlokalizowany za zatoką autobusową.
Od dnia 13.03.2023 r. w związku z wprowadzeniem układu jednotorowego (mijanki sterowanej sygnalizacją świetlną) dla tramwajów wyłączone z obsługi pasażerskiej zostaną przystanki tramwajowe pn. Toruńska / Kazimierza Wielkiego.
W najbliższych dniach zamknięte zostanie torowisko na skrzyżowaniu ulic Fordońska / Kazimierz Wielkiego — podczas którego nastąpi demontaż rozjazdów nakładkowych z torowiska i otwarcie dla ruchu torów w obu kierunkach.
Po wprowadzeniu układu dwutorowego, włączone do obsługi pasażerskiej zostaną przystanki tramwajowe pn. Most Kazimierza Wielkiego.
O dalszych zmianach informować będziemy na biezaco.
Otwarcie parkingu P+R przy ulicy Grudziądzkiej
Od poniedziałku (6 marca) rusza parking na ul. Grudziądzkiej wchodzący w skład systemu Park &Ride (Parkuj i Jedź).
Podróż z tego punktu do ronda Jagiellonów autobusami, które korzystają z buspasów zajmuje w godzinach szczytu około 5 minut.
Na całodzienny bilet uprawniający do parkowania i bezpłatną podróż komunikacją miejską dla 1 lub 2 osób zapłacić zaledwie 36,5 zł.
Parking przy ul. Grudziądzkiej to 6-kondygnacyjny obiekt, na którym który łącznie może parkować 570 samochodów.
Powstały też 2 stanowiska do ładowania pojazdów elektrycznych.
Miejsca parkingowe znaleźć mogą także motocykliści i rowerzyści (w zadaszonej wiacie).
Coraz więcej zajętych miejsc
Część parkingu (285 miejsc) od lipca ubiegłego roku funkcjonuje na zasadach ogólnych Strefy Płatnego Parkowania (podstrefa C).
Za parkowanie przez pierwsze pół godziny nie jest naliczana żadna opłata. Po przekroczeniu tego limitu opłaty są naliczane zgodnie z cennikiem SPP.
W tej części parkingu parkowanie w dni wolne parkowanie jest bezpłatne.
Z miesiąca na miesiąc parkuje tam coraz więcej pojazdów.
W styczniu liczba pobranych biletów w porównaniu z grudniem wzrosła o blisko 40 procent. Pobrano ich ponad 5300.
Zapłać za parkowanie, podróżuj komunikacją za darmo
W poniedziałek (6 marca) uruchomiona zostanie druga cześć (285 miejsc) parkingu wchodząca w skład Systemu Park&Ride.
Na całodzienny bilet uprawniający do parkowania i bezpłatnych podróży komunikacją miejską dla 1 lub 2 osób zapłacić trzeba 36,5 zł. Za jedną godzinę to zaledwie 3,80 zł.
Bilet parkingowy uprawnia jednocześnie do bezpłatnych podróży komunikacją miejską.
Ze szczegółowym cennikiem parkingu przy ul. Grudziądzkiej można zapoznać się TUTAJ.
Film prezentujący sposób korzystania z parking i całego systemu dostępne są TUTAJ.
Nie tylko Grudziądzka
Po uruchomieniu parkingu cały system w Bydgoszczy tworzyć będzie już 5 parkingów położonych przy ważnych węzłach komunikacyjnych:
• Las Gdański (skrzyżowanie Gdańska – Rekreacyjna) - 125 miejsc.
• Rondo Kujawskie - 140 miejsc parkingowych
• Węzeł Zachodni - 75 miejsc.
• Przylesie (rejon skrzyżowania Akademicka – Korfantego)- 160 miejsc.
• Grudziądzka – 285 miejsc
Tablice i aplikacja pomogą znaleźć miejsce
Przypominamy, że od 1 kwietnia wprowadzone zostaną atrakcyjne bilety okresowe: 1,5,14 i 30 dobowe. Będzie wpływać to na coraz większe zainteresowanie tym systemem wśród osób podróżujących do centrum. Te zmiany nie będą jednak dotyczyły parkingu przy ul. Grudziądzkiej.
By ułatwić wybór parkingu wkrótce na wlotach do miasta i w rejonie wjazdów na parkingi, uruchomione zostaną wszystkie tablice naprowadzające oraz informujące kierowców, o dostępnych miejscach na obiektach P+R.
Dostępna będzie także specjalna aplikacja, w której moduł naprowadzania na poszczególne parkingi będzie zmienny i zależny od zajętości miejsc.
Całość systemu jest na bieżąco monitorowany z Centrum Nadzoru, który funkcjonuje w Urzędzie Miasta przy ul. Grudziądzkiej.