Aktualności komunikacyjne
UWAGA ! DZIŚ UTRUDNIENIA w komunikacji ze względu na nielegalny strajk w MZK
W piątek 24 czerwca 2022 roku autobusy i tramwaje obsługiwane przez Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK) nie wyjechała na bydgoskie ulice.
Po mieście kursują tylko linie autobusowe obsługiwane przez drugiego operatora.
Bydgoszczanie zostali zakładnikami w nielegalnym strajku
Linie nr: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,52,54,57,59,60,61,64,65,68,71,74,77,79,80,81,82,83,84,89,90,91,92,93,94,95,96,97,98,99,ZaT i ZaT8 w dniu dzisiejszym (piątek 24.06) NIE WYJECHAŁY NA SWOJE TRASY !
BEZ ZMIAN funkcjonują tylko linie autobusowe obsługowane przez operatora Irex Trans tj. 51,53,55, 56, 58, 62, 67, 69, 73, 76 i 85.
1. Pomiędzy kim jest spór.
Spór toczy się między załogą MZK a Zarządem Spółki i dotyczy wynagrodzeń. Miasto Bydgoszcz nie jest stroną tego sporu.
2. Czy płatności między MZK a ZDMiKP są regulowane na bieżąco.
Tak, Miasto Bydgoszcz reguluje płatności na rzecz MZK zgodnie z zawartymi umowami, w których są określone stawki jednostkowe za tzw. wozokilometr.
3. Czy zostało zawarte porozumienie między Zarządem Spółki, Miastem i Związkami Zawodowymi.
Tak, w ubiegłym roku zostało zawarte porozumienie pomiędzy Zarządem Spółki, Związkami Zawodowymi a Miastem, w którym określono zasady ustalenia stawek jednostkowych od roku 2023. Warunki te są realizowane czego wyrazem jest prowadzona korespondencja między Miastem a Zarządem MZK.
4. Czy wymagania wobec MZK są wygórowane w stosunku do wymagań wobec Operatora wyłonionego w trybie przetargowym.
Nie, warunki umowne są analogiczne zarówno dla MZK jak i dla operatorów wyłonionych w trybie przetargowym.
5. Jakie jest wynagrodzenie MZK a jakie Operatorów wyłonionych w trybie przetargowym.
Obecnie stawka za 1 wozokilometr dla MZK wynosi 8,52 zł netto za autobus przegubowy i 7,65 zł netto za autobus krótki.
Firma Irex Trans otrzymuje 7,53 zł netto za autobus przegubowy i średnio 6,63 zł za autobus krótki.
Firma Mobilis złożyła ofertę na stawki 7,33 zł netto za autobus przegubowy i 6,25 zł netto za autobus krótki.
6. Dlaczego strajk jest nielegalny ?
• Zgodnie z ustawami krajowymi powinny być m.in. mediacje lub strajk ostrzegawczy. Nie można blokować firmy działającej na rzecz mieszkańców, bez dochowania procedur wynikających z prawa krajowego.
• Złamano porozumienie zawarte w 2021r. między związkami zawodowymi, spółką i miastem przy udziale zewnetrznego mediatora.
• ZDMiKP płaci wszystkie opłaty wobec MZK za świadczone usługi na czas. A sprawy wynagrodzeń nie są ustalane przez Miasto, a są wewnętrzną sprawą spółki MZK
• MZK realizuje usługę za stawki większe od podmiotu prywatnego, obsługującego wybrane linie autobusowe.
• Strajk jest niezgodny z przepisami prawa i jest uderzeniem przede wszystkim w mieszkańców.
Zgodnie z Ustawą o rozwiązaniu sporów zbiorowych ":
Art 7.1 Spór zbiorowy istnieje od dnia wystąpienia przez podmiot reprezentujący interesy pracownicze do pracodawcy z żądaniami w sprawach wskazanych w art 1, jeżeli pracodawca nie uwzględnił wszystkich żądań w terminie określonym w wystąpieniu, nie krótszym niż 3 dni.
Art 8. Pracodawca podejmuje niezwłocznie rokowania w celu rozwiązania sporu w drodze porozumienia, zawiadamiając równocześnie o powstaniu sporu właściwego okręgowego inspektora pracy
Art 10. Jeżeli strona, która wszczęła spór podtrzymuje zgłoszone żądania, spór ten prowadzony jest przez strony z udziałem osoby dającej gwarancję bezstronności, zwanej dalej mediatorem.
Art 15. Nieosiągnięcie porozumienia rozwiązującego spór zbiorowy w postępowaniu mediacyjnym uprawnia do podjęcia akcji strajkowej.
Art 20.3. Ogłoszenie strajku powinno nastąpić co najmniej na 5 dni przed jego rozpoczęciemPragniemy poinformować, że jako Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy nie zostaliśmy oficjalnie poinformowani o jakichkolwiek planach protestu ze strony pracowników MZK oraz problemami w zakresie realizacji umów przewozowych na terenie m. Bydgoszczy.
Wystąpiliśmy do Kierownictwa MZK o podjęcie niezbędnych działań w zakresie zapewnienie ciągłości utrzymania transportu publicznego na terenie Miasta w przypadku protestu ich pracowników.
Sprawy pracownicze wewnątrz Spółki MZK, są sprawami wewnętrznymi pomiędzy pracownikami, związkami zawodowymi a kadrą zarządzającą Spółką.
ZDMiKP nie jest stroną w jakimkolwiek sporze.
To wyłącznie sprawa wewnętrzna Miejskich Zakładów Komunikacyjnych Spółka z o.o.
Wszelkie płatności za usługi przewozowe na terenie Miasta na rzecz MZK jako naszego usługobiorcy są regulowane na bieżąco.
Zgodnie z obowiązującym prawem w tego rodzaju sytuacjach obowiązuje ustawa o sporach zbiorowych, w której stronami sporu są wyłącznie pracownicy i kierownictwo MZK.
Bydgoszczanie stali się dziś zakładnikami w nielegalnym strajku zorganizowanego przez cześć pracowników MZK.
O sytuacji komunikacyjnej w mieście, będziemy informować na bieżąco.
Klasyki opanowały Bydgoszcz
W sobotę 18 czerwca w naszym mieście odbył się Zlot Zabytkowych Autobusów.
Była parada klasyków, pokazy starych autobusów a dla mieszkańców kursy zabytkowym taborem.
Projekt powstał dzięki głosom oddanym w Bydgoskim Budżecie Obywatelskim.
Impreza zorganizowana przez: Miasto Bydgoszcz, Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy, MZK, ZDMiKP oraz Irex Trans,
Zapraszamy na zlot zabytkowych autobusów w Bydgoszczy.
Impreza odbędzie się w sobotę 18 czerwca na parkingu przed stadionem BKS Chemik.
Po Bydgoszczy kursować będą też linie specjalne obsługiwane zabytkowym taborem.
Projekt realizowany jest dzięki głosom mieszkańców oddanym w Bydgoskim Budżecie Obywatelskim.
Impreza rozpocznie się w sobotę 18 czerwca o godzinie 10.00 na parkingu przed stadionem Chemik (ul. Glinki 79).
Do godziny 12 będzie można oglądać zabytkowe autobusy, porozmawiać z kierowcami oraz pasjonatami transportu publicznego.
Parada klasyków
W samo południe autobusy biorące udział w zlocie przejadą ulicami miasta.
Trasa parady prowadzić będzie ulicami:
BKS Chemik – Glinki – Trasa Uniwersytecka – Wojska Polskiego – Kujawska – Bernardyńska – 3 Maja – Markwarta – Al. Ossolińskich – Al. Mickiewicza – Świętojańska – Hetmańska – Sobieskiego –Warszawska – Zygmunta Augusta (buspas) – Rycerska (pętla) – Zygmunta Augusta (ulica) –Langiewicza – Unii Lubelskiej – Dworcowa – Królowej Jadwigi – Focha – Kruszwicka – Szubińska – Piękna – Solskiego – Wojska Polskiego – Trasa Uniwersytecka – Glinki – BKS Chemik
W trakcie parady nie będą obsługiwane żadne przystanki oprócz początkowo- końcowego.
Specjalne linie dla mieszkańców
W godzinach 13.00 -17:00 kursować będą też po mieście dwie linie specjalne obsługiwane zabytkowym taborem:
Linia A (3 kursy):
BKS Chemik – Glinki – Magnuszewska – Wojska Polskiego – Kaczyńskiego – Toruńska – Zajezdnia Tramwajowa
Linia B (co ok. 10 minut):
BKS Chemik – Glinki – Trasa Uniwersytecka – Ogińskiego – Sułkowskiego – Modrzewiowa – Gdańska – Myślęcinek
Przejazd na liniach specjalnych będzie bezpłatny.
Na trasach linii A i B nie będą obowiązywać żadne przystanki pośrednie.Jak dojechać na zlot ?
Na sobotni zlot uruchomione zostaną specjalne bezpłatne kursy dowozowe
Zabytkowy Herbrand wykona o godz. 9:00 kurs z fordońskiej pętli Przylesie do pętli Wyżyny.
Kurs wykonany zostanie bez zatrzymania na przystankach pośrednich
Ilość miejsc w tramwaju zabytkowym jest ograniczona.
Dodatkowo dojazd z pętli Przylesie zabezpieczony zostanie autobusem Volvo B10MA, wyruszy on w trasę z fordońskiej pętli na miejsce zlotu o godz. 9:30 (bez przystanków).
Pasażerów podróżujących tramwajami Herbrand na pętli Wyżyny czeka przesiadka na zabytkowego Ikarusa, którym pokonają ostatni odcinek trasy na miejsce zlotu przy ul. Glinki 79.
Przypominamy, że na miejsce zlotu dotrzeć można następującymi liniami ZDMiKP:
56 (Miedzyń, Wilczak, Stare Miasto, Wzgórze Wolności)
68 (Leśne, Bielawy, Bartodzieje)
79 (Dworzec Główny, Śródmieście, Szwederowo)
Zakończenie zlotu o godzinie 18.00
Impreza jest organizowana przez Miasto Bydgoszcz oraz Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy.
Partneram akcji są: MZK, ZDMiKP oraz Irex Trans,
Uczniowie poznawali tajniki systemu ITS
Uczniowie pierwszej klasy Szkoły Podstawowej nr 38 mieli okazję zobaczyć jak w Bydgoszczy steruje się ruchem drogowym.
Dzieci odwiedziły Centrum Zarządzania Ruchem i Transportem przy u. Toruńskiej.
Warto pamiętać, że system ITS, już od ponad 7 lat pomaga utrzymywać płynność ruchu w mieście.
Uczniowie na bieżąco obserwowałi sterowanie ruchem z monitoringu.
Widzieli znane im ulice i śledzili natężenie ruchu w mieście.
Dowiedzieli się, co to: "zielona fala", "priorytet dla tramwajów", "dynamiczna informacja przystankowa".
Dziękujemy za wizytę i wierzymy, że wycieczka była interesująca.