Aktualności
Most Pomorski na nowo. Znana jest firma, która wykona projekt jego przebudowy
Trzy pasy ruchu w każdym kierunku, w tym buspasy, przejezdne torowisko i dwukierunkowe drogi rowerowe, a to wszystko ulokowane na jednym, dwóch lub trzech równoległych mostach. Nowa przeprawa będzie dłuższa i znacznie szersza od obecnej. W planach jest również przebudowa rond Fordońskiego oraz Toruńskiego.
Przetarg na wykonanie koncepcji nowego mostu wygrało Wrocławskie Biuro Projektów DROSYSTEM. Wstępna dokumentacja łącznika północnej i południowej części Bydgoszczy ma powstać w piętnaście miesięcy od podpisania umowy. Prace oczywiście się wydłużą w momencie, gdy uruchomimy prawo opcji.
Obecny 80-metrowy obiekt może zostać zastąpiony przez trzy rodzaje przeprawy. Warianty będą przewidywać po trzy pasy ruchu samochodowego w każdym kierunku, w tym buspasy, torowisko tramwajowe zabudowane, czyli przejezdne na przykład dla pojazdów uprzywilejowanych, obustronne chodniki i dwukierunkowe drogi rowerowe. To wszystko zostanie ulokowane na jednym, dwóch lub trzech równoległych mostach. Przeprawa będzie dłuższa i szersza od obecnej, ponieważ obejmie także teren tunelu prowadzącego do sklepu budowlanego. Na wszystkich wlotach pojawią się też nowe przystanki autobusowe.
Wykonawca ma stworzyć również nową wizję rond Fordońskiego i Toruńskiego w dwóch wariantach: z pozostawieniem torowiska do Babiej Wsi albo z torowiskiem w pasie Toruńskiej. Wykonana przez projektantów koncepcja zostanie poddana pod szerokie konsultacje społeczne.
Zamówienie obejmuje też – w ramach prawa opcji – możliwość opracowania szczegółowej dokumentacji projektowej. To właśnie po jej przygotowaniu, będzie można przystąpić do prac budowlanych.
Większe natężenie ruchu i obciążenie
Most Pomorski został zaprojektowany blisko 60 lat temu, zgodnie z ówcześnie obowiązującymi normami. Od jego wybudowania, niesamowicie wzrosło natężenie ruchu oraz obciążenie samego obiektu. Pojawiły się dużo cięższe samochody i tramwaje. W latach 2004-2005 przeprawa została zmodernizowana, a torowisko przeniesiono pomiędzy jezdnie. Objęliśmy ją też dodatkową kontrolą okresową.
Niestety jesienią 2022 roku na jednej z pięciu belek nośnych wykryliśmy zarysowanie. Natychmiast wprowadziliśmy ograniczenie prędkości w ruchu tramwajów i pojazdów, a także zakaz wjazdu na most ciężarówek o masie powyżej 10 ton (z wyjątkiem autobusów komunikacji miejskiej). Zleciliśmy ekspertyzę, a most objęto dodatkową, stałą obserwacją, połączoną z opomiarowaniem przy pomocy czujników zegarowych oraz geodezyjnych. Prawdopodobną przyczyną usterki jest korozja kabli sprężających belki lub ściągów przytrzymujących skrajne wsporniki przęseł.
Trochę historii
Wybudowany w latach 1967-1970 most Pomorski odgrywał bardzo ważną rolę komunikacyjną, przeprowadzając ruch tranzytowy pomiędzy granicami miasta od strony Inowrocławia w kierunku Gdańska i Gdyni. Przeprawę zaprojektował wybitny polski projektant Maksymilian Wolff (Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku). Na obiekcie znalazły się dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu każda oraz asymetrycznie usytuowane po stronie wschodniej torowisko tramwajowe. Wschodnia krawędź mostu jest łukowa, podczas gdy zachodnia idealnie prosta, aby obok można było dostawić drugi most.
Budowa tego obiektu była pierwszą w Polsce realizacją metodą montażu nawisowego, czyli montażu przęsła z gotowych prefabrykatów dostawianych wspornikowo do już wcześniej zmontowanych, a tym samym trwale zapisała się w historii budowy polskich mostów, co do dzisiaj jest często przypominane przez autorytety z tej dziedziny.
Kończymy prace naprawcze na moście Bernardyńskim. Schodzimy pod konstrukcję
W poniedziałek, 16 grudnia, przywróciliśmy normalne funkcjonowanie komunikacji publicznej autobusowej, a także ruch kołowy na całym przekroju jezdni zachodniej (dwa pasy ruchu) w kierunku ronda Bernardyńskiego oraz jeden pas na jezdni wschodniej w kierunku ronda Jagiellonów i rozpoczęliśmy prace naprawcze na połówce jezdni wschodniej.
W związku z utrzymującymi się dodatnimi temperaturami, zakończenie tych prac będzie możliwe nie do końca grudnia br., a prawdopodobnie jeszcze przed zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia.
Tym samym, przy sprzyjających warunkach pogodowych, planujemy oddać dla ruchu cały przekrój mostu tj. obie jezdnie zachodnią i wschodnią po dwa pasy ruchu w każdym z kierunków już w ostatnich dniach tego tygodnia (najpóźniej w poniedziałek, 23.12.2024). Dalej będziemy prowadzili prace wyłącznie pod obiektem. Pomimo wprowadzonych wzmocnień na całym moście Bernardyńskim nadal będzie obowiązywał zakaz wjazdu pojazdów ciężarowych.
Wykonawca prac naprawczych będzie kontynuował zakres dodatkowych robót budowlanych pod mostem przy przyczółkach. Te prace planujemy zakończyć do końca stycznia 2025 roku.
Rybi Rynek w eleganckiej odsłonie
Zakończyła się rewitalizacja Rybiego Rynku. Dawny parking zmieniliśmy w reprezentacyjny plac z eleganckimi ławkami, stylowymi latarniami i dodatkową zielenią. Centralną część placu wypełniła efektowna róża wiatrów wykonana z kamiennej kostki.
- Rewitalizacja Rybiego Rynku to kolejny element naszego ambitnego pomysłu na elegancki, tętniący życiem Salon Miasta – podkreśla Prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – Wokół niego już wcześniej oddaliśmy do użytku Teatr Kameralny, który stał się jedną z najchętniej odwiedzanych placówek kulturalnych. Odrestaurowaliśmy fasadę spichrzy, symbolu Bydgoszczy i ograniczyliśmy przejazd samochodów przez zrewitalizowane ulice i mosty. Te projekty pomogły stać się nam najchętniej odwiedzanym miastem przez turystów w regionie. Utrzymanie tego wyniku wymaga pracy. Działamy dalej. Budujemy IV krąg Opery, zrewitalizujemy kolejne odcinki bulwarów i Wyspę Św. Barbary. Przed nami również szereg prac na Wyspie Młyńskiej.
Więcej drzew i kolorowe rabaty
Remont Rybiego Rynku to kolejna inwestycja, która zmienia Salon Bydgoszczy. W miejscu parkingu pojawił się plac z podświetlaną różą wiatrów. W jego rogach dosadziliśmy platan i lipę. Wokół nich powstały rabaty o naturalistycznym charakterze - kompozycji złożonej z hortensji, traw ozdobnych, róż i bylin. Drzewa dosadziliśmy również wzdłuż drogi prowadzącej do nabrzeża. Zamontowaliśmy też stylowe latarnie, a część nasadzeń została podświetlona. Jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia ustawimy ławki i krzesła zaprojektowane przez studentów wzornictwa Politechniki Bydgoskiej oraz inne elementy małej architektury.
W parze z rynkiem szereg ulic
Zrewitalizowaliśmy również kilka staromiejskich uliczek, na których położyliśmy kamienną kostkę. Na chodnikach natomiast zastosowaliśmy granitowe płyty z kamiennymi opaskami. Ulica Grodzka zachowała swój dotychczasowy charakter z wyłączeniem możliwości parkowania pojazdów, dodatkowo pojawiło się na niej zawężenie jezdni, co pozwoliło na poszerzenie części przeznaczonej dla ruchu pieszego i wprowadzenie dodatkowych pasów zieleni. Rewitalizacja objęła też ulice Przy Zamczysku (od Grodzkiej do placu Kościeleckich), Malczewskiego, Zaułek, Przyrzecze, Jana Kazimierza oraz Pod Blankami. Oprócz nowej nawierzchni zadbaliśmy o zieleń.
W ramach zadania wykonaliśmy także schody prowadzące z ul. Ku Młynom na nabrzeże Towarzystwa Miłośników Miasta Bydgoszczy wzdłuż Młynówki. Dodatkowo podświetliliśmy oraz wymieniliśmy nawierzchnię przy kamieniu z tablicą upamiętniającą bydgoskich Żydów (u zbiegu ul. Jana Kazimierza oraz Pod Blankami).
Wykonawcą robót była firma Betpol. Koszt inwestycji to ok. 30,3 mln zł. Zadanie doskonale współgra ze zrealizowaną już w latach ubiegłych restylizacją uliczek przyległych do płyty Starego Rynku (Kręta, Mostowa, część Grodzkiej, Długa, Magdzińskiego, Jezuicka, Farna, Trybunalska, Ku Młynom, Niedźwiedzia, Spichlerna i Przesmyk). W tym roku zakończyła się także kompleksowa rewitalizacja placu Kościeleckich.
Rozszerzamy zamówienie
Po zakończeniu podstawowego zakresu robót zdecydowaliśmy jeszcze o rozszerzeniu zadania o dodatkowe prace. W ich zakres wejdzie przebudowa ulic Karmelickiej (dojazd do powstającego IV kręgu Opery), remont ul. Podwale oraz nabrzeża przy zrewitalizowanym Rybim Rynku. Wraz z zakończeniem drogowej części inwestycji rozpoczęliśmy też prace nad wprowadzeniem dodatkowych elementów, które mają nawiązywać do historii tego miejsca. W pierwszej kolejności zależy nam na wykonaniu przy nabrzeżu repliki żurawia przypominającego o dawnym porcie. Obecnie przy współpracy z Politechniką Bydgoską powstaje niezbędna dokumentacja projektowa.
Zmiany godzin urzędowania ZDMiKP
W poniedziałek, 23 grudnia, Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy (ul. Toruńska 174a) pracuje w standardowych godzinach.
W Wigilię, 24 grudnia (wtorek) oraz w sylwestra, 31 grudnia, ZDMiKP będzie przyjmował interesantów do godz. 13:00.
Godziny otwarcia kas biletowych i Centrum Obsługi Klienta ZDMiKP w Wigilię i w sylwestra:
Kasa przy ul. Toruńskiej 174a
24 grudnia - 7.00 – 13.00
31 grudnia – 7.00 – 12.00
Kasa przy ul. Zygmunta Augusta 10
24 grudnia - 7.00 – 13.00
31 grudnia – 7.00 – 12.00
Kasa przy ul. Modrzewiowej 19
24 grudnia - 8.30 – 13.00
31 grudnia – 8.30 – 12.00