• AKTUALNOŚCI
  • Utrudnienia
  • Z ostatniej chwili
  • Rozkłady jazdy
  • Ceny biletów
  • Strefa płatnego parkowania
  • Kontakt
Herb Bydgoszcz Zarzad Dróg

zarząd dróg miejskich i komunikacji publicznej w Bydgoszczy

  • Aktualności
  • Transport Publiczny
    • Aktualności komunikacyjne
    • Informacje ogólne
    • Analiza kosztów i korzyści (AKK)
    • Rozkład Jazdy
      • Wybór linii komunikacyjnej
      • Rozkład jazdy dla telefonów komórkowych
    • Schematy sieci komunikacji miejskiej
    • Wykaz przystanków komunikacyjnych
    • Bilety i opłaty (tickets & fares)
      • Ceny biletów jednorazowych i czasowych
      • Ceny biletów okresowych
      • Ticket tariff
      • Rodzaje i wzory biletów
      • Strefy biletowe
      • System przesiadkowy AT
      • Opłaty dodatkowe i inne
      • Zasady kasowania biletów
    • Zakup biletu
      • Sieć sprzedaży biletów
      • Punkty sprzedaży biletów okresowych
      • Zakup biletów okresowych on-line
      • Zakup biletu przez telefon
      • Zakup biletu u obsługi pojazdu
      • Zakup biletu w pojeździe kartą zbliżeniową
    • Bydgoska Karta Miejska
      • Jak uzyskać kartę BKM
      • Wszystko o Bydgoskiej Karcie Miejskiej
      • Regulamin BKM
    • Przepisy
      • Uprawnienia do ulg
      • Uprawnienia "Bydgoskiej Rodziny 3+"
      • Przepisy porządkowe
      • Przewóz bagażu
      • Regulamin BKM
      • Regulamin Systemu Telefonicznej Sprzedaży Biletów
      • Zwolnienie z opłat na Trasie Uniwersyteckiej
      • Kontrola biletów
      • Postępowanie reklamacyjne
      • Anulowanie biletu okresowego
      • Regulamin przewozu osób i bagażu
    • Dla młodego pasażera
    • Metropolitalna Karta Uczniowska
    • Zdjęcia taboru
  • Drogi Miejskie
    • Aktualności
    • Utrudnienia drogowe
    • Infrastruktura rowerowa
      • Bydgoski Rower Aglomeracyjny
      • Drogi rowerowe
      • Zespół ds. polityki rowerowej
    • Plan miasta
    • Informacje ogólne
    • Mapa rowerowa Bydgoszczy 2024
    • Bezpieczeństwo ruchu drogowego
      • Zespół do działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego Miasta Bydgoszczy
      • Hulajnogi - bezpiecznie przez Bydgoszcz
      • Uwaga na zwierzęta
      • Raport o stanie brd w Bydgoszczy 2020
    • Baner system
      • Lokalizacje
      • Projekt
    • Parkingi dla autokarów
      • Hala Łuczniczka
      • Obiekt sportowy Zawisza
      • Miejsca zatrzymań autokarów
    • Równanie dróg gruntowych
    • Przyjazna przestrzeń publiczna
    • Wyniki klasyfikacji miejskiego odcinka TNT w granicach administracyjnych miasta Bydgoszczy
    • Program utwardzania ulic gruntowych
    • Remonty jezdni i chodników
  • Strefa Płatnego Parkowania
    • Informacje ogólne
    • Mapa Strefy
    • Opłaty
      • Sposób uiszczenia opłaty
      • Cennik
      • Zwolnienia z opłat
      • Opłaty dodatkowe
      • Procedury uzyskania identyfikatora osoby niepełnosprawnej
      • Procedury otrzymania abonamentu dla pojazdu mieszkańca
    • Płać komórką
    • Regulamin SPP
    • E-SKLEP
  • Inwestycje i Projekty
    • Kanały technologiczne
    • Projekty zrealizowane ze środków zewnętrznych 2007-2020
    • Projekty realizowane ze środków zewnętrznych 2007-2020
    • Projekty realizowane ze środków zewnętrznych 2021-2027
      • Zakup nowoczesnego niskopodłogowego taboru tramwajowego dla sieci komunikacji miejskiej w Bydgoszczy - pakiet nr 3
      • Zakup nowoczesnego, niskopodłogowego taboru tramwajowego dla sieci komunikacji miejskiej w Bydgoszczy - pakiet nr 2
      • Zakup nowego, niskopodłogowego taboru tramwajowego dla Miasta Bydgoszczy w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności
      • Budowa drogi dla rowerów w ramach przebudowy drogi wojewódzkiej nr 244
      • Budowa i przebudowa dróg gminnych na terenie miasta Bydgoszczy
      • Rozbudowa pętli Las Gdański w Bydgoszczy
      • Budowa dwutorowego torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Solskiego od ronda Kujawskiego do pętli Bielicka wraz z pętlą Bielicka
      • Rozbudowa ul. Nakielskiej w Bydgoszczy – Etap I (bus pas + ścieżka rowerowa)
      • Przebudowa torowiska tramwajowego na ul. Toruńskiej na odcinku od ul. Kazimierza Wielkiego do zajezdni MZK
    • Mechanizm umożliwiający sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych dotyczących projektów unijnych współfinasowanych w ramach POIiŚ realizowanych przez ZDMiKP w imieniu Miasta Bydgoszczy
    • Mechanizm umożliwiający sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych dotyczących projektu "Zakup nowego niskopodłogowego taboru tramwajowego dla Miasta Bydgoszczy w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności
    • Mechanizm umożliwiający sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych oraz niezgodności z KPON lub KPP w projektach realizowanych w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027
    • Mechanizmu umożliwiający zgłoszenie niezgodności z postanowieniami KPP lub KPON w projektach realizowanych w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza na lata 2021 – 2027
    • Wyłożenie do wiadomości publicznej
      • Projekty oczekujące na wnioski Mieszkańców
      • Projekty po wnioskach
      • Projekty po wnioskach z raportami
      • Archiwalne
      • Ocena oddziaływania na środowisko
  • Zamówienia Publiczne
    • Regulamin udzielania zamówień publicznych
    • Przetargi
    • Ogłoszenia o planowanych zamówieniach lub umowach ramowych
    • Ogłoszenia dotyczące publicznego transportu zbiorowego
    • Regulamin udzielania zamówień odrębnych
    • Platforma zakupowa
    • Zamówienia odrębne
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2021
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2022
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2023
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2024
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2025
    • Ogłoszenia o zbyciu majątku
  • Jak załatwić sprawę
    • Jak uzyskać Bydgoską Kartę Miejską
    • Reklama
    • Dzierżawa lub najem gruntów na podstawie umów cywilno-prawnych
    • Lokalizacja urządzeń infrastruktury (sieci i przyłącza)
    • Prowadzenie robót (rozkopy)
    • Prowadzenie robót związanych z budowa i przebudową kanalizacji deszczowej
    • Wbudowanie urządzeń infrastruktury
    • Przewóz osób w krajowym transporcie drogowym
    • Zasady korzystania z przystanków
    • Zgłoszenie szkody komunikacyjnej
    • Postępowanie reklamacyjne z tytułu korzystania z usług przewozowych
    • Awaryjne zajęcie pasa drogowego
    • Wniosek o udostępnienie kanału technologicznego
    • Przejazd pojazdów nienormatywnych
    • Jak uzyskać identyfikator osoby niepełnosprawnej
    • Jak anulować zakupiony bilet okresowy
    • Jak otrzymać abonament mieszkańca
    • Uzgodnienie zmian organizacji ruchu
    • Windykacja
    • Handel
      • Handel całoroczny
      • Handel w okresie "Wszystkich Świętych"
    • Dostęp do drogi publicznej
      • Zaświadczenie o dostępie do drogi publicznej
      • Uzgodnienie lokalizacji/przebudowy zjazdu
  • Jak załatwić sprawę
    • Uzgodnienie lokalizacji lub przebudowy zjazdu
    • Przejazd pojazdów nienormatywnych
    • Dzierżawa lub najem gruntów na podstawie umów cywilno-prawnych
    • Przewóz osób w krajowym transporcie drogowym
    • Zgłoszenie szkody komunikacyjnej
    • Zasady korzystania z przystanków
    • O firmie
      • Wydziały ZDMiKP
      • Kontakt z nami
      • Zgłoś awarię
  • Akcja Zima
    • Akcja Zima - On-line
  • Zintegrowany Węzeł Komunikacyjny Bydgoszcz Leśna
  1. Aktuelle Seite:  
  2. Strona główna
  3. Inwestycje i Projekty
  4. Projekty realizowane ze środków zewnętrznych 2021-2027

Projekty realizowane ze środków zewnętrznych 2021-2027

Przebudowa torowiska tramwajowego na ul. Toruńskiej na odcinku od ul. Kazimierza Wielkiego do zajezdni MZK

Details
Veröffentlicht: 04. Dezember 2025

  logo UE.png

Przebudowa torowiska tramwajowego na ul. Toruńskiej na odcinku
od ul. Kazimierza Wielkiego do zajezdni MZK

 Projekt dofinansowany z Programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027 w ramach działania 3.1 Rozwój i usprawnienie mobilności miejskiej i podmiejskiej BydOF-IP

Wartość projektu: 74 600 110,35 PLN

Wysokość dofinansowania: 34 269 626,12 PLN

Wkład własny Miasta: 40.330.484,23 PLN

Okres realizacji: 01.01.2024 – 31.12.2025

Zadania realizowane w projekcie:

Przedmiotem projektu jest przebudowa infrastruktury tramwajowej w ul. Toruńskiej w Bydgoszczy

na odcinku od al. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego do ul. Toruńskiej 145a.

Zakres prac obejmuje ponadto budowę i przebudowę infrastruktury torowej, peronów tramwajowych, przejść przez torowisko oraz chodników i przystanków autobusowych. Z uwagi na konieczność dostosowania istniejącego układu drogowego do nowych rozwiązań w obszarze transportu zbiorowego planowana jest przebudowa istniejącej infrastruktury w niezbędnym zakresie.
W ramach zadania planuje się przebudowę podstacji trakcyjnej przy ul. Kieleckiej 5 w Bydgoszczy

 

Grupy docelowe:

Odbiorcami projektu będą mieszkańcy Bydgoszczy, mieszkańcy osiedli przez, które przebiega projektowy odcinek linii tramwajowej, mieszkańcy okolicznych gmin, a także licznie odwiedzający miasto turyści. Budowa nowego odcinka trasy tramwajowej przełoży się
na możliwość sprawnego i komfortowego przemieszczania się użytkowników komunikacji tramwajowej do miejsc pracy, nauki oraz innych celów podróży. Realizacja zadań infrastrukturalnych ułatwi dostęp do infrastruktury transportu szynowego osobom
z ograniczeniami ruchowymi, osobom niedowidzącym i niedosłyszącym, a także obcokrajowcom oraz będzie sprzyjać poprawie komfortu obsługi pozostałych pasażerów transportu publicznego i poprawie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego.

 

Cel projektu:

Celem projektu jest poprawa dostępności komunikacyjnej miasta Bydgoszczy przez poprawę stanu infrastruktury linii tramwajowych oraz poprawę jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego prowadzące do zwiększenia udziału osób korzystających ze środków transportu szynowego w Bydgoszczy.

 

Rezultaty projektu:

Wskaźniki produktu:

  1. Długość przebudowanych lub zmodernizowanych linii tramwajowych – 2,440 km
  2. Ludność objęta projektami w ramach strategii zintegrowanego rozwoju terytorialnego – 1.370 osoby (dot. lokalizacji projektu)
  3. Wspierane strategie zintegrowanego rozwoju terytorialnego – 1 szt.

Wskaźnik rezultatu:

  1. Roczna liczba użytkowników nowych lub zmodernizowanych linii tramwajowych i linii metra – 115.000 użytkowników

#FunduszeUE

#FunduszeEuropejskie

Rozbudowa ul. Nakielskiej w Bydgoszczy – Etap I (bus pas + ścieżka rowerowa)

Details
Veröffentlicht: 04. Dezember 2025

 logo UE.png

Rozbudowa ul. Nakielskiej w Bydgoszczy – Etap I (bus pas + ścieżka rowerowa)

Projekt dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
w ramach Programu Funduszy Europejskich dla Kujawa i Pomorza na lata 2021 – 2027, Priorytet FEKP.03 Fundusze Europejskie na zrównoważony transport miejski, Działanie FEKP.03.01 Rozwój i usprawnienie mobilności miejskiej i podmiejskiej BydOF-IP.

Wartość projektu: 58 153 535,59 PLN

Wysokość dofinansowania: 25 236 649,78 PLN

Wkład własny Miasta: 32 916 885,81 PLN

Okres realizacji: 28.04.2023 r. – 29.08.2029 r.

Działania, które będą realizowane w projekcie:

Przedmiotem projektu jest budowa infrastruktury drogowej dla transportu publicznego (bus pas) oraz infrastruktury rowerowej wzdłuż ul. Nakielskiej.

W ramach inwestycji planuje się następujący zakres robót:

- buspas w ul. Nakielskiej,

- drogi dla rowerów wzdłuż ul. Nakielskiej,

- ciągi pieszo - rowerowe wzdłuż ul. Nakielskiej,

- przebudowa zjazdów kolidujących z budową,

- przebudowa skrzyżowań w związku z budową buspasów, dróg dla rowerów i ciągów pieszo – rowerowych,

- nowe lub przebudowywane przystanki autobusowe, w tym przystanki wiedeńskie, zatoka autobusowa, wiaty,

- oświetlenie drogi dla rowerów wraz z chodnikami i ciągów pieszo rowerowych,

- oświetlenie drogi,

- kanał technologiczny,

- przebudowa chodników związana z budową drogi dla rowerów oraz bupasa,

- nowe chodniki mające ułatwić dojście do przystanków autobusowych,

- oznakowanie poziome i pionowe związane z bus pasem i drogą dla rowerów i ciągu pieszo – rowerowego.

Grupy docelowe:

Grupą docelową są przede wszystkim mieszkańcy Bydgoszczy, studenci oraz turyści krajowi
i zagraniczni odwiedzający Bydgoszcz, a w szczególności pasażerowie korzystający
z komunikacji miejskiej (w tym pasażerowie komunikacji autobusowej). Projekt poprawi dostępność do publicznego transportu zbiorowego dla osób ze szczególnymi potrzebami
tj. osoby z niepełnosprawnościami, osoby starsze, czy osoby z wózkami dziecięcymi.

Główną grupą docelową korzystającą z produktów projektu będą przede wszystkim mieszkańcy obszaru, przez który przebiega inwestycja.

Cel projektu:

Głównym celem projektu jest poprawa poziomu i jakości życia mieszkańców Miasta Bydgoszczy oraz ograniczenie zanieczyszczenia powietrza poprzez zwiększenie atrakcyjności niezmotoryzowanego transportu indywidualnego, a także zwiększenie wykorzystania niskoemisyjnego transportu miejskiego na obszarze Bydgoszczy, poprzez rozwój i integrację systemów publicznego transportu zbiorowego.

 

Rezultaty projektu:

Wskaźniki produktu

Długość przebudowanych lub zmodernizowanych linii autobusowych - 5,87 km.

Ludność objęta projektami w ramach strategii zintegrowanego rozwoju terytorialnego - 11 052 osoby (dot. lokalizacji projektu).

Wspierane strategie zintegrowanego rozwoju terytorialnego – 1 szt.

Wspierana infrastruktura rowerowa - 6,95 km.

Wskaźnik rezultatu

Roczna liczba użytkowników infrastruktury rowerowej - 30 480 użytkowników.

#FunduszeUE     

#FunduszeEuropejskie

 

 

 

Budowa dwutorowego torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Solskiego od ronda Kujawskiego do pętli Bielicka wraz z pętlą Bielicka

Details
Veröffentlicht: 09. Oktober 2025

LOGO

Budowa dwutorowego torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Solskiego od ronda Kujawskiego do pętli Bielicka wraz z pętlą Bielicka

 

Projekt dofinansowany z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027, w ramach działania FENX.03.01 Transport miejski priorytet FENX.03 Transport miejski

Wartość projektu: 115.900.000,00PLN

Wysokość dofinansowania: 63.580.000,00PLN

Wkład własny Miasta: 52.320.000,00 PLN

Okres realizacji: 01.01.2021 – 31.12.2027


Zadania realizowane w projekcie:

Przedmiotem projektu jest budowa trasy tramwajowej wzdłuż ul. Solskiego na odcinku od ronda  Kujawskiego do ul. ks. I. Skorupki wraz z budową pętli przy ul. Bielickiej. Zakres budowy obejmuje budowę infrastruktury torowej, pętli tramwajowo-autobusowej, budowę peronów tramwajowych, chodników, dróg rowerowych oraz stanowisk postojowych „Bike&Ride”. Z uwagi na konieczność dostosowania istniejącego układu drogowego do nowych rozwiązań w obszarze transportu zbiorowego planowana jest przebudowa i rozbudowa dróg w obszarze projektu. Wybudowana pętla tramwajowo-autobusowa przy ul. Bielickiej będzie stanowić zintegrowany węzeł przesiadkowy, perony oraz chodniki będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Realizacja projektu przyczyni się do poprawy dostępności transportowej oraz jakości transportu
w obszarze miasta Bydgoszczy.

Grupy docelowe:

Odbiorcami projektu będą mieszkańcy Bydgoszczy oraz okolicznych gmin, a także licznie odwiedzający miasto turyści. Budowa nowego odcinka trasy tramwajowej przełoży się
na możliwość sprawnego i komfortowego przemieszczania się użytkowników komunikacji tramwajowej do miejsc pracy, nauki oraz innych celów podróży. Realizacja zadań infrastrukturalnych ułatwi dostęp do infrastruktury transportu szynowego osobom
z ograniczeniami ruchowymi, osobom niedowidzącym i niedosłyszącym, a także obcokrajowcom oraz będzie sprzyjać poprawie komfortu obsługi pozostałych pasażerów transportu publicznego i poprawie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego.

 

Cel projektu:

Celem głównym przedsięwzięcia jest usprawnienie systemu miejskiej komunikacji zbiorowej, prowadzące do zwiększenia udziału osób korzystających ze środków transportu szynowego w Bydgoszczy.

 

Rezultaty projektu:

Wskaźniki produktu:

  1. Długość wybudowanych linii tramwajowych – 3,64 km toru pojedynczego
  2. Liczba wybudowanych zintegrowanych węzłów przesiadkowych – 1 szt.
  3. Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami (EFRR/FST/FS) – 1 szt.
  4. Liczba wybudowanych obiektów „Bike&Ride” – 1 szt.
  5. Liczba stanowisk postojowych w wybudowanych obiektach „Bike&Ride” – 10 szt.

Wskaźniki rezultatu:

  1. Roczna liczba użytkowników nowych lub zmodernizowanych linii tramwajowych i linii metra – 1.791.497,00 użytkownicy/rok
  2. Emisja CO2 w transporcie pasażerskim – 1.452,6172 ton ekwiwalentu CO2/rok

 

 #FunduszeUE

#FunduszeEuropejskie

Rozbudowa pętli Las Gdański w Bydgoszczy

Details
Veröffentlicht: 12. August 2025

LOGO

Rozbudowa pętli Las Gdański w Bydgoszczy

Projekt dofinansowany z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027, w ramach działania FENX.03.01 Transport miejski priorytet FENX.03 Transport miejski

Wartość projektu: 25.000.000,00 PLN

Wysokość dofinansowania: 17.300.000,00 PLN

Wkład własny Miasta: 7.700.000,00 PLN

Okres realizacji: 21.06.2021 – 31.12.2026


Zadania realizowane w projekcie:

Przedmiotem inwestycji jest rozbudowa pętli tramwajowej Las Gdański zlokalizowanej
w północnej części miasta na terenie osiedla Myślęcinek. Zakres projektu obejmuje rozbudowę i przebudowę istniejącej infrastruktury torowej pętli, w tym budowę dodatkowych torów odstawczych, dostosowanie peronów do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, przebudowę sieci trakcyjnej, oświetlenia, uzbrojenia podziemnego oraz modernizację układu komunikacyjnego w obrębie pętli. Realizacja inwestycji pozwoli na zwiększenie częstotliwości kursowania linii tramwajowych oraz zapewni sprawniejszy ruch taboru tramwajowego na pętli.


Grupy docelowe:

Odbiorcami projektu będą mieszkańcy Bydgoszczy oraz okolicznych gmin, a także licznie odwiedzający miasto turyści. Modernizacja pętli tramwajowej przełoży się na możliwość sprawnego i komfortowego przemieszczania się użytkowników komunikacji tramwajowej do miejsc pracy, nauki, wypoczynku oraz innych celów podróży. Realizacja zadania ułatwi dostęp
do infrastruktury transportu szynowego osobom z ograniczeniami ruchowymi, osobom niedowidzącym i niedosłyszącym, a także obcokrajowcom oraz będzie sprzyjać poprawie komfortu obsługi pozostałych pasażerów transportu publicznego i poprawie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Cel projektu:

Celem głównym przedsięwzięcia jest zwiększenie wykorzystania niskoemisyjnego transportu miejskiego na obszarze miasta Bydgoszczy poprzez rozwój systemów publicznego transportu zbiorowego.

Rezultaty projektu:

Wskaźniki produktu:

  1. Długość przebudowanych lub zmodernizowanych linii tramwajowych – 1,002 km toru pojedynczego
  2. Liczba przebudowanych i rozbudowanych zintegrowanych węzłów przesiadkowych – 1 szt.
  3. Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób
    z niepełnosprawnościami (EFRR/FST/FS) – 1 szt.
  4. Liczba wybudowanych obiektów „Bike&Ride” – 1 szt.
  5. Liczba stanowisk postojowych w wybudowanych obiektach „Bike&Ride” – 18 szt.

Wskaźniki rezultatu:

  1. Roczna liczba użytkowników nowych lub zmodernizowanych linii tramwajowych i linii metra – 648 695 użytkowników/rok
  2. Emisja CO2 w transporcie pasażerskim – 8,29 tony ekwiwalentu CO2/rok

#FunduszeUE

#FunduszeEuropejskie

  1. Mechanizm umożliwiający sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych oraz niezgodności z KPON lub KPP w projektach realizowanych w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS)
  2. Zakup nowoczesnego niskopodłogowego taboru tramwajowego dla sieci komunikacji miejskiej w Bydgoszczy - pakiet nr 3
  3. Budowa i przebudowa dróg gminnych na terenie miasta Bydgoszczy
  4. Budowa drogi dla rowerów w ramach przebudowy drogi wojewódzkiej nr 244

Seite 1 von 3

  • 1
  • 2
  • 3
  • Bydgoska karta miejska
  • SkyCash
  • Bydgoski Rower Aglomeracyjny
  • ITS
  • ITS
Logo Logo Biuletyn informacji publicznej

Wszelkie prawa zastrzeżone © ZDMIKP 2025