Aktualności komunikacyjne
Którędy i dokąd pojadą tramwaje?
Jeszcze w tym roku planowane jest uruchomienie torowiska wzdłuż rozbudowywanej ul. Kujawskiej. Za kilka lat natomiast powstanie nowa przeprawa mostowa nad Brdą w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego. Obie inwestycje zmienią dotychczasowy układ komunikacyjny w mieście.
Od 18 września do 9 października zapraszamy do konsultacji społecznych wstępnej koncepcji nowego układu linii tramwajowych i autobusowych w Bydgoszczy.
Karta konsultacyjna będzie dostępna www.bydgoszcz.pl/kujawska. (link aktywny od piątku 18 września)
Wstępna koncepcja nowego układu linii tramwajowych i autobusowych zakłada skrócenie czasu podróży pomiędzy poszczególnymi osiedlami, szybsze połączenia z Centrum i Fordonem dla mieszkańców Górnego Tarasu (Szwederowo, Wzgórze Wolności) przy ekologicznym transporcie. Jednocześnie kwota nakładów na komunikację zbiorową nie ulegnie zmniejszeniu.
Zwiększony zostanie udział procentowy ekologicznego transportu tramwajowego. Najwięcej zmian w rejonie osiedli Wzgórze Wolności, Wyżyny, Glinki i Kapuściska czyli tzw. górnego tarasu oraz poprawę obsługi intensywnie zabudowywanych terenów inwestycyjnych .
- Powstaną nowe bezpośrednie połączenia, a wiele podróży zajmie mniej czasu niż do tej pory. Jesteśmy otwarci na wszelkie zmiany, które w ramach posiadanego budżetu mogą jeszcze bardziej poprawić funkcjonowanie komunikacji publicznej. Na budowę nowoczesnego i przyjaznego dla mieszkańców transportu publicznego w ostatnich latach zabezpieczyliśmy około pół miliarda złotych - podkreśla wiceprezydent Bydgoszczy, Mirosław Kozłowicz.
Tramwajem w każdym kierunku
Nową trasą tramwajową wzdłuż ulicy Kujawskiej i Wojska Polskiego kursować mają 3 linie. Zapewnią one mieszkańcom tych osiedli możliwość swobodnego podróżowania niemal w każdym kierunku miasta i szybszy dojazd do Centrum :
• Dworca Głównego (linia nr 9 z pętli Glinki),
• Lasu Gdańskiego (linia nr 11 z pętli Kapuściska),
• Bielaw (linia nr 2)
• Fordonu (linia nr 2).
Tak jak do tej pory, bez zmian z Kapuścisk do Dworca Głównego przez Dworzec Autobusowy (PKS) kursować ma linia tramwajowa nr 8, a w kierunku Fordonu podążać mają też tramwaje linii nr 7. Ich trasa skróci się po wybudowaniu nowego mostu wzdłuż ul. Kazimierza Wielkiego. Z Glinek dotychczasową trasą przez Dworzec Autobusowy (PKS) w kierunku Bielaw kursować ma linia nr 4.
Zmiany w liniach autobusowych
Duże zmiany dotyczy mają też połączeń autobusowych.
Linia nr 79 przejedzie w drodze z pętli Rycerska na pętle Glinki przez nowy odcinek trasy Uniwersyteckiej.
Linia nr 53 kursować będzie z Błonia na Łukasiewicza ulicą Ujejskiego i wybranymi kursami obsłuży ulicę Cmentarną.
Linia 61 z Osowej Góry zostanie przekierowana od ronda Kujawskiego do pl. Kościeleckich. W ten sposób powstanie bezpośrednie połączenie północnej części Szwederowa z centrum.
Nowe dowozowe linie 84 i 85 zapewnią lepszą obsługę terenów inwestycyjnych m.in. Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego oraz centrów logistycznych ulokowanych wzdłuż ul. Chemicznej.
Zaplanowano też szereg mniejszych korekt pozwalających na synchronizację wielu linii kursujących tymi samymi odcinkami ulic.
Skrócić czas podróży, ograniczyć przesiadki i nie zbankrutować
W ramach prac nad koncepcją wykorzystywane było środowisko symulacyjne VISUM, oparte na modelu stworzonym przez Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy (aktualizowanym przez ZDMiKP), którego działanie oparte jest na wielu danych, takich jak m.in. dane urbanistyczne, demograficzne, ruchowe, atrakcyjności obszarów, jakości infrastruktury i innych.
Porównywano szereg różnych parametrów takich jak średni czas i długość podróży, liczbę przesiadek, liczbę przewożonych pasażerów oraz koszt usług przewozowych.
W tegorocznym budżecie na komunikację miejska zabezpieczonych zostało około 165 mln zł.
Wpływy z biletów z powodu pandemii są jednak znacząco niższe od zakładanych.
Czekamy na opinie
Konsultacje dotyczące nowego układu komunikacyjnego rozpoczną się 18 września i potrwają do 9 października. Bydgoszczanie chcący zgłosić swoje propozycje, będą mogli wypełnić kartę konsultacyjną na www.bydgoszcz.pl/kujawska jak i papierową) oraz uczestniczyć w sesji Q&A pytań i odpowiedzi – pytania można przesyłać na adres Diese E-Mail-Adresse ist vor Spambots geschützt! Zur Anzeige muss JavaScript eingeschaltet sein! .
Poza tym w ramach konsultacji odbędzie się spotkanie z organizacjami pozarządowymi, zajmującymi się w swoim zakresie komunikacją publiczną.
- Partycypacja społeczna jest dla nas bardzo ważna, dlatego chcemy by Stowarzyszenia zajmujące się komunikacją były bardzo aktywne w tych konsultacjach. Nie ma rozwiązań idealnych, ale wspólną pracą z mieszkańcami można wypracować kompromis między potrzebami a możliwościami finansowymi – podkreśla wiceprezydent Bydgoszczy, Michał Sztybel.
Propozycje powinny być zbilansowane pod względem finansowym. Ewentualne pomysły poszerzenia oferty przewozowej (utworzenie nowej linii, wydłużenie tras, zwiększenie częstotliwości, itd.) muszą zawierać inną propozycję bilansującą koszty, np. likwidację lub zmniejszenie częstotliwości, skrócenie innej linii.
Po zakończeniu konsultacji wszystkie uwagi zostaną szczegółowo przeanalizowane, a następnie sporządzony zostanie raport końcowy. Kolejnym elementem będzie opracowanie ostatecznego rozkładów jazdy. W ciągu miesiąca od uruchomienia nowego rozkładu połączeń ankieterzy na przystankach oraz w autobusach i tramwajach zapytają bydgoszczan o opinie dotyczące nowych rozwiązań.
Po uruchomieniu torowiska w ul. Kujawskiej planuje się wdrożenie około 95% zmian przewidzianych koncepcją docelową.
Pozostałe zmiany będą wprowadzone po wybudowaniu mostu i torowiska w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego (między innymi wydłużenie linii nr 2 z Wyżyn do Fordonu).
Koncepcja w liczbach:
• Liczba linii tramwajowych - 11
• Liczba linii autobusowych wewnątrzmiejskich – 30
• Liczba linii autobusowych międzygminnych - 11
• Liczba linii autobusowych nocnych – 6
• Liczba tramwajów do obsługi – 63 pociągi
• Liczba autobusów do obsługi – 170 pojazdów (w tym 94 przegubowe)
Ważne informacje:
• Kiedy konsultacje ? 18 września - 9 października 2020 roku
• Kto może wziąć udział w konsultacjach? W konsultacjach mogą wziąć udział wszyscy mieszkańcy
• Karta konsultacyjna -> www.bydgoszcz.pl/kujawska (link aktywny od piątku 18 września)
Schemat zmian poniżej:
Kolejne udogodnienia dla Pasażerów
W tym roku nowe wiaty przystankowe pojawiły się już przy kilkunastu bydgoskich ulicach. Postawiliśmy je między innymi na ulicach: Glinki, Grunwaldzkiej, Królowej Jadwigi, Gdańskiej, moście Kazimierza Wielkiego czy ul. Witebskiej. We wrześniu wprowadzamy kolejne udogodnienia dla pasażerów bydgoskiej komunikacji:
- na przystanku tramwajowym Fordońska – Fabryczna w kierunku Fordonu (wsiada tam codziennie ponad 1200 pasażerów), na początku września zainstalowana została sześciometrowa szklana wiata zamiast dotychczasowej czterometrowej.
Po wielu latach eksploatacji, zdemontowaliśmy ostatnie dwie wiaty typu ,,Kalisz". W Bydgoszczy montowane były w latach siedemdziesiątych. W ich miejsce na przystanku Toruńska – Równa w kierunku ronda Toruńskiego, do końca września zostanie zainstalowana szklana wiata sześciometrowa.
- Na koniec września, na prośbę Domu Dziennego Pobytu dla Seniorów oraz innych starszych pasażerów osiedla Leśnego, zamontowana zostanie szklana czterometrowa wiata na przystanku Modrzewiowa – Gdańska w kierunku osiedla Leśnego.
- Na prośbę Rady Osiedla Czyżkówko oraz okolicznych mieszkańców przesunięty (o około 150 metrów) zostanie przystanek Krajeńska – Koronowska w kierunku Czyżkówka. Zgodnie z projektem stałej organizacji ruchu, nowy przystanek zostanie ulokowany w zatoce autobusowej i zmieni swoją nazwę na Orlicza – Nad Torem. Planowana zmiana nastąpi najpóźniej do końca października br.
W Bydgoszczy mamy 570 wiat przystankowych a kolejne sukcesywnie dostawiamy w różnych częściach miasta.
Stawiane są one zgodnie z kryteriami dotyczącymi ilości pasażerów korzystających z danego przystanku. Dodatkowo warunkiem postawienia nowej wiaty, są możliwości infrastrukturalne czyli szerokość chodnika, który w danym miejscu musi wynosić od minimum ok. 2,70 do 3,20 metra szerokości dla wiat ze ścianami bocznymi oraz ok. 2,2 m dla wiat bez ścian bocznych ( w zależności od typu wiaty). Warunkiem jest też odległość od okolicznej zabudowy.
Obecnie na terenie miasta już ponad 93,3 % pasażerów korzysta z wiat przystankowych. Na utrzymanie wiat składają się: mycie (poza okresem zimowym), naprawy, wymiana uszkodzeń i malowanie. Wszystkie wymagane prace utrzymaniowe w tym zakresie Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy realizuje na bieżąco.
Zmiany na Szwederowie - 13 września
Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji publicznej w Bydgoszczy informuje, że niedzielę 13.09.2020 roku odbędzie się XI Bieg Męczeństwa i Pamięci Narodowej na Szwederowie
Trasa biegu przebiega ulicami:
1. Start z ulicy Filareckiej na wysokości wieży ciśnień
2. Ulica H. Dąbrowskiego
3. Ulica Orla w kierunku ulicy Stromej
4. Ulica Stroma w kierunku ulicy Żuławy
5. Ulica Żuławy w kierunku ulicy Stanisława Leszczyńskiego
6. Ulica Stanisława Leszczyńskiego w kierunku ulicy Ugory
7. Ulica Ugory w kierunki ulicy Grodziskiej
8. Ulica Grodziska w kierunku ulicy Nowodworskiej
9. Ulica Nowodworska do ulicy Filareckiej
10. Meta na ulicy Filareckiej na wysokości boiska Gimnazjum nr 22
Na wskazanych ulicach w ciągu dnia spodziewane są utrudnienia w ruchu (zakazy ruchu pojazdów oraz zatrzymywania się).
Dodatkowo w związku z organizowanym biegiem, nastąpią zmiany w kursowaniu autobusów linii nr 61.
W godzinach 11.30 - 14.30 autobusy zostaną skierowane czasowo zmienioną trasą: ul. Piękną i Szubińską (w obu kierunkach).
Odjazdy z przystankó początkowych pozostaną niezmienione.
Wzmocnienia taborowe na linii nr 99
Informujemy, że od dnia 10.09.2020 r. na wniosek gminy linia numer 99 zostanie wzmocniona pojazdem o zwiększonych możliwościach przewozowych. Szczegółowy rozkład jazdy znajduje się tutaj.