Aktualności
Podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie trzech wiaduktów na ulicy T. Wulffa, biegnących nad torami kolejowymi. Za projekt będzie odpowiadać bydgoska spółka BAK. W ostatnich latach na przejętych ulicach na terenie dawnych zakładów chemicznych zleciliśmy szereg innych prac.
Podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie gruntownej przebudowy ulicy T. Wulffa. Inwestycja obejmie m.in. wybudowanie trzech w pełni funkcjonalnych wiaduktów wraz z nową, szeroką na 7 metrów jezdnią, ciągu pieszo-rowerowego, a także przejścia dla pieszych. Nowa infrastruktura skomunikowana będzie z przystankami komunikacji publicznej. Planowo prace projektowe powinny się zakończyć w 2026 roku.
Ulica T. Wulffa, od skrzyżowania z ul. E. Petersona/A. Krzywca do ul. C. Eberharda, mierzy 750 metrów i umożliwia dojazd m.in. do zakładów mieszczących się po obu stronach magistrali węglowej. Ponadto trzy znajdujące się na niej wiadukty przeprowadzają ruch drogowy i pieszy nad dwiema bocznicami do zakładów przemysłowych oraz elektrociepłowni. Ulica, po przejęciu jej przez miasto w poprzedniej dekadzie, stała się popularnym skrótem pomiędzy osiedlami Kapuściska i Łęgnowo.
Trochę historii
Ulica T. Wulffa wcześniej nosiła nazwę Zacharewicza. Trzy znajdujące się na niej wiadukty drogowe powstały w 1977 roku, a wybudowało je bydgoskie przedsiębiorstwo budowlane „Przemysłówka” na podstawie projektu gdańskiego Biura Projektów Kolejowych. Nowa infrastruktura zastąpiła inną drogę o podobnym przebiegu. Jej pozostałości, w tym wyłączony z użytkowania wiadukt nad koleją, wciąż można odnaleźć w okolicy. Inwestorem i zarządcą tych obiektów były ówczesne Zakłady Chemiczne Organika-Zachem.
Pod koniec 2015 roku miasto zakupiło od syndyka Zachemu niemal 9 km dróg, w których skład wchodziła m.in. ul. T. Wulffa. Już wówczas zwróciliśmy uwagę na zły stan techniczny obiektów. Wiadukty znajdowały się pod obserwacją i w związku z pogłębiającą się degradacją podjęto decyzję o ich przebudowie. Dla bezpieczeństwa wprowadziliśmy ograniczenia prędkości i tonażu oraz wygrodziliśmy część jezdni barierami.
Warto wiedzieć
W ostatnich latach sukcesywnie poprawiamy stan techniczny przejętych dróg. Wprowadziliśmy zmiany w organizacji ruchu drogowego poprawiające bezpieczeństwo, regularnie przeprowadzamy także kontrole i prowadzimy prace utrzymaniowe. Przebudowaliśmy ul. Wojska Polskiego od Chemicznej do Petersona oraz ul. M. Dziatkiewicza do ronda przy ul. B. Raczkowskiego. W porozumieniu z inwestorami zewnętrznymi zmodernizowane zostały również krótsze odcinki innych ulic. Na obszar dawnych zakładów chemicznych wprowadziliśmy też transport publiczny.
Podpisaliśmy umowę na budowę ul. Maciejowickiej. Wykonawcą została firma PPU Affabre, a prace budowlane powinny zająć około pół roku. Zadanie jest częścią naszego programu utwardzania ulic gruntowych. Tylko w tym roku zabezpieczyliśmy na ten cel ponad 32 mln zł.
Inwestycja zakłada przebudowę całego odcinka ulicy Maciejowickiej wraz z fragmentem ulicy Gliwickiej. Łącznie to ok. 400 metrów nowych twardych dróg. W zakres robót wchodzi wykonanie nawierzchni ulicy wraz z chodnikami, zjazdami i dojściami do posesji. Ulicę Maciejowicką zaprojektowano jako pieszojezdnię, a w celu spowolnienia ruchu pojazdów skrzyżowanie z ul. Jeleniogórską zostanie wyniesione.
Plac budowy został już przekazany wykonawcy, a roboty budowlane zajmą około pół roku. Zadanie jest częścią naszego programu utwardzania ulic gruntowych. W ostatnich latach na Miedzyniu-Prądach utwardziliśmy szereg innych ulic. Twardą nawierzchnię zyskały m.in. ulice Owocowa, Akacjowa, Wieśniacza, Iglasta, Młynarska, Orzechowa, Czorsztyńska, Tragerów, Przemyska, Janowiecka.
Warto wiedzieć
W tym roku w budżecie miasta na program utwardzania ulic gruntowych zabezpieczyliśmy 32 mln zł. W ostatnich latach liczba mieszkańców, którzy są zameldowani przy drogach gruntowych zmniejszyła się o połowę.
Nowoczesne oświetlenie zostanie zamontowane na ponad czterdziestu przejściach dla pieszych i przejazdach rowerowych. Rozpoczęły się już prace podziemne, związane z układaniem rur oraz kabli. Do tej pory poprawiliśmy bezpieczeństwo w ponad stu punktach Bydgoszczy.
Nowoczesne oświetlenie na przejściach pozwala kierowcom znacznie wcześniej dostrzec pieszych i odpowiednio zareagować. W ostatnich latach doświetliliśmy przejścia w ponad stu lokalizacjach, a te działania pokazały, że to bardzo skuteczny sposób na podniesienie bezpieczeństwa. Na przejściach szczególnie niebezpiecznych instalujemy też często dodatkowe znaki, progi zwalniające, azyle lub sygnalizacje świetlne.
Rozpoczęły się prace związane z doświetleniem kolejnych ponad czterdziestu przejść. Obecnie trwają roboty podziemne, polegające na układaniu rur oraz kabli. Następnie wykonawca posadowi słupy oraz zamontuje na nich oprawy doświetlające poszczególne przejścia i przejazdy rowerowe.
Zadanie podzielone zostało na cztery części. W ich ramach doświetlone zostaną następujące przejścia i przejazdy rowerowe:
- ul. Chocimska / Kościuszki
- ul. Nakielska / Trentowskiego
- ul. Poznańska / Wierzbickiego
- ul. Poznańska / Św. Trójcy
- ul. Poznańska / przy Kwadracie
- ul. Poznańska / Chwytowo
- ul. Grudziądzka / Teskowej
- ul. Szubińska / Schulza
- ul. Filtrowa 27 przy Żabce
- ul. Morska 4a
- ul. Powstańców Wlkp 63
- ul. Czerwonego Krzyża / Władysława IV
- ul. Chemiczna / Mokra
- ul. Szpitalna / ul. Modrakowa
- ul. Konopnickiej / Ugory
- ul. Brzozowa / Konopnickiej
- ul. Brzozowa / Orzeszkowej
- ul. Piękna / Gołębia
- ul. Piękna / Orla
- ul. Piękna / Strzelecka
- ul. Piękna / Kossaka
- ul. Ujejskiego / Polna
- ul. Gdańska / Dwernickiego
- ul. Gdańska / Leśna
- ul. Skarżyńskiego 7
- ul. Swobodna / Piłsudskiego
- ul. Paderewskiego przy Filharmonii
- ul. Romanowskiej przy Ośrodku Szkolno - Wychowawczym nr 2
- ul. Fabryczna / Składowa
- ul. Bałtycka 59
- ul. Głowackiego 51
- ul. Kasztelańska / Mączna
- ul. Akademicka / Pałubickiego
- ul. Przemysłowa 26
- ul. Wyzwolenia / Styki
- ul. Wyzwolenia 31
Nowoczesne oświetlenie w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego jest również montowane na przejściach dla pieszych znajdujących się na ulicy Inowrocławskiej na odcinku od ul. Bielickiej do ul. Biedaszkowo. Dzięki BBO doświetlonych zostanie również osiem przejść dla pieszych na Górzyskowie.
Na ulicy Agrestowej w Smukale powstanie pieszojezdnia, a prace obejmą ponad półkilometrowy odcinek drogi, przy której mieści się wiele budynków mieszkalnych. To kolejna ulica gruntowa, która zostanie utwardzona.
W pierwszym etapie utwardzony zostanie odcinek od ul. W. Baranowskiego do ul. Figowej, na którym już rozpoczęły się roboty. Kolejne etapy przeprowadzone zostaną stopniowo aż do ulicy Smukalskiej. Zadanie obejmuje budowę pieszojezdni, składającej się z części dedykowanej pieszym, która wykonana zostanie z betonowej kostki oraz części chłonnej. Wybudowane zostaną również zjazdy do posesji, dojścia do furtek, a pobocza utwardzone będą za pomocą geokraty, pozwalającej na parkowanie pojazdów.
Koszt inwestycji to ponad 1,8 mln złotych. Planowany czas realizacji to pół roku.
Warto wiedzieć
W tym roku w budżecie miasta na program utwardzania ulic gruntowych zabezpieczyliśmy łącznie 32 mln zł. Dzięki zainicjowaniu kilku zróżnicowanych programów wspierających utwardzanie ulic, wykorzystaniu technologii odpowiednich dla różnych dróg i skutecznemu pozyskiwaniu funduszy zewnętrznych zdecydowanie przyspieszyliśmy prace. W ostatnich latach liczba mieszkańców, którzy są zameldowani przy drogach gruntowych zmniejszyła się o połowę. Nową nawierzchnię zyskały już między innymi ulice Akacjowa, Palisandrowa, Owocowa, W. Bortnowskiego, W. Gersona, Piaśnicka, Piastowa i Spławikowa.






