Aktualności komunikacyjne
Nowe przystanki autobusowe oraz zmiana ich lokalizacji
Od 20 sierpnia bieżącego roku, uruchomione zostaną dodatkowe przystanki dla:
linii nr 52 Gdańska / Las w obu kierunkach ze statusem na żądanie (będzie to przystanek obowiązujący w miesiącach maj - wrzesień) oraz plac Poznański usytuowany na ulicy Szubińskiej w kierunku pętli Błonie.
linie 93, 94 Gdańska / Las w obu kierunkach ze statusem na żądanie (będzie to przystanek obowiązujący w miesiącach maj - wrzesień ).
linie nr 52, 55, 59, 60 Plac Poznański usytuowany na ul. Szubińskiej - odpowiednio kierunek Skorupki, pętla Błonie.
EKO-transport
W Bydgoszcz rozpoczęły się testy pierwszego autobusu hybrydowego. Pojazd kursuje od 19 sierpnia do 14 września na liniach 79 i 89. Rozwijając transport publiczny stawiamy na wiele innych ekologicznych rozwiązań. W mieście już od wielu lat realizowane są inwestycje mające nie tylko zwiększyć ofertę komunikacyjną ale mające być też przyjazne dla środowiska.
Rozwijana jest sieć tramwajowa. Powstają nowe drogi rowerowe i kolejne buspasy. Unowocześniany jest tabor tramwajowy i autobusowy. Przy realizacji kolejnych inwestycji drogowych, nasadzane są liczne drzewa i krzewy.
Rozbudowa ulic oraz rozwój połączeń autobusowych i tramwajowych:
W ostatnich latach wśród najważniejszych inwestycji znalazły się m.in. rozbudowa ul Grunwaldzkiej, która lepiej skomunikowała centrum miasta z węzłem Bydgoszcz Zachód na trasie ekspresowej S5 oraz osiedlem Osowa Góra. W ramach zadanie powstał też buspas w kierunku centrum .
Równie dużym przedsięwzięciem było ukończenie II etapu Trasy Uniwersyteckiej. Kompletna arteria połączyła dworzec PKS z osiedlami Górnego Tarasu. Pozwoliło to poprawić obsługę komunikacją autobusową tej części miasta. Zrealizowana została też przebudowa ul. Gdańskiej w Myślęcinku. Trwa też budowa torowiska i nowych jezdni ul. Kujawskiej. Opracowywana jest również dokumentacja na kolejne parkingi typu P+R (parkuj i jedź) umożliwiający wygodną przesiadkę z samochodu na tramwaj czy autobus. Stosujemy aktywne oznakowanie i smarownice zasilane energią wytwarzaną w panelach fotowoltaicznych.
Budowa buspasów:
Z myślą o wzmocnieniu roli transportu publicznego od 2013 roku budujemy nowe pasy zarezerwowane dla transportu publicznego. W ten sposób w czasie największych natężeń ruchu autobusy omijają korki. Buspasy powstały m.in. na ulicach Zdobywców Wału Pomorskiego, Jana Pawła II, Wyszyńskiego, Wałach Jagiellońskich, Zygmunta Augusta, Gdańskiej i Grunwaldzkiej. W budowie są pasy dla autobusów wzdłuż ulicy Kolbego i Kujawskiej.
Rozbudowa sieci tramwajowej:
W ciągu jednej dekady sieć tramwajowa Bydgoszczy rozrosła się o 12 kilometrów. Powstała 10-kilometrowa trasa do Fordonu oraz 2-kilometrowa linia łącząca centrum z dworcem kolejowym. Równocześnie zmodernizowaliśmy torowiska na ulicach Chodkiewicza, Wojska Polskiego oraz węzeł Szarych Szeregów. Obecnie trwa budowa nowego torowiska wzdłuż ulicy Kujawskiej, które lepiej skomunikuje centrum z osiedlami tzw. Górnego Tarasu. W tym roku planujemy też wyłonić wykonawcę nowego mostu, który zepnie torowiska z Fordońskiej i Toruńskiej wzdłuż ul. Kazimierza Wielkiego.
Nowy tabor:
Regularnie odnawiamy tabor autobusowy. Wszystkie zakupy są zgodne z planem transportowym. Od przewoźników wymagamy niskiej podłogi, klimatyzacji, bezprzewodowego Internetu i monitoringu. Dzięki tym standardom od marca bieżącego roku bydgoszczanie podróżują wyłącznie niskopodłogowymi autobusami.
Z końcem lipca na bydgoskie ulice wyjechała pierwsza partia nowych, przegubowych Solarisów. Na zakup łącznie 8 autobusów spółka MZK przeznaczyła 17,8 mln zł. Tym samym w Bydgoszczy już połowa autobusów spełnia normę emisji spalin EURO 6
Dodatkowo zdecydowaliśmy się też połączyć duże inwestycje tramwajowe z zakupem nowoczesnych pojazdów szynowych. W ciągu ostatnich lat w ten sposób kupiliśmy 33 nowoczesne składy.
Miasto uczestniczy też w projektach, które mają umożliwić zakup autobusów zeroemisyjnych z dofinansowaniem.
Komunikacja podmiejska:
Od 2014 intensywnie rozwijamy siatkę połączeń podmiejskich. Na podstawie porozumień z gminami wchodzącymi w skład Metropolii Bydgoszcz autobusy zaczęły obsługiwać szereg miejscowości położonych na terenie gmin Osielsko, Białe Błota, Dobrcz, Nowa Wieś Wielka oraz Dąbrowa Chełmińska. Funkcjonuje już 9 linii podmiejskich a dziennie korzysta z nich blisko 7 tysięcy pasażerów.
Inwestycje rowerowe:
Wszystkie inwestycje związane z budową dróg rowerowych uzgadniamy ze środowiskiem rowerzystów. Wspólnie decydujemy o kolejności realizacji kluczowych zadań. W ostatnich latach zbudowaliśmy nowe trasy m.in. wzdłuż ulic Grunwaldzkiej, przedłużenia Trasy Uniwersyteckiej, Wojska Polskiego, Łochowskiej, Solskiego, Koronowskiej i Kruszwickiej. W tym miesiącu rozpoczęła się budowa drogi rowerowej na ul. Focha.
Warto dodać , że jeszcze w tym roku na kilkudziesięciu bydgoskich ulicach wytyczony zostanie kontraruch rowerowy. Jest to dwukierunkowy ruch rowerów na ulicach jednokierunkowych.Daje to możliwość jazdy rowerem „pod prąd". Takie rozwiązania stosowane są już w wielu krajach europejskich. Dzięki temu rowerzyści mogą skracać pokonywany dystans, co zwiększa konkurencyjność roweru.
Korzystne taryfy:
Bydgoszcz należy do miast z najtańszymi biletami okresowymi.. Wprowadziliśmy również karty uczniowskie i młodego pasażera dla najmłodszych mieszkańców z symbolicznymi opłatami za korzystanie z komunikacji publicznej. Za darmo podróżują pasażerowie po 65 roku życia.
Inwestujemy w nowoczesny tabor
Na bydgoskie ulice wyjechała pierwsza partia nowych, przegubowych Solarisów. Na zakup łącznie 8 autobusów spółka MZK przeznaczyła 17,8 mln zł.
Pojazdy są klimatyzowane, działa w nich wi-fi i można naładować urządzenia mobilne dzięki portom USB.
Dostawa jest wynikiem realizacji kontraktu z lutego na dostawę 8 sztuk autobusów miejskich (5 szt. przegubowych i 3 szt. jednoczłonowych).
Zamówione autobusy spełniają wysokie wymogi w zakresie ekologii – norma emisji spalin EURO 6. Zastąpią mniej przyjazne dla środowiska wyeksploatowane pojazdy z normą EURO 3.
Zgodnie z przyjętymi wysokimi standardami obsługi pasażerów, wszystkie zamówione pojazdy wyposażone są w:
• czytelną informację pasażerską i system zapowiedzi, w tym specjalną tablicę dla słabowidzących,
• cyfrowy monitoring z dodatkową kamerą boczną obserwującą wsiadających i wysiadających,
• dostęp do internetu poprzez Wi-Fi,
• klimatyzację przestrzeni pasażerskiej,
• . porty USB do ładowania urządzeń mobilnych - telefonów i tabletów.
Ponadto w celu poprawy warunków przewozu dzieci w wózkach, na wysokości trzecich drzwi autobusu przegubowego dodatkowo usytuowane i oznakowane zostało specjalne miejsce na drugi wózek dziecięcy.
W nowych autobusach wszystkie miejsca na wózki inwalidzkie i dziecięce zyskały dodatkowe oznakowanie na podłodze autobusu.
Autobusy Solarisa są bardzo atrakcyjne zarówno pod względem aranżacji wnętrza, jak też stylistyki zewnętrznej. Wzornictwo tego pojazdu zdobyło szereg prestiżowych nagród, m.in. iF DESIGN AWARD, UITP Award i TOP Design Award.
Systematyczna odnowa taboru MZK SP. z o.o. pozwoliła w tym roku osiągnąć 100% niskiej podłogi w całej flocie autobusów i ponad 50% pojazdów wyposażonych w klimatyzację, internet, spełniających normę emisji EURO 6.
Dostawa 3 szt. autobusów (jednoczłonowych), zgodnie z warunkami kontraktu nastąpi w II połowie sierpnia. Autobusy z tegorocznej dostawy zostały rozdzielone równomiernie w całym układzie komunikacji miejskiej. Będą kursowały na liniach: 52, 54, 64, 65, 71, 74, 89, 97/98.
Fot. MZK Bydgoszcz
Linia nr 82 - korekta w rozkładzie jazdy
Informujemy, że od dnia 3.08 br. nastąpi korekta rozkładu jazdy linii nr 82.
Z nowymi godzinami odjazdów można zapoznac się tutaj.