Aktualności komunikacyjne
Jubileuszowe Forum Organizatorów Transportu
Pod koniec marca przedstawiciele 27 miast i aglomeracji, zrzeszeni w Forum Organizatorów Transportu, podsumowali 10 lat współpracy. Podpisane zostało odnowione porozumienie oraz wystosowano apel o zwiększenie ochrony prawnej, którą objęci są kontrolerzy biletowi.
Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy w FOT działa od 2015 roku. Od dekady wymieniamy się doświadczeniami i wiedzą, by wspólnie wypracowywać najlepsze rozwiązania w zakresie organizacji i zarządzania publicznym transportem zbiorowym.
Podczas jubileuszowego spotkania jego uczestnicy podpisali odnowione porozumienie, deklarując dążenie do wspólnego stanowiska w sprawach związanych z funkcjonowaniem, organizowaniem oraz zarządzaniem publicznym transportem zbiorowym, w celu podnoszenia standardów i kreowania pozytywnego wizerunku. Podjęto także kolejne działania, które dążą do zwiększenia ochrony prawnej kontrolerów biletowych, mierzących się z rosnącą liczbą ataków i aktów agresji. Te postulaty zawarto w wystosowanym do Ministerstwa Infrastruktury apelu.
Zmiany w komunikacji publicznej na ulicy Toruńskiej
W sobotę, 5 kwietnia, rozpoczną się pierwsze prace związane z przebudową ważnego kolektora sanitarnego, obsługującego znaczny obszar miasta. Inwestycja realizowana jest na zlecenie Miejskich Wodociągów i Kanalizacji.
Zmiany związane z pracami wodociągowymi
W związku z pracami wodociągowymi, za które odpowiada MWiK, w ciągu ulicy Toruńskiej wystąpią następujące utrudnienia w funkcjonowaniu komunikacji autobusowej, mające wpływ na linie nr 76 i 36N.
Linia nr 76
Wydłużone kursy linii nr 76 do ronda Jagiellonów zostaną czasowo skrócone do przystanku końcowo - początkowego pn. Toruńska/Żupy z przejazdem przy Hali Immobile Łuczniczka i przystankiem tymczasowym pn. Toruńska/Hala.
Linia nr 36N
Linia nr 36N kierunek Lisia/Belma od przystanku rondo Toruńskie (przystanek tymczasowy za rondem) zostanie skierowana na trasę czasowo zmienioną ulicami St. Wyszyńskiego (most Pomorski), Jagiellońską od przystanku rondo Jagiellonów powrót na swoja trasę.
Autobusy linii numer 36N kierunek Łęgnowo od przystanku Zbożowy Rynek (przystanek zlokalizowany przy ulicy Bernardyńskiej) pojadą ulicami Bernardyńską, Jagiellońską, St. Wyszyńskiego (most Pomorski), a od przystanku rondo Toruńskie powrócą na swoją trasę.
Zmiany w kursowaniu komunikacji publicznej w kwietniu 2025
Tramwaje numer 4, 6, 8 wracają na swoje stałe trasy, dodatkowe kursy do gmin Osielsko i Dobrcz oraz aż dwie niedziele handlowe. W kwietniu czekają nas zmiany w kursowaniu komunikacji publicznej.
Tramwaje linii numer 4, 6 i 8
W związku z zakończeniem pierwszego etapu modernizacji torowiska na ulicy Toruńskiej na swoje stałe trasy powrócą linie numer 4, 6 oraz 8, oznacza to, że tramwaje ponownie będą jeździć pomiędzy rondem Toruńskim i ulicą Perłową na górny taras przez most Pomorski.
Autobusy linii numer 80 i 90
Od 19.04.2025 roku (sobota) zostaną wprowadzone zmiany w rozkładach jazdy linii nr 80 (poniedziałek, środa, piątek, sobota) oraz linii numer 90 (wszystkie dni tygodnia).
Linie międzygminne
Linia nr 95
Od 01.04.2025 roku w dni powszednie (na wniosek gmin Osielsko oraz Dobrcz) uruchomione zostaną dwa dodatkowe kursy na linii numer 95 (z pętli Tatrzańskie) o godz. 10:20 i 13:30.
Linia nr 97
Od 05.04.2025 roku zostanie przyspieszony odjazd autobusu linii numer 97 z godziny 8:30 na godzinę 8:25.
Niedziela handlowa
Niedziele handlowe przypadają 13 i 27 kwietnia 2025 r. Zmiany w kursowaniu dotyczą linii nr: 52, 54, 55, 56, 64, 65, 67, 68, 69, 71, 74, 77, 89.
Wszystkie Swingi wyjechały już na tory
Finalizujemy historyczny kontrakt z Pesą na dostawę 40 nowoczesnych tramwajów. Po Bydgoszczy jeździ już 75 „niskopodłogowców”. Przygotowujemy się również do zamówienia 6 kolejnych składów, dzięki którym wymieniony zostanie cały tabor. Bydgoszcz już stała się jednym z miast z najmłodszymi tramwajami w Polsce. Wkrótce dokupimy 6 kolejnych składów.
- Kończymy największy kontrakt na wymianę taboru w historii miasta – mówi prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. - Z sukcesem zdobyliśmy fundusze europejskie, które umożliwiły zakup łącznie 40 nowoczesnych tramwajów i nadrobienie wieloletnich zaległości. Do 2010 roku w Bydgoszczy mieliśmy tylko dwa nowoczesne tramwaje. Resztę floty stanowiły wysłużone 30-letnie „Konstale”. Dziś tabor składa się z 75 niskopodłogowych, klimatyzowanych tramwajów. Ten wynik oznacza, że Bydgoszcz znalazła się wśród miast z najnowocześniejszą flotą tramwajową w Polsce.
Wartość całego kontraktu, obejmującego 40 pojazdów, wynosiła 431,2 mln zł, a inwestycja była realizowana przy wykorzystaniu środków europejskich. W połowie marca odbiory przeszły ostatnie z zamówionych Swingów. Jako ostatni odebrany został pojazd z numerem bocznym nr 181. Wszystkie pojazdy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, najnowocześniejsze systemy informacji pasażerskiej, wi-fi i ładowarki do urządzeń mobilnych. Nigdy wcześniej Bydgoszcz nie kupiła w ramach jednego zamówienia tak znaczącej liczby tramwajów. W poprzedniej dekadzie dokupiliśmy m.in.:
- 12 tramwajów do obsługi trasy do Fordonu,
- 18 tramwajów w ramach budowy na ul. Kujawskiej,
- 3 tramwaje w ramach budowy pętli na Kapuściskach.
Obecna średnia wieku naszych składów to zaledwie 11,5 lat. Flota składa się łącznie z 75 nowoczesnych pojazdów wyprodukowanych w latach 2008-2025 przez bydgoską Pesę oraz 14 składów „Konstal” (13 podwójnych i jeden pojedynczy). Starsze pojazdy są jeszcze wykorzystywane do obsługi linii nr 6 (jesteśmy w trakcie przebudowy torowiska, które umożliwi wprowadzenie na trasę do Łęgnowa nowego taboru) oraz jako rezerwa. Średni wiek tramwajów Tramicus i Swing dostarczonych przez Pesę to nieco ponad 6 lat. Lepszym wynikiem może pochwalić się Olsztyn, który w 2015 stworzył od podstaw nową sieć tramwajową i na jej potrzeby zakupił nowe pojazdy.
Wymieniamy cały tabor
Dzięki wygranej w konkursie na dofinansowanie zadań związanych z zeroemisyjnym transportem do miasta trafi jeszcze blisko 44 mln zł z Krajowego Programu Odbudowy. Pozwoli to dokupić 6 dodatkowych tramwajów. Analizowany jest jeszcze najkorzystniejszy model zakupu. Obecnie przygotowywana jest dokumentacja techniczna i formalno-prawna. Dodatkowe tramwaje pojawią się na torach do końca 2027 roku.
Modernizujemy i rozbudowujemy
Intensywnie przygotowujemy się do dalszego wzmacniania tego środka transportu. Najważniejsze zadania to:
- modernizacja torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej,
- modernizacja zajezdni tramwajowej,
- budowa przystanków wiedeńskich,
- budowa torowiska na Szwederowo,
- rozbudowa pętli w Lesie Gdańskim,
- modernizacja ronda Jagiellonów.
Nowe Swingi w liczbach:
- żywotność pojazdu - do 35 lat
- prędkość maksymalna - do 80 km/h
- niska podłoga - 100 %
- liczba zakupionych pojazdów – 40 sztuk
- wartość całego kontraktu – 431,2 mln zł