Aktualności
Ważna zmiana dla ulicy Nakielskiej przed przebudową
Ulica Nakielska stanie się od przyszłego roku drogą wojewódzką, a co zabiegał Prezydent Bydgoszczy.
Ułatwi to pozyskiwanie środków unijnych na zaplanowaną rozbudowę.
Ze względu na rządowe cięcia w finansowaniu samorządów, duże inwestycje drogowe mogą być obecnie finansowane w oparciu o środki zewnętrzne.
Dlatego w ubiegłym roku nasze Miasto wystąpiło do Marszałka Województwa o nadanie ciągowi ulic Nakielskiej i Łochowskiej aż do węzła Miedzyń statusu drogi wojewódzkiej. Tylko drogi o takim statusie mogą być rozbudowywane w oparciu o fundusze unijne dla regionów.
Sejmik województwa 26 września przyjął taką uchwałę.
Zmiana kategorii drogi na obszarze miasta Bydgoszczy umożliwi dostęp do puli środków związanych z przebudową dróg ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego w perspektywie finansowej 2021-2027.
Prace koncepcyjno-projektowe dla ulicy Nakielskiej trwają. Zadanie podzielono na trzy odcinki:
• Odcinek Łochowska-Nasypowa – dla tej części odbyły się już konsultacje, po uzyskaniu decyzji środowiskowej zakończą się prace nad koncepcją, która była konsultowana z mieszkańcami. Jeszcze w tym roku planowany jest przetarg na projekt budowlany i wykonawczy.
• Odcinek wiadukt-Nasypowa - opracowano koncepcję programowo-przestrzenną, odbyły się konsultacje społeczne, prowadzone są rozmowy z PKP na temat optymalnego połączenia inwestycji z rozbudową linii kolejowej.
• Odcinek Nasypowa – Rondo Grunwaldzkie – Opracowano warianty przekrojów poprzecznych ulicy (bez wyburzeń) , odbyły się konsultacje społeczne, rozwiązania są opiniowane przez rady osiedli.
Do czasu rozbudowy ulicy realizowane są inne zadania poprawiające przede wszystkim bezpieczeństwo pieszych:
• doświetlanie przejść dla pieszych (w tym roku na wysokości ul. Chłodnej),
• zmiany w organizacji ruchu (np. przy Wrocławskiej),
• remonty chodników.
2 kładki do remontu. Umowa podpisana
Wyremontowane kładki dla pieszych jeszcze lepiej połączą brzegi Brdy i Kanału Bydgoskiego.
Podpisaliśmy umowę z wykonawcą, który po uzupełnieniu dokumentacji rozpocznie prace remontowe w Opławcu oraz przy V śluzie.
Kładki dostosujemy do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, rodziców z dziećmi czy rowerzystów.
Wykonawcą obu zadań jest firma Kormost
Wartość całej inwestycji to prawie 237 tys zł.
Po uzupełnieniu dokumentacji, jeszcze w październiku planujemy rozpocząć roboty budowlane.
Ich zakończenie to koniec bieżącego roku.
Przebudowa kładki przez Stary Kanał Bydgoski w ciągu ul. Czarna Droga przy śluzie nr V
W ramach zadania zostanie zaprojektowana i wykonana przebudowa wraz z zabezpieczeniem antykorozyjnym obiektu. Rozebrane zostaną dotychczasowe balustrady, nawierzchnia i izolacja przęsła. Po przebudowie płyty nałożona zostanie nowa izolacja i nawierzchnia bitumiczna. Wykonane zostaną też nowe stylowe balustrady.
Prace uzgadniane są z Miejskim Konserwatorem Zabytków, bowiem Stary Kanał Bydgoski figuruje w rejestrze jako zabytek. Co ważne, ruch pieszy zostanie poprowadzony tymczasowym pomostem. Po zakończeniu robót Wykonawca będzie musiał doprowadzić cały teren budowy do stanu poprzedniego.
Historia:
Obiekt jest płytowy jednoprzęsłowy o konstrukcji przęsła żelbetowej i długości całkowitej 7,40 m.
Przęsło o szerokości 2,75 m oparte jest na ścianach ceglanych Śluzy nr V Starego Kanału Bydgoskiego, wpisanego do rejestru zabytków (sama kładka wybudowana została w 1991 r.
Pierwsza kładka powstała w tym miejscu już w 1774 r. i stanowiła wąskie przejście techniczne dla obsługi wówczas jeszcze drewnianej śluzy.
Nowsza, szersza pojawiła się na początku XIX wieku przy okazji przebudowy śluzy na ceglaną i zaopatrzona była w siedziska dla spacerowiczów.
W 1948 r. została zastąpiona konstrukcją na stalowych dźwigarach, które jednak z czasem przekorodowały i ostatecznie obiekt został zastąpiony współczesnym.
Usunięcie schodów z kładki przez Brdę w rejonie ul. Opławiec
Obiekt poprowadzeni ruchu dla użytkowników wózków oraz rowerów pomiędzy ulicami Baranowskiego i Opławiec przez rzekę Brdę z pominięciem schodów na północnej skarpie doliny Brdy. Dotychczasowe schody zostaną rozebrane wraz z płytami betonowymi, następnie nadbudowany zostanie nasyp po którym zostanie poprowadzony nowy chodnik.
Wykonane zostaną też zabezpieczenia antykorozyjne w miejscach usunięcia schodów.
Historia:
Obiekt jest pięcioprzęsłowy o długości całkowitej ok. 55 m.
Schody od strony ul. Opławiec wykonane są w postaci dwóch belek stalowych połączonych przegubowo z przęsłem, a z drugiej strony opartych na żelbetowym fundamencie.
Kładka powstała w roku 1989.
Kolejna kładka do remontu już niebawem
Nadal trwa procedura przetargowa na remont kapitalny kładki przez Brdę w rejonie hali Łuczniczka
To największe z wszystkich zadań.
Związane będzie z przebudową drewnianego pomostu oraz remontem konstrukcji stalowej i istniejących podpór obiektu.
Wykonane zostaną nowe schody i oświetlenie.
O szczegółach procedury przetargowej informować będziemy na bieżąco.
[FILM] Rusza rozbiórka wiaduktu na Armii Krajowej
Wykonawca przygotował już zaplecze budowy i nową organizację ruchu w obrębie inwestycji.
Nowy obiekt nadal będzie posiadał 2 pasy ruchu, ale dostosujemy go do potrzeb pieszych i rowerzystów.
Ruszają prace rozbiórkowe.
Uwaga kierowcy będą zmiany w organizacji ruchu.
W poniedziałek wieczorem (19 września) Wykonawca rozpocznie wprowadzać nową organizację ruchu przy wiadukcie i w jego obrębie.
Podczas budowy ruch prowadzony będzie dwukierunkowo sąsiednim wiaduktem.
Przejazd pod samym obiektem, czyli dojazd do ul. Modrzewiowej będzie jeszcze zachowany. Dopiero w późniejszym etapie ulica zostanie zamknięta.
Powyższe zmiany pozwolą Wykonawcy przystąpić do rozbiórki istniejącego wiaduktu nad torami kolejowymi.
Prace te będą prowadzone w terminach zaakceptowanych przez zarządcę infrastruktury kolejowej.
Bliźniacze wiadukty
Nowy obiekt będzie wyglądał podobnie jak sąsiedni wiadukt – pojawią się łuki nośne z rur stalowych oraz podwieszone do nich przęsło stalowe.
Obiekt nadal będzie posiadał 2 pasy ruchu, ale dostosujemy go też do potrzeb pieszych i rowerzystów.
To już kolejne prace budowlane w tym miejscu.
Ponad rok temu przebudowaliśmy obiekt znajdujący się po stronie wschodniej tej ważnej drogi wylotowej z miasta.
Długość gwarancji to 15 lat.
Wartość zadania to prawie 30 mln zł.
Jeśli w trakcie prac nie wystąpi konieczność dodatkowych robót prace budowlane potrwają około roku.
Wykonawcą jest firma Mostostal Kielce, która niedawno wykonywała wiadukt w ciągu ulicy Wojska Polskiego.
Historia obiektów
Wiadukty wraz z dwujezdniową ul. Armii Krajowej zaprojektowało już nieistniejące bydgoskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego, a wybudowało intensywnie działające na terenie Bydgoszczy Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych – oddano je do użytku 40 lat temu. Nowa trasa zdecydowanie odciążyła ulicę Gdańską. Wiadukty przerzucono nad torami dwóch linii kolejowych.
Z biegiem lat obiekty były już w nie najlepszym stanie technicznym. Nie spełniały też współczesnych norm technicznych stawianym obiektom na drogach o tak dużym natężeniu ruchu.
Obiekt wschodni, został przebudowany więc w latach 2019-2020. Teraz przyszła pora na wiadukt zlokalizowany od strony osiedla Leśnego.
Znakomity patron
Decyzją radnych wiaduktom od tego roku patronuje Jan Nowak-Jeziorański, legendarny Kurier z Warszawy.
W ten symboliczny sposób Rada Miasta upamiętniła też 70. rocznicę uruchomienia pierwszej audycji Radia Wolna Europa, oddając cześć jej dyrektorowi.
Kolejna trasa dla rowerzystów
Zakończyliśmy budowę kontrapasu rowerowego na ul. Bełzy.
Trasa pozwala dojechać rowerem „pod prąd" w kierunku ul. Jar Czynu Społecznego, gdzie obecnie trwa budowa kolejnej trasy rowerowej.
Na bydgoskich ulicach coraz częściej stosujemy kontrapasy i kontraruch rowerowy.
Takie rozwiązania napotkacie już w ponad 50 miejscach Bydgoszczy.
Kontraruch rowerowy to wprowadzenie ruchu rowerów „pod prąd" i dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerowego na ulicach jednokierunkowych.
Ulicę, na której wprowadzono kontraruch rowerowy najłatwiej rozpoznać po znakach drogowych.
Odcinki dróg z ruchem rowerowym „pod prąd" wyposażone są w znaki pionowe D-3 „droga jednokierunkowa" (i B-2 „zakaz wjazdu" ze strony przeciwnej) z tabliczką „Nie dotyczy rowerów". Ruch rowerzystów w obu kierunkach odbywa się po jezdni.
Takie rozwiązania zastosowaliśmy już na ponad 50 ulicach w mieście min. na ul. Dworcowej, Gimazjalnej, Pomorskiej, Konarskiego.
Kontrapas rowerowy stosujemy natomiast na drogach o dopuszczalnej prędkości od 30 do 50 km/h. Po kontrapasach rowerowych cykliści mogą poruszać się TYLKO w jednym kierunku. Ruch rowerzystów w przeciwną stronę, odbywa się po prawej stronie jezdni i zgodnie z zasadami ogólnymi. (przykład ul. Wiatrakowej na Szwederowie - jadąc w dół korzystamy z kontrapasu. Jadąc "pod górę", rowerzyści poruszają się po stronie samochodów).
Kontrapas rowerowy wyznacza się na jezdni, jako jej część oddzieloną od części przeznaczonej dla ruchu pojazdów w kierunku wskazanym znakiem D-3 „droga jednokierunkowa", oznakowaniem poziomym (linia ciągła lub linia przerywana) i ewentualnie separatorami ruchu na wlocie i wylocie odcinka jednokierunkowego.
Kontrapas rowerowy napotkamy na ul. Wiatrakowej oraz na ul. Bełzy.
Często na takich ulicach stosuje się znaki poziome w postaci „sierżantów rowerowych" stosowanych dla kierunku zgodnego z kierunkiem zasadniczym na drodze.
Spełniają one rolę podpowiedzi dla rowerzysty, w jakim kierunku można poruszać się rowerem.
Takie rozwiązanie można napotkać między innymi na ul. Gdańskiej i ul. Bełzy.
Pas rowerowy to rozwiązanie które zastosowaliśmy na ul. Gdańskiej od Świętojańskiej do Placu Wolności i al. Ossolińskich.
Jest to wyróżniony pas dla rowerzysty umiejscowiony tuż obok pasa dla pojazdów.
Tu również zastosowaliśmy sierżantów rowerowych (na zdjęciu)
Infrastruktura rowerowa w Bydgoszczy.
Długość dróg rowerowych na terenie Bydgoszczy wynosi ok. 120 km.
Obecnie trwa budowa kolejnych tras.
Ciąg pieszo-rowerowy powstaje właśnie na: ul. Magnuszewskiej, ul. Andersa w Fordonie, ul. Chemicznej, ul. Jar Czynu Społecznego i ul. Jeździeckiej.