Aktualności
Rusza budowa nowego wiaduktu na Armii Krajowej
Wykonawca przygotowuje już zaplecze budowy i nową organizację ruchu w obrębie inwestycji.
Nowy obiekt nadal będzie posiadał 2 pasy ruchu, ale dostosujemy go również do potrzeb pieszych i rowerzystów.
To już kolejne prace budowlane w tym miejscu.
Ponad rok temu przebudowaliśmy obiekt znajdujący się po stronie wschodniej tej ważnej drogi wylotowej z miasta.
Obecnie Wykonawca przygotowuje zaplecze budowy.
Trwają też uzgodnienia wymagane do wprowadzenia nowej organizacji ruchu, która zapewni mieszkańcom bezproblemowy dojazd do pobliskich nieruchomości.
Podczas budowy ruch prowadzony będzie dwukierunkowo sąsiednim wiaduktem.
W późniejszym etapie zamknięty zostanie też przejazd pod samym obiektem, czyli dojazd do ul. Modrzewiowej.
Powyższe zmiany pozwolą Wykonawcy przystąpić do rozbiórki istniejącego wiaduktu nad torami kolejowymi.
Wykonawca będzie prowadził prace w terminach zaakceptowanych przez zarządcę infrastruktury kolejowej.
Wstępnie początek rozbiórki planowany jest na przełom sierpnia i września po zatwierdzeniu organizacji ruchu.
W zakres zadania wchodzić ma optymalizacja dokumentacji, rozbiórka obiektu i budowa nowego oraz doprojektowanie dodatkowych elementów, takich jak drogi rowerowe.
Wykonawcą jest firma Mostostal Kielce, która – co warto dodać – niedawno wykonywała wiadukt w ciągu ulicy Wojska Polskiego.
Wartość zadania to prawie 30 mln zł.
Bliźniacze wiadukty
Nowy obiekt będzie wyglądał podobnie jak sąsiedni wiadukt – pojawią się łuki nośne z rur stalowych oraz podwieszone do nich przęsło stalowe.
Pożądana długość gwarancji to 15 lat.
Jeśli w trakcie prac nie wystąpi konieczność dodatkowych robót prace budowlane potrwają około roku.
Zachowane zostaną dwa pasy ruchu dla samochodów, natomiast zlikwidowany zostanie nieużywany pas awaryjny, a odzyskane w ten sposób miejsce przeznaczone zostanie na drogę rowerową. Funkcjonalnie należy się spodziewać „lustrzanego" układu w porównaniu do tego, który wybudowano razem z wiaduktem wschodnim.
Będą więc schody po obu stronach torów kolejowych, chodnik i droga rowerowa od strony ul. Czerkaskiej oraz pochylnia pieszo-rowerowa do Lasu Gdańskiego.
Historia obiektów
Wiadukty wraz z dwujezdniową ul. Armii Krajowej oddano do użytku w 1984 roku. Nowa trasa zdecydowanie odciążyła ulicę Gdańską. Wiadukty przerzucono nad torami dwóch linii kolejowych.
Z biegiem lat obiekty były już w nie najlepszym stanie technicznym. Nie spełniały też współczesnych norm technicznych stawianym obiektom na drogach o tak dużym natężeniu ruchu.
Obiekt wschodni, został przebudowany więc w latach 2019-2020. Teraz przyszła pora na wiadukt zlokalizowany od strony osiedla Leśnego.
Budowa wiaduktu na ul. Wojska Polskiego - koniec robót
Trwają już prace odbiorowe na nowym wiadukcie.
W ramach zadania wykonane zostały nowe filary, przęsła, wybudowany został ciąg pieszo-rowerowy. Zamontowane zostało też nowe oświetlenie.
Prowadzone były roboty na przyczółkach i przy odwodnieniu nowego obiektu.
Przeprawa przez jar Niziny to tak naprawdę trzy niezależne obiekty mostowe, które powstały jako estakady nad naturalnym jarem, w którym płynie dzisiaj skanalizowana struga i przebiegała polna droga, w okresie budowy nosząca nazwę Niziny.
Estakady te były jednym z ważnych elementów projektowanej południowej trasy średnicowej przebiegającej przez cały górny taras silnie rozbudowywanego miasta.
Budowę obiektów – dwóch wiaduktów drogowych oraz ulokowanego między nimi tramwajowego – zakończono w 1978 roku.
Każdy z nich ma 4 przęsła i długość 112 m.
Na początku lat dziewięćdziesiątych oba wiadukty drogowe wyremontowano – był to remont kapitalny (wówczas dodano na południowej jezdni trzeci pas ruchu).
Wiadukt tramwajowy doczekał się takiego remontu pod koniec pierwszej dekady XXI wieku.
Wiadukt południowy, został rozebrany i zastąpiony w roku 2017 nową konstrukcją.
Teraz zrealizowany został wiadukt północny.
Wiadukt tramwajowy natomiast nie był w swojej historii intensywnie eksploatowany, więc posłuży mieszkańcom jeszcze kilka lat.
Przypominamy też, że decyzją Rady Miasta Bydgoszczy od stycznia bieżącego roku oba wiadukty w ciągu ulicy Wojska Polskiego noszą nazwę Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
Nowe mosty nad Brdą. Montujemy stalowe dźwigary
Na koniec sierpnia zmontowane zostaną ostatnie części nowego mostu tramwajowego nad Brdą.
Równocześnie wykonawca prowadzi szereg prac m.in. przy przebudowie północnej jezdni ul. Fordońskiej i biegnącego wzdłuż niej torowisku.
Prezentujemy raport z budowy nowych mostów nad Brdą.
Najważniejszym elementem nowej inwestycji będą dwa obiekty mostowe. Konstrukcja dla tramwajów znajdzie się pomiędzy jezdniami. Most tramwajowy o długości 255 metrów, będzie nieco dłuższy niż przeprawa samochodów.
Obiekt będzie miał charakter konstrukcji zespolonej stalowo-żelbetowej liczącej 5 przęseł.
Stalowe dźwigary zostały wcześniej przygotowane przez wykonawcę i montowane są na placu budowy, a następnie nasuwane na podpory. Prace te prowadzono po obu stronach rzeki. W najbliższych dniach obie części zetkną się nad środkiem rzeki. Umożliwi to początek prac nad płytą mostu.
Rozpocznie się też montaż i nasuwanie elementów obiektu drogowego.
Inwestycja wiąże się też z dużą przebudową skrzyżowania ulic Fordońskiej, Łęczyckiej i Kazimierza Wielkiego.
Trwają roboty przy układaniu nawierzchni na jezdni ulicy Fordońskiej oraz kontynuowane są prace na północnej część torowiska.
Ustawione zostały słupy trakcyjne i krawężniki.
Na koniec września planowane jest udostępnienie części nowych jezdni i torowisk.
Umożliwi to dalsze prace przy przebudowie południowej części skrzyżowania wraz z budową dojazdów w kierunku nowych mostów.
Po wybudowaniu układu torowego w tej części Bydgoszczy oraz na skrzyżowaniu ul. Kazimierza Wielkiego i Toruńskiej możliwe będzie też rozpoczęcie prac przy przebudowie rozjazdów na połączeniu ulicy Toruńskiej ze modernizowanym torowiskiem wzdłuż ul. Perłowej.
Budowa nowych mostów, które usprawnią ruch między Kapuściskami i Bartodziejami to obecnie największa miejska inwestycja. Tylko prace budowlane pochłoną ponad 153 mln złotych.
Łatwiejszy przejazd wiaduktami warszawskimi.
Zakończone zostały prace naprawcze na wiaduktach, które umożliwią bezpieczne użytkowanie przez kolejne 10 lat.
Wzmocniony obiekt pozwala na wprowadzenie nowej organizacji ruchu, ułatwiającej przejazd.
Znikną tymczasowe bariery dzielące pasy ruchu, podniesiony zostanie limit prędkości.
W nocy z 3 na 4 sierpnia rozpoczną się pierwsze prace związane ze zmianą organizacji ruchu na obu wiaduktach.
Wykonawca prowadzić je będzie wyłącznie w godzinach nocnych by zachować płynność ruchu.
Podczas prac przejazd może być ograniczony do jednego pasa ruchu.
Nowe oznakowanie
Docelowo prędkość na obiektach zostanie podniesiona z dotychczasowych 30 do 50 km/h (pojazdy ciężarowe do 40 km/h.)
Zgodnie z zaleceniami ekspertów, pojazdy ciężarowe i autobusy nadal będą poruszać się wyłącznie prawy pasem ruchu (od strony chodnika).
Lewy pas nadal pozostanie zwężony do 2,2 m i udostępniony dla pojazdów poniżej 3,5 t.
Na jezdni zostaną wymalowane linie poziome umożliwiające tylko zjazd z lewego na prawy pas.
Zlikwidowane zostaną też plastikowe bariery na jezdni, pomiędzy pasami ruchu.
Ustawione zostanie też nowe oznakowanie pionowe.
Wprowadzanie nowej organizacji ruchu potrwa kilka dni.
Przyszłość wiaduktów Warszawskich
Warto przypomnieć, że wykonane podpory i prace naprawcze miały charakter zachowania funkcji przeprawy i zgodnie z otrzymaną ekspertyzą, pozwolą użytkować obiekt jeszcze przez około 10 lat.
Przygotowaliśmy już wstępny harmonogram dalszych działań w zakresie rozbiórki i budowy nowych wiaduktów.
Wstępne koszty nowej przeprawy to ok. 200 mln.
Warto wiedzieć
Wiadukty Warszawskie w Bydgoszczy oddano do użytku w roku 1973 r., zarówno czasy jak i technologie ich wykonania były dalekie od obecnych oczekiwań i nowych rozwiązań. Są to dwa obiekty mostowe o długości 430 i 436 m, liczące po 23 przęsła każda, zlokalizowane w ciągu ul. Fordońskiej.
Kilkanaście lat temu konstrukcja została poddana remontowi ponieważ już wtedy nosiła znamiona zbyt intensywnego użytkowania i postępującej degradacji. Remont przywrócił funkcjonalność zniszczonej konstrukcji jednak pozostałe elementy, przez następne lata ulegały dalszemu niszczeniu.
Oba wiadukty zostały wybudowane prawie 50 lat temu w oparciu o prefabrykowane belki strunobetonowe typu korytkowego, które okazały się być jednym z najbardziej nietrwałych i awaryjnych systemów budownictwa mostowego.
W Polsce od lat odchodzi się od tego typu konstrukcji.