Projekty realizowane ze środków zewnętrznych 2021-2027
Budowa i przebudowa dróg gminnych na terenie miasta Bydgoszczy
Budowa i przebudowa dróg gminnych na terenie miasta Bydgoszczy
Projekt otrzymał dofinansowanie ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg
Wartość projektu: 38.220.760,94 PLN
Wysokość dofinansowania: 18.778.073,78 PLN
Okres realizacji: 2023 – 2024
Miasto Bydgoszcz otrzymało dofinansowanie na przebudowę dróg gminnych
o nawierzchni gruntowej i utwardzonej. W ramach projektu przebudowano poniższe ulice:
1. Ulice o nawierzchni gruntowej
a) ulice Janowiecka, ul. Kętrzyńska, ul. Ciechocińska, ul. Żeromskiego, ul. Charzykowska, ul. Szamarzewskiego, ul. Baranowskiego, ul. Piaski wykonano nawierzchnię z kostki brukowej z charakterystycznymi otworami, które wypełniono kruszywem płukanym. Dodatkowo zapewniono jednostronny spadek poprzeczny umożliwiający odprowadzenie na pobocze nadmiaru wody przy nawalnych deszczach.
b) ulice Kotowicza, Syrokomli, Pogodna oraz Kromera zyskały nową konstrukcję. Nawierzchnie jezdni, chodników oraz zjazdów do posesji wykonano z kostki betonowej. Zapewniono odwodnienie terenu.
2. Ulice o nawierzchni utwardzonej
a) ul. Iławskiej – przebudowa polegała na wykonaniu nawierzchni jezdni z mieszanki mineralno-asfaltowej. Chodniki oraz zjazdy wykonane zostały z kostki betonowej. Przebudowano oświetlenie drogowe, a istniejącą infrastrukturę podziemną wyregulowano i zabezpieczono.
b) uliczki wokół Starego Rynku tj. ulicy Grodzka, Przy Zamczysku, Jana Kazimierza, Pod Blankami, Przyrzecze, Zaułek oraz Malczewskiego – przebudowa polegała na ułożeniu nowej nawierzchni ulic z kostki kamiennej rzędowej czy z bruku „kocie łby”, a na chodnikach kostki betonowej lub płyt granitowych. Przebudowano oświetlenie oraz infrastrukturę podziemną.
Powstała infrastruktura została w pełni dostosowana do swobodnego poruszania się osób z niepełnosprawnościami, z wózkami oraz starszych osób starszych. Szereg rozwiązań, w tym m.in. zagospodarowanie terenu rozwiązano w taki sposób, aby wszyscy użytkownicy przestrzeni publicznej mogli przemieszczać się w sposób optymalny, z uwzględnieniem zasad zrównoważonego transportu.
Przebudowa dróg gminnych na terenie Miasta Bydgoszczy na drogi nowoczesne, dostosowane do potrzeb otoczenia infrastruktury wpłynie na wzrost jakości życia mieszkańców oraz podróżujących, aktywizacji społecznej związanej z rekreacją, a także do ograniczenia emisji pyłów do otoczenia m.in. ze względu na lepszą organizację ruchu.
Łącznie wsparciem objęto 20 ulic na terenie miasta Bydgoszczy.
Budowa drogi dla rowerów w ramach przebudowy drogi wojewódzkiej nr 244
Budowa drogi dla rowerów w ramach przebudowy drogi wojewódzkiej nr 244
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu FEKP.03 Fundusze Europejskie na zrównoważony transport miejski Działania FEKP. 03.01 Rozwój i usprawnienie mobilności miejskiej i podmiejskiej BydOF-IP Celu szczegółowego EFRR/FS.CP2.VIII - Wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej jako elementu transformacji w kierunku gospodarki zeroemisyjnej programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027.
Wartość Projektu: 174 724,21 PLN
Wysokość dofinasowania z FEdKP: 132 227,15 PLN
Okres realizacji: 16.05.2024 – 31.07.2025
Działania które będą realizowane w ramach Projektu
Projekt polega na budowie drogi dla rowerów w ramach przebudowy drogi wojewódzkiej nr 244. Wybudowany odcinek o długości 0,1092 km ma na celu połączenie istniejącej infrastruktury rowerowej (od strony węzła Tryszczyn) z projektem drogi dla rowerów (od strony Bożenkowa), koordynowanym przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy.
Grupa docelowa
Projekt skierowany jest bezpośrednio do mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego,
w szczególności Bydgoszczy i Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego.
Z infrastruktury objętej projektem będą mogły korzystać na równych prawach wszystkie osoby, bez względu na płeć. Projekt pozytywnie wpływa na politykę niedyskryminacji, która ma na celu eliminowanie wszelkich form oraz przejawów dyskryminacji. Przedmiotowa inwestycja jest zgodna z koncepcją uniwersalnego projektowania w tym poprzez zastosowanie „standardów dostępności”: standardu transportowego, architektonicznego, cyfrowego oraz informacyjno-promocyjnego.
Cel projektu:
Realizacja przedmiotowej inwestycji przyczyni się do osiągnięcia szeregu celów, mających wymiar efektów społecznych, ekologicznych i ekonomicznych. Zaliczają się do nich:
• poprawa funkcjonowania systemu indywidualnego i niezmotoryzowanego transportu w obszarze Bydgoszczy i Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego,
• wzrost wykorzystania alternatywnych i ekologicznych form komunikacji transportowej,
• wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym w szczególności niechronionych uczestników ruchu drogowego oraz komfortu podróży,
• przeniesienie ruchu rowerowego poza główną oś jezdni wraz ze zwiększeniem płynności ruchu drogowego,
• wzrost zainteresowania mieszkańców korzystaniem z transportu niezmotoryzowanego,
• usprawnienie powiązań dróg dla rowerów w obszarze BydOF, dążąc tym samym do budowania spójnej sieci tras dedykowanych rowerzystom,
• poprawa jakości środowiska naturalnego i obniżenie poziomu hałasu w wyniku zmiany pojazdów samochodowych na bezemisyjne i ekologiczne rozwiązania, jakimi są rowery,
• poprawa jakości powietrza w wyniku ograniczenia emisji liniowej, której składnikiem są pochodzące ze spalin związki chemiczne i substancje smoliste.
Rezultaty projektu:
Wskaźniki produktu:
Ludność objęta projektami w ramach strategii zintegrowanego rozwoju terytorialnego – 1 925 osób
Wspierana infrastruktura rowerowa – 0,1092 km
Wspierane strategie zintegrowanego rozwoju terytorialnego – 1 szt.
Wskaźnik rezultatu:
Roczna liczba użytkowników infrastruktury rowerowej – 1 680 użytkowników
#FunduszeUE
#FunduszeEuropejskie
Zakup nowego, niskopodłogowego taboru tramwajowego dla Miasta Bydgoszczy w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności
Zakup nowego, niskopodłogowego taboru tramwajowego dla Miasta Bydgoszczy w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności
Projekt dofinansowany z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, w ramach Komponentu E: Zielona, inteligenta mobilność, Inwestycji: E1.2.1. Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje).
Wartość projektu: 63 968 350,00 PLN
Wysokość dofinansowania: 43 887 642,28 PLN
Wkład własny Miasta: 20 080 707,72 PLN
Okres realizacji: 26.07.2022 r. – 30.06.2025 r.
Zadania realizowane w projekcie:
Zakup 6 sztuk fabrycznie nowych, niskopodłogowych tramwajów długich (100% niskiej podłogi).
Grupy docelowe:
Odbiorcami Projektu są pasażerowie korzystający z komunikacji miejskiej, a także turyści, studenci oraz korzystający z parkingów P&R w Bydgoszczy.
W szczególności poprawi się dostępność do publicznego transportu zbiorowego dla grup osób ze szczególnymi potrzebami tj. osoby na wózkach inwalidzkich, z ograniczoną mobilnością, osoby starsze, czy osoby z wózkami dziecięcymi.
Cel projektu:
Celem projektu jest podniesienie komfortu podróży publicznym transportem zbiorowym na obszarze Bydgoszczy.
Rezultaty projektu:
Wskaźnik rezultatu
Nowe tramwaje w eksploatacji dla publicznego transportu miejskiego - 6 sztuk
#NextGenerationEU
#FunduszeUE
Zakup nowoczesnego, niskopodłogowego taboru tramwajowego dla sieci komunikacji miejskiej w Bydgoszczy - pakiet nr 2
Zakup nowoczesnego, niskopodłogowego taboru tramwajowego dla sieci komunikacji miejskiej w Bydgoszczy - pakiet nr 2
Projekt dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Funduszy Europejskich dla Kujawa i Pomorza na lata 2021 – 2027, Priorytet FEKP.03 Fundusze Europejskie na zrównoważony transport miejski, Działanie FEKP.03.01 Rozwój i usprawnienie mobilności miejskiej i podmiejskiej BydOF-IP.
Wartość projektu: 126 731 160,00 PLN
Wysokość dofinansowania z FEdKP: 75 423 908,85 PLN
Okres realizacji: 06.02.2023 r. – 31.12.2025 r.
Działania, które będą realizowane w projekcie:
Projekt obejmuje zakup 11 szt. (10 długich i 1 krótki) nowoczesnych tramwajów z 100% udziałem niskiej podłogi. W ramach projektu dostarczone będzie specjalistyczne wyposażenie obsługowe i pakiet naprawczo-eksploatacyjny, w tym dźwig samochodowy (specjalistyczne wyposażenie obsługowe tramwajów) oraz dwa kompletne wózki wagonowe jezdne (pakiet eksploatacyjno-naprawczy).
Grupy docelowe:
Grupą docelową są przede wszystkim pasażerowie transportu tramwajowego w Bydgoszczy, którzy bezpośrednio doświadczą poprawy jakości systemu Publicznego Transportu Zbiorowego (PTZ) poprzez skrócenie czasu wymiany pasażerskiej na przystankach, poprawę komfortu podróży poprzez wyposażenie w klimatyzację, właściwie ukształtowaną przestrzeń pasażerską zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego, ograniczenie drgań, hałasu, zwiększenie wygody wsiadania i wysiadania w tym dla osób starszych, osób o utrudnionym poruszaniu się, osób z niepełnosprawnościami, kobiet w ciąży, opiekunów z dziećmi, osób
z wózkami, osób z bagażem i integrację informacji.
W rezultacie, w wyniku realizacji projektu zwiększona zostanie dostępność transportu tramwajowego dla osób z niepełnosprawnościami, którzy stanowią ważną grupę beneficjentów projektu. Dzięki niskiej podłodze i wbudowanemu systemowi wewnętrznej
i zewnętrznej informacji audiowizualnej w praktyce realizowane będzie przeciwdziałanie dyskryminacji osób z niepełnosprawnościami i wsparcie integracji społecznej.
Cel projektu:
Celem projektu jest poprawienie jakości usług publicznego transportu zbiorowego.
Rezultaty projektu:
Wskaźnik produktu
Liczba zakupionych jednostek taboru tramwajowego w publicznym transporcie zbiorowym komunikacji miejskiej i metropolitarnej – 11 szt.
Wspierane strategie zintegrowanego rozwoju terytorialnego – 1 szt.
Ludność objęta projektami w ramach strategii zintegrowanego rozwoju terytorialnego - 354 000 osób
Pojemność ekologicznego taboru do zbiorowego transportu publicznego – 2 130 osób
Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami (EFRR/FST/FS) – 1 szt.
Wskaźniki rezultatu
Szacowana emisja gazów cieplarnianych - 1 642,6 tona ekwiwalentu CO2/rok
#FunduszeUE
#FunduszeEuropejskie