Aktualności
Prawie czterdzieści kilometrów nowych dróg dla rowerów
Trwają prace nad kolejnymi trasami dla rowerów. Powstają one na ulicach J. Sułkowskiego, Toruńskiej oraz Fordońskiej. Na etapie projektowania i kompletowania niezbędnej dokumentacji są natomiast drogi dla jednośladów między innymi na ulicach Pod Skarpą, E. Petersona, Wojska Polskiego oraz ciągu Krasińskiego - Markwarta - Sieńki - Moniuszki - Skłodowskiej - Łęczyckiej.
W systemie „zaprojektuj i wybuduj” powstaje obecnie prawie 11 kilometrów rowerowych dróg. Około 3,4 km liczyć będzie trasa, wybudowana w ramach modernizacji torowiska na ul. Toruńskiej. Czekamy na decyzje ZRID dla liczącej 1,4 km drogi, biegnącej ulicami Wyzwolenia i Sudeckiej na odcinku od granicy miasta do ul. Peplińskiej oraz ulicy Fordońskiej od ul. Sochaczewskiej do ul. Wiślanej wraz z budową kładki nad torami kolejowymi (0,8 km). Trwają również prace budowlane na ulicy J. Sułkowskiego. Na odcinku od ul. Modrzewiowej do ul. Kamiennej powstaje trasa o długości około 2,5 kilometrów. Trwa też przetarg na budowę kolejnego odcinka Wielkiej Pętli Fordonu. Szeroka ścieżka dla pieszych, biegaczy i rowerzystów powstanie u podnóża „górek” od ul. M. Bołtucia do ul. B. Orlińskiego. Kolejny etap będzie dotyczył odcinka Kromera - Galla Anonima - Tatrzańska - Sudecka.
Jednocześnie na etapie przygotowania są odcinki rowerowych tras na ulicach E. Petersona (od ul. E. Smolińskiego), Pod Skarpą, św. M. Kolbego, Wyzwolenia na odcinku od ul. Sudeckiej do granicy miasta, Wojska Polskiego na odcinku od ul. Szpitalnej do ul. Chemicznej, Nakielskiej (ul. Lisia - ul. Słoneczna), Kieleckiej (od ul. Smoleńskiej do ul. Toruńskiej) oraz w ciągu ulic Krasińskiego - Markwarta - Sieńki - Moniuszki - Skłodowskiej - Łęczyckiej.
Drogi dla rowerów zostały także uwzględnione w planowanych inwestycjach, takich jak m.in. trasa tramwajowa na Szwederowie, przebudowa ronda Jagiellonów, mostu Pomorskiego, rozbudowa Węzła Wschodniego oraz I etapu trasy W-Z. Oznacza to, że łączna długość infrastruktury rowerowej w przygotowaniu wynosi prawie 40 kilometrów.
Warto wiedzieć
Na terenie Bydgoszczy mamy już ponad 140 kilometrów rowerowych dróg. W ostatnich latach powstały trasy m.in. wzdłuż ulic Magnuszewskiej, Powstańców Wielkopolskich, Smukalskiej na odcinku od ul. Błądzimskiej do Rajskiej, Jeździeckiej od ulicy Podkowa do Hipicznej oraz od ulicy J. Słowackiego w Osielsku do Gdańskiej, Promenada oraz bulwarów Brdy na odcinku od mostu Bernardyńskiego do ul. Uroczej. Również w centrum miasta wprowadzono szereg rozwiązań dedykowanych rowerzystom, jak wydzielenie pasów rowerowych na ul. Powstańców Wielkopolskich i pl. Weyssenhoffa oraz kontrapasów na ulicach Świętojańskiej, Hetmańskiej, J. Sobieskiego i Mazowieckiej.
Przejazdny dla rowerów powstaną również w obszarze skrzyżowania Jagiellońska - Focha - Gdańska. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu w tej części miasta. Więcej o tej inwestycji można przeczytać TUTAJ.
Trwają prace na ulicy Złotej na Osowej Górze
Ułożona zostanie tam nawierzchnia z ażurowych płyt, a na części dedykowanej pieszym położona będzie betonowa kostka. To kolejna gruntowa ulica, która w tym roku zyska twardą nawierzchnię.
Wykonawca ułożył już krawężniki i niebawem rozpocznie prace związane z nawierzchnią z ażurowych płyt. Natomiast część dla pieszych zostanie wykonana z betonowej kostki. Planowo roboty powinny zakończyć się w czerwcu.
W tym roku w budżecie miasta na program utwardzania ulic gruntowych zabezpieczono łącznie 32 mln zł. Prace budowlane trwają też między innymi na ulicach Spławikowej na Osowej Górze, Opalowej w Brdyujściu, Palisandrowej i Akacjowej na Miedzyniu, Gradowej na Czyżkówku, Gościeradzkiej na Piaskach oraz Piastowej w Starym Fordonie.
Po remoncie tramwaje szybciej przejadą ul. Focha
W czerwcu rozpocznie się remont toru na ul. Marszałka Focha. To kolejny etap naszych działań związanych z bieżącym utrzymaniem sieci torowej w Bydgoszczy. W ostatnich latach zmodernizowaliśmy i wyremontowaliśmy łącznie 51 kilometrów tras. Wkrótce zlecimy kolejne prace.
W poniedziałek, 2 czerwca br., rozpocznie się naprawa torowiska na ulicy F. Focha. Wymieniona zostanie część lewego toru na wysokości Opery Nova. Niezbędne jest tymczasowe wstrzymanie ruchu tramwajowego na ul. Focha oraz zawężenie jezdni. Prace na tym odcinku torowiska potrwają około dwóch tygodni. Zamknięcia tramwajowe wykorzystane zostaną od razu na wykonanie części robót związanych z wytyczeniem nowego przejazdu rowerowego przez ul. Focha przy skrzyżowaniu z ul. Gdańską. Więcej informacji na ten temat znajduje się TUTAJ.
Po realizacji prac zniknie ograniczenie prędkości do 10km/h, a tramwaje będą mogły bezpieczniej pokonywać ważny odcinek sieci. W poprzednich latach część ul. Focha został przebudowana podczas budowy przystanku wiedeńskiego.
Tymczasowe zmiany w komunikacji publicznej
W związku z pracami naprawczymi na ulicy M. Focha, na wysokości Opery Nova, od 2 czerwca zaplanowano następujące tymczasowe zmiany w funkcjonowaniu komunikacji publicznej:
- linia nr 1 będzie kursowała na trasie Rycerska – Wilczak,
- linia nr 3 zostanie czasowo skierowana od ronda Jagiellonów do Lasu Gdańskiego P+R (w obydwu kierunkach). Dodatkowo będzie zatrzymywała się na obydwóch przystankach pn. rondo Jagiellonów,
- linia nr 5 zostanie skierowana od ronda Jagiellonów (przystanki tymczasowe usytuowane na ulicy Jagiellońskiej po wschodniej stronie ronda) ulicami Bernardyńską, Kujawską, Wojska Polskiego do pętli Wyżyny,
- linia nr 8 zostanie czasowo zawieszona,
- linia nr 9 - od ronda Jagiellonów (przystanki tymczasowe, usytuowane na ulicy Jagiellońskiej po wschodniej stronie ronda) zostanie skierowana ulicami Jagiellońską, Toruńską, Perłową, Wojska Polskiego do pętli Kapuściska (trasy linii nr 9 i 8 na czas prac zostaną ze sobą połączone)
- linia nr 56 - wszystkie kursy będą kierowane przez węzeł Garbary,
- linia nr 62 - w dni powszednie zostanie czasowo wydłużona do ronda Jagiellonów (przystanek zlokalizowany po północnej stronie ulicy Jagiellońskiej). Dodatkowo w dni wolne zostanie uruchomiona na trasie Lisia - rondo Jagiellonów.
Zostanie uruchomiona także autobusowa komunikacja zastępcza w relacji rondo Jagiellonów - Dworzec Główny (wariantowo do pętli Rycerska). Oznaczona zostanie symbolem „ZaT”. Dla wszystkich linii tramwajowych, przejeżdżających ulicą Jagiellońską, obowiązywać będą dodatkowe przystanki pn. rondo Jagiellonów po wschodniej stronie ronda. Dojście do przystanków odbywać się będzie przejściem dla pieszych wytyczonym na północnej jezdni ul. Jagiellońskiej przed rondem Jagiellonów. Kierowcy i piesi powinni w tym miejscu zachować szczególną ostrożność.
Kolejne torowiska i rozjazdy do remontu
W kolejnych miesiącach prace związane z bieżącym utrzymaniem torowisk prowadzone będą również na innych odcinkach sieci:
- przy węźle na wlocie ul. Gdańskiej (po zakończeniu prac przy Operze),
- przy rozjazdach na pętli Łęgnowo,
- wymiana podkładów na ul. Jagiellońskiej (od ul. L. Wyczółkowskiego do poziomu Media Markt).
Przypominamy, że trwa gruntowna modernizacja torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej. Więcej informacji o tym zadaniu znajduje się TUTAJ.
Ulica Piastowa w ażurach
Trwa ostatni etap prac przy utwardzaniu ul. Piastowej w Starym Fordonie. Zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy. W ostatnich latach Bydgoski Budżet Obywatelski pomógł przebudować kilka innych sąsiednich ulic.
Ulica Piastowa łączy ul. Wyzwolenia z terenami przy Kasztelańskiej. Dla wielu pieszych to najkrótsza droga w kierunku szkoły, przedszkola, cmentarza oraz Rynku w Starym Fordonie. Zadanie polega na utwardzeniu ażurowymi płytami i kostką odcinka od ulicy Wyzwolenia do bloku przy ul. Piastowej 10. Większość prac został już wykonana. Zakończenie robót planowane jest jeszcze przed wakacjami.
Wcześniej w Starym Fordonie twardą, równą nawierzchnię zyskały ulica Saska i Warneńczyka. Dzięki BBO utwardzono też odcinki m.in. ul. Targowisko, Przy Bóżnicy, Celną, Korzeniowskiego i Piekary.
Technologia utwardzania ulic płytami ażurowymi stosowana jest głównie na terenach o dużej przepuszczalności gruntu, w miejscach nienarażonych na częste przejazdy pojazdów ciężarowych. Płyty zawsze stabilizowane są opornikami betonowymi, a część utwardzanej ulicy dedykowanej pieszym wykładana jest kostką betonową.
Warto wiedzieć:
Bydgoski Budżet Obywatelski to szczególna forma konsultacji społecznych. Mieszkańcy w głosowaniu bezpośrednio wybierają zadania, które trafią do realizacji w kolejnym roku. Na ten cel miasto zabezpiecza w 2025 roku 16 mln zł.