Aktualności komunikacyjne
Zmiany w kursowaniu komunikacji publicznej w kwietniu 2025
Tramwaje numer 4, 6, 8 wracają na swoje stałe trasy, dodatkowe kursy do gmin Osielsko i Dobrcz oraz aż dwie niedziele handlowe. W kwietniu czekają nas zmiany w kursowaniu komunikacji publicznej.
Tramwaje linii numer 4, 6 i 8
W związku z zakończeniem pierwszego etapu modernizacji torowiska na ulicy Toruńskiej na swoje stałe trasy powrócą linie numer 4, 6 oraz 8, oznacza to, że tramwaje ponownie będą jeździć pomiędzy rondem Toruńskim i ulicą Perłową na górny taras przez most Pomorski.
Linie międzygminne
Linia nr 95
Od 01.04.2025 roku w dni powszednie (na wniosek gmin Osielsko oraz Dobrcz) uruchomione zostaną dwa dodatkowe kursy na linii numer 95 (z pętli Tatrzańskie) o godz. 10:20 i 13:30.
Linia nr 97
Od 05.04.2025 roku zostanie przyspieszony odjazd autobusu linii numer 97 z godziny 8:30 na godzinę 8:25.
Niedziela handlowa
Niedziele handlowe przypadają 13 i 27 kwietnia 2025 r. Zmiany w kursowaniu dotyczą linii nr: 52, 54, 55, 56, 64, 65, 67, 68, 69, 71, 74, 77, 89.
Wszystkie Swingi wyjechały już na tory
Finalizujemy historyczny kontrakt z Pesą na dostawę 40 nowoczesnych tramwajów. Po Bydgoszczy jeździ już 75 „niskopodłogowców”. Przygotowujemy się również do zamówienia 6 kolejnych składów, dzięki którym wymieniony zostanie cały tabor. Bydgoszcz już stała się jednym z miast z najmłodszymi tramwajami w Polsce. Wkrótce dokupimy 6 kolejnych składów.
- Kończymy największy kontrakt na wymianę taboru w historii miasta – mówi prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. - Z sukcesem zdobyliśmy fundusze europejskie, które umożliwiły zakup łącznie 40 nowoczesnych tramwajów i nadrobienie wieloletnich zaległości. Do 2010 roku w Bydgoszczy mieliśmy tylko dwa nowoczesne tramwaje. Resztę floty stanowiły wysłużone 30-letnie „Konstale”. Dziś tabor składa się z 75 niskopodłogowych, klimatyzowanych tramwajów. Ten wynik oznacza, że Bydgoszcz znalazła się wśród miast z najnowocześniejszą flotą tramwajową w Polsce.
Wartość całego kontraktu, obejmującego 40 pojazdów, wynosiła 431,2 mln zł, a inwestycja była realizowana przy wykorzystaniu środków europejskich. W połowie marca odbiory przeszły ostatnie z zamówionych Swingów. Jako ostatni odebrany został pojazd z numerem bocznym nr 181. Wszystkie pojazdy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, najnowocześniejsze systemy informacji pasażerskiej, wi-fi i ładowarki do urządzeń mobilnych. Nigdy wcześniej Bydgoszcz nie kupiła w ramach jednego zamówienia tak znaczącej liczby tramwajów. W poprzedniej dekadzie dokupiliśmy m.in.:
- 12 tramwajów do obsługi trasy do Fordonu,
- 18 tramwajów w ramach budowy na ul. Kujawskiej,
- 3 tramwaje w ramach budowy pętli na Kapuściskach.
Obecna średnia wieku naszych składów to zaledwie 11,5 lat. Flota składa się łącznie z 75 nowoczesnych pojazdów wyprodukowanych w latach 2008-2025 przez bydgoską Pesę oraz 14 składów „Konstal” (13 podwójnych i jeden pojedynczy). Starsze pojazdy są jeszcze wykorzystywane do obsługi linii nr 6 (jesteśmy w trakcie przebudowy torowiska, które umożliwi wprowadzenie na trasę do Łęgnowa nowego taboru) oraz jako rezerwa. Średni wiek tramwajów Tramicus i Swing dostarczonych przez Pesę to nieco ponad 6 lat. Lepszym wynikiem może pochwalić się Olsztyn, który w 2015 stworzył od podstaw nową sieć tramwajową i na jej potrzeby zakupił nowe pojazdy.
Wymieniamy cały tabor
Dzięki wygranej w konkursie na dofinansowanie zadań związanych z zeroemisyjnym transportem do miasta trafi jeszcze blisko 44 mln zł z Krajowego Programu Odbudowy. Pozwoli to dokupić 6 dodatkowych tramwajów. Analizowany jest jeszcze najkorzystniejszy model zakupu. Obecnie przygotowywana jest dokumentacja techniczna i formalno-prawna. Dodatkowe tramwaje pojawią się na torach do końca 2027 roku.
Modernizujemy i rozbudowujemy
Intensywnie przygotowujemy się do dalszego wzmacniania tego środka transportu. Najważniejsze zadania to:
- modernizacja torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej,
- modernizacja zajezdni tramwajowej,
- budowa przystanków wiedeńskich,
- budowa torowiska na Szwederowo,
- rozbudowa pętli w Lesie Gdańskim,
- modernizacja ronda Jagiellonów.
Nowe Swingi w liczbach:
- żywotność pojazdu - do 35 lat
- prędkość maksymalna - do 80 km/h
- niska podłoga - 100 %
- liczba zakupionych pojazdów – 40 sztuk
- wartość całego kontraktu – 431,2 mln zł
Metropolitalne taryfy dla Szubina – już od 1 marca
Tańsze bilety okresowe przysługują już uczniom oraz maluchom z terenu Bydgoszczy oraz kilkunastu gmin tworzących Metropolię Bydgoszcz. Prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski oraz Burmistrz Szubina Mariusz Piotrkowski podpisali umowy, które umożliwią korzystanie z atrakcyjnych taryf również młodym pasażerom z gminy Szubin. Ulgi dla uczniów będą obowiązywały od 1 marca 2025 roku. Będą finansowane przez samorząd gminy.
W 2019 roku w ramach metropolitalnej współpracy wprowadzono Metropolitalną Kartę Uczniowską dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych zamieszkujących na terenie gmin, z którymi Miasto Bydgoszcz zawarło porozumienie dotyczące komunikacji miejskiej (Dobrcz, Nowa Wieś Wielka, Osielsko, Białe Błota, Dąbrowa Chełmińska). Te gminy oferują mieszkańcom kartę, która umożliwia uczniom korzystanie z komunikacji miejskiej zarówno na liniach międzygminnych jak i w komunikacji publicznej na terenie Bydgoszczy w bardzo atrakcyjnej cenie (bilet miesięczny 10 zł, roczny 100zł). W 2020 roku rozszerzono możliwość dołączenia do programu Metropolitalnej Karty Uczniowskiej gminom, do których nie kursują połączenia międzygminne oparte o bydgoską sieć autobusów. Pierwszą gminą, która skorzystała z tej możliwości była Gmina Sicienko. W 2021 roku do programu dołączyła Gmina Mrocza. W 2023 do programu dołączyły kolejne Nakło Nad Notecią, Koronowo i Solec Kujawski, a od ubiegłego roku Pruszcz. Teraz w tym gronie znajdzie się też Szubin. Łącznie już z 12 gmin metropolii dzieci i młodzież będzie korzystać z biletów na bydgoską komunikację miejską w preferencyjnych cenach.- To kolejny projekt realizowany w ramach naszej metropolitalnej współpracy – mówi prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – Każde takie porozumienie to wzmacnianie transportu publicznego, a końcowy efekt to mniej samochodów w centrum Bydgoszczy. Cieszę się, że wspólnie z naszymi partnerami wprowadzamy rozwiązania, które wpisują się w naszą strategię zrównoważonej mobilności na terenie Metropolii. Umowa została podpisana w obecności zastępcy prezydenta Bydgoszczy Łukasza Krupy.
Uprawnieni uczniowie przy kontroli okazują: kartę BKM z zakodowanym biletem, ważną legitymację szkolną i ważną Metropolitalną Kartę Uczniowską.
- Przypominamy, że Bydgoską Kartę Miejską można wyrobić w punktach ZDMIKP. Więcej szczegółowych informacji znajduje się TUTAJ.
- Metropolitalne Karty Uczniowskie są wydawane natomiast przez gminy. Gmina Szubin udostępni wnioski pozwalające na wyrobienie kart na swojej stronie internetowej oraz w Urzędzie Gminy.
Bilet uczniowski przysługuje w okresie ważności porozumienia międzygminnego bądź umowy - zawartych z właściwą gminą.
Potwierdź adres zamieszkania
Zgodnie z ochroną danych osobowych w legitymacjach szkolnych nie ma już adresu zamieszkania ucznia. W związku z tym, że ulgi za przejazd obowiązują tylko dzieci i młodzież zamieszkałą na terenie Bydgoszczy oraz zamieszkałe na terenie gmin, które podpisały porozumienie lub umowy z miastem, należy pamiętać o potwierdzeniu adresu zamieszkania użytkownika biletu miesięcznego. Każdy uczeń takie zaświadczenie o miejscu zamieszkania może otrzymać w sekretariacie szkoły, a uczniowie podbydgoskich gmin (kartę metropolitarną) mogą uzyskać w swoim Urzędzie Gminy. Metropolitalne Karty Malucha i Metropolitalne Karty Uczniowskie wydawane są przez Gminy (właściwie do miejsca zamieszkania dzieci/uczniów), są one dokumentami potwierdzającymi uprawnienie i muszą być okazywane w czasie kontroli biletowej.
Dodatkowe kursy na linii numer 95
Od kwietnia zostaną uruchomione dodatkowe kursy na linii numer 95, która dojeżdża do gmin Osielsko oraz Dobrcz.
Linia nr 95
Od 01.04.2025 roku w dni powszednie (na wniosek gmin Osielsko oraz Dobrcz) uruchomione zostaną dwa dodatkowe kursy na linii numer 95 (z pętli Tatrzańskie) o godz. 10:20 i 13:30.