Aktualności
30 osiedlowych ulic z twardą nawierzchnią
Z końcem ubiegłego roku zakończyliśmy budowę ulic Wejherowskiej na Miedzyniu i Platynowej na Osowej Górze.
W 2022 roku powstało w sumie aż 30 ulic z twardą nawierzchnią.
Pomagały w tym miejskie programy: Bydgoski Budżet Obywatelski, Inicjatywy Lokalne oraz stosowanie ażurowych płyt.
Ulica Wejherowska łącząca Nakielską ze Spacerową zyska twardą nawierzchnię na całym odcinku liczącym około 280 metrów. Powstała pieszojezdnia z kostki betonowej ze zjazdami oraz dojściami do posesji. Przy skrzyżowaniu z ul. Spacerową powstał parking, wyznaczyliśmy również kilka miejsc parkingowych wzdłuż ulicy.
Na Osowej Górze utwardzona została natomiast ul. Platynowa pomiędzy ulicami Kruszyńską i Ptasią, która została zbudowana w poprzedniej edycji wieloletniego programu utwardzania ulic. Pieszojezdnia powstała na długości 210 metrów. Skrzyżowania z ul. Kanarkową oraz łącznikiem w kierunku ul. Złotej mają formę wyniesioną, co poprawiło bezpieczeństwo. Ulicę wyposażono w nowe energooszczędne oświetlenie oraz odwodnienie. Koszt inwestycji to 1,8 mln zł.
Oba zadania zrealizowana w oparciu o wieloletni program budowy ulic osiedlowych.
Zabezpieczone pieniądze w budżecie miasta pozwoliły również w ubiegłym roku zbudować ulicę Zalew wraz z parkingiem przy schronisku dla zwierząt na Osowej Górze i fragmentami ulic Łowiskowej i Jeziornej. (łączna długość całego ciągu to 400m).
W porozumienie z gminą Osielsko ulicę 450-metrowy odcinek ul. Bielskiej utwardziliśmy natomiast ekokostką.
Kilka kolejnych zadań w oparciu o wieloletni program przebudowy ulic osiedlowych zliciliśmy także w ubiegłym roku w trybie zaprojektuj i wybuduj.
Prace budowlane na ulicach Odrzańskiej, Sowiej, Strusiej i Wycieczkowej będą realizowane w tegorocznym sezonie.
Ażurowa ofensywa
Kilkanaście ulic w 2022 roku zyskało twardą nawierzchnię, dzięki wykorzystaniu ażurowych płyt.
Część ulicy zawsze utwardzana jest już betonową kostką co ułatwia poruszanie się pieszym i rowerzystom.
Ażurową nawierzchnię zyskały:
• ul. Szlakowa w Nowym Fordonie,
• ul. Średzka na Jarach
• część ul. Widok na Miedzyniu
• ul. Grodziska na Szwederowie
• ul. Katowicka na Miedzyniu
• ul. Pstrągowa na Osowej Górze
• część ul. Nadrzecznej na Okolu
• ul. Młyńska na Okolu
• ul. Krecia na Glinkach
• ul. Letnia na Miedzyniu
• ul. Fiołkowa na Miedzyniu
• ul. Jeżewska na Piaskach
• ul Motylowa na Osowej Górze
• ul. Obrońców Helu w Starym Fordonie
• ul. K. Janickiego na Jarach
• część ul. Charzykowskiej na Czyżkówku
• część ul. Bruskiej na Czyżkówku
Pomaga Bydgoski Budżet Obywatelski
Część zadań przy przebudowie ulic zrealizowaliśmy w tym roku w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego:
• ul. Wioślarska (Brdyujście)
• ul. Bruska od Łebskiej do ul. Charzykowskiej (Czyżkówko)
• ul. Targowisko (Stary Fordon)
• ul. Batalionów Chłopskich (Jachcice).
• ul. Kosmonautów (Jachcice)
• ul. Księcia Witolda – sięgacz (Jachcice)
• ul. Okólna (Łęgnowo)
Razem z mieszkańcami
Równocześnie z miejskimi inwestycjami prace przy budowie ulic zlecają też stowarzyszenia mieszkańców korzystające z dużego wsparcia Bydgoszczy (na poziomie 75-85%) przyznawanego na inicjatywy lokalne. W tym roku oddane zostały do użytku:
• ul. Sarnia na Osowej Górze
• ul. Nefrytowa na Prądach
• ul. Trzcinowa na Osowej GórzePrzypominamy, że w ostatnich latach na terenie miasta powstało ponad 35 kilometrów utwardzonych ulic.
Na ten cel miasto wydanych zostało już blisko 100 mln zł.
Nowe tramwaje, autobusy, ulice, place i rowerowe drogi – co czeka nas w 2023 roku?
W 2023 roku na inwestycje związane z transportem Miasto zabezpieczyło prawie 350 mln zł.
Środki pozwolą kontynuować prac przy budowie mostów nad Brdą, dalszą wymianę tramwajów i budowę nowych dróg rowerowych.
Zrealizujemy też szereg zadań podnoszących bezpieczeństwo pieszych.Najwięcej środków – ponad 106 mln zabezpieczamy na budowę nowych mostów – tramwajowego i drogowego, które połączą ulicą Toruńską z Fordońską.
W ramach zadania wykonane zostanie też nowe torowisko na ul. Perłowej.
Ponad 100 mln złotych zabezpieczamy na kontynuację wymiany taboru tramwajowego. W nadchodzącym roku do Bydgoszczy trafić ma 10 nowoczesnych tramwajów (4 krótkie i 6 długich). Przetarg na realizację kontraktu trafił do bydgoskiej Pesy.
Warto dodać, że z początkiem 2023 roku wielu pasażerów przesiadło się już do nowych autobusów. Od 1 stycznia operatorem autobusowych linii nr 51, 53, 55, 56, 58, 62, 67, 69, 73, 76 i 85 jest firma Mobilis.Pula ponad 49 mln złotych trafi w tym roku na utwardzanie ulic.
Te środki pozwolą między innymi na zakończenie prac przy ulicy Smukalskiej, rozpocząć pierwsze prace przy ulicy Odrzańskiej, Strusiej, Sowiej i Wycieczkowej. Cześć tej kwoty wydamy na stabilizację ulic ażurowymi płytami oraz wspieranie inicjatyw lokalnych.
Część inwestycji związanych m.in. z rewitalizacją ulic na Starym Mieście, utwardzaniem ulic Szamarzewskiego, Baranowskiego i Kromera jest jednak uzależniona od uzyskania centralnego finansowania.16 mln złotych trafi na kontynuację prac przy modernizacji wiaduktu zachodniego w ciągu ul. Armii Krajowej. Inwestycja zakończy się w tym roku. Część prac musiała być czasowo wstrzymana ze względu na dodatkowe wyłączenia kolejowe wprowadzone przez PKP, które umożliwiają transporty węgla.
Poza tym miejskie środki pozwolą też pracować nad dokumentacją niezbędną do przebudowy kilku innych obiektów inżynierskich.Z myślą o sprawnym serwisie tramwajów rozpocznie się przebudowa zajezdni tramwajowej na ul. Toruńskiej.
W tym roku planowane jest ogłoszenie przetargu i rozpoczęcie pierwszych prac, na które Miasto zarezerwowało 8,5 mln zł.
Koszt całego pierwszego etapu dużej inwestycji szacowany jest na około 70 mln zł.
Pulę 8 mln zł rezerwujemy na remonty ulic, chodników i budowę ulic przy współudziale inwestorów zewnętrznych.
Dodatkowo miasto zaplanowało rewitalizację ważnych placów Wolności i pl. Kościeleckich, na które łącznie w przyszłym roku trafi kwota ok. 10 mln zł.Około 8 mln złotych planujemy wydać bezpośrednio na drogi rowerowe. Trafią one między innym na projekt i budowę trasy rowerowej ze Śródmieścia na Bartodzieje , kontynuację robót przy ciągu pieszo-rowerowym wzdłuż ul. Fordońskiej i dokończenie prac przy ul. Jeździeckiej Równocześnie realizowanych będzie szereg dodatkowych inwestycji rowerowych wybranych bezpośrednio przez mieszkańców w Bydgoskim Budżecie Obywatelskim o łącznej wartości około 7 mln zł
Ponadto zabezpieczamy pieniądze na szereg działań podnoszących bezpieczeństwo pieszych i pasażerów. Trafią one między innymi na takie zadania jak:
• budowa przystanków wiedeńskich przy ul. Gdańskiej – 1,5 mln
• doświetlenie około 20 przejść dla pieszych i budowa sygnalizacji na ul. T. Bora -Komorowskiego – 2,5 mln
• budowa bezpiecznego przejścia i przejazdów rowerowych na Wyżynach – 1,6 mln zł
• przebudowę 11 przejść dla pieszych w pobliżu szkół – 0,4 mln zł.Z myślą o środkach, które powinny trafić do Bydgoszczy z Unii Europejskiej na lata 2021-27 lub innych funduszy zewnętrznych kontynuowane będą przygotowania dokumentacji związanych między innymi z:
• budową trasy tramwajowej na Szwederowo
• modernizacją pętli Las Gdański
• budową nowych dróg rowerowych
• rozbudową ul. Nakielskiej
• rozbudową trasy WZ
Blisko pół miliarda na bydgoskie drogi. Podsumowanie 2022 roku.
W minionym roku zrealizowaliśmy wiele inwestycji drogowych niezbędnych dla naszego Miasta. Powstały nowe jezdnie, chodniki oraz drogi rowerowe.
Na kolejnych ulicach gruntowych ułożyliśmy nową nawierzchnię. W wielu miejscach poprawiliśmy bezpieczeństwo kierowców i pieszych.
Intensywnie przygotowujemy się do kolejnych zadań planowanych w Nowym Roku.W 2022 roku oddaliśmy przebudowany wiadukt w ciągu ul. Wojska Polskiego, zakończyliśmy większość prac na ul. Smukalskiej i zakończyliśmy rewitalizację Rynku w Starym Fordonie. Nadal prowadzimy intensywne działania w zakresie budowy terenów rekreacyjnych na nadbrzeżu Wisły oraz kontynuujemy budowę mostów nad Brdą.
Zrealizowaliśmy też kilkadziesiąt mniejszych zadań związanych z remontami i budową chodników, oświetleniem ulic, wykonaniem nowych dróg rowerowych czy doświetleniem przejść dla pieszych.
"Mijający rok to trudny okres z uwagi na bardzo dynamiczny wzrost cen towarów, usług i znaczny odpływ pracowników z Ukrainy pracujących na naszych inwestycjach. Pojawiła się też konieczność dostosowania transportu publicznego do możliwości ekonomicznych Miasta i możliwości kadrowych przewoźników - mówi Wojciech Nalazek p.o. Dyrektora Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy - Pomimo tych niesprzyjających czynników, kontynuujemy jednak działania inwestycje na terenie miasta, a od stycznia wprowadzamy nowego przewoźnika w transporcie publicznym, który zakupił do realizacji tego zadania blisko 50 nowoczesnych autobusów" – mówi Nalazek
Wiemy, że coraz więcej uwagi będziemy musieli poświęcać na naprawę obiektów inżynierskich w mieście, które z uwagi na technologie w której zostały wykonane, oraz swój wiek wynoszący niekiedy 60 lat, wymagają pilnych działań naprawczych – dodaje Dyrektor
Dodatkowo też rządową ustawą, zostaliśmy zmuszeni wprowadzić ograniczenia w zużyciu energii elektrycznej, w tym tej przeznaczanej m.in. na oświetlenie miasta, ale dzięki nowoczesnym systemom i dobremu zarządzaniu, zachowujemy bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa na naszych ulicach – mówi Dyrektor ZDMiKP - Konsekwentnie zamierzamy dalej podnosić jakość infrastruktury w mieście. Ciągle podejmujemy trudne decyzje, czasami mało popularne mając zawsze na uwadze optymalizację funkcjonowania Miasta w dynamicznie zmieniających się warunkach ekonomicznych dotyczących lokalnych samorządów. Naszym głównym celem było i jest nadal zapewnienie bezpieczeństwa wszystkich użytkowników bydgoskich dróg - dodaje
Za nami trudny, ale też bardzo pracowity rok - mówi Wojciech Nalazek - Udało nam się zrealizować wiele ważnych dla mieszkańców inwestycji. Na bydgoskie drogi, obiekty inżynierskie, ich budowę, utrzymanie oraz komunikację wydaliśmy prawie 500 mln. zł, z czego na sam transport publiczny ponad 200 mln. zł – dodaje
Poniżej prezentujemy Państwu listę części zrealizowanych w tym roku zadań.
Inwestycje zakończone w 2022 roku:
- rewitalizacja płyty Rynku w Starym Fordonie
- rewitalizacja uliczek w Starym Fordonie od ul. Bydgoskiej do brzegu Wisły
- budowa północnego wiaduktu w ciągu ul. Wojska Polskiego
- zakończenie budowy parkingów i uruchomienie systemu Park & Ride:
- przebudowa ul. Zalew, Łowiskowej i parkingu przy schronisku dla zwierząt
- remont wiaduktów Warszawskich i kładek dla pieszych
Zadania kontynuowane w 2023 roku:
- budowa 2 nowych przepraw mostowych w ciągu ulicy Kazimierza Wielkiego
- przebudowa torowiska na ul. Perłowej
- budowa ul. Promenada i ul. Nad Wisłą w Starym Fordonie
- przebudowa zachodniego wiaduktu wzdłuż ul. Armii Krajowej
- budowa 3 km odcinka ul. Smukalskiej od ul. Błądzimskiej do ul. Rajskiej
- dwa kolejne przystanki wiedeńskie w Bydgoszczy (Gdańska – Chodkiewicza) – obecnie etap projektu
- budowa drogi rowerowej na ul. Jeździeckiej od Gdańskiej do osiedla Podkowa (II etap)Nowe drogi rowerowe wykonane w 2022 roku:
- ulice Fordońska, Andersa, Jar Czynu Społecznego.
- ul. Magnuszewska – budowa brakującego odcinka przy ul. Bohaterów Kragujewca,
- ul. Chemiczna i Wojska Polskiego
- Smukalska i ul. Jeździecka (w toku)
- wzdłuż ul. Zalew
- kontrapas na ul. W. Bełzy
Wiele innych zadań
To tylko część inwestycji zrealizowanych w 2022 roku. Prowadzone były też liczne przebudowy chodników, a płytami ażurowymi utwardziliśmy kolejne „gruntówki". Doświetliliśmy kolejne przejścia dla pieszych, a liczne ulice osiedlowe wyposażyliśmy w elementy poprawiające bezpieczeństwo.
Nie zapomnieliśmy też o budowie nowych ciągów pieszo-rowerowych, sygnalizacji świetlnych i energooszczędnym oświetleniu ulic. Przy okazji drogowych inwestycji, prowadziliśmy też liczne nasadzenia zieleni.
Kontynuujemy również prace na dokumentacją dla przebudowy kolejnych mostów, ulic gruntowych i ważnych skrzyżowań w mieście.
O inwestycjach drogowych oraz postępach robót, nadal będziemy informować na naszej stronie internetowej oraz kontach społecznościowych ZDMiKP (Facebook, Twitter, Instagram, Youtube).
Raport z budowy mostów nad Brdą - grudzień
Wykonawca odpowiedzialny za budowę nowych mostów firma Trakcja SA planuje rozpocząć kolejny etap prac związany z przebudową południowej części ulicy Fordońskiej wraz z torowiskiem. Zgodnie z deklaracją firmy Trakcja, po świętach mają nastąpić istotne zmiany w organizacji ruchu. Otwarta ma zostać też ul. Łęczycka. Zmienią się trasy linii autobusowych. Firma Trakcja SA zwróciła się również o wydłużenie terminu prowadzonych prac do grudnia 2023 .
Zakończyło się betonowanie mostu tramwajowego nad Brdą. Obecnie trwa montaż kanalizacji deszczowej, łożysk, dylatacji i desek gzymsowych.
Wykonano zostały podpory mostu drogowego.
Obecnie trwa również wytwarzanie konstrukcji stalowej mostu, który ma być montowany na podporach na początku przyszłego roku.
Wykonawca ułożył nawierzchnię i torowisko na północnej stronie ul. Fordońskiej.
Obecnie deklaruje on rozpoczęcie prac po stronie południowej, co wymusi zmiany w dotychczasowej organizacji ruchu w obrębie budowanej przeprawy.
O nowej organizacji ruchu i zmianach w komunikacji poinformujemy w odrębnym komunikacie.
Rozjazdy na węźle przy ul. Perłowej w budowie
W ramach budowy mostów powstaje też nowe torowisko na ul. Perłowej. Wykonawca zamontował torowisko prawie na całej długości przebudowywanego odcinka (90% zakresu) i ustawił słupy trakcyjne. Trwają prace przy rozjazdach u zbiegu ulic Perłowej i Toruńskiej (50% zakresu). Kontynuowane są roboty brukarskie oraz prace związane z infrastruktura podziemną i sanitarną na ul. Toruńskiej przy ul. Perłowej. Na przebudowę zgodnie z kontraktem czeka jeszcze m.in. całe skrzyżowanie ul. Toruńskiej z ul. Kazimierza Wielkiego.
Niewystarczający postęp robót
Inwestycja o wartości ponad 153 mln finansowana jest z wykorzystaniem środków unijnych (ponad 50 mln zł), które mogą trafić wyłącznie na prace realizowane do końca przyszłego roku. Zmiany w harmonogramie robót i ograniczone postępy robót drogowych na ul. Fordońskiej oraz torowych na ul. Perłowej spowodowały, że już w listopadzie 2021 roku ZDMIKP wystosował do firmy Trakcja S.A. pierwsze ponaglenia. Od tego czasu wykonawca otrzymał kilkanaście dokumentów w tej sprawie. Jednocześnie firma Trakcja SA zwróciła się w tym miesiącu o wydłużenie terminu robót do grudnia 2023 roku oraz waloryzację kontraktu m.in. ze względu na trudną sytuację gospodarczą. Wnioski są szczegółowo analizowane.