Aktualności komunikacyjne
Klasyki na bydgoskich ulicach
Dzięki głosom mieszkańców w Bydgoskim Budżecie Obywatelskim na ulicach miasta, w sobotę 23 kwietnia zobaczymy kilkadziesiąt zabytkowych pojazdów.
Bydgoski Rajd Klasyków to świetna okazja do zrobienia wyjątkowych zdjęć oraz poznania ciekawostek związanych z motoryzacją.
Klasyki to pojazdy, które wyprodukowano przed 1989 rokiem.
Na starcie rajdu, który zlokalizowano na parkingu Torbydu, od godz. 9.00 ruszać będą pierwsze ekipy.
Uczestnicy będą poruszać się po mieście wytyczoną na mapie trasą, aż do mety. Ich celem będzie wykonywanie zadań związanych z historią Bydgoszczy i motoryzacji. Na imprezie pojawią się m.in. takie pojazdy jak: Ford Deluxe z 1940 czy Ford Mustang z 1965. Zaprezentują się auta z lat 70. i 80. Nie zabraknie polskich akcentów - Poloneza, Żuka oraz Jelcza S442. Ten ostatni, jako jeden z nielicznych egzemplarzy jest przystosowany do rajdów terenowych.
Przejazd klasyków będzie doskonałą okazją do uchwycenia w kadrach zabytków, z wiosenną Bydgoszczą w tle.
Organizator zapowiada, że w sobotę na bydgoskich ulicach pojawi się kilkadziesiąt zabytkowych aut i motocykli. Mieszkańcy, którzy chcą zobaczyć wyjątkowe pojazdy, będą mogli je wypatrywać szczególnie w godz. 12 -14.
Między godz. 13, a 15 uczestnicy Bydgoskiego Rajdu Klasyków przejadą przez Stary Rynek i zaparkują przy Młynach Rothera.
Zwieńczeniem motoryzacyjnego święta będzie Bal Komandorski.
Organizatorem jest Stowarzyszenie Bydgoskie Klasyki. Imprezę patronatem objął Prezydent Miasta Bydgoszczy.
Wyjątkowy bydgoski tramwaj na pocztowych kartkach i znaczkach
Poczta Polska wprowadzi do obiegu okolicznościowe znaczki i kartki pocztowe z okazji 60. rocznicy rozpoczęcia prac nad prototypem bydgoskiego tramwaju przegubowego na prześwit torów 1000 mm.
Prototyp opracował zespół pracowników bydgoskiego MPK (dzisiejsze MZK) z dyrektorem inżynierem Przemysławem Borutą na czele.
Z inicjatywy stowarzyszenia Nowy Bursztynowy Szlak, Poczta Polska wprowadzi do obiegu specjalną serię znaczków oraz kart pocztowych. W ten sposób uczci 60-lecie pierwszego w Polsce prototypu trójczłonowego tramwaju przegubowego.
Znaczki i karty w obiegu pojawić mają się w obiegu 19 kwietnia czyli dokładnie w 676. rocznicę nadania Bydgoszczy praw miejskich.Zaprojektował je Waldemar Kawiński. Materiały do stworzenia znaczka dostarczył bydgoski znawca komunikacji miejskiej - Stanisław Sitarek, który zwraca uwagę na ciekawą historię prac nad polskim trójczłonowym tramwajem przegubowym.
- Bydgoskie MZK miało na stanie dwa pojazdy powypadkowe, które musiały zostać wycofane z ruchu. Z tych dwóch tramwajów zbudowano nową, prototypową konstrukcję o długości 21 m oraz masie 26 ton. Tramwaj wyposażony był w dwa silniki 60 kW i mógł osiągnąć prędkość maksymalną 55 km/h. W sumie zmieścić mogło się w nim prawie 200 osób, a miejsc siedzących było 37. Ten trójczłonowy przegubowiec, który powstał w 1962 roku, z użytkowania został wycofany dopiero 12 lat później – mówi pasjonat.Wyjątkowa bydgoska kartka pocztowa zostanie wydrukowana w nakładzie tylko 500 sztuk.
Zostanie wprowadzona do obrotu 19 kwietnia.
Będzie ją można nabyć w Urzędzie Pocztowym przy ul. Jagiellońskiej 6.
Równocześnie do obiegu trafią też pocztowe znaczki.
fot. Stowarzyszenie Nowy Bursztynowy Szlak
10 kwietnia - zmiany w komunikacji
W związku z organizacją imprezy „Wiosenny Festiwal Biegowy I Kids Duathlon" w dniu 10.04.2022 r. (niedziela) wprowadzona zostanie zmiana trasy dla linii nr 84.
W godzinach 08:00 – 16:00 autobusy linii nr 84 zostaną skierowane na trasy czasowo zmienione:
w kierunku Kapuścisk – ulicami Glinki, Bydgoskich Przemysłowców, Petersona, Wojska Polskiego
w kierunku Glinek – ulicami Wojska Polskiego, Petersona, Bydgoskich Przemysłowców, Glinki.
10 kwietnia odbędzie się XXI Misterium Męki Pańskiej w Fordonie. W związku z powyższym linie nr 83 będą obsługiwać wyłącznie wozy przegubowe. Linia nr 89 równiez zostanie wzmocniona dodatkowymi wozami przegubowymi.
10 kwietnia linie nr: 51, 52, 53, 54, 55, 56, 58, 61, 64, 65, 67, 68, 69, 71, 74, 77, 79, 89. kursować będą według rozkładu dla niedzieli handlowej.
Wiosenne sprzątanie przystanków. Dostawimy też nowe wiaty
W tym roku wiosenna aura pozwala znacznie wcześniej rozpocząć akcję kompleksowego mycia i sprzątania przystanków autobusowych i tramwajowych w Bydgoszczy.
Akcja pozimowego mycia obejmie w sumie 590 wiat przystankowych i blisko 750 przystanków.
W kwietniu planujemy też montaż kolejnych wiat przystankowych w mieście.
Zaplanowane prace polegać będą na dokładnym wyczyszczeniu wodą pod ciśnieniem: szyb, siedzisk, oparć, gablot rozkładowych i reklamowych oraz zadaszeń wiat.
Myciu podlegać będą również ławki wolnostojące na przystankach, które nie posiadają wiat. Oprócz typowych zabrudzeń, z przystanków usuwane będą także graffiti, nielegalne ogłoszenia i naklejki.
Prace porządkowe obejmują nie tylko same wiaty przystankowe ale także obszar peronu przystankowego.
Z zewnątrz wyczyszczone zostaną również tablice informacji pasażerskiej.
Prace rozpoczną się 8 kwietnia i potrwają około tygodnia.
W tym roku każda wiata będzie kompleksowo wyczyszczona przynajmniej 3 razy.
Nowe wiaty przystankowe
Zadaszenia chroniące pasażerów przed deszczem i wiatrem, co roku dostawiamy na bydgoskich przystankach.
Kolejne pojawiają się już niebawem.
Jeszcze w kwietniu planujemy zamontować wiaty na przystanku Fordońska/Łowicka (kierunek Fordon) oraz Bora Komorowskiego/Kiedrowskiego (kierunek Mariampol)
Dodatkowo prowadzimy postępowanie przetargowe w zakresie dostawy i montażu kolejnych wiat przystankowych.
W ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego nowe zadaszenia miałyby stanąć w Łęgnowie - na przystankach: Toruńska/Wypaleniska (w obu kierunkach), Toruńska/Przyłubska (w obu kierunkach) Dworzec Łęgnowo (kierunek Stomil), Toruńska – Wieża Ciśnień (w obu kierunkach) i Plątnowska – Otorowska w stronę Łęgnowa.
W Bydgoszczy mamy 590 wiat przystankowych.
Ustawiane są zgodnie z kryteriami dotyczącymi ilości pasażerów korzystających z danego przystanku.
Dodatkowo warunkiem postawienia nowej wiaty, są możliwości infrastrukturalne czyli szerokość chodnika, który w danym miejscu musi wynosić od minimum ok. 2,70 do 3,20 metra szerokości dla wiat ze ścianami bocznymi oraz ok. 2,2 m dla wiat bez ścian bocznych ( w zależności od typu wiaty). Warunkiem jest też odległość od okolicznej zabudowy.
Obecnie na terenie miasta już blisko 94 % pasażerów korzysta z wiat przystankowych.