Aktualności
Ulica Spławikowa na Osowej Górze zyska twardą nawierzchnię
Trwają prace na ul. Spławikowej. To kolejna ulica gruntowa, która zostanie utwardzona, a wszystkie roboty powinny zakończyć się w te wakacje.
Na ulicy Spławikowej powstanie pieszo-jezdnia o nawierzchni z ekokostki, która pozwala na odprowadzanie wody opadowej bezpośrednio do gruntu. Część dedykowana pieszym zostanie wykonana z betonowej kostki typu cegiełka. Zadanie obejmuje również budowę wjazdów oraz poboczy z geokraty, które będą odprowadzać nadmiar wody.
Inwestycja została podzielona na dwa etapy. Pierwszy, obejmujący odcinek od wysokości ul. Głębinowej do ul. Spławikowej do numeru 11, planowo powinien zakończyć się w maju. Natomiast drugi, dotyczący pozostałej części ulicy aż do ul. Rekinowej, według planów ma być gotowy jeszcze w te wakacje.
Wygodne płatności kartą już w każdym parkomacie
Zakończyła się wymiana parkomatów w Strefie Płatnego Parkowania. Na ulicach Bydgoszczy stoi już 326 nowoczesnych urządzeń, które pozwalają na płatność gotówką, kartą oraz BLIK-iem.
Od marca trwała wymiana parkomatów, znajdujących w Strefie Płatnego Parkowania. Nowoczesne i bardziej funkcjonalne urządzenia zastąpiły te starsze, dzięki czemu za postój w SPP można płacić także za pomocą karty płatniczej oraz BLIK-iem, a bilet wydawany jest na wskazany przez kierowcę numer rejestracyjny pojazdu, co oznacza, że nie trzeba go drukować i zostawiać za szybą. Nowe parkomaty pozwalają również na wniesienie opłaty dodatkowej za brak biletu.
Dokładną instrukcję obsługi urządzeń opisaliśmy w tekście „Nowe parkomaty – sprawdź, jak z nich korzystać”. Nadal można opłacać postój przez działające na terenie Bydgoszczy aplikacje: AnyPark, SkyCash, ePARK, mPay, CityParkApp oraz Flowbird.
Wszystkie najważniejsze informacje o strefie oraz odpowiedzi na wiele pytań związanych z jej funkcjonowaniem dostępne są m.in. na stronach:
Wiadukt tramwajowy na Wojska Polskiego czeka przebudowa
Przygotowujemy się do ogłoszenia przetargu na przebudowę wiaduktu tramwajowego WOŚP nad alejami Jana Pawła II. W trakcie prac tramwaje będą się poruszać tymczasowym torowiskiem, które powstanie z wykorzystaniem sąsiadującej jezdni.
W ciągu ostatnich lat kompleksowo zmodernizowaliśmy dwa sąsiednie wiadukty drogowe. Nowe bezpieczne konstrukcje zostały dostosowane do potrzeb wszystkich uczestników ruchu: pieszych, rowerzystów i kierowców. Wkrótce przebudowę przejdzie też wiadukt tramwajowy. W ramach prac budowlanych przewidujemy całkowitą rozbiórkę starej konstrukcji i budowę nowej, wpasowującej się w sąsiednie wiadukty drogowe. Nowy obiekt będzie miał cztery przęsła w tzw. układzie ciągłym, czyli z dylatacjami jedynie na początku i na końcu konstrukcji oraz jednosłupowe filary, dopasowane do tych już istniejących, podpierających wiadukty drogowe. Torowisko zostanie wykonane w formie płyty betonowej umożliwiającej awaryjnie również przejezdność dla samochodów. Zaprojektowane zostanie też nowe energooszczędne oświetlenie, obsługujące kompleksowo wszystkie trzy wiadukty. Dzięki inwestycji tramwaje szybciej przejadą pomiędzy Wzgórzem Wolności a Wyżynami. Zadanie sfinansowane zostanie w oparciu o budżet miasta.
Tramwaje będą kursować
Wstępnie zakładamy, że inwestycja realizowana w trybie „zaprojektuj i wybuduj” potrwa około dwóch lat. Podczas prac planujemy zachowanie funkcjonowania wszystkich linii tramwajowych (przez wiadukt przejeżdżają aktualnie trzy linie: 2, 9 i 11) poprzez wykorzystanie jednego lub dwóch wiaduktów drogowych. Takie rozwiązanie będzie wymagać budowy tymczasowego torowiska na jezdni wraz z trakcją elektryczną. Opracowanie szczegółów tego rozwiązania będzie jednym z zadań projektantów. Jedynie wpięcie tymczasowego torowiska będzie wymagało chwilowej przerwy.
Trochę historii
Wiadukt tramwajowy zaprojektowano według normy z 1966 roku, kiedy to nie istniały jeszcze nawet tramwaje typu Konstal 805Na, które do niedawna stanowiły większość bydgoskiego taboru. Przez pierwsze lata istnienia obiekt nie był używany, ponieważ wykonano na nim torowisko o szerszym rozstawie szyn (1435 mm) z uwagi na plany stopniowego odchodzenia od obowiązującego w Bydgoszczy do dzisiaj rozstawu wąskiego (1000 mm). Pierwsze tramwaje przejechały po tym wiadukcie dopiero w październiku 1984 roku, gdy przedłużono linię tramwajową z Wyżyn do ul. Karpackiej, a tory zostały dopasowane do pozostałej sieci torowej.
Do 2020 roku, czyli momentu oddania do użytku odcinka torowiska tramwajowego w ciągu ul. Kujawskiej, po wiadukcie jeździła tylko linia tramwajowa nr 2. Uruchomienie linii na ul. Kujawskiej znacząco zwielokrotniło częstotliwość kursowania składów tramwajowych, a wymiana taboru na nowoczesny, ale dużo cięższy, zwiększyła obciążenie do tego stopnia, że stan przyczółków zaczął się szybciej pogarszać. W celu okresowego utrzymania funkcji wiaduktu ograniczono na nim prędkość tramwajów i podjęto decyzję o budowie nowego obiektu.
Trzy niezależne wiadukty
Przeprawa przez jar Niziny to tak naprawdę trzy niezależne obiekty inżynierskie, które powstały jako estakady nad naturalnym jarem, w którym kiedyś płynęła struga (dzisiaj skanalizowana oraz znajdująca się pod ziemią) i przebiegała polna droga, w okresie budowy nosząca nazwę Niziny.
Dotychczasowe konstrukcje drogowe oraz torową wybudowano w drugiej połowie lat 70. w ramach tzw. trasy średnicowej. Za projekt odpowiadało Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Bydgoszczy, a budowę zrealizowało Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych. Jak w przypadku innych obiektów z tego okresu, również w tym przypadku wykorzystano oszczędnościowy system, bazujący na kablobetonowych belkach i przewidujący bardzo cienką płytę pomostu. Południowy wiadukt drogowy przebudowano w 2017 roku według projektu bydgoskiej firmy Socha, a północny w 2022 w trybie „zaprojektuj i wybuduj” przez Mostostal Kielce.
Decyzją Rady Miasta Bydgoszczy od stycznia 2022 roku wiadukty w ciągu ulicy Wojska Polskiego noszą nazwę Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
Trwają prace na ulicy Owocowej na Miedzyniu
Ulica Owocowa zyska twardą nawierzchnię. Powstanie tam pieszo-jezdnia, wykonana z ażurowych płyt. Prace mają potrwać do końca tego miesiąca.
To jedna z pierwszych ulic, na których w tym roku rozpoczęły się prace w ramach programu stabilizacji nawierzchni dróg gruntowych. Z uwagi na duże pochylenie terenu, środkowa część pieszo-jezdni zostanie wykonana z ażurowych płyt, wypełnionych kamieniem. Zadaniem tych płyt będzie odprowadzanie wód opadowych do gruntu. Natomiast w części dla pieszych zostanie ułożona betonowa kostka. Planowo roboty powinny się zakończyć do końca tego miesiąca.
Prace trwają też na ulicy Piastowej w Fordonie.
Miliony na utwardzanie ulic
W tym roku w budżecie miasta na program utwardzania ulic gruntowych zabezpieczono łącznie 32 mln zł. Prace budowlane zaplanowano m.in. na ulicach Gościeradzkiej, Maciejowickiej, Krzywej, Kotwicowej i Podleśnej. Wytypowano również listę ulic do utwardzenia z wykorzystaniem płyt ażurowych lub eko-kostki (są to m.in. Akacjowa, Spławikowa, Opalowa, Złota, Tuwima, Ostrygowa i Palisandrowa).
Dzięki zainicjowaniu kilku zróżnicowanych programów wspierających utwardzanie ulic, wykorzystaniu technologii odpowiednich dla różnych dróg i skutecznemu pozyskiwaniu funduszy zewnętrznych zdecydowanie przyspieszyliśmy utwardzanie ulic. W ostatnich latach liczba mieszkańców, którzy są zameldowani przy drogach gruntowych zmniejszyła się o połowę.