Aktualności
Elektryczną hulajnogą po mieście
Pogoda nadal sprzyja podróżom na jednośladach, a ten środek transportu cieszy się niesłabnącą popularnością. Przypominamy podstawowe zasady bezpieczeństwa, a także lokalizację tzw. spotów, w których można pozostawić elektryczne hulajnogi w centrum miasta.
Należy jechać drogą rowerową lub pasem ruchu dla jednośladów, dopuszczalna prędkość to 20 km/h, nie wolno również przewozić innych osób oraz zwierząt - wspólnie z Komendą Miejską Policji i Strażą Miejską w Bydgoszczy przypominamy o zasadach korzystania z elektrycznych hulajnóg.
Podstawowe zasady bezpieczeństwa
Zgodnie z przepisami z 2021 roku kierujący hulajnogą elektryczną musi korzystać z drogi lub pasa ruchu dla rowerów i poruszać się z prędkością do 20 km/h. Możne też wyjątkowo poruszać się chodnikiem, ale w takim przypadku jazda musi odbywa się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, który na chodniku ma zawsze pierwszeństwo. W przypadku, gdy brakuje drogi dla rowerów lub pasa dla rowerów, kierujący hulajnogą może korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h.
Hulajnogą elektryczną można wyjątkowo poruszać się też chodnikiem lub po drodze dla pieszych, gdy brakuje wydzielonej drogi lub pasa ruchu dla rowerów. Trzeba jednak pamiętać, że w takim przypadku jazda musi odbywać się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, który na chodniku ma zawsze pierwszeństwo.
Należy również pamiętać, że dzieci do 10 lat będą mogły korzystać z hulajnóg wyłącznie w strefie zamieszkania i pod opieką osoby dorosłej. Przepisy zakazują też przewożenia na hulajnodze innych osób, a także przedmiotów czy zwierząt.
Hulajnogę elektryczną trzeba pozostawiać jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni. Pojazd musi być ustawiony równolegle do krawędzi chodnika a szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych nie powinna być mniejsza niż 1,5 m.
Lokalizacja spotów dla hulajnóg elektrycznych
W ścisłym centrum miasta elektryczne hulajnogi należy pozostawić w tzw. spotach, czyli specjalnie wydzielonych do tego miejscach, w których można też rozliczyć się za przejazd. W aplikacjach, działających w Bydgoszczy operatorów, są one oznaczone literką „P”. W centrum znajduje się 26 takich miejsc. Poniżej znajduje się ich lista:
1. Plac Wolności
2. Plac Wolności
3. ul. Gdańska / Dworcowa / Pomorska
4. ul. Parkowa
5. ul. Gdańska / Plac Praw Kobiet
6. Rondo Jagiellonów przy ul. Konarskiego
7. Rondo Jagiellonów przy Banku Pocztowym
8. Plac Teatralny
9. Stary Port
10. Most Staromiejski / ul. Grodzka
11. ul. Farna
12. Stary Rynek / ul. Kręta
13. Teatr Kameralny
14. ul. Grodzka / Holiday Inn
15. ul. Podwale / ul. Magdzińskiego
16. ul. Długa / Pl. Kościeleckich
17. ul. Zbożowy Rynek
18. ul. Nowy Rynek
19. ul. Długa / ul. Jezuicka
20. ul. Długa / Wełniany Rynek
21. ul. Mennica
22. ul. Grudziądzka przy Urzędzie Miasta
23. ul. Poznańska / ul. Chwytowo
24. Plac Poznański / ul. Kordeckiego
25. ul. Focha / ul. Świętej Trójcy
26. ul. Garbary
Lokalizacja spotów dla hulajnóg elektrycznych na mapie:
Poza ścisłym centrum miasta hulajnogi nadal można pozostawiać w strefie, zgodnie z wyżej opisanymi, obowiązującymi przepisami prawa. Należy jednak pamiętać o tym, aby jadąc hulajnogą nie utrudniać poruszania się pieszym i bezpiecznie współdzielić obszar infrastruktury drogowej z innymi uczestnikami ruchu. Jednocześnie wszystkich użytkowników hulajnóg, gorąco zachęcamy do zakładania kasku w bezpiecznym podróżowaniu po Bydgoszczy. Więcej informacji znajduje się na naszej stronie w zakładce Hulajnogi - bezpiecznie przez Bydgoszcz.
Optymalizowanie miejsc postojowych dla taksówek. O zmiany apelowali mieszkańcy oraz korporacje taksówkarskie
W odpowiedzi na zgłoszenia, dotyczące tego, że coraz więcej miejsc postojowych dla taksówek nie jest intensywnie użytkowana, zorganizowaliśmy konsultacje z korporacjami taksówkarskimi i wytypowaliśmy ponad 90 miejsc postojowych, które są obecnie likwidowane i przekształcane w miejsca parkingowe dla mieszkańców.
Akcja dotycząca postojów dla taksówek jest już na finiszu. Jesteśmy w trakcie przekształcania ponad 90 miejsc postojowych dla taksówek w parkingowe dla mieszkańców bydgoskich osiedli. W zeszłym roku o różnych porach dnia kontrolowaliśmy wybrane postoje. Okazało się, że na kilkumiejscowym postoju, parkowała często, w określonym przedziale czasowym, tylko jedna taksówka. Postanowiliśmy przeprowadzić zmiany i optymalizację miejsc postojowych taxi w całej Bydgoszczy.
Dwukrotnie spotykaliśmy się z przedstawicielami bydgoskich korporacji taksówkarskich i poprosiliśmy o wskazanie miejsc postojowych, które możemy zlikwidować lub skrócić. Prosiliśmy też o ewentualne wskazanie nowych lokalizacji, które są teraz bardziej potrzebne.
Skracamy miejsca postojowe na: ul. 11 listopada ul. Chełmińska, ul. Czackiego, ul. Czerkaska, ul. Konopnickiej, ul. Łukasiewicza, ul. Modrakowej, ul. Morskiej. ul. Szarych Szeregów, ul. Traugutta, ul. Tucholskiej, ul. Swobodna, ul. Fieldorfa „Nila”, ul. Hubala-Dobrzańskiego, ul. Morcinka, ul. Nowowiejskiego. Likwidujemy postoje taxi na: ul. Gersona, ul. Kijowska, ul. Mierosławskiego, ul. Nakielska/Wiśniowa, ul. Pelplińska, ul. Płocka, ul. Opławiec – Biwakowa. W zamian powstaje siedem nowych lokalizacji między innymi: Pętla Błonie, ul. Gimnazjalna, ul. Jana Styki i ul. Kolbego.
Warto pamiętać o tym, że Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy podejmuje różnorodne działania na drogach publicznych, mające na celu łączenie potrzeb komunikacyjnych wszystkich użytkowników tych dróg.
Zakończyły się prace naprawcze na moście Bernardyńskim
Wykonawca zakończył dodatkowe roboty budowlane pod mostem przy przyczółkach. Obecnie jest jeszcze opracowywana szczegółowa ekspertyza, dotycząca warunków eksploatacji mostu.
Przypomnijmy. Wykryte we wrześniu 2024 roku uszkodzenie przegubu było wynikiem nieprawidłowej pracy całej konstrukcji mostu w skutek występującego obrotu przeciwległych sekcji. Dzięki pracom odkrywkowym zdiagnozowaliśmy, że ten 60-letni most został wykonany nie do końca zgodnie z dokumentacją projektową - stwierdziliśmy niedobory zbrojenia oraz dodatkowe warstwy betonu, skutkujące przeciążeniem konstrukcji. Przeciwległe części mostu (północna i południowa) ulegały obrotowi, któremu należało zapobiec, wzmacniając kotwienie poprzez zainstalowanie dodatkowych ściągów stalowych mocujących przęsła w przyczółkach.
Roboty budowlane przebiegały w dwóch etapach. W pierwszym zamontowano nowy stalowy przegub, który zastąpił ten uszkodzony, co poprawiło statykę mostu. W drugim etapie, w związku ze stwierdzeniem przemieszczenia i niedoboru nośności w istniejących ściągach w podporach skrajnych (przyczółki), wykonano nowe ściągi stalowe w tej strefie. Prace zakończyły się szybciej niż planowano. Koszt naprawy wyniósł 1 752 750 zł.
Aby dokładnie poznać dalszą możliwość eksploatacji mostu przy wprowadzonych ograniczeniach w użytkowaniu, w tym ograniczeniu prędkości w ruchu tramwajów do 30 km/h oraz wprowadzonym zakazie wjazdu pojazdów ciężarowych zleciliśmy ekspertyzę techniczną, która jest obecnie opracowywana. Dzięki niej poznamy przedział czasowy bezpiecznego użytkowania mostu po przeprowadzonej naprawie, przy braku innych okoliczności wpływających na jego stan techniczny niż te dotychczas zdiagnozowane. O wynikach ekspertyzy poinformujemy po jej zakończeniu.
Jednak już dzisiaj wiemy, że most trzeba wybudować na nowo. Aby przygotować się do tej inwestycji, już w tym roku planujemy ogłosić przetarg na dokumentację techniczną nowego obiektu, by w kolejnych latach starać się o środki finansowe na ten cel.
Doświetlone przejścia na Osowej Górze
Dodatkowe oprawy doświetlające przejścia dla pieszych zainstalowane zostały na ul. M. Kolbego na Osowej Górze. Zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski. Trwają też prace nad projektem dobudowania ścieżki rowerowej.
Przejścia doświetlone zostały na odcinku, którego nie objęła rozbudowa ul. M. Kolbego prowadzona w ostatnich latach. Nowe słupy z dodatkowymi oprawami zainstalowano na przejściach przy skrzyżowaniach z ulicami Rekinową, Waleniową, Wielorybią oraz przed pętlą autobusową. Zakres prac obejmował m.in. budowę niezbędnej sieci kablowej, ustawienie 8 słupów aluminiowych i zainstalowanie na nich opraw wertykalnych. Prace o wartości ponad 60 tysięcy zł są już po odbiorach. Zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski. Nowoczesne oświetlenie na przejściach dla pieszych pozwala kierowcom znacznie wcześniej dostrzec pieszych i odpowiednio zareagować.
Ulica M. Kolbego na odcinku od ul. Kormoranów do granicy miasta docelowo zyska też drogę rowerową. Obecnie trwają prace nad dokumentacją projektową. Pozwoli to połączyć istniejące odcinki dróg rowerowych prowadzące do centrum Bydgoszczy oraz wzdłuż drogi powiatowej na terenie gminy Sicienko.
Warto wiedzieć
Bydgoski Budżet Obywatelski to szczególna forma konsultacji społecznych. Mieszkańcy w głosowaniu bezpośrednio wybierają zadania, które trafią do realizacji w kolejnym roku. Na ten cel miasto zabezpiecza w 2025 roku 16 mln zł. 30 listopada ubiegłego roku zakończyło się głosowanie na zadania, które trafią do realizacji w bieżącym roku. Wybierać można było spośród 475 pomysłów.