Aktualności komunikacyjne

Read more ...Wraz z wymianą tramwajowego taboru niezbędna będzie również rozbudowa zajezdni. Obiekt wybudowany w latach 1956-59 nie jest przystosowany do serwisu nowoczesnych składów. Inwestycja pomoże również ograniczyć hałas na bydgoskich ulicach. Zlecenie prac jest uzależnione od uzyskania zewnętrznego dofinansowania. 

Read more ...Inwestycja składa się z kilku części. Obejmuje m.in. rozbudowę i przebudowę:
• układu torowego i sieci zasilającej trakcję
• dostosowanie obiektów infrastruktury technicznej i obsługowej zajezdni do zapewnienia wymaganych warunków obsługiwania technicznego oraz remontów floty tramwajów niskopodłogowych.

W zakres zadania wchodzi również modernizacja infrastruktury towarzyszącej (sieć elektryczna, oświetlenie terenu, instalacja wod.-kan., c.o. i sieć trakcyjna) oraz przebudowa układu drogowego zajezdni. Modernizacja i budowa infrastruktury technicznej, a w szczególności obiektu tokarki podtorowej, zapewniającej automatyzację procesów reprofilacji obręczy kół tramwajów, wpłynie na ograniczenie hałasu komunikacyjnego i drgań na trasach tramwajowych.

Read more ...Wniosek o dofinansowanie złożony
Bydgoszcz zabiega o maksymalne dofinansowanie (65 mln zł) ze środków centralnych w ramach Programu Inwestycji Strategicznych. Zadanie zostanie uruchomione po uzyskaniu dofinansowania. Wcześniej inwestycja, na zlecenie Miejskich Zakładów Komunikacyjnych (MZK), została przygotowana dokumentacyjnie wraz z decyzją administracyjną o pozwoleniu na budowę.

W kolejnym etapie modernizacji zajezdni realizowane będą przedsięwzięcia mające na celu redukcję negatywnego oddziaływania obiektu zajezdni na środowisko poprzez dostosowanie istniejących obiektów infrastruktury do współczesnych warunków technicznych, w tym spełnienie wymagań z zakresu izolacyjności cieplnej przegród budowlanych i sieci ciepłowniczych, zastosowania energooszczędnych źródeł światła, a także do redukcji emisji zanieczyszczeń powietrza.

Read more ...Działa już ponad 60 lat
Zajezdnia przy ul. Toruńskiej została wybudowana w latach 1956-59. Rozwiązała problem postoju i serwisu pojazdów sprowadzonych po wybudowaniu linii „Brda" w 1953 roku. Tymczasowo pełniła również rolę zajezdni autobusowej. W latach 80. XX wieku obiekt przebudowywano pod kątem dostarczanych do Bydgoszczy wagonów 805Na z „Konstalu".

Na terenie zajezdni znajduje się w sumie ponad 7,3 km torów z siecią trakcyjną. Obecnie tory odstawcze mogą pomieścić około 85 jednostek typu Konstal. Jednak liczba torów umożliwiająca przejazd i postój tramwajów niskopodłogowych, które wymagają innych parametrów geometrycznych torowisk niż tramwaje typu 805Na, jest zdecydowanie niewystarczająca.

Read more ...Wymieniamy tabor
Bydgoszcz w ostatniej dekadzie dzięki zrównoważonemu budżetowi zakupiła 33 nowoczesne tramwaje. Zbudowane zostały nowe torowiska: do Fordonu, dworca kolejowego, wzdłuż ul. Kujawskiej. Trwa budowa torowego połączenia ulic Fordońskiej z Toruńską. Przygotowujemy się do dalszej wymiany taboru. 

Read more ...Poznaliśmy firmy zainteresowane opracowaniem zmian w Strefie Płatnego Parkowania (SPP).

Uporządkowane mają zostać istniejące miejsca parkingowe oraz wyznaczone zostaną nowe. Przeanalizowany zostanie ruch na ulicach pod kątem ewentualnego wprowadzenia ulic jednokierunkowych, łącznie z infrastrukturą rowerową.

Zgodnie z ubiegłoroczną decyzją Rady Miasta w Bydgoszczy zmieni się granica Strefy Płatnego Parkowania. Do strefy zostaną włączone m.in. obszary znajdujące się na Okolu, Wilczaku, Bielawach, Babiej Wsi i parking przy ul. Ustronie.
To okazja, którą wykorzystamy do wprowadzenia wielu oczekiwanych rozwiązań, związanych przede wszystkim z uporządkowaniem zasad parkowania na ulicach.

Wielu chętnych do przeanalizowania zmian w SPP
Otwarte zostały oferty w przetargu na opracowanie nowej organizacji ruchu dla Strefy Płatnego Parkowania w Bydgoszczy.
Do przetargu zgłosiło się 5 firm projektowych
Zaproponowane kwoty wynosiły od 230 do ponad 380 tys. zł.
Mieliśmy przeznaczone na realizację tego zadania 350 tys. zł.
Po sprawdzeniu ofert i wyborze najkorzystniejszej, podpisana zostanie umowa z Wykonawcą.
W połowie roku będziemy dysponować przygotowanym opracowaniem.

Dużo zmiennych do sprawdzenia

Wykonawca będzie musiał zinwentaryzować istniejące miejsca postojowe oraz te które zostaną włączone do nowej strefy.
Przeprowadzi też analizę w zakresie wprowadzenia dróg jednokierunkowych wraz z propozycją ewentualnych zmian przebudowy sygnalizacji świetlnej oraz możliwości wprowadzenia rozwiązań rowerowych (kontrapas, kontraruch rowerowy) w SPP.

Wykonawca przeanalizuje obszar płatnego parkowania w Bydgoszczy pod kątem uspokojenia ruchu w tym strefowych i ograniczenia prędkości.
Nie zapomnimy też o chodnikach i miejscach postojowych dla osób z niepełnosprawnościami.
Na ulicach objętych zmianami w miarę możliwości, parkowanie zostanie w części lub w całości przeniesione na jezdnię.

Przeanalizowana ma zostać również lokalizacja nowych parkometrów, które mają zostać zainstalowane na ulicach miasta.
Dokumentacja zostanie uzgodniona z Plastykiem miejskim, Radami Osiedli, Radą Estetyki Miasta oraz Zespołem do spraw polityki Rowerowej Miasta Bydgoszczy

Read more ...Dalsze zmiany w SPP
Zakończenie przedmiotowych prac projektowych pozwoli w dalszym etapie wprowadzić zmiany na bydgoskich ulicach oraz ogłosić przetarg na zakup i wymianę parkometrów.
Będą nowocześniejsze i bardziej funkcjonalne niż te działające obecnie.

Nowe urządzenia pozwolą między innymi na płacenie kartą oraz wydadzą bilety na wskazany przez kierowcę numer rejestracyjny pojazdu. To natomiast pozwali w przyszłości na zdalne sprawdzanie, czy auta w strefie mają opłacony postój.

Łącznie w Strefie Płatnego Parkowania znajdzie się około 4500 miejsc.
To wskaźnik na stosunkowo niskim poziomie w porównaniu z innymi miastami Unii Metropolii Polskich.

Read more ...Przypominamy, że przy weryfikacji abonamentu mieszkańca, oprócz dotychczas wymaganych dokumentów (adres zameldowania, własność pojazdu) przy zakupie abonamentu należy również udokumentować fakt rozliczania podatku dochodowego w Mieście Bydgoszczy.

Powyższe dokumenty należy okazać również przy zakupie abonamentu przez internet.

Przypominamy, że złożenie zamówienia na abonament w sklepie internetowym musi odbyć się minimum 5 dni przed datą rozpoczęcia ważności abonamentu.
Abonamenty na miesiąc marzec można nabywać w kasach ZDMiKP już od 21 lutego 2022r.

Dokumentami potwierdzającymi rozliczenie za rok poprzedni podatku dochodowego od osób fizycznych w Mieście Bydgoszczy są:

- pierwsza strona zeznania PIT za rok poprzedni poświadczona przez urząd skarbowy stosowną pieczęcią – w przypadku osobistego złożenia zeznania w urzędzie skarbowym (do wglądu) lub

- wydruk Urzędowego Potwierdzenia Odbioru (UPO), potwierdzającego złożenie zeznania PIT za rok poprzedni przez Internet, wraz z wydrukiem pierwszej strony tegoż zeznania zawierającej wygenerowany numer referencyjny zgodny z identyfikatorem UPO, lub

- zaświadczenie wydane przez urząd skarbowy, w którym wskazano obszar Miasta Bydgoszczy jako miejsce zamieszkania i składania zaznania podatkowego, potwierdzające fakt złożenia za rok poprzedni stosownego zeznania podatkowego, lub

- zaświadczenie wydane przez urząd skarbowy, w którym wskazano obszar Miasta Bydgoszczy jako miejsce zamieszkania i składania zeznania podatkowego, potwierdzające fakt nieuzyskania dochodów w roku poprzednim,

- w terminie do dnia 30 kwietnia przedkładający dokumenty może zastąpić zeznanie podatkowe za rok poprzedni zeznaniem za rok przypadający przed rokiem poprzednim,
- osoba, która rozpoczęła rozliczanie podatku w Naszym Mieście od zeszłego roku, może okazać zaświadczenie wydane przez Urząd Skarbowy w którym wskazano obszar Miasta Bydgoszczy jako miejsce zamieszkania i składania zeznania podatkowego,

- alternatywnym rozwiązaniem dla osób obecnie wprowadzających się do Bydgoszczy może być okazanie druku ZAP-3 tj. zgłoszenia aktualizacyjnego osoby fizycznej będącej podatnikiem z deklaracją rozliczania podatku w Bydgoszczy (druk musi być opieczętowany przez US bądź posiadać poświadczenie UPO).

Przypominamy też, że zmieniły się zasady w zakresie obszaru obowiązywania abonamentów dla mieszkańca
- zmiana obowiązywania abonamentu miesięcznego dla pojazdu mieszkańca zameldowanego na pobyt stały lub czasowy w granicach SPP ważnego dotychczas na ulicy zameldowania - abonament został rozszerzony o jedną dodatkową wskazaną przy zakupie ulicę przylegającą do ulicy zameldowania zlokalizowaną w tej samej Podstrefie.

Przykład: właściciel pojazdu zameldowany przy ul. Cieszkowskiego może wskazać jedną dodatkową ulicę np. ul. Słowackiego, ul. Pomorską bądź ul. Gdańską – warunkiem jest lokalizacja dodatkowej ulicy w tej samej podstrefie co ulica zameldowania.

Przypominamy, że zgodnie z uchwałą Rady Miasta w przypadku gdy ulica zameldowania lub ulica przyległa przebiega przez dwie podstrefy, abonament upoważnia do parkowania wyłącznie na tej części ulic która znajdują się w Podstrefie zameldowania.

Ceny abonamentów nie uległy zmianie.

Read more ...Od 1 stycznia 2022 roku obowiązują w Bydgoszczy nowe stawki za przejazd komunikacją miejską. Wystarczyło tylko kilka dni aby wielu pasażerów zmieniło swoje dotychczasowe przyzwyczajenia.
Coraz więcej osób korzysta z biletów dobowych i 20 minutowych.
Niesłabnącą popularnością cieszy się też zakup biletu przez aplikację w telefonie

Obecnie za bilet normalny płacimy 3,80 zł (1,90 ulgowy) a za godzinny bilet normalny 4,80 zł (2,40 ulgowy). Nowością są bilety 20-minutowe za 3 zł (1,5 ulgowy) które cieszą się ogromnym zainteresowaniem mieszkańców.

W miesiącu styczniu czyli po wprowadzeniu zmian, w porównaniu do listopada ubiegłego roku, w Open Payment System (płatnośc kartą za przejazd) o blisko 72 tysiące spadła sprzedaż biletów jednorazowych normalnych i ulgowych. O tyle samo wzrosła natomiast sprzedaż biletów 20 minutowych.

O ponad tysiąc spadła też sprzedaż biletów godzinnych.
Wielu pasażerów jak widać z przeprowadzonych statystyk, zaczęła korzystać z biletów dobowych (wzrost o ok. 1000 szt.).

Read more ...W chwili obecnej najbardziej popularne w Bydgoszczy są bilety jednorazowe i 20-minutowe.
Coraz większym zainteresowaniem cieszą się natomiast bilety dobowe.

Coraz rzadziej kupujemy bilety w papierze.
Wpływ na to ma niewątpliwie coraz bardziej ograniczona liczba punktów ze sprzedażą biletów (kioski). Innowacje technologiczne cieszą się natomiast coraz większą popularnością wśród bydgoszczan i wypierają dotychczasowe rozwiązania w postaci papierowych biletów.

Każdego dnia aplikacją za bilet jednorazowy płaci już blisko 1000 osób.
W ubiegłym roku zakup biletu za pomocą karty płatniczej wykonano już ponad 3 mln płatności. To o 50% więcej niż jeszcze dwa lata wcześniej.

Coraz więcej Pasażerów płaci za przejazd przy pomocy aplikacji w telefonie.
Więcej pisaliśmy o tym TUTAJ

Page 73 of 254